Jump to content

Volvo Penta D4 lader ikke under 1500rpm

Ms Fortuna

Recommended Posts

Dette har sikkert vært oppe her før, og jeg har forsøkt å søke meg gjennom baatplassens innlegg, uten egentlig å blitt noe særlig klokere.

Her har vi problemet:

Volvo Penta D4 - 225 motor, 2006 modell

Såfremt man ikke har ligget med landstrøm, så slår ikke dynamoen inn før man har passert 1500 omdreininger.

Vanligvis er ikke dette noen stor sak, men når ferien står for tur, og man skal ligge i uthavner så blir det noen utfordringer.

Man vil kanskje lade litt innimellom, strømforbruket er jo selvsagt alltid for stort. Men på disse motorene får man ikke høyere

turtall enn 1500 når man kjører motoren i fri, altså for lavt til at dynamoen slår inn. 

Ergo må man alltid kaste loss og dra utpå for å få opp turtallet, for å få ladet. Lite praktisk, og utrolig irriterende.

Er det noen lyse hoder som har funnet løsningen på dette. Det kan jo ikke bare være meg som har dette problemet.

Hehe du kunne likesågodt skrevet på Tyrkisk....jeg aner ikke, dette er dessverre mitt kompetanseområde.

Men jeg vet at en kompisbåt som vi er mye med har en 2012 modell D4 300, som lader fra du vrir om nøkkelen.

Så jeg synes det re rare greier, og skulle gjerne kunnet mye mer om båtstrøm...

Kos dere nedover kysten, vi andre setter kursen om 2 uker.

Dette skyldes (nesten) helt sikkert at motstanden som er koblet til dynamoens D+ uttak har tatt kvelden. Dette medfører at dynamoen ikke får feltspenning og dermed må opp i turtall for å selvmagnetisere.

Motstanden koster en halv båtpenge eller så og byttes på ti minutter dersom adkomsten ikke er helt håpløs.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Motstanden har samme funksjon som pæren i ladelampen hadde " i gamle dager". Instrumentene på disse motorene er helelektroniske, slik at selv om det finnes en ladelampe i instrumentet har ikke denne til oppgave å magnetisere dynamoen.

Å erstatte motstanden med en pære av passelig størrelse kan avhjelpe problemet. Men etter min mening bør man snarest erstatte den gamle motstanden med en ny, alt annet blir litt jalla.

Om jeg ikke husker feil er motstanden på 30 ohm.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg takker for utfyllende informasjon, som nevnt over er dessverre dette langt utenfor mitt kompetanseområde. 

Jeg kan så jeg klarer meg om motor, men båtelektronikk - der er det ganske mørkt dessverre. Så er helt avhengig av en

fagmann der, og for de fleste er det ferietid nå. 

Det er jo nettopp i slike tilfeller som dette, at båtplassen er helt toppers, det er alltid noen som har svar.

Om du har skrudd på motorer før bytter du motstanden selv uten problem. Det er snakk om å løsne to skruer og dra fra hverandre en flatstiftkontakt, og deretter montere den nye på samme måte.

Motstanden er en liten "kladas" som er skrudd fast i bakenden på dynamoen nedenfor tilkoblingene.

Du kan jo starte med å sjekke opp forbindelsene til motstanden og måle gjennomgangen. Er du heldig så kan det være et brudd som lar seg fikse på en enkel måte.

Er motstanden defekt så prøv å skaff en effektmotstand på ca. 50 ohm.( Radioforretning eller firma som driver med elektronikk.)

f.eks. denne på 47 ohm til kr. 17.-  Få loddet på kabelforbindelse og få montert en krympestrømpe over det hele.

bilde

http://www.eluxson.se/effektmotstand-20w/2149-lsr-470-20.html

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det der så virkelig trangt ut. Om det ikke er mulig å komme til fra siden under dekk er vel løsningen å legge seg på magen på toppen av motoren. Og kanskje bruke speil for å se hvordan ting ser ut.

Jeg har lenge vært på utkikk etter kortvokste, nevenyttige apekatter med ekstra lange armer. Noen som vet hvor slike er å få leid?

Den røde ledningen er 12V strømtilførsel. Den svarte klumpen på enden av den røde ledningen er en flatstiftkontakt. Den blå tynne ledningen som er koblet til kontakten går videre til motstanden.

Du skal dra fra hverandre ledningene i kontakten og løsne en mutter der ledningen i andre enden av motstanden er festet til dynamoen. I tillegg må du løsne klemmen som fester motstanden til dynamoen.

• 1 måned senere...

Så har omsider hverdagen kommet tilbake og VP mekanikere er tilbake på jobb. Ja jeg måtte til slutt kaste inn håndkle og innse at jeg ikke

fikk byttet denne selv. Det var så pine trangt. I dag kom så en mekaniker, som visste godt hva han kunne løsne på for å komme til, selv om han klagde

mye over plassen han og. En time senere var den hersens ledningen byttet.

Og jammen..... skulle du ikke ha sett gitt......der lader den som en kule, fra bunn av.

En stor takk til Brigg for å ha kommet med løsningen, og til et fabelaktig forum hvor man kan få hjelp til det aller meste.

bilde

Synderen, en ledningsstump på 20 cm til 800 kroner....

• 8 måneder senere...

Vil bare takke for gode tips i denne tråden, og det reddet starten på min sesong. Fikk problemer med lading når jeg startet opp etter vinterdvalen, og etter å ha lest denne tråden fant jeg feilen umiddelbart. Så stor takk til dere som har spart meg for mye feilsøking og ergrelse. Hadde nok brukt mye tid og sikkert penger på finne ut av dette på egenhånd

Stor takk :-)

Utrolig hva man får hjelp til her inne ja :thumbsup:

Men det er en ting jeg reagerer på i innlegg #1:

... når ferien står for tur, og man skal ligge i uthavner så blir det noen utfordringer.

Man vil kanskje lade litt innimellom, strømforbruket er jo selvsagt alltid for stort. Men på disse motorene får man ikke høyere

turtall enn 1500 når man kjører motoren i fri, altså for lavt til at dynamoen slår inn. 

Ergo må man alltid kaste loss og dra utpå for å få opp turtallet, for å få ladet. Lite praktisk, og utrolig irriterende.

Jeg trodde det var mer eller mindre opplest og vedtatt at det å ligge med motoren på tomgang og lade i uthavner ikke er akseptabelt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...