Roger jo Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2015 Litt om adferden til noen av båtfolkene som besøker Skärhamn. Etter å ha ligget her i 4 dager og har observert hvordan en del båter greier å unngå havneavgiften. De ytterste båtene går på land i god tid før havnevakten kommer og kommer om bord etter de har hvert her og går før kl 09 da havnevakten kommer igjen og mange plugger inn strømsladden i 21 tiden og tar den ut i 08 tiden. Mulig det hadde blitt mer penger av å skru ned strømprisen til 20 kr. Eller det danske systemet med kort for å få strøm. Turen fra Skärhamn var fin Kråkefjord var snill og med et slag ble det nesten flatt de største bølgene var menneskeskapt sukk, sukk, en Nidelv 24 fikk 120 graders rotasjon 3 ganger på 3 min. En mulighet er å gå rundt Smögholmarna da slipper en billig unna hvis det er litt sjø. Kyrkesund, Mollösund og Gullholmen er steder en passerer. Rett før Gullholmen hold SB og sett kursen mor Ellös (en ok plass) og følg Skaftölandet oppover det er flere plasser å ankre og rett etter broa (H16.8m) er Tjuvsund med bøye og en fin ankerplass med sjøgress. Og et eldorado for Kanadagås og svaner, en svane var ikke glad i Kanadagåsene han padlet i god fart bort til en flokk og de spredde seg i alle retninger så svanen ble forvirret stoppet opp og satte av gårde til neste flokk, her gikk mye energi til spille. Hvem sa at Brusen ikke likte sjøgress ankret i Østavind og våknet med Vestavind Måtte kjøre løs brusen da den satt fast og den tua forsøkte jeg og vaske bort opp til Lysekil. Saltöfjorden var i det lune hjørne det samme med Malöfjord fant ingen plass i Kungshamn, i Sotenkanalen kom den lengste konvoi jeg har sett, nordgående var vi bare 3 og et par motorbåter som hadde det travelt. Brovakta imponerer hver gang sekunder før jeg må stoppe begynner lyset å blinke og blir grønn i siste sekund (kan ikke huske sist jeg måtte vente) Hunnebostrand var stappa i Hamburgsund hvor vi alltid har fått plass var det 3 og 4 i bredden på kaia på vestbredden. S å vi gikk til Gluppö for å ligge lunt for for kulingen som var meldt. Det mange båter her flere kom og to la seg et godt stykke unna, de hadde en pode som ikke fikk lov til å kjøre fort i nærheten av de, så det gikk sakte et stykke så var det bånnpinne rundt oss andre i 15 min bar det hjem og ”etter ½ times mas” kom han tilbake slik gikk hele dagen. Flere lag med skyer. Solnedgang i Gluppö. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 27.07 Gluppö - Grebbestad Flatt hav og sol tok ytre led forbi Fjällbacka i et forsøk på komme forbi et kobbel med båter i indre led.. Grebbestad var det en og annen plass hvis jeg hadde presset meg inn, så vi ankret i bukta og det kom en til båt og la seg der. Rodde inn til brygga til seilforeningen og spurte om det var greit å fortøye der mens en gikk på butikken. Det var mye folk på vandring langs kaia opp til butikkene, og varmen kom når en var i le for vinden. 28,07 I dag var det seilerskole etter at de hadde hatt teori i går og seil på land. A- jollene ble rigget på vannet, og det ble noe nærkontakt da det ikke er lett og styre båten når det er første gangen og vi ligger i veien. Det ble en del kullseilinger og noen ville ikke rette opp A- jolla, men ville hjem til mor etter en tur i vannet, andre hadde 2 og 8 ganger i vannet før de ble beordret inn i varmen. Tror noen hadde hvert i båt før da det virket som de var født i A-jollene Ei jente og en gutt imponerte stort i en Rs Feva XL ikke mange meterene de kom, før det kom et hyl slik jenter kan da de kullseilte første gang, med kyndig veiledning og Feva på rett kjøl og etter noen meter var det på an igjen. For et pågangsmot disse hadde, ville ikke på land og etter ca.1 time med mesteparten av tiden i vannet, mestret de farta og vendingene og nå kom det gledeshyl hver gang det nesten gikk galt. Hun her var en kløpper til å snu A-jolla etter hvert og knekte koden for ikke og kullseile. Her lå de i vannet Nesten oppe Så var det på an igjen. Han nektet og rette opp A-jolla og ville hjem. