Jump to content

Kjøleproblemer 4takter Mercury, 50hk


Gudrun

Recommended Posts

En bekjent sliter med at påhengsmotoren plutselig overopphetes. Han prøvde å få svar på båtplassen, men ingen svar sålangt. Prøver defor å hjelpe:

4takter Mercury, 50hk, 3-4 år gammel.

Blokken er skikkelig varm, mens kontrollstrålen er bortimot iskald. Han antyder at det kan være termostaten som henger, men han finner den ikke på motoren og instruksjonsboken forteller ingenting. Problemet oppstod helt plutselig. Båten brukes hele året og virket helt fint dagen før.

Er det noen som kan gi noe tips på denne motortypen?

Link to post
Share on other sites

Det kan være termotstaten som har låst seg i lukket stilling > fjern termostaten , hvis motoren går kaldere , bytt den ut .

Impelleren kan være utslitt , men den blir som regel gradvis dårligere , men et blad kan jo ryke og blokkere røret opp til motoren .

Vann inntaket nede på girhuset ha blitt blokkert , sand, siv ,gras ,annet .

 

Mulig du kan finne noe info her . ( online service manualer for Mercury motorer ) .

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det som får han til å tro at den er for varm?

(At man ikke kan holde hånden på blokka betyr ikke at noe er unormalt.)

 

En termostat pleier ikke å svikte over natten, normalt låser de seg over tid i åpen stilling.

Termostaten sitter vanligvis under ett lokk på, eller i nærheten av, topplokket.

 

Hadde impelleren vært delvis defekt burde kontrollstrålen vært unormalt "svak", samt at motoren går varm ved høy belastning.

Blir den for varm også uten belastning (i fri)?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

Alarmen for høy temperatur kom på under gange. Ved å ta av dekselet oppdaget han at blokken var mye varmere enn han noen gang hadde opplevd tidligere.

Han har funnet et lokk som er merket med en M, men er usikker på om det er her den ligger. Sitter på en hytte hvor de er avhengig av båt for å komme til lands gjør at han ikke ville skru på noe før han var bombesikker på at det var her termostaten lå. Han skimtet en pakning som han var redd ville ryke hvis han tok lokket av.

Han hadde brukt dagen til ettertanke og kom til at impelleren skulle ha vært skiftet i fjor, men var usikker på om det var her feilen lå....

Nå like før jeg snakket med han var motoren kald og han hadde startet den og nå gikk den jevnt, noe den ikke gjorde da alarmen kom på. Da virket det plutselig som om den ikke gikk på alle sylindrene. Hostet og harket......

Link to post
Share on other sites

Så lenge det kommer vann ut igjen vil jeg tro at det sirkulerer

Det er det ingen tvil om, men kontrollstrålen må taes ut før termostaten, ellers ville den ikke fungere før termostaten åpner.

Mao termostaten kan godt være permanent lukket selv om kontrollstrålen er normal.

 

Har dog aldri sett en termostat som har frosset i lukket stilling, dette har vel med å gjøre at kraften som åpner den (voks som utvider seg) er større enn den som lukker.

Over tid fører korrosjon til at den ikke lenger lukker seg.

 

Ofte er det mulig å se når termostaten åpner ved at vannet som kommer ut av tomgangsporten på stammen blir varmt en stund etter at motoren er startet. Gjerne ledsaget av vanndamp.

Link to post
Share on other sites

Hmm, Ikke enkelt dette ser det ut til. Båten går mye i brakkvann, spesielt de siste 4-5 minuttene før den er i båthavnen. Får derfor fjernet salt fra kjølekanalene etter lange turer. Nå har han finlest instruksjonsboken, men noe så enkelt som en tegning eller bilde som viser hvor f.eks. termostaten er på motoren, finnes ikke. Nå må han inrømme at alarmen for temperatur har kommet på sporadisk når han har lagt lenge i ro på tomgang og ved dorging.....

Men med en gang han koblet inn og ga litt gass forsvant alarmen. Ting tyder vel på at impelleren som iflg. instruksjonsboken skal skiftes etter 3 år (denne er 4 år og myyye brukt sommer som vinter)er det første som må ut, deretter vurdere termostaten for en sjekk vha. et "oppkok". Men så lenge de befinner seg utfor alfarvei og ikke har pakninger eller deler med seg blir nok ikke noe gjort i løpet av denne dagen og i morgen. De var redd for at det dekselet de har funnet vil lekke uten ny pakning. Er det andre som har innspill motaes det og med takk.

