Roger jo Svart 7.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2018 (redigert) Dette er livet å kunne ligge i Bøye, varmt å godt sitte å se båtene skli forbi ute i renna. Her er det jammen en som legger seg til i den andre bøya. Helse i hvert sekund og vente på at Solen skal synke ned bak åskammen på andre siden om kvelden og nyte resten av det røde i glasset etter en herlig Lammestek til middag, .... en og annen ødelegger idyllen et øyeblikk med å ta ut max ( etter lyden å dømme) ut av og 2 og 3 svære klumper på hekken, når de passerer en båt. Båt - livet er bare TOPP. Det er en hest på Tærø som har som kommer hver dag og inspiserer. På mandag var det ev stor flokk ender som gikk og spiste i sandbelte mellom Tærø og Lille Ø rederinnen oppdaget det litt for sent, at hesten var i full galopp så vannspruten sto mot Svanene. og vekk var de før jeg fikk opp kamera. Da Svanene fløy sin veg stoppet han opp og rullet seg på sandbanken og ruslet ut til LilleØ, ikke helt på skuddhold med dette kamera ca. 0,4nm unna og litt dis. Da nabobøya ble ledig tidlig Søndag brydde vi oss ikke om et døgnsregelen og lå i tre herlig med 22 i vannet mer enn nok i lufta, Redigert 7.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 (redigert) Turen fra Tærø til Femø er under Sjælland.Farøbroen så til B:B over Farø jord, et hus i skogen Har en flaks er det lite ålegress noen år er det som å gå i sirup i år så jeg ikke noe ålegress med dybde 2,5 til 3 m over til Storstrømen og under Storstrømsbroen. Med dybde opptil 17m , ellers ingen store utfordringer ned til Fejø var innom havnen hvor det så helt Dødt ut så vi satte kurs mot Femø som denne Catten har forlatt. Femø har det alltid hvert et bra utvalg av middager hos købmanden lam og Te-bon. Ingen regel uten unntak frysedisken full av mat som var tint og ventet på Forsikringsmannen. På Femø er det bare å ringe Kroen så kommer de og henter en og bringer en trygt ned til havnen etter en bedre middag. Her bor det en som misbruker makten sin, eneste plassen på øen med fartsgrense 20 km. Redd for støv. Her må det være mange hybelbeboere det var et lurveleven da alle skrek etter mat. Tilsalgs i 2015 Nå utleie. Det var en gang et Mejeri. Traff på en nordmann som lager vin. Roser Hadde noen fine dager på Femø. Redigert 15.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 15.Juni.2018 Del på Facebook Svart 15.Juni.2018 Tack för fina bilder och underhållande text (som vanligt)! Undrar om Din AIS fungerar som den skall, Ni ser ut att ligga för ankar i Fehmarn Belt... Hälsa! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Takker det ser ut som om den ikke sender. Jeg ser de, men de ser ikke meg. Mulig den også har fått hete slag noen dager etter PC`n la inn årene, for la den kvile noen dager. Hälsa! Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 (redigert) Etter en hyggelig kveld på land med et Dansk ektepar i nabobåten fikk vi innspill til kursendring det ble Gedser isteden for Bagenkop. Farvel til Femø. Så da bar det ned mellom Lolland og Falsen det ble 10 min venting ved Guldborg brua før den åpnet Ikke mye trafikk, men denne fanget oppmerksomheten. Har alltid trodd at svanene var kloke, denne flokken lå mitt i leia jeg holdt godt Styrbord, men flokken løp 200 m før de greide og lette og landet mitt i leia, jeg tok de igjen og ny 200 m 4 gangen de tok av svingte heldigvis leia så slapp å løpe mer. Svaner er ikke skapt for å ta tack off på flatt vann. PU, PU. Endelig endelig kvitt den båten, disse to landet litt for tidlig og padlet seg ut av leia. Landskapet er stort sett slik. Fin seilas ned til Nykøbing og Kong Frederik IXs Bro Hadde plan om Frihavnen rett før broa inn til styrbord., men da broa begynte å åpne seg for en annen båt så hang vi oss på. Fikk longsideplass ved bunkrings og tømmestasjonen (Diesel uten Bio) i Gedser. Så her er det bare å forhale 20m før vi går Spurte de i den lokale båtforeningen om de hadde nøkkel til sugestasjonen da den er låst, nei den hadde de aldri brukt, men vi ringer Havnefogden, men tviler på at vi får han ut av stolen hjemme, han er aldri her.. ””Den virker ikke var svaret, tøm i havet.”” ble helt satt ut. Rostock-Gedser fergen det var storkontroll i dag etter at fergen var tømt var det flere tollbiler å se enn privatbiler, men ingen på Toldcafêen. Her får hundene et velfortjent bad etter en "snusete" dag på jobb. 7 båter igjen i havnen i går var det ca.50% . Er dette årets første Revebjelle 09.06.2018 her helt syd i Danmark. 1 Redigert 18.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tom Rør Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Gøy å se ruten deres. Vi går samme ruten om en drøy uke på vei til Rostock? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 (redigert) Gedser er en typisk villa by med hus og hager Ok kjøpman. Mange kreative løsninger Kjente duften Jasmin på lang vei. Nye rosetyper dufter ikke. Pioner dufter. Skal en feie denne pipa til Gedser Fjernvarmeværk så får en utsikt. Tryggere å bruke det gamle vanntårnet, hvis det er åpent. Stor flott "Sansepark" med blomster, busker og frukttrær. Redigert 18.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Tom Rør skrev for 7 timer siden: Gøy å se ruten deres. Vi går samme ruten om en drøy uke på vei til Rostock Bare å følge stakene og hold deg i leia. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 (redigert) Etter 10 år i Danske farvann skjedde det og myten om at Danmark er "sand" er en myte. Må ha blitt litt sløv av dybder opp 5-6 m og litt treg med å få båten tilbake på kurs så på loddet 4,5m og la litt BB da det smalt og bråstopp....4 knop til 0 på 3 m. Det jeg kjørte meg godt oppå var reine grunnfjeldet, artig 3m på baborside og 1 m kalkstein på styrbord og bom fast. Etter å ha sjekket at båten var tett, gjorde jeg et par forsøk på å bakke meg av med å ta ut alle de 100 hk Forden hadde å by på. Holdt på å ta Havnefogden på ordet å tømme 180l septik fra tanken i baugen for å lette på Presset, men slo det vekk. Forsøkte med Lyngby på arbeidskanalen etter et par opprop fikk jeg svar av en hyggelig dame. Fikk fortalt at jeg hadde truffet på Dansk grunnfjell båten var tett to om bord og vi hadde det bra, men kom ikke av flekken. Damen skulle sjekke, etter få minutter kom damen tilbake og ba meg gå til kanal 12 så ville MVH 901 kalle meg opp og spurte igjen om vi hadde det bra fremdeles. Etter noen minutter ble jeg ropt opp av MVH 901 som sa at de var 30 min unna. Skjenket opp en kaffe og satte meg på dekk noen båter på vei hjem var veldig opptatt av å studere kartet og hilste ikke.. En Danske seiler lurte på om jeg trengte hjelp, jeg takket for tilbudet og sa hjelpen er på vei. Så MVH 901 stoppe opp en 3/4 mil unna og satte ribben på vannet. Og vips så var de der 4 mann i ribben og spurte om vekt og kjøltype forslag fra broen på MVH 901 var et fall og vippe meg på siden hadde sikkert godt bra det. Vi falt ned på løsningen om å forsøke og å dra meg av pluss min motor først. Hadde gjort klar hanefot fra begge kryssholt og lang trosse de strammet opp og jeg starter og bakket og bakket så kom det et par bølger og vi sklei av. Spurte om hva dette kostet, den første er på huset og god tur videre var svaret, humor i i de karene. Kunne bare bukke og takke og fortsette turen til Heiligenhafen på en litt disig dag. Her etter endt oppdrag og ribben skal ombord. Tanker Spitit var eneste hinder på overfarten der hun kom sigende i 6 knop. Redigert 19.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 Godt at det gik godt! Fine fyre i Marinehjemmeværnet. God tur videre og håber ikke, at der er andre skader end på stoltheden :-) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 Det var ju skönt att det gick bra. Trevliga 'gubbar' som Du Roger får nog alltid god hjälp! Hoppas att inte skadorna är värre än att Ni kan fortsätta efter plan? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 (redigert) MajorAndy skrev 29 minutter siden: Fine fyre i Marinehjemmeværnet. God tur videre og håber ikke, at der er andre skader end på stoltheden :-) Den ripen i lakken er til å leve med. Havarert kart PC tau i propellen på en overfart og Dansk kalkstein håper det holder med det. men for en HERLIG sommer det er har hvert. Redigert 19.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 23.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2018 (redigert) Heiligenhafen en liten by med ca 10 000 innbyggere kunne hvert Dansk men etter folkeavstemmningen i 1920 ble det Tysk og den nordlige delen av Schleswig (Nordslesvig og Sønderjylland) kom tilbake under dansk styre. Og kjent for tre store supermarkeder Calle, Nielsen Discount og Fleggaard ca 2 km fra havnen. Syklet opp til Calle en dag og fylte opp handlekurven på vei til kassen var det 40 Svensker med 1 og 2 Trillevogner med overlast før meg til kassen så jeg satte kurven fra meg og gikk, den bussen får overlast. En kasse av den ølen hadde holdt en stund .......................... Havnen oppe ved sentrum er det plass til over 1100 båter på 15 brygger. Binnensee og utkanten av Heiligenhafen med den stranden og Wassersportcenter Heiligenhafen til venstre. Sentrum er et par steinkast fra havnen og i gamlehavnen er det ikke fisk får jeg finne på noe annet. tyskerne er gode på gjenbruk . Vi fikk vinddreining til nordøst og havnen ble okkupert av små mygg i følge de som er vant med de, så sugde de ikke blod. Greit at havnen har flere hjertestartere, men skap med munnbind hadde hvert tingen, selv Tyskerne sluttet å snakke nå går det på nikk. En kunne faktisk følge svermen. Fulgte skyen i utkanten og traff på et idyllisk sted mulig dette er klekkeriet, en oase i byen. Ble tørst av myggen, vann hullene på torget var mygg-fri og det mørke ølet smakte. Alle laugene har sin"maistang" på torget. Disse laugene er i byen. Rådhuset på torget. Er vant til en skinnpute som en kan lene en sliten panne på, når ølet skal ut. Men denne tar kaka, mulig et er for å få deg nærmere skåla, men treffprosenten ble elendig, etter sølet å dømme. måtte redigere da damen med ballen er for sterk kost for Baatplassens sarte lesere, Kvoten er fylt. Redigert 23.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 (redigert) En vandring i sentrum. Innimellom finner en eldre hus Dørene er et smykke. China-Restaurant Xiao ligger oppe ved Netto En må beundre mureren her er det håndverk på sitt beste. Mulig en kan fornemme en varm dag og en tørst murer av et par ujevne fuger. Men hva har skjedd her strøk han til fagprøven siden buen ikke holdt , eller aner vi innleid ufaglært. Et frodig kastanjetre. Stammen er dryg. Ikke åpenet for sesongen her får en det meste av maretime ting. Litt av hvert. En galionsfigur. Et nytt rekkehus er ført opp i gammel stil. Ned mot sentrum en lampe. Byen er utsedvanelig ren ikke et rusk å se måtte virkelig lete, fant en omsider en.. Til og med måkene er dresserte ikke griser de tl kaia eller båtene. Kommer forsiktig bort ”du skulle vel ikke ha en brødbit vell” ikke noe skrik og skrål spiser biten og spør med blikket ”en til” takker og flyr avstad en stund. Svanemor med 5 nøster kan en nesten stille klokka etter, ikke noe hvesing der. En luring av en unge forsøkte å krabbe under vingen da de skulle padle til neste båt, den ble lett skubbet ned i vannet og måtte padle for egen maskin. Redigert 24.Juni.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 24.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2018 På tide å si farvel til Heiligenhafen en rask tur opp til bakeren etter rundstykker og wienerbrød. Et slikt skilt burde alle havner ha, her ser en hvilke service stedet kan by på. I følge kartet må en følge en korridor ut mellom to Militære felter før en kan sette kursen mot Bagenkop. Irriterende å møte slike de gangene vi har medvind er det med en styrke på 1 til 2 ms og da kommer en ikke fram. En Finne på vei hjem. Tok igjen Verandering fra Bremen inn til Bagenkop, få båter i havna. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 16.06.18 Bagenkof Bagenkof er Tyskerens andre hjem 96 % er tyske båter Grei havn kort vei til butikken og i sesongen er bakeren på kaia åpen. På vei til butikken Nå kan du ta bilde, lill forskjell fra de kattene ved havnen, Katteting. Slik går det når det er tut og kjør og hannkatten tar seg til rette da vokser kolonien fort. 50% var over alle hauger da jeg stoppet. lekestue Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 (redigert) Turen fra Bagenkop var kjedelig ikke en båt før Marstral Møtte denne med kurs Bagenkof har sett den før. Veien til Søby er stort sett å følge rennen inn forbi Marsral De nye Danske kartene er fine. Det begynte å dra seg til med kuling og sjøsprøyt måtte ut for å se stakene et øyeblikk. Endelig kunne en og brekke av og få vinden akter og kruse forbi Bredholm her Birkholm havn med vann dybde 2m så er en ute på dypt vann når en krysser over til Søby. Savnet AIS`n da nord og sydgående ferge kom, la på litt kull peilet på gamle måten, skiftet kursen litt for å forvirre fergene, kom over med passe margin. Hvorfor Søby når Ærøskøbing har den beste havnen og beste byen. Vi trives der og Brugsen og bakeren er topp. Kjekt å busse til Ærøskøbing og spise lunch og nyte noe leskende, Redigert 11.Juli.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.