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 Før neste pulje av seilere kom lettet vi anker og fortsatte nordover opp til Kalvön og Lindön dette er en fin uthavn, hvor det var flere Norske enn Svenske båter. Det var ledige bøyer, men å ligge i Nordavind fristet ikke, fikk longsideplass bak en hyggelig Svenske som lå longside for første gang han lutre på om vi lå ofte longside og om det var trykt å ligge slik.. Han kom som en kule hver gang noen seilte forbi og holdt båten fra land. . Ble nysgjerrig og gikk på land for å se hva som var galt, det var en nabbe han var redd for. Foreslo og flytte båten hans 5 m mot min for der var det slette veggen, nei da var det vondt og komme i land mente han, hva med den støpte trappa da kan du bruke den sa jeg. Etter noen min kom rederinnen og kikket, du har rett vi flytter oss. Etter det lå de støtt og godt og kunne spasere i land. ””Öarna har varit bebodda sedan lång tid tillbaka och man känner från tingsprotokoll till ägarnas namn från senare delen av 1400-talet och fram till idag. De tidigaste kända kalvöbornas namn finns bevarade i rättsliga dokument från en strid om äganderätten till marken på Kalvö. Hamnmagasinen vid stranden vid Lindö by användes fram till början av 1900-talet för fiskförsäljning. Under Andra världskriget smugglades vapen och mat från magasinen Lindö till norska motståndsrörelsen. Vid Kalvö by finns en labyrint av utlagda stenar, en sk trelleborg eller som här på Kalvö kallad "Trinnebergs slott". Den mellersta ön, Kalvö, har haft den största befolkningen. Försörjning har invånarna fått genom fiske, jordbruk och fraktfart. Fram till och med en bit in på 1700-talet fanns det lotsar på ön. När skolan öppnades 1909 på Kalvö fanns 18 elever. Skolan stängdes i början av 1950-talet. Under 1950-talet fanns det fortfarande ett 20-tal yrkesfiskare, som hade sin hemmahamn på Kalvö. 1930: ca 80 inv, 1960: ca 40, 2001: 14 och 2005: 10. I början av 2000-talet har såväl Kalvö och Trossö fortfarande en fast befolkning medan Lindö är bebodd endast sommartid. Tvärs över öarna, från Trossös sydöstra udde, Roparesten, till Lindö och sundet mot Resö finns en 5 km lång bilväg. Vägen anlades som nödhjälpsarbete i början av 1930-talet. Det fanns diskussioner om bilfärja eller bro vid sundet mot Havstenssund, men när avfolkningen av skärgården accelererade, strax efter att vägen färdigställts, så upphörde all diskussion att knyta samman övägen med det nationella vägnätet. Endast vid några få tillfällen som militärövningar och större strandstädningskampanjer har bilar färdats på vägen. Vägen är idag en utmärkt vandrings- och cykelled. Som kuriosa kan nämnas att Vägverkets broschyr ”Vintergatan”, flera år under 2000-talet, genom färgmarkering angett att vinterväghållning genomförs också på vägen mellan Trossö och Lindö. Vägen är fortfarande formellt klassad som länsväg med nummer O 1188.”” Her er det en norsk som får hjelp Bildene er der på 4000kb men får feil filformat. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
