Ms Fortuna Startet 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2015 Dette har sikkert vært oppe her før, og jeg har forsøkt å søke meg gjennom baatplassens innlegg, uten egentlig å blitt noe særlig klokere. Her har vi problemet: Volvo Penta D4 - 225 motor, 2006 modell Såfremt man ikke har ligget med landstrøm, så slår ikke dynamoen inn før man har passert 1500 omdreininger. Vanligvis er ikke dette noen stor sak, men når ferien står for tur, og man skal ligge i uthavner så blir det noen utfordringer. Man vil kanskje lade litt innimellom, strømforbruket er jo selvsagt alltid for stort. Men på disse motorene får man ikke høyere turtall enn 1500 når man kjører motoren i fri, altså for lavt til at dynamoen slår inn. Ergo må man alltid kaste loss og dra utpå for å få opp turtallet, for å få ladet. Lite praktisk, og utrolig irriterende. Er det noen lyse hoder som har funnet løsningen på dette. Det kan jo ikke bare være meg som har dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Kompis har samme symptom på en nyere D6, ca 2013 mod. Det er ikke utredet ennå, men ryktes å være noe med VP skillereleet som har all ladestrøm inn og sender videre i 2 kretser. Har du et slikt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ms Fortuna Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Hehe du kunne likesågodt skrevet på Tyrkisk....jeg aner ikke, dette er dessverre mitt kompetanseområde. Men jeg vet at en kompisbåt som vi er mye med har en 2012 modell D4 300, som lader fra du vrir om nøkkelen. Så jeg synes det re rare greier, og skulle gjerne kunnet mye mer om båtstrøm... Kos dere nedover kysten, vi andre setter kursen om 2 uker. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Dette skyldes (nesten) helt sikkert at motstanden som er koblet til dynamoens D+ uttak har tatt kvelden. Dette medfører at dynamoen ikke får feltspenning og dermed må opp i turtall for å selvmagnetisere. Motstanden koster en halv båtpenge eller så og byttes på ti minutter dersom adkomsten ikke er helt håpløs. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ms Fortuna Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Eureka..... her kom et hett tips, det skal sjekkes hos en dertil egnet fagmann. Takk for tips gitt Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 Hva med å erstatte motstanden med en god gammeldags ladelampe (billig og enkelt) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Motstanden har samme funksjon som pæren i ladelampen hadde " i gamle dager". Instrumentene på disse motorene er helelektroniske, slik at selv om det finnes en ladelampe i instrumentet har ikke denne til oppgave å magnetisere dynamoen. Å erstatte motstanden med en pære av passelig størrelse kan avhjelpe problemet. Men etter min mening bør man snarest erstatte den gamle motstanden med en ny, alt annet blir litt jalla. Om jeg ikke husker feil er motstanden på 30 ohm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ms Fortuna Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Jeg takker for utfyllende informasjon, som nevnt over er dessverre dette langt utenfor mitt kompetanseområde. Jeg kan så jeg klarer meg om motor, men båtelektronikk - der er det ganske mørkt dessverre. Så er helt avhengig av en fagmann der, og for de fleste er det ferietid nå. Det er jo nettopp i slike tilfeller som dette, at båtplassen er helt toppers, det er alltid noen som har svar. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Om du har skrudd på motorer før bytter du motstanden selv uten problem. Det er snakk om å løsne to skruer og dra fra hverandre en flatstiftkontakt, og deretter montere den nye på samme måte. Motstanden er en liten "kladas" som er skrudd fast i bakenden på dynamoen nedenfor tilkoblingene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Motstanden har pos 20 på skissen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ms Fortuna Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Da blir jo tusen kroners spørsmålet fra en grønnskolling som meg, hvor får man kjøpt denne tro? Er det Volvo Penta vare, eller får man dette i enhver Biltema forretning humre humre? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Du må nok krype til korset og henvende deg til VP. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mateco Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Du kan jo starte med å sjekke opp forbindelsene til motstanden og måle gjennomgangen. Er du heldig så kan det være et brudd som lar seg fikse på en enkel måte. Er motstanden defekt så prøv å skaff en effektmotstand på ca. 50 ohm.( Radioforretning eller firma som driver med elektronikk.) f.eks. denne på 47 ohm til kr. 17.