Jump to content

OT. Møkkavær


Tore Harang

Recommended Posts

Hei.

 

Nettopp hjemkommet etter avbrutt pinsetur. Dro ut torsdag, og har hatt herlige dager på Kommersøy ved Holmestrand. Men i morges våknet vi til 5 grader pluss, yr og nordavind.

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lars H.

 

Hadde selv årets første overnatting i båten i natt. Jeg har et spørsmål til deg: skal jeg forvente at båtvarmeren klarer å holde båten god og varm nmed det været vi hadde i Vestfold i natt?

 

Synes det ikke var mer enn akkurat passe under kalesja der Wallasen på 2400 hadde ruslet og gått i hele natt.

Hva slags varmer har du?

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hei Petter.

 

Jeg har ikke noe problem med varmen under kalesjen i Saga'n med mitt Termo2000 varmeapparat. Det er mange helger siden vi hadde varme på om natten nå, faktisk bare den første helgen vi var ute etter påske. Men da var det kun +3 om natten ute. Vi ligger i akterkabinen med åpen dør til kalesjerommet så skipshunden kan velge om han vil ligge mellom oss eller andre steder. Har ikke spesielt tykke dyner, men gode ulltepper og joggedress på.

 

Jeg sto opp kl. 0830 idag, +5 ute, for å høre værmeldingen på Tjøme radio, og slo samtidig på varmeren på fullt. Satte igang med frokost, og da egg og bacon var klar i 9 tiden, var det +22 inne under kalesjen så fruen kunne innta frokost uten å fryse. Men jeg må nevne at vi har "Hansen-topp" over kalesjen, og den hjelper godt for å holde varmen. Vi har uttak fra varmeren i "kalesjerommet" og inne i hovedsalongen med mest vare i uterommet da varmekanalen er mye kortere og uten bend dit.Med varmeren på fullt, kan en ikke holde hånden der i mange sekund. Prøvde å måle temperaturen ved utløpet forige helg, men Clas Ohlson termometeret gikk ikke lenger enn til 60 grader. Varmeren er på 2kW. som navnet tilsier.

 

På turen over til Son, hadde vi varmeren på fullt i "blæsten". Da holdt vi +23 inne.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H

 

Mye har vært sagt om båtvarmere før i dette forum og etter en sesong med noen problemer der varmeren sluttet å virke om natta, sendte jeg hele greia til Wallas i Oslo for ny service. Den var ute av justering og det viste seg at vifta kunne ha godt av å bli byttet ut. Men hadde den vært defekt hadde de vel byttet den.

 

Jeg tror faktisk at Wallas båtvarmerene trenger en egen vifte, da den lille innebygde ikke orker å generere noe særlig volumstrøm. Spesielt når slangene får en lengde på ca 3 meter er det begredelige mengder varmluft som kommer frem. :headbang:

 

Nei, noe skal det vel være bestandig.

 

Hilsen Petter.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk at Wallas båtvarmerene trenger en egen vifte, da den lille innebygde ikke orker å generere noe særlig volumstrøm. Spesielt når slangene får en lengde på ca 3 meter er det begredelige mengder varmluft som kommer frem.

Med lange tilførsler mister en fort mye varme, mine er henholdsvis ca.70cm og 120cm.

 

Og viften er faktisk ganske stor på Termic'en, se bildet under.

 

Bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H

 

Mye har vært sagt om båtvarmere før i dette forum og etter en sesong med noen problemer der varmeren sluttet å virke om natta, sendte jeg hele greia til Wallas i Oslo for ny service. Den var ute av justering og det viste seg at vifta kunne ha godt av å bli byttet ut. Men hadde den vært defekt hadde de vel byttet den.

 

Jeg tror faktisk at Wallas båtvarmerene trenger en egen vifte, da den lille innebygde ikke orker å generere noe særlig volumstrøm. Spesielt når slangene får en lengde på ca 3 meter er det begredelige mengder varmluft som kommer frem.  :headbang:

 

Nei, noe skal det vel være bestandig.

 

Hilsen Petter.

Tja.

 

Har seilbåt med wallas 1800 ombord. To slanger/uttak - et i forpiggen og et i salongen. Vil tippe at den lengste slangen er ca 3 meter. For meg fungerer dette bra, og selv om vinteren klarer jeg å få opp varmen. Det er ingen badstu, men ok temperatur blir det.

 

Med en såpass svak varmer tar det bare en del tid før det blir varmt.

Link to post
Share on other sites

"Hurra..... -1 grad og snø i Tromsø.

 

Trur æ spyr.

 

Tore "

 

Har bodd i Tromsö i over 30 år, så föler jeg har betalt min avgift forlengs og vel så det.

Her sönnafor målte jeg i går 38.5 C og enda verre blir det i juni-august.

Dette er varmt nok for meg, gitt.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Kom hjem i 18 tiden idag etter avbrutt tur. Vi dro ut på fredag og hadde tenkt å bli til i morgen, men slik været (les temperaturen) utartet seg fant vi ut at det ikke var noen stas å være på båttur. Varmt og godt inne i båten, men blir litt kjedelig å bare sitte inne i båten. Nattet over i Fredrikstad i natt og stampet oss oppover Oslofjorden i nordavind idag. Ikke noe problem å gå, men slitsomt å gå i motsjø hele tiden.

 

Hadde en fin tur nedover og lå over på Merrapanna fra lørdag til søndag. Var en liten tur i området med jolla og observerte Bitteliten på Flatskjæra. Tenkte å stikke bortom for å se på den fine påhengsbraketten din, men ville ikke forstyrre da dere var i ferd med å fortøye. Dessuten hadde jeg vært lenge borte og måtte tilbake til moderskipet.

 

Vi satser på at temperaturen bedrer seg framover nå og da stikker vi ut igjen til helga.

 

Ha en fin båtsommer. :flag:

Link to post
Share on other sites

....stampet oss oppover Oslofjorden i nordavind idag. Ikke noe problem å gå, men slitsomt å gå i motsjø hele tiden.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Fruen har vært på jentetur til Budapest i Pinsen og da ble det guttetur på meg ned til Havna på Tjøme.

Hadde med oss en lyshåret firbent jente da. :wink:

Drog ned i herlig vær på lørdag formiddag og ble servert nydelig Bacalao hos "gressenkemannen" på Tjøme på Lørdag kveld.

Men turen hjem i dag ble ganske slitsom da vi stampet oss oppover i nordavinden.

Båten fungete bra men har oppdaget en del småting som må utbedres,vannlekasjer rundt vinduer osv. så det er ikke slutt på jobbingen enda.

Håper på noen fine helger framover. :yesnod:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...