HaHa Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Takk for en rikt illustrert og fornøyelig reiseskildring! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 (redigert) 30.07 Turen over til Norge var kjedelig noen garnlenker og to fiskebåter og må nevnes, Fjordline og Colorline i det fjerne. Ellers var føre bra et par stedet var de litt ruglete en 15-20 min, mener det må være der havstrømmene møtes, da det skvalpa fra alle kanter. I leia inn mot Nevlunghavn ved Rakke sa rederinnen det kommer en sværing og meie oss ned, og det gjorde det ”nesten” og fort kom han, jeg la babord og han strøk forbi på 2 1/2m avstand på ST side så ingen i farta, han må ha kjørt på autopilot og ingen utkikk. Det var ingen ”Glæde” å se at han forsvant med kurs på utsiden av Tvisten. Det er tydelig at vi er hjemme en måned for tidlig, Nevlunghavn var det fullt, Langesund fullt alle våre små perler var stappa, det er Sjømat & Fiskesestival i Langesund 31 Juli til 9 August så det samler mye båt i fjorden og " NRK Sommerbåten " kommer til Langesund på fredag. Så det ble bøya på oss i noen dager for å roe ned.. Filmet 5 min hver ½ time for å lage en snutt av overfarten men alle bildene og filmene lar seg ikke åpne, feil filformat?? Sikkert fordi turen var så kjedelig bare vann..okke som. Litt måneskinn Redigert 5.August.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Fint ändå Roger, och tack för trevlig resa (som vanligt)! :clap: Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 Halve 2016 er unnagjort og nye opplevelser står for tur. I vinter har jeg byttet ut tredørene på Lavida med aluminiumsdører fra ERTEC (gamle Golar) Har forsøkt flere metoder for å hindre trekken, men en børsteist var best , men det bremset ikke nok på trekken når vinden kom akterifra. Og med to børster ble døren for treg. Og de nye. Og testen hadde vi i Pinsen tett og varm båt herlig, skulle hvert gjort for flere år siden. Fikk testet de i pinseuka deilig med tett båt uten trekk. Hadde en fin tur med flatt vann fra Langesund til Tønsberg. Fra Hui til gjestebrygga steg vanntempen fra 13 til 15 grader og kl 20 var tempen 19 grader på 1 m måtte ut med bade termoneteret og det ogaå viste 19.1 på 1 m, men å bade fristet ikke da det var en tykk oljefilm over hele havna . Om morgen var filmen nesten vekk og tempen nede på 13 grader som normalt. Det var mye kjefting da denne gjengen skulle samkjøres, 3 -4 mener Borten var flinkere til å bære staur og at de må betaler for å bli kjeftet på. Det var 3 -4 tak og årene i hytt og pine. I Tønsberg åpner broene til faste tider og kl 12 laget vi trafikkaos på vår tur til Horten, utenfor Esso raffineriet lå det tre båter til ankers i hver sin sektor Alfa, Brao og Charli. I Horten var det trøkk fire ferger greide ikke og holde trafikken unna, det var kommet flere båter allerede på Torsdag selv om KNBF sitt årlige Pinsetreff ikke er før Lørdag. Det kom 57 båter på KNBF sitt Pinsetreff. Kirsebærtrær i full pryd. En krangler ikke med en ferge som skal til kai. Tok strekket Horten Langesund på direkten da værmeldingen de neste dagene ikke var oppløftende. Kjedelig tur, hvor er alle båtene? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 4.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2016 (redigert) 02.06 Turen fra Langesund på flatt hav et par fiskebåter de første timene. Før Olympus fra Læsø på vei til Slagenstangen for å laste meldte sin ankomst om 45 min, en krangler ikke med de store så jeg slakket av på farten til den kom forbi. Som i fjor meldte Stena Lne sin ankomst og passerte godt forut.Fiskerene på svenskekysten er driftige det er garn over alt, mulig de forsøker å få en nordmann i garnet. Det er noen SXK betalingsbøyer på Musön, men de var opptatt pluss fire for anker