Jump to content

Batterivender til bekymring!


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

Har montert en batterivender (1-2-ALL-OFF) i vinter. Har et forbruksbatteri på 52ah og et startbatteri på 60ah. Når vi setter venderen i 1 så lader startbatteriett med en spenning på rett under 14 volt, og forbruksbatteriet lader ikke. Dette er riktig mener jeg. Når jeg sette venderen i posisjon 2 (som da bare skal lade forbruksbanken) så lader den forbruksbanken med en spenning på rett under 14 volt, men også startbatteriet. Spenningen leser jeg av fra voltmeteret.

Hvorfor er spenningen på startbatteriet så høy når jeg bare skal lade forbruksbanken?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at batterivenderen er koblet riktig? Jeg har også battterivender i båten, og to batterier, og riktig koblet så lades batteri 1 når venderen står på 1, og batteri 2 lades når venderen står på 2, og begge batteriene lades samtidig når venderen står på Both (ev. All, 1 + 2).

 

Hvis begge batteriene lades når du har bryteren på 2, så må vel noe være feilkoblet? :confused:

Link to post
Share on other sites

Ja det er det jeg også tenker, men det ser ut til at den er kobletriktig.

 

+ fra startbatteri til "terminal 1" på vender

 

+ fra forbruksbatteri til "terminal 2" på vender

 

+ fra motor til "COMMON" på vender

 

Er ikke dette riktig?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Men kom på en ting: Etter at du slår fra 1 til 2 så kan batteriet fortsatt beholde den høye spenningen en liten stund - spesielt når du ikke har noen forbrukere koblet til det aktuelle batteriet. Og hva mener du med voltmeteret? Et som du har fast tilkoblet - da kan det jo være her feilen ligger - eller et multimeter som du bruker løs?

 

En annen sak er også dersom du har f eks en radio koblet til en krets og ikke noe annet og kobler fra batteriet så kan du måle fortsatt spenning på kretsen en stund siden radioen inneholder en kondensator som 'tar vare' på spenningen en stund.

Link to post
Share on other sites

Høres riktig ut, selv om COMMON også kan tenkes å mene MINUS. Men egentlig har minus ingenting på venderen å gjøre. Alle batterier, motor, forbrukere kobles minus stort sett sammen.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det være noe gærent med venderen da, eller er det det at spenningen ikke har fått tid til å falle etter at jeg tok venderen i posisjon 2?
Link to post
Share on other sites

Prøv å måle over litt tid på starbatteriet etter at du har satt vender til forbruk. Normalt vil man da se at spenningen synker gradvis. Siden startbatteriet vel ikke har noen andre forbrukere går det sakte, men det skal ikke være noe problem å se det på multimeteret.

 

Om det kan være feil på vender.... . Det kan jo skje, men jeg har ikke vært borte i det. Noen vendere har en kule som "sleper" med når man operer venderen. Det er slik for at strømmen ikke skal brytes i mellomstilling. Om noe kan skje med denne kulen slik at begge ligger inne selv om du har valgt "forbruk" er kanskje en mulighet, men tror egentlig ikke så mye på det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men kom på en ting: Etter at du slår fra 1 til 2 så kan batteriet fortsatt beholde den høye spenningen en liten stund - spesielt når du ikke har noen forbrukere koblet til det aktuelle batteriet. Og hva mener du med voltmeteret? Et som du har fast tilkoblet - da kan det jo være her feilen ligger - eller et multimeter som du bruker løs?

 

En annen sak er også dersom du har f eks en radio koblet til en krets og ikke noe annet og kobler fra batteriet så kan du måle fortsatt spenning på kretsen en stund siden radioen inneholder en kondensator som 'tar vare' på spenningen en stund.

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg skriver voltmeter mener jeg et voltmeter som er fast i båten...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Ja det er det jeg også tenker, men det ser ut til at den er kobletriktig.

 

+ fra startbatteri til "terminal 1" på vender

 

+ fra forbruksbatteri til "terminal 2" på vender

 

+ fra motor til "COMMON" på vender

 

Er ikke dette riktig?

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres riktig ut. Dersom du vil dobbeltsjekke kan du gjøre slik:

 

Med motoren av gjør du følgende målinger:

 

1a Med bryteren i "1": skal være 12v

1b Med bryteren i "All": skal være 12v

1c Med bryteren i "2": skal være 12v

 

2 Fjern den ene batteripolen fra batteri 1.

2a Med bryteren i "1": skal være 0v

2b Med bryteren i "All": skal være 12v

2c Med bryteren i "2": skal være 12v

 

3 Monter batteripolen på batteri1 og fjern den ene batteripolen fra batteri 2.

3a Med bryteren i "1": skal være 12v

3b Med bryteren i "All": skal være 12v

3c Med bryteren i "2": skal være 0v

 

 

Dette vil vise deg om det er koblet riktig sted. Det vil ikke vise deg at koblingen / bryteren tåler høy strøm.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Maritim selger automatisk rele til kr 543.