 

Har noen forsøkt Systemrens på utenbordsmotorer?

 

Iflg et par amerikanske diskusjons sider ser det ut som om det er en Yamaha med Mercury deksler på. Andre antyder det er en Mercury, bygget i Japan. Fra 2001/2002 skulle amerikanerne lage den og. I år skulle det visstnok være oppstart av en Mercury fabrikk i Kina, så det er sannelig et internasjonalt merke......

Link to post
Share on other sites

Hvis du hadde lest mitt forrige innlegg hadde du funnet Service manualer til motoren :smiley: , disse inneholder bilder +++ .

Når det gjelder pakning ved termostat , har jeg ofte sett at de har brukt gummi eller lignende , antagelig for å kunne sjekke denne uten å bytte pakkning hver gang ( sikkert anbefalt , men ... )

 

En impeller + termostat koster jo ikke mye , bytt begge for å være sikker .

 

Avleiringer ... driver med en gammel Mercury nå , regner med at den har gått i saltvann siden den var ny ( 1972 ) , lå et tynt belegg med noe ,men ingen tette kanaler der .

Link to post
Share on other sites

At ikke plassering av termostaten fremgår er nok helt normalt, disse bruksanvisningene overlater det meste til verkstedene.... :rolleyes:

 

Men har han egentlig noe å tape?

Om det skulle lekke litt gjør dette egentlig ingenting, det vil bare renne ut i sjøen.

Evnt. kan han lage en ny pakning av en bit av melkekartong, sjøkart etc.

 

At impelleren skal byttes hvert 3år er kun for å generere jobb for verkestedene, impelleren holder ofte "livet ut" på utenbordsmotorer. (Forutsatt at de aldri kjøres tørre).

 

Har heller ikke tro på at impelleren har skylden dersom kontrollstrålen ser nomal ut og problemet inntreffer ved lav belastning.

Mener også man kan se bort fra saltavleiringer siden motoren er såpass ny samt kjøres i brakkvann.

 

Ut fra det du beskriver synes jeg den mest naturlige forklaringen er feil på alarm-kretsen....

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest noe i feilsøking på siden Droll tipset om, ser jeg at det kan være flere ting som gjør at alarmen hyler.

Alt fra noe i sjøvannsinntaket, giverfeil og til feil på 12 volten!

Ikke et ord om termostat eller impelleren som instruksjonsboken forteller skal skiftes etter 3 år......

At motoren hoster og harker når alarmen for overoppheting kommer på kan skyldes et overvåkings system som kutter effekten drastisk på motoren for å forebygge større skade.

 

Akkja, var ikke noe slikt på de jeg var borti på 80 tallet, da var det bare elektronikkbokser til 1200 kroner som ble skiftet på merc. verkstedene (i tide og utide). :crazy:

 

Takker alle som har svart! :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar denne opp igjen, siden jeg har fått en ny telefon fra eieren av motoren...

Han fikk skiftet imprelleren i vannpumpen i fjor, men det var ikke nok... Veskstedet måtte faktisk stake opp i en masse saltavleiringer i kjølekanalene før alt var ok igjen. Men, men siden han skiftet impelleren selv oppdaget han en god del tæring i huset til impelleren. faktisk så mye at det ble antydet "2 års bruk til" før det måtte støpes i for å ikke få hull....

ok...........

Det siste nå er at motoren går for fri eksos. Kommer ut i stammen en plass....

Etter en ringerunde blant de som jobber med motortypen til dagen og får da en antydning på at det kan være tært hull i eksoskanalen(e) og dette kan de fikse for 10-15.000....., hvis det er det som er problemet, men "dette har de vært borti tidligere".....

Så blir gubben usikker.... Er 5 år gammel, brukt sommer som vinter og hvorfor skjer dette med den motoren... Mye brakkvannskjøring....

Søker på motormerket og da finner han at det flere plasser blir anbefalt å spyle motoren innvendig med ferskvann etter hver gangs bruk....

ææææhhhh hallo?

Forrige uke måtte han ut til hytten og uten motor fant han frem den gamle yamaha motoren (15hk) som må være over 20 år gammel.

Ny bensin pumpes i og 1 drag i snoren og den putrer....., selv etter noen års lagring.. Brukt på samme plassen som mercuryen og det var aldri noen form for problemer med tæring etter saltavleiringer så lenge den var i bruk.....