Svenskene greier å ankre sammen med bøyer, som enkelte nordmenn sliter med. Vi gikk rundt og fant en longside plass på østsiden hvor det er bolter. Er dette vandalisme boltene skal ned selv om en må sprenge bort det glatte berget. Er det ville dyr på øen kom over denne lorten rett ved båten får sjekke i morgen? En praktfull aften og blankt vann. Tok en safaritur og fulgte dyretråkket, kom til øyens vannhull. og videre til en av mange raviner som deler øen synes det så livsfarlig ut å gå ned der i underskogen en vet jo ikke hva en kan treffe på av ville dyr. Ikke bare ville dyr også harer. Fin utsikt fra toppen Hadde ikke lyst å gå tilbake heller så jeg fant et annet tråkk ned til sjøkanten og kom over inngangen til ravinen hadde lyst til å utforske den, men , men med dette avtrykket ( styggen med trebein?) så istede fulgte jeg strandkanten retning båten og fant paradiset. Her er det lagt ned mange timer med arbeide noen av krakkene var datert 2002 og 07og for en spisekrok med levegg, huske, stort leirbål et par broer og eget grillsted,to fine avskjermete gressplasser, topp for teltplasser og skilt til TOA i utkanten. Huske Byggekunst.. Bauta for å markere stedet. Redigert 4.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 God morgon Roger och Siri, trevligt att se att Ni är ute igen! Jag ser bilder på Dina nya fina dörrar, det ser ju elegant ut! Själva är vi på Kreta denna veckan. Här är fint, men det ser ju ut till att vara lika fint hemma.... Ser fram emot vidare rapportering från Lavidas resa med Rogers fina bilder och underfundiga kommentarer! Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Hva er planene denne sommeren Roger... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Svenskekysten er transportetapper med trivelig stopp på vei til det forjette land. I natt lå vi i Springet (Kungshamn) og nå er vi på Öckerö. Hvis vær og vind holder seg, er vi på tur videre i morgen. Hvor? Ellers reiser vi som fanten, mulig vi dropper København denne gang, da blir det Sjælland andre veien. Læsø antar jeg i begynnelsen av august. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Flid Svart 5.Juni.2016 Del på Facebook Svart 5.Juni.2016 Ok, kanskje våre " track" vil krysse hverandre i løpet av sommeren. Vi drar vel Sydover i løpet av kommende uke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2016 Turen fra Springet (Kungshamn) var en behagelig tur. Og det var mye båter ute og det gikk bokstavlig over stokk og stein for enkelte så Sjøredningen hadde mer en nok i stri med. Et kjent landemerke Marstrand Öckerö Heile Öckerö kommune vert kalla den nordre skjergarden til Göteborg. Kommunen består av ti busette øyar som alle ligg mellom øyene Vinga og Marstrand. Øyane heiter Grötö, Hyppeln, Källö-Knippla, Björkö, Fotö, Hälsö, Kalvsund, Rörö, Hönö og øya Öckerö. Øvrige øyer har ingen faste innbyggjarar. Hönö er den største øya. Det går en kostnadsfri bilferge til Lilla Varholmen på Hisingen i Göteborg og til Hönö og Björkö. Fra Hönö går det bru til øyene Öckerö og Fotö. Fra Öckerö går det bru videre til Hälsö og derfra kostnadsfri bilferge videre til øyene i nord (Källö-Knippla, Hyppeln og Rörö). Fra Björkö går det personferge til Kalvsund og Grötö. Fra sentrum i Göteborg finnes bussforbindelse mellom sentralstasjonen og Lilla Varholmen. Ikke rart at det er nesten like mange bobiler som båter på øen. Från början stod en träkyrka på platsen. Den ersattes omkring 1450 av stenkyrkan. Den är 16,5 meter lång, med längre och smalare kor. Sitt nuvarande utseende fick kyrkan efter många bekymmer och offer på 1780-talet. Man tror att det har funnits