Jump to content

trutne trebåt


sjømanneven

Recommended Posts

Kan jeg smøre på smør mellom bordgangene dagen før sjøsetting?

 

Båten har stått på land siden høsten 2014

 

eventuelt hvor lang tid det vil ta får den skal trutne?

 

og gode tips? Sjøsetter med kran på mandag. (bedre seint enn aldri)

 

første trebåt eg har eid. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å fylle vann oppi båten mens den står på land først!

Må seff ikke fylle til over motor :-)

 

Jo varmere vann jo bedre trutning!

 

Å fylle trebåt med vann mens den ligger på land er ansett som stor risiko da bordgangene kan løsne.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du fyller ikke vann i båten før sjøsetting. Dette bare ødelegger. Sett på vannet og slep den på plass. Ikke start motoren hvis det ikke er nødvendig før den har ligget noen dager (vibrasjoner er ikke bra) helst en uke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du fyller ikke vann i båten før sjøsetting. Dette bare ødelegger. Sett på vannet og slep den på plass. Ikke start motoren hvis det ikke er nødvendig før den har ligget noen dager (vibrasjoner er ikke bra) helst en uke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Smør el. margarin I alle sprekker er bra. Etterhvert som båten trutner vil margarine skvises ut og vaskes vekk etterhvert.

 

Fylle båten med vann frarådes på det sterkeste. Derimot kan du bruke en vannspreder og fukte båten med denne bare vannet får renne ut. Du kan også dekke båten innvendig med gamle ulltepper eller filleryer som du holder våte.

 

Husk å sette I "nygla" og ha gjerne ekstra lensepumpe i beredskap. BTma har bade 220V og bensindrevne til en billig penge.

Link to post
Share on other sites

Det å fulle  vann hadde jeg nokk ikke gjort.

 

jeg tenkte og på og bare sette på sjø i kran, og bare slepe/kjøre bort til grunne. 

men det jeg har lurt mest  på er det å ikke starte den. jeg har ikke så mye utstyr lengre og har 2 12 volt pumper som tar 32 liter i minuttet. og ville jo startet motor etter en stund på grunn av battariet som må lades. 

Link to post
Share on other sites

Batteriene varer nok lenge uten at du starter motoren, jeg ville ikke ha startet den spesielt hvis vi snakker om en diesel motor

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det du også kan gjøre - hvis du kommer til - er å legge utover filler, sekkestrie, eller gammelt sengetøy innvendig og fukte dette.

Sørg for å holde det fuktig, men som andre sier - ikke fyll vann i båten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Ikke fyll med vann". Vel min gamle Sørlandssnekke er fra 1962. Historien sier at denne har blitt trutna ei ukes tid med vann i fra den omtrent var ny. Dette gjøres fremdeles og Hun flyter godt ennå :) Alle de jeg kjenner med trebåter gjør dette. Jeg har koggen på vinterlagring hos en båtsnekker, som gjør det samme med sine!!

 

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor dette ødelegger? Min bordganger har ikke løsnet ennå. Når båten kommer på vannet vil det jo som regel lekke inn vann og da er det jo vann på innsiden?!?

 

Her er hva jeg gjør :

 

1. Dersom bunnstoffet er dårlig skraper jeg av det gamle.

2. Det er noen sprekker her og der og disse fyller/tetter jeg med Hempel Proof 10, som er et bitumen tetningsstoff for trebåter under vannlinjen. Funker bra for meg.

3. Ett strøk med vinylprimer

4. Ett strøk med Jotun bunnstoff

5. En god omgang med Clipper 1 innvendig under vannlinjen

6. Fyller med vann og lar lensepumpa holde nivå. Legger så en masse fleece-ulltepper (billig på Ikea) over vannlinjen innvendig og holder disse fuktige. 1uke.

 

Når jeg sjøsetter koggen har jeg tre lensepumper. Akter på eget batteri, forut på eget batteri og den siste er ei lensepumpe fra Clas Ohlson på 220 VAC. Lensepumpa forut og den på 200 VAC fungerer kun som backup-pumper. De har ikke hatt behov for å starte. Ei pakke smør ligger alltid ombord.