Han har nå forhørt seg i området hvor båt og motor brukes og ingen andre har hatt problemer med tæring eller at de spyler motoren etter hver gangs bruk.

Har noen her hørt om eller opplevd noe tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Nei, men jeg vil anbefale å ta kontakt med teknisk hos importør, gjerne pr. mail. Min erfaring er at man får veldig !! mange rare svar hos verkstedene. :eek: Det er ingenting som skulle tilsi så mye tæring etter 5 års bruk med mindre det er en feil i korrosjonsbeskyttelsen, eller krypestrømmer som vil gi galvanisk tæring. Gode forbindelser til jord mellom de vaiere som sørger for kontakt mellom de forskjellige delene av motoren er viktig, likeså bytte av ALLE anoder etter boka, og bruk originale...

Det heter så pent at det skal spyles med fersvann etter hver tur, men jeg tror de færreste gjør det...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

regner med at anoden er i "forskriftsmessig stand" og ikke overmalt med et eller annet?

innvendig tæring yder på unormale galvaniske strømmer.

 

hvis noen i nærheten har tilgang på en "point and shoot" temperaturmåler (infrarød el likn) av type som kan rettes mot blokka og topplokket ved kjøring kan man se om motoren virkelig er overopphetet eller feks om det er galvaniske strømmer som har påvirket elektronikk/alarmsystemet.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bare et litet obs!

 

uten å påstå at det er dette som er årsaken til problemet kan det være / er det forskjell på hvilken type anoder som er mest egnet for saltvann og fersk- muligens brakkvann.

 

på VP280 drevet mener jeg å huske at det var 2 helt forskjellige typer anoder for hvert sitt bruk: sjøvann: zink - ferskvann: magnesium.

stod beskrevet i rep håndboka.

 

yep, litt mer om det her:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=41249

 

NB! magnesium er like godt egnet for begge forhold men spises fortere enn zink i sjøvann.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er helt rett; og i ferskvann får vanlige zinkanoder et "belegg" som isolerer når man kommer i saltvann igjen, slik at anoden fungerer dårlig. Hvis dette er tilfelle med en eventuell innvendig anode, vil man få dårlig beskyttelse der... Derfor er det viktig og kjøpe originalt, da er man sikker på å få kvalitetsanoder....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takker for fortsatte svar! zinkanoden er kjøpt i originalpakning.... den er ikke overmalt og ingen andre der har disse problemene som han har fått. Det er minst 15 båter med påhenger i akkurat samme brygge som er like mye brukt som hans....

Båten ligger på samme plass/bås som den forrige med yamaha motoren. Kjøpt helt ny som en pakke, båt med motor levert fiks ferdig montert.....på sjøen

Ellers forsvant alarmen for høy temp i fjor etter bytte av impeller og oppstaking av kjølekanaler....

Link to post
Share on other sites

ren gjetning siden jeg ikke kjenner motoren men en annen faktor mht anoder - hvis det ikke er tilstrekkelig kontakt mellom anoden og motoren kan det bli værre enn verst.

 

pleier å skrape/pusse godt på kontaktflatene og bruke rikelig med sjøvannsbestandig fett på kontaktflatene for å "forsegle" det hele.

holder meget bra til neste skift.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja da har båteieren omsider fått ordnet opp i dette med motoren sin som han har hatt problemer med siste året...

Løsningen ble at han byttet inn båt og motor hos forhandler han i sin tid kjøpte den hos. (Kjøpt som en pakke) Han fikk nå en båt som er ørlite større, men med et helt annet merke motor.........

Ble endel høvdinger imellom, men nå er problemene (forhåpentligvis)ute av verden.

Erfaringen med den over 20 år gamle yamahaen han har liggende gjorde til at han kjøpte en motor av det merket.

Får alt levert på onsdag. Håper nå at alle problemer og usikkerhet er over og han kan nyte båt og hytte uten å måtte ha med en kasse med doruller pga. løs mage........ :wink:

 

Motoren med problemer? Jo, den sa forhandleren at de skulle skru av båten og vil mest sannsynlig bli brukt eller solgt som delemotor.....

På båten vil de så sette på en annen bruktmotor (annet merke)de har stående.

Vennligst ikke løp og kjøp (motoren)....heheheheheh

 

Takker for gode svar!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...