en kristen kyrka på Öckerö redan på 1000-1200-talet, men man vet inte säkert var. Inte minst inventarier i kyrkan tyder på detta. I kyrkan finns en dopfunt och ett krucifix som fanns i den föregående träkyrkan. Innan träkyrkan byggdes fanns älvakvarnar på platsen. Om träkyrkan finns ett skriftligt dokument: Håkon IV av Norge sägs "låtit rydia Ekreyiarna och göra en trekirkiu". Troligtvis förstördes kyrkan genom härjningar och krig. Förutom de två nämnda föremålen finns från 1400-talet två träskulpturer, på Olav den helige och jungfru Maria. Altartavlan är från 1626. Takmålningen utfördes 1792och föreställer den yttersta domen. Votivskeppen är från början av 1700-talet. Altarkorset har hemförts från Italien av en skeppare 1749. År 1906 invigdes öns nya kyrka norr om den gamla. Bare et par stenkast fra fiskebrygga ligger Systembolaget i Norgårdsvegen. Øens baker ”ALEKS” ligger et stykke opp i gaten men er stengt på lørdag og søndag, Fortsetter en oppover kommer en til Øens Trafikklys i to plan Skal en til ”ICA” må en fortsett og ta til høyre inn ” Intagsvögen” fortsette forbi Bankgatan Det er ingen Bank i Bankgatan. Mulig navnet kommer av at banken eier alle husene? En kommer til ”ICA” etter ca. 1200m fra havnen. God tur tilbake til båten. Mange velstelte hager å se. Öckerö havnen Elida sa takk for seg og seilte videre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 8.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 (redigert) 06.06, Turen over Göteborggapet er alltid humplete ved litt vind fra syd + - ”Bröttoleden” så vi tok leden inn ved Vargö, på Styrsö var det mange store hus, men kun få flagget på Nasjonaldagen, her smittet det. Etter noen dager med ”vindstille” er tilbake til normalen motvind og sjøsprøyt. Her er to som går rett vei. Ved innseilingen til Varberg denne Conteinerbåten ALSTERDIJK fra Liberia. I Varberg er havneprisen kr. 250 for 39 fot med alt tilbehør. Verden er ikke stor la meg bak en annen Norsk båt og jammen dukket Ragnar opp en gammel kjenning fra Tønsberg, han tok seg en "liten tur" mens han ventet på at kona fikk ferie.. Redigert 8.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nidelv 1874 Svart 8.Juni.2016 Del på Facebook Svart 8.Juni.2016 Flott tråd med fine bilder og interessante beskrivelser! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juni.2016 Del på Facebook Svart 11.Juni.2016 Ser på MT at du ligger her i hjemmehavnen. Beklager at jeg ikke var der til at tage tampen :-) jeg ligger med min nye båd på den sydlige brygge nu. Men velkommen hertil :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2016 Takker, Ja det er en trivelig havn 2014 ble vi møtt med salutt fra slottet i fjor oppkalt på VHF av deg, i år var vår vanlige plass ledig. Båtlivet er herlig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Der er sket meget siden sidste år i Helsingør. Ny flot toilet og badebygning med udsigtsplatform, ny promenade,nye brygger, fiskerestauranten er udbygget og meget mere. En tiltrængt men vellykket opgradering. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Tak for snakken og god tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 (redigert) Takker. Tråden ligger på etterskudd. 07.06 Turen til Halmstad var litt skvalpete men alternative stopp som Glommen, Falkenberg,Skallen ble forbikjørt. Vi valgte å legge til ved den gamle slippen. 