Desbarats Startet 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2015 Hei, jeg opplevde igår at det gikk en alarm om at det var "No oil" og at motoren gikk ned i safety modus. Jeg hadde ikke fått noe varsel tidligere om "low oil". Sjekket så oljetanken, og den var halvfull. Prøvde å slå av og på motoren, hjalp ikke, slo av hovedbryteren på strøm, hjalp ikke. Googlet meg frem til følgende tråder her inne på BP, https://baatplassen.no/i/topic/90569-oljeniv%C3%A5-viser-no-oil-p%C3%A5-evinrude-e-tec-75-hk/ https://baatplassen.no/i/topic/86183-alarm-og-oljelampe-p%C3%A5-evinrude-e-tec/ https://baatplassen.no/i/topic/59550-infoerfaringfakta-om-evinrude-e-tec-115-150hk/ Prøvde meg på en vinterkonservering, og pumpe olje samtidig, for å prøve å få ut luft i oljen, men det hjalp ikke. Mulig jeg ikke gjorde det 100% riktig heller. Endte med at jeg ble slept av RS Elias inn til Son, og til La Sa, men når jeg ringte de idag, så viser det seg at de ikke tar service på utenbordsmotorer. Så nå på mandag må jeg finne på et alternativ. Har ringt Fuglevik i Moss, de har 2 ukers ventetid, har ringt Sjøsenteret på Kavringen, de har 2 ukers ventetid. Er det noen som har opplevd noe lignende? Eventuelt kjenner en mekaniker som kan ta på seg et oppdrag i Son? Hvis ikke må jeg slepe båten eller leie henger og ta den opp og frakte den til et egnet verksted.. Skikkelig ergerlig nå som ferien er i gang, og jeg føler på meg at det er en bagatell av en feil, som antageligvis tar kort tid å fikse. All hjelp mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Pump pump pump på blåsa fra oljetanken (og pump så litt til), ofte må man "hjelpe" den litt og så er ting ok igjen Sitér dette innlegget Link to post
Desbarats Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 (redigert) Hei, følte jeg gjorde det, endte med å begynne å se litt olje renne ned fra selve motoren (tanken er under bakerste benk i båten) og ned i brønnen hvor motoren er festet. Antok/antar dette er fordi jeg pumpet så mye. Tok av dekselet på motoren for å se, og så ingen slanger som var av, ikke noe antydning til noe lekkasje. Jeg får gi det et nytt forsøk på mandag, toppe opp tanken med olje, pumpe i vei. Redigert 11.Juli.2015 av Desbarats (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 11.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Tipper det er luft i systemet. Jeg har hatt dette problemet før. Noe dritt. Hos meg var oljetanken montert feil og Bernt hos Vikerkilen motor monterte slangene på en annen måte. Så var problemet løst. Kan være noe annet hos deg. Hvis du ikke får løst det ring Bernt. Han er en Norges mest kunnskapsrike på E-tec. Hils fra Dag Thomas Nordkapp 760 Noblesse Sitér dette innlegget Link to post
Desbarats Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2015 Takk for tips Dagsven. Snakket med tidligere eier og han hadde ikke opplevd akkurat dette, men kun at dysen i olje tanken ikke var nedi oljen. Fant dette nå, skal prøve igjen på mandag: http://www.etecownersgroup.com/post/no-oil-alarm-7446453?highlight=oil Sitér dette innlegget Link to post
Desbarats Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Noen som vet hvor langt man kan kjøre på safety modus? Tenker på om jeg må flytte båten. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2015 Mener det er 5 timer uten at den tar skade av det, men google/verifiser i manualen Sitér dette innlegget Link to post
Desbarats Svart 22.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Enden på visa var, Fulgevik Marina kom til Son, koblet motoren til PC og kjørte et par runder med priming av hele motoren, fikk ut luften av oljen. Masse røyk og masse oljesøl når motoren ble pumpet inn med olje, men dette gjorde susen. Et triks man kan gjøre selv vistnok er , er å kjøre vinterkonservering og klemme på oljepumpa samtidig, mye, hardt og lenge. Uansett var det en smal sak, men måtte mekanikker til midt i fellesferien, glad for god service og velvilje:) Det gode som kom ut av dette, er at jeg nå kjenner motoren min enda bedre og et par triks. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 Det var god service, men du skal følge med på oljetillførselen fremover, det kan være at systemet drar falskluft en eller annen plass. Dette er ikke så lett å avdekke. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2015 hei, jeg legger innet et lite innlegg bare for å arkivere tråden, dette er en god lære for eventuell samme hendelse med min motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.