Alternativet er skilledioder. Muligens litt rimeligere i innkjøp, men mer jobb å installere samt at 5-10% av lade-effekten forsvinner i varme. Kan ikke brukes hvis ikke regulatoren føler på batteripolen.

 

Vendebryter.....at noen frivillig kan installere en slik i båten er utenfor min begripelse.... :smiley:

 

Lotus har også beskrevet en metode der man normalt bare bruker forbruksbanken og har startbatteriet i reserve.

Link to post
Share on other sites

Vi har idag bare en hovedbryter til forbruksbanken. Trenger jeg dette til startbatteribanken også?

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Batterivelgeren du har montert (1 - All - 2), er kombinert batterivelger og hovedbryter. Du trenger ikke annen hovedbryter.

 

Gerhard

 

P.S. Disse bryterene har, som flere aktive brukere her har antyded, ofte for liten kapasitet. Den må tåle startstrømmen, og den kan bli stor.

 

Jeg monterte ny vendebryter i vår. Tåler 250A kontinuerlig, 410 A Intemittent og 1000A i 15 sekunder.

Logisk sett synes jeg en vendebryter er det beste. Når det gjelder holdbarhet og evnen til å tåle enda mere strøm er ofte to enkle brytere bedre.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Vendebryter.....at noen frivillig kan installere en slik i båten er utenfor min begripelse.... :smiley:

Hva er galt med vendebryter? hilsen festus

Lotus har også beskrevet en metode der man normalt bare bruker forbruksbanken og har startbatteriet i reserve.

Hvor finner jeg dette beskrevet? Hilsen festus

Redigert av festus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er galt med vendebryter? hilsen festus

Vendebryter eller enkle vendere er mest en smaksak, men som jeg sa i 2005, pass på at den tåler belastningen. Den eneste ulempen jeg kan se er at den ikke er mulig med "Ingars metode".

 

Lotus har også beskrevet en metode der man normalt bare bruker forbruksbanken og har startbatteriet i reserve.

Hvor finner jeg dette beskrevet? Hilsen festus

"Lotusmetoden" går ut på at du har to batteribanker, en bruksbank og en reserve bank. De er kontrolert manuelt av vendebryter eller enkle vendere. Når du kommer til båten kobler du til bruksbanken. Du starter på den, du lader den på vei ut til øya. Du bruker av den når du ligger på øya, og du starter på den når du drar hjem, du lader den på vei hjem og du kobler landstrømmen til den når du kommer hjem. Når du en eller gang har ligget for lenge på øya og ikke får starte, så kobler du til reservebanken og starter med den. Etter start kobler du til bruksbanken og lader den (husk 1 -> begge -> 2, Ikke 1 -> off -> 2). Husk: Noen ganger innimellom må du få toppet opp reservebatteriet også.

 

"Ingars metode": Det automatiske releet som Ingar henviser til gjør det om mulig ennå enklere. Da har du et startbatteri og et forbruksbatteri (- bank). Du starter på startbatteri og forbruket trekkes av forbruksbatteriet. Releet sørger for at begge lades.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Når jeg skriver voltmeter mener jeg et voltmeter som er fast i båten...

 

M/B Gamla

 

Tilbake til problemet. Det volmeteret, hvordan er det koblet.? Vet du hvor dette faktisk måler?

Det er jo mulig at denne faktisk måler spenningen på "COMMON".

Da vil du få samme spenning uansett hvilken posisjon venderen står på. (med forbehold om at jeg har opfattet riktig!)

Tror du må inn med ett volmeter til for å kunne ha full kontroll på dette (det finnes selvsagt andre metoder også)

 

 

Beklager, ser nå at dette var ett eldgammelt problem!

Redigert av Junke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe poeng med en vender?

 

Eller holder det med skillediode? Evt.reele?

 

 

Vendebryter.....at noen frivillig kan installere en slik i båten er utenfor min begripelse.... :smiley:

Jeg er så enig med Ingar. Jeg kan ikke forstå at noen installerer noe annet et skillerele.

 

Skillediode kan være bra om man har en dynamo som øker ladespenningen med ca 0,5-07 V, som er tapet i skilledioden. Om ikke regulatoren føler på batterient kan en i tillegg montere en diode på ledningen som føler spenning, da vil dynamoen juster opp for tapet i skilledioden.

 

Jeg har skillerele og 1 stk hovedbryter, som sitter på minusledningen, og det har funket upåklagelig i 22 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...