- Få loddet på kabelforbindelse og få montert en krympestrømpe over det hele. http://www.eluxson.se/effektmotstand-20w/2149-lsr-470-20.html Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ms Fortuna Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 øøhh, ja - joda nettopp kremt kremt jaja, det kan jeg sikkert. Der passerte vi mitt kompetansenivå med god margin ja. Men som med moderne biler, er det jo nesten ikke mulig å komme til på en fornuftig måte, så dette lar jeg en fagmann ta seg av. Mem mange takk for innspillet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Skru av dekslet på toppen.12 skruer. Under der finner du en helt vanlig motor :-) Dynamoen sitter i forkant, drevet av reimene Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Det der så virkelig trangt ut. Om det ikke er mulig å komme til fra siden under dekk er vel løsningen å legge seg på magen på toppen av motoren. Og kanskje bruke speil for å se hvordan ting ser ut. Jeg har lenge vært på utkikk etter kortvokste, nevenyttige apekatter med ekstra lange armer. Noen som vet hvor slike er å få leid? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ms Fortuna Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Fikk lurt mobil kameraet ned, og der finner jeg en rød ledning som ligner veldig på den på tegningen. Nå er vi kanskje et skritt nærmere løsning Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 Den røde ledningen er 12V strømtilførsel. Den svarte klumpen på enden av den røde ledningen er en flatstiftkontakt. Den blå tynne ledningen som er koblet til kontakten går videre til motstanden. Du skal dra fra hverandre ledningene i kontakten og løsne en mutter der ledningen i andre enden av motstanden er festet til dynamoen. I tillegg må du løsne klemmen som fester motstanden til dynamoen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
kjeok Svart 13.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2015 (redigert) Jeg har en D6 med samme problem fikk ikke lading før ved 16-1700 omdreininger. Fikk beskjed at det var endel som har hatt problemer med skilledioden og at det var bare og bytte den, men etter og sett dette testet jeg i dag med ny motstand. Startet opp og ladingen var igang fra tomgang. Redigert 13.Juli.2015 av kjeok (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 18.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Så har omsider hverdagen kommet tilbake og VP mekanikere er tilbake på jobb. Ja jeg måtte til slutt kaste inn håndkle og innse at jeg ikke fikk byttet denne selv. Det var så pine trangt. I dag kom så en mekaniker, som visste godt hva han kunne løsne på for å komme til, selv om han klagde mye over plassen han og. En time senere var den hersens ledningen byttet. Og jammen..... skulle du ikke ha sett gitt......der lader den som en kule, fra bunn av. En stor takk til Brigg for å ha kommet med løsningen, og til et fabelaktig forum hvor man kan få hjelp til det aller meste. Synderen, en ledningsstump på 20 cm til 800 kroner.... Sitér dette innlegget Link to post
Amande Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Vil bare takke for gode tips i denne tråden, og det reddet starten på min sesong. Fikk problemer med lading når jeg startet opp etter vinterdvalen, og etter å ha lest denne tråden fant jeg feilen umiddelbart. Så stor takk til dere som har spart meg for mye feilsøking og ergrelse. Hadde nok brukt mye tid og sikkert penger på finne ut av dette på egenhånd Stor takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Og hva var feilen og løsningen på dette? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tb55 Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Feilen var vel en motstand på en ledningstump. Motstanden får du sikkert gratis, eller den koster 17,- kroner..........eh, 800,- på volvo. Men det er vel kansje ikl. bytting ? Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 (redigert) Og hva var feilen og løsningen på dette? Står i post #20 - en motstand og et par ledningsbiter til blodpris... Edit: Slått på målstreken av tb55... Redigert 24.April.2016 av HerJo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.April.2016 Link til dette innlegget Svart 24.April.2016 Utrolig hva man får hjelp til her inne ja Men det er en ting jeg reagerer på i innlegg #1: ... når ferien står for tur, og man skal ligge i uthavner så blir det noen utfordringer. Man vil kanskje lade litt innimellom, strømforbruket er jo selvsagt alltid for stort. Men på disse motorene får man ikke høyere turtall enn 1500 når man kjører motoren i fri, altså for lavt til at dynamoen slår inn. Ergo må man alltid kaste loss og dra utpå for å få opp turtallet, for å få ladet. Lite praktisk, og utrolig irriterende. Jeg trodde det var mer eller mindre opplest og vedtatt at det å ligge med motoren på tomgang og lade i uthavner ikke er akseptabelt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.