6 min med sykkel eller 5 min med jolla opp til sentrum. Denne selvbygde seilbåten ( kajakk 2.4m bred) hadde hvert flere ganger til Middelhavet, nå ble det mest mimmring, da høyre arm var mest i veien da den hang og slang, sitat eieren. Halmstad er ikke som før Najaden er vekk. Den ligger nå på ISEGRAN (Fredrikstad) ses bak Slepebåten FIX fra 1891 byggenr 17 på FMV fikk ny motor 1965 Wickmann 300HK Er en telefonfrik er PINCHOS resturanger stedet Sedan starten 2012 har Pinchos varit Sveriges första och enda app-restaurang. Hos oss sköter du helt enkelt bordsbokning, menysurfing och beställning via en app i din egen mobiltelefon. Nu kan du även betala notan med appen och samtidigt samla bonuspoäng i vårt bonussystem. Fant nye vannhull i Drottning Kristina Passagen der var det lunt og varmt for den sure vinden. 09.06 Passerte denne i containerhavnen i Halmstad ” Welhelm.” Havet var flatt BLANKT Så ut som ”blank stålis” over hele Laholmsbukten hvor Wisby Verity og Blikur lå og ventet på kaiplass i Halmstad først oppe ved Kullen ble mere normalt. Krysset over til Danmark før separasjons linjene lite trafikk ned til Helsingør og la til på vår vanlige kai longside. Havnen i Helsingør er tom uten Noas Ark II som er på Norgesbesøk. Oslo Sandefjord mai juni Litt mindre enn Arken, S/S Bjørn blev bygget i Bremerhafen i 1908 som isbryder og bugsrerbåd Redigert 12.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 (redigert) Helsingør er en av våre favoritter havner og er i år rustet opp Sanitæranlegget får en ”Syver” på skala 1 til 6. havneavgift kr.160 10-12m, + kr.13 i strøm for 3 dager. Gjenbruk er inn, her en Fisk laget av alt av plastdubbeditter. Den 10.6 blåste det slik at jeg doblet fortøyningene båten hadde stabile 8-10 grader slagside fra kaien det meste av dagen. Badingen var på kanten, da det brøyt godt og fire var vekk for øyeblikket . Maten er bra og Ikke noe og si på prisene. Utforsket en ny vei til ”Føtex” tok inn Munkegade og kom rett på inngangen på baksiden og fant dette huset i Munkegade. 12.06.16 Da vi skulle gå fra bunkers kaia dukket MajorAndy opp med båten sin det var stor trøkk for å få fylt diesel, så det ble ikke lange praten. Rett vest for Hornbæk var det 8 dykkere som hadde det som fisken i vannet, her er en som vaket og hilste tilbake. Rett før Nakkehoved fyr er dette ”piratfyret”??? Nakkehoved fyr Redigert 13.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 13.Juni.2016 Del på Facebook Svart 13.Juni.2016 Ja, jeg fik en lille snak med rederinden mens skipper tankede, Hvis I gør alvor af at vove jer ned i Roskilde Fjord, så kan jeg anbefale Rørvig havn på vestsiden. I denne del af fjorden (Isefjorden) er Orø også et besøg værd. Eller måske alternativt en tur ned i bunden af fjorden til selve Roskilde? Resten af havnene er af svingende kvalitet - for at sige det mildt. Jeg ville personligt undgå Hundested, Lynæs, Frederiksværk og de andre havne i Roskilde Fjord. Og undgå Holbæk og Nykøbing i Isefjorden. Går I videre, så undgå Odden havn men gå direkte til enten Sejerø eller Samsø. Det er blot mine, subjektive anbefalinger. Uanset, så god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 Takker for tipsene vi er i tenke boksen om Roskilde Fjord opp og ned er kjedelig og med vind kan den lett forsterkes i trange fjorder. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2016 (redigert) Gilleleje ligger i Nordsjælland og er en fiskerby med ca..6 500 innbyggere Byen ligger i Gribskov kommune og tilhører Region Hovedstaden. Den har tidligere vært hovedby i Græsted-Gilleleje kommune med hjemsted for kommunens rådhus. Byen ligger på Sjællands nordligste punkt, som er Gilbjerg Hoved litt vest for byen. Øst for byen ligger klinten Nakkehoved med Nakkehoved fyr som sammen med det svenske Kullens fyr på Kullen i Skåne markerer de to sidene av innseilingen til