Jump to content

Evinrude 150hp HO /2014 - mulig teknisk feil - Vannlekkasje


John_Kr

Recommended Posts

Hei

Vil bare først som sist si at jeg får god hjelp fra min Leverandør/ Marineteam, men jeg bor et stykke unna slik at det vil tar litt tid før jeg får hjelp.

 

Motoren har gått 21 timer.

 

Jeg har mulig en feil på min motor som jeg vil dele med dere, så jeg tar gjerne imot tips fra dere Evinrude eksperter...

 

Når jeg ferskvannspyler motoren etter bruk (kobler til hageslangen bak på motoren) så ser jeg at det kommer ut vann fra selve motorrommet. Det kommer vann ut der hvor bensin- og oljeslangene går inn i motoren samt gjennom alle dreneringhulene. Jeg vurderer dit hen at det må ha hoppet av en kjølevannslange en plass i motorrommet. Jeg har ennå ikke tatt av dekslet på motoren, dette pga at jeg er dessverre ikke hjemme. Jeg vurderer også det slik at når det kommer ferskvann ut i motorrommet så vil det sikkert kommer saltvann ved normal drift. Vann i motorrom er ikke bra...

 

Eller blir jeg lurt av noe her...

 

En annen ting er at det kommer en del hvit røyk ut bak etter at jeg slakket av etter en lengre tur, dette kan kanskje være normalt.  

 

Motoren holder en driftstemperatur på 67 grader Celsius, det høres kanskje normalt ut.

 

Jeg har heller ingen feilvarsel.

 

Ellers er dette en flott motor.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert, men ved å ta av topp deksel neste gang du flusher vil jeg tro at du ser om det er lekkasje.

Selv bruker jeg en strupeventil og manometer. Går ikke over 1 bar når jeg flusher.

To interessante linker om temaet.

http://community.evinrude.com/t5/Owner-s-Zone/Flushing-problem/td-p/6778

http://www.etecownersgroup.com/post/flush-etec-with-engine-still-in-water-6346541

Axel

Link to post
Share on other sites

Hvit røyk eller rettere sagt damp er helt normalt etter litt kjør, du har høy eksos temperatur og kaldt vann i eksosen så vil dette fenomenet oppstå.

 

Når det gjelder vannlekkasjen så tror jeg du har brukt litt for høyt trykk og dermed blåst av en kjølevannsslange muligens på ECM uniten den er nemlig sjøvannskjølt for å holde tempen nede.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fant ut at det lakk fra spyler porten på innsiden av motordekslet (bak på motoren). Heldigvis ingen lekasje på selve motoren. Det rare er at det lekker kun under spyling med hageslange, når motoren går så er det ingen lekkasje.

 

Sjekker nå om jeg kan kjøre med dette i sommer så før vi fikset dette på land og etter sommersesongen er over.

 

Hva som er galt kjenner jeg ikke til ennå.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

prøvd kjøre med lavere vanntrykk, og skjer det selv om motoren går og "bruker" av vannet eller kun når ting står trykksatt? er utrolig mye rare begrensninger når man flusher slik.

 

vetke om man har det på G1, men på G2 har du faktisk "remote flush kit" så du kan koble hageslange fra båten, eller innebygget båttank og flushe motoren med ferskvann! 

Link to post
Share on other sites

Etter gjennomgang av tre videoklipp som jeg laget i går kveld ble jeg enige med min Leverandør at jeg bruker båten i sommer og vi kommer til å demontere dekslet / vanninntaket etter at jeg har tatt opp båten i august. Da vil jeg følge med denne saken så får vi se hva det blir til.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fikk besøk av Leverandøren i dag, det var en slangeklemme som har løsnet og en slange har hoppet av. Kom lett til når man demonterte dekslene på siden, lett og enkel jobb når man kan det.  :yesnod: Blir å skaffe meg en vanntrykkbegrenser til neste sommer.

 

Men atter en gang, god service fra en seriøs levenandør. :clap:

Det er ikke båt- & motormerke som gjelder alle ganger, det er den hjelpen du får som teller for meg.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bra du fant ut av det.. Marineteam gjengen virker greie og sikkelig. Hadde en Evinrude for en del år tilbake. Har handla en del annet hos dem også.

Tror det står i instruksjonsbøker at man ikke skal ha for høyt vanntrykk, enten man bruker klokker eller påkoblingsstussen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei

Trur jeg kommer til å kutte ut denne spylingen, dersom jeg skal gjøre dette så må jeg finne meg en reduksjonsventil av noe slag som jeg bruker mellom motor og vannslangen. Har vinteren på meg til å finne ut av dette.