 

Dersom du ikke trutner trebåten din på forhånd bør du absolutt ha ei 220 VAC pumpe som sikkerhet. Har du tilgang på kai-kran, sjekk om du får lov til å la den henge i denne til den har trutnet. Da synker den i alle fall ikke :)

 

 

Gratulerer med trebåt og lykke til!

Redigert av Sjekk låring (see edit history)

Trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

En trebåt er bygget for å tåle vanntrykk fra utsiden, ikke fra innsiden! Om båten veier ca 500 kg så rommer den 500 kg vann opp til vannlinjen, Arkemedeslov. Det første stedet bordgangene slipper er langs kjølen, der de er spikret, mot klink for resten av skroget.( har du en relativt ny båt kan bordgangen være skrudd i kjølen, det henger bedre).

Om du fyller høyere en vannlinjen, så øker vekten og presset! (om du setter på en spreder, og båten blir tett, så blir det fort mye vann i båten og passer du ike på da så krak--stor jobb!).

Henger du båten i en kran, ved Flo sjø og den trutner før det blir fjere, så har duplutselig veldig tung last i krana og det spørs om enten krana svikter eller bordgangen langs kjølen.

Rådet om smør eller tykk grase i sprekkene er det beste, sammen med gode pumper. Holder sjøvannet rimelig god temp, over 14 grader så tar det ikke så mange timene før båten er tett!

Ikke fyll sprekker med noen form for fugemasse, detfører bare til at sprekken blir lengre når treet sveller.

Lykke til med sjøsetting :-)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Sjøvennen, du skal være foriktig med å ha vann i båten før densettes ut. grunnen er helt enkelt vekt: Skal du ha dekka jølrenne og de nederste par bordene blir det lett mer enn 200 liter og da har du 200 kg som presser på alle de klinkene som holder bordene sammen og inntil kjølen. Jo mer vann jo mer vekt.

 

Min erfaring er at du får båten utpå og setter den på grunna, og så lar du den ligge der et par dager før du lenser og legger den på plass. Din har jo ikke ligget så lenge på land, og det betyr også mye hva underlag og soleksponering den har hatt der hun har ligget. Asfalt og midt i sola er verst. 

Jeg vil tro din båt vil lekke endel de første timene og så vil den lekke mindre allerede første døgnet. 

 

Lekker båten mye  eller varer lekkinga mer enn ei ukes tid ville jeg tor det er noe klink som har slupet taket og da ville jeg tatt båten opp og gått over klinken med hammer og lytta etter de klinkene som har en annen lyd enn de andre, for ås å sette i ny klink eller rex-spiker midt mellom den dårlige klinka og neste klinke.

 

Trebåter er lagd for å trutne, det er ikke noe "rocket science" og smør og sekker hjelper også på.

 

Lykke til - få båten ut og kom igang med sesongen mens lyset er her!

Link to post
Share on other sites

Det var noen som fylte vann i en Drake på Killingen for mange år siden. De nederste bordgangene spratt ut i baugen og lenset båten i løpet av noen sekunder. Og det var ikke noe dårlig båt heller.

 

Smør er et bra middel. Det samme gjelder smørefett. Vi pleide (jeg jobbet på en slipp) å smøre på med gammelt smørefett og så stoffe oppå fettet. Båtene gikk ut uten lekkasje, og forble tette hele sesongen. Billig og effektivt. Men ikke start motoren de første dagene. Og vi rigget ikke seilbåter uten at de hadde ligget på sjøen en ukes tid.

 

Dette var før plastbåter ble alminnelig. Der jeg jobbet var det kun trebåter. De kom på land innen oktober, og var på vannet fra midten av mai og til midtsommer. Båtene tilbragte mange måneder på land, sammenlignet med nå for tiden.

Link to post
Share on other sites

takker for alle gode råd. Smørte med smør i går. Og i dag tar jeg en liten runde til med smør før krana kommer. 

 og fikse til pumpene.. blir det for gale hopper jeg i det med manuelle innebygde pumpen. eller tar båten på grunne. 