Øresund. I Kattegat ligger Gilleleje Flak litt nordvest for byen; et lavvannet område med flere avmerkede grunner. De tidligste permanente bosteder i «Gyldeleye» (en tidligere stavemåte for «Gilleleje») som er bekreftet, er fra tidlig 1500- tall. En utgraving foretatt av byens museum i 1979 avdekket en hustomt under et sandlag. Huset var sannsynligvis bygget kort tid etter 1536, da en mynt datert 1534–36 ble funnet på stedet. Da det også ble funnet keramiske gjenstander som minnet om andre funn, antar arkeologene at kulturlaget kan dateres til sent 1400-tall. Dessuten ble huset funnet på adressen Fabersvej 10, som ikke ligger helt ved stranden og det vanlige dengang var å bygge fra vannet og innover. Gilleleje kirke Omkring dette tidspunktet vites det også at byen hadde penger nok til å bygge en kirke og ansette en præst. Det krevde betydelige midler og den generelle oppfatning er derfor at overgangen fra sesongfiske til helårsfisker samt bebyggelsen av området skjedde i årene rundt 1500. Rådhuset har satt 1488 som det «offisielle» året for Gillelejes grundlegging for å gjøre jubileer enklere. Kirken ble innviet i 1538 av den nylig innsatte presten Hans Lauridtzen. I 1588 laget lensmannen på Kronborg en liste over de skattene fiskerne skulle betale. Det var en halv til en hel tønne torsk. Når vi skulle legge til kai kunne vi velge og vrake alle endene på bryggene var ledige og vi fortøyde på rett brygge ”Admrial kaien” . Kaien for de med lang fartstid. Mange gamle hus med flotte hager. Når en går fra havnen opp mot sentrum må en dreie hardt babord før en krysser kanalen så finner en byens Baker med de gode kaker. Gilleleje blir delt i to av kanalen her fra utkanten av byen Etter en tung gråværsdag ble det et lite hull i skylaget så en fikk sett solnedgangen, så dagen var ikke helt solfri. Farvell til Gilleleje en fin by hvor en kan få ordnet det meste, men langt til badet da det ligger i fiskehavnen, raskere med jolla. Redigert 16.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2016 (redigert) I Gilleleje lå vi sammen med en båt fra ”Veddeleve” som nevnte Rørvig, gamlehavnen i Fredrikssund, og gamlehavnen i Holbæk som ok resten såder. Så vi får se det er meldt litt vind. 16.06 Gilleleje Badehotel er et landemerke fra sjøsiden. Hus og tomter med strandlinje, men for en hjemtur. Ved indsejlingen til Isefjord ligger den gamle fiskerlandsby Rørvig. Fra den hyggelige havn er der færgefart til Hundested og Nordsjælland. Rørvig er en rigtig ferieby, hvor havnen er det naturlige samlingspunkt for lokale og turister. Om sommeren ser man hver dag hundredevis af børn ligge på maven på molerne for at fange krabber. De lokale kalder dem ”elevator–krabber” fordi de – i løbet af en sommer – utallige gange må tage turen op og ned af vandet. På havnen ligger en af Odsherreds ældste bygninger, nemlig den fredede Lodsoldermandsgård. Herfra er der gennem århundreder udsendt lodse til at hjælpe skibstrafikken gennem Isefjord og Roskilde fjord. Det ligger en Sparbutikk ca. 950m fra havnen og en slakterbutikk på vei dit må en gjennom et villastrøk og et par vertshus som så koselige ut. Ikke gammelt hus, men fra 1929. Hva så jeg i øyekroken inne i en have listet meg tilbake og kikket inn jo en Hjort rakk å ta to bilder før den forsvant gjennom hekken inn til naboen. Fant denne markspiste vikingen og denne som råtner på rot. " Skjenket av ”Tømermester Kim Bours i 1999.” Mulig noen oldtimere fra "Marineforeningen" har sittet her og mimret om fordoms dager. Rørvikg en rolig havn utenom sesongen. Redigert 18.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.