 

Har du/ dere noen gode forslag til en "dings" som redusere vannmengde så er jeg mottaklig for forslag, det bør passe til hageslange dimensjon og gardena system.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Heh? Det er jo bare å ikke åpne krana på fullt.

Har alltid gjort det slik.

Uansett vil bare overflødig vann renne ut på siden av spylemuffa.

 

Hei

Det er bare det at det er ikke spylemuffa som blir brukt, men vanninntaket / kjølevannsutløpet lengre oppe på motoren, det er dette punktet vi har snakket om hele tiden... :-)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Slik jeg husker brukermanualen står det at man IKKE skal ha full åpning på vannkran. Vannet kommer inn motsatt vei av vanlig. Dvs der strålen går ut, der trykker man vann inn. Derfor litt rolig med åpningen av vannkran.

Og man skal IKKE kjøre motoren over tomgang. Igjen, med lite vanntrykk og motsatt vei av vanlig på vannstrømmen er kjølingen liten men tilstrekkelig for lavt turtall.

 

Stemmer ikke det med manualen?

Link to post
Share on other sites

Lag deg en egnet stuss av 1/2" messing T-rør, 2 stk 1/2" messing ansats, 2 stk 1/2" Gardena hann, 1 stk 1/2" sikkerhetsventil med lavt åpningstrykk ca 2 bar. Sjekk med instruksjons boka om hva som er maks trykk inn. Nå holder det med en liten ekstra Gardena slange på maks 50 cm som du setter mellom stykket og motor, hvis vannet renner ut av ventilen må du strupe vann krana. Lar du den ligge i båten er den alltid tilgjengelig også ☺

Link to post
Share on other sites

Lag deg en egnet stuss av 1/2" messing T-rør, 2 stk 1/2" messing ansats, 2 stk 1/2" Gardena hann, 1 stk 1/2" sikkerhetsventil med lavt åpningstrykk ca 2 bar. Sjekk med instruksjons boka om hva som er maks trykk inn. Nå holder det med en liten ekstra Gardena slange på maks 50 cm som du setter mellom stykket og motor, hvis vannet renner ut av ventilen må du strupe vann krana. Lar du den ligge i båten er den alltid tilgjengelig også ☺

Ja det var noe slikt jeg tenkte å lage, jeg kommer til å lage en kort slange (1m) med Gardene han/hun i hver ende og med en reduksjonskrane/ ventil på midten.

 

Jeg har jo bare peisa vanntrykket på og i tillegg har det vært luft i slangen som har sikkert slått hardt, men nå har man lært...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Med reduksjonsventil bør du ha en sikkerhetsventil i tillegg. Stenger du på en eller annen måte vannet på andre siden stiger trykket uavhengig av hva de store leverandørene i Norge sier. Har eksempler hvor vi har blitt garantert at ventilene ikke slipper gjennom trykk når forbruket forsvinner.

Bare et lite head's up for og advare om hva som kan skje ?

Link to post
Share on other sites

Oki, ja da er det bare å justere ned trykket med kranen på hageslangen.

Ehmmm. Du reduserer ikke trykket i slangen ved å strupe på krana til hageslangen, da reduserer du flowen. Dersom flowen er lav vil trykket bli like høyt! Det er en gjennomgående misforståelse mellom trykk og volumstrøm (flow).

 

Opplegget Olsen83 skisserer er "vanntett" (tog du an :giggle: ), da sikrer du at du ikke får for høyt trykk i kretsen.

 

Hvordan fungerer den spyleporten? Skal du ha et visst vanntrykk for å flushe uten at motoren er i gang, eller er det bare at du får vann inn mens du kjører motoren, på samme måte som med muffe på undervannshuset? I tilfelle kunne du rigget deg til med ei 20l kanne som står en meter høyere enn motoren og bare la hageslangen renne fritt i den. Så tar du en slange ned fra kanna til spylenippelen. Da får du 0,1 bar overtrykk inn på motoren. Dersom slangen er tykk nok blir ikke vannmengden noe problem.

Link to post
Share on other sites

Hei

Bra med litt engasjement...

 

Vanninntaket (oppe) på motoren er for å spyle kjølevannskanalene etter bruk. Kanalen er åpen i den andre enden (gir-huset/impeller) og vil ikke medføre trykkoppbygging. Det eneste som kan gjøre er å redusere vannstrømmen, dvs skru vannkranen igjen. Stor vannstrøm kan medføre trykkoppbygging ved selve vanninntaket dersom ikke hele kjølesystemet tar unna.

Man kan ikke bruke dette vanninntaket ved motorkjøring, da må klokker brukes, dette pga at da går impelleren tør og vil ødelegges etter kort tid.

 

Dette er min oppfatning av saken.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...