 

Hadde så mange tanker når jeg skreiv dette inlegget og lest for mye rart.  får håpe det går, vil ikke drukne saab motoren helt enda :o)

Link to post
Share on other sites

Proof 10 i sprekker

Dekk til med jutesekker til litt over vannlinjen.

Ut med bunnproppen

spyl over et par ganger til dagen.

 

Vanntrykk på innsiden er fy fy.

Fungerer for noen, for all del, men treet kan ha sluppet tak på diverse nagler og spiker under tørking, og hele konstruksjonen er uansett laget for trykk på utsiden

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lagt ut hva jeg gjør spesifikt i forhold til mine utsettinger av trebåt. Etter beskrivelsene å dømme er det snakk om en snekke/sjekte/sjark på 20-25 fot, anslagsvis ett tonn. Denne er såpass håndterlig at det ikke er verdenskrise om den må løftes oppatt neste helg...

 

Det finnes gode råd. Flott at folk deler dem. Men påståeligheten hos noen er litt voldsom. Det er enorme forskjeller på trebåt og trebåt, på opplagsplassene, på utsettingsmetodene, og alt slikt. Husk det!

 

Jeg bruker Farm. I store mengder. Fordelene er mange. Den går egentlig ikke inn i treet men fyller absolutt alle hull og sprekker. Når båten trutner, om den trutner helt, eller etterlater hull og småsprekker, tyter massen ut der det er for mye av den. Rusk og rask, skruer, spiker, eller hva som helst anna som skulle kunne finne på å ha ramla nedi sprekker, under spant, mellom bånd og bordgang, kan utmerket godt finne på å forhindre fullstendig trutning. Uten farm vil slike hull (som etter en vekkrusta spiker) kunne slippe inn enorme vannmengder) Til dømes under motoren, eller baki der som en har både skott og hulrom med ymse rart. Utgangspunktet for denne tråden var en båt som har liggi på land i vinter, lagt der av en annen enn den som setter den ut. Litt risikabelt, tenker jeg. Smør og grease, mauring og andre gamle metoder ser jeg på som nødprosedyre. Jeg har hatt massive problemer med lekkasje i veslesnekka mi (23fot fra 1937), og brukte dermed store mengder smør. Det holder ei stund, men må "etterfylles". Å holde på en hel sesong med etterfylling av smør og fett er unødvendig. Nest etter anoder er det tettinga som er absolutt mest nødvendig for å ha en båt lenge.

Jeg har hatt båten min på land sida november 2013. Når den skal ut, kanskje utpå høsten i 2015, kommer jeg til å tette til krampa tar meg. Før båten skal ut må den vætes skikkelig. Den tåler å ligge med vann inni over de to nederste bordgangene. Over der trur jeg det blir for tungt, (i min båt, altså!) ikke bare for nagler, spiker og skruer, men for hele fasongen/skabelonen. Jeg arbeider med å lage innredning, så ikke alt er tilgjengelig for vanning eller tildekking med tøyer.

Jeg har kjøpt en rull med bly på et blikkenslagerfirma. Den skal jeg dekke skikkelige sprekker med. Jeg har allerede brukt litt innvendig langs med en formidabel sprekk. Båten min fortrenger 4000liter vann. Jeg kan ikke betale en spesialtransport for å stå på kaia og vente til det går an å bruke lensepumper.

I "gamle dager" var det et rimelig forhold mellom slipper og opptrekk og antall båter og fartøy. Nå står de fleste båter på land langt fra slipp, langt fra sjø. Jeg trur mange trebåter blir rimelig lekke av for smale skrev eller urimelig handsaming mens de er altfor tørre. I veslesnekka var det kobberklink, men spikrene til kjølsvinet, eller bunnstokkene, var av jern. Så lenge det var tight mellom trestykkene var det helt ok, men ei lita glipe, så korroderes det kjapt vekk. Dette er også den mest sårbare plassen når motorrystningene settes i gang, særlig om en starter for tidlig)

 

Jeg trur at en brukte hamp- og jutesekker fordi de var lette å få tak i. Gratis. De ble brukt i enorme mengder bl.a. i utenriksfarten. Vi hadde en gang en enