bliss X Startet 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2005 Skal anskaffe en daumann til et 10 kg bruceanker. 1. Hvor tung bør den være ? 2 hvor (i Oslo) får jeg jeg kjøpt det ? 3.Hvordan fester jeg den best på ankerlina (smarte enkle triks) ? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Hei Lasse Dette er diskutert tidligere etter at jeg lagde innlegg for dette, søk i emnereg så kanskje du får svar på det du lurer på...... Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Skal anskaffe en daumann til et 10 kg bruceanker. 1. Hvor tung bør den være ? 2 hvor (i Oslo) får jeg jeg kjøpt det ? 3.Hvordan fester jeg den best på ankerlina (smarte enkle triks) ? <{POST_SNAPBACK}> 1. Jeg brukte en paraplydregg som daumann (7.5 Kg ? ), fordi det var det jeg hadde for hånden. 3. Jeg hadde bundet tau i dreggen. Den ene enden av tauet var det litt lengde på (3-4 m) og ble brukt opp til båten. Den andre enden (som var kort, bare 10 cm) hadde jeg en karabinkrok som jeg huket innpå dreggtauet. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Jeg samlet sammen blylodd på dekkverkstedene. Smeltet alt opp i en fiskebollboks 3/4 full. 8 kg. til et 8 kg. Bruceanker. Virker fint på en 30 fots snekke. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Avmønstret4 Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Lagde daumann for noen år siden til en alicraft comtesse. Tok da en blikkboks til erter (smal type) og hengte en rustfri øyekrok i et tau ca halveis ned i boksen. Tok deretter et par gamle lodd til blybelte og smeltet disse i en gammel kjele med gassbrenner og helte smeltet bly i boksen. Når det var stivnet og kaldt er det bare å fjerne boksen med en blikksaks eller avbiter. Enkelt og billig. Tror den veide ca 5 kg. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 kan også bruke gravemaskintenner. Disse veier ca 8kg tror eg alt etter hvor mye de er slitt. Har hull som er lett å tre tau igjennom. Bør kanskje males slik at du ikke får styge rustflekker... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Mange kreative ideer, men jeg ønsker å kjøpe dette ferdig. Noen som vet hvor man får kjøpt .... ? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Mange kreative ideer, men jeg ønsker å kjøpe dette ferdig. Noen som vet hvor man får kjøpt .... ? <{POST_SNAPBACK}> Nettopp det som er så vanskelig. Maritim har ikke. Den lokale båtutstyrssjappa har ikke etc. Da må det i såfall bli paraplydregg det nærmeste du kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 (redigert) Jeg kjøpte ferdig på Watski (i Strømstad....)for et par år siden. Satt på en stor låsbar sjakkel og lot den gli nedover ankarolinan. Fungerte veldig bra. 5 meter spinnakerskjøte på denne fungerte bra under alle forhold. Redigert 12.Mai.2005 av Brum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 Bruk en bit av en propellaksling, hva med 25-30 cm. av en 40 mm aksling, borr og gjeng på en øyebolt i den ene enden. Dette holder bra og og er aldeles rustfritt. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 12.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2005 De har slike på vår lokale sjappe, men jeg mener de koster kr 500 eller noe sånt for et som er ca 5- 6 kg tipper jeg... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Gerhard Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Mange kreative ideer, men jeg ønsker å kjøpe dette ferdig. Noen som vet hvor man får kjøpt .... ? <{POST_SNAPBACK}> Jeg har sett det hos Skåne i Horten tidligere, men finner det ikke i katalogen deres nå. En telefon er kanskje det raskeste. Egentlig så skjønner jeg ikke helt hva Skåne er. Jeg trodde det var en lokal jernvare / båtbutikk i Horten, men ut i fra nettsidene så ser det ut som de er en inportør med flere leverandører. bl.a. favoritten din Lasse, Malfix. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 13.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2005 Jeg har brukt et skålanker fra Biltema ( http://www.biltema.no/products/product.asp...8&iItemId=77085 ) har festet en stor karabinkrok på ankeret som jeg klikker på ankerlina og firer ned med en flaggline opp til båten. Synes det funker greit. Morten Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Skal anskaffe en daumann til et 10 kg bruceanker. 1. Hvor tung bør den være ? 2 hvor (i Oslo) får jeg jeg kjøpt det ? 3.Hvordan fester jeg den best på ankerlina (smarte enkle triks) ? Tar fram denne igjen. Har ennå ikke fått kjøpt daumann, og nå begynner det å haste. Erfarte i fjor at 10 kg bruce på hekken uten daumann ble litt for dårlig. Har funnet det i to butikker, men de var alt for lette. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Hei De selger en på nautisk handel, kanskje du kan bruke denne?? http://www.nautiskhandel.no/shop/storefront.php?pid=643&c1=136&c2=252&c3= Onsing Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Hva med skålanker på Biltema, kan vel fungere godt som dauman Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Hva med skålanker på Biltema, kan vel fungere godt som dauman Jo da, men jeg synes den tar for stor plass. Vil ha noe som er så lite som mulig. Kriseløsningen blir å lete fram en gammel paraplydregg jeg har liggende. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Er det mulig å få kjøpt bly i løsvekt, eller er det slutt på det som handelsvare, blyhagl er jo forbudt å både bruke og selge. Da kan du jo støpe fast en øyebolt i en passe stor blyklump, men da er det noe du lager selv og ikke kjøper ferdig i butikken. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Den diskusjonen har man hatt før. Mange kreative forslg Se http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=7879 Men jeg har hverken tid eller mulighet til å gå igang med selvstøp e.l. Skal ha en daugmann ferdig laget, som jeg kan kjøpe over disk i Oslo eller i nærheten av Oslo. vekt 4 - 6 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Jeg drakk akkurat opp en bokscola for å lage en daumann. Tenkte å fylle den med bly, og sette en sjakkel ned i blyet. 0,3 x 12 blir ca 4 kilo tenker jeg. Litt usikker på egenvekta på bly. Er det nok? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Letteste/raskeste er vel å finne en dykkersjappe, og kjøpe 2 x 2.5 KG blylodd for dykkerbelte .. Tre dem sammen og du har et godt 5 Kg blylodd som er lett å legge vekk... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
bliss X Svart 28.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Letteste/raskeste er vel å finne en dykkersjappe, og kjøpe 2 x 2.5 KG blylodd for dykkerbelte .. Tre dem sammen og du har et godt 5 Kg blylodd som er lett å legge vekk... Det var kansje ikke så dumt ... Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Jeg drakk akkurat opp en bokscola for å lage en daumann. Tenkte å fylle den med bly, og sette en sjakkel ned i blyet. 0,3 x 12 blir ca 4 kilo tenker jeg. Litt usikker på egenvekta på bly. Er det nok? <{POST_SNAPBACK}> Egenvekten er 13. Dvs at en liter veier 13 kg. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Quantum Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Hei Lasse. Har du spurt hos Ivar på Padda? Der kjøpte jeg min dauman på 4,5 kg for noen år siden. Han driver jo å selger ut ting og tang så det kan være han ikke har lenger, men ta en telefon og hør. Hvis du ikke allerede har spurt da? Trond Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
torbit Svart 28.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2005 Maxbo på Holmen har, men er usikker på vekten. Ring 66 85 55 00 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.