Jump to content

Tiltrekningsmoment propellmutter E-tec 40


Komodo

Recommended Posts

Som nevnt i emnetittel, er det noen som vet om det oppgis noe tiltrekningsmoment for propellmutteren på en 40hk Evinrude E-tec? Skal den bare trekkes inntil og så til neste hakk så splinten går i, eller skal den trekkes inntil og løsnes til neste hakk så splinten går i?

 

Jeg har hatt påhengeren i 10 år, men aldri hatt av propellen før i dag. Men nå hadde jeg fått fiskesnøre rundt akselen og måtte ta den av. Kjente på mutteren med nøkkelen før jeg tok den av, og den satt i hvertfall ikke hardt, men er litt usikker på hva som er riktig. Det sitter for øvrig en stålskive i fremkant av propellen (fartsretning), og en plastskive i bakkant under mutteren. Ser ikke for meg at det skal trekkes til så hardt så lenge mutteren går rett mot plastskiva. Tenker også at lager osv. kan skades om jeg drar til for hardt.

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Det vanlige er vel rundt 30-75 Nm, varierer litt avhengig av type hub.

Noen skal trekkes til lite og andre mye.

I tilfellet E-tec med plastskive er det snakk om lite, dvs. ca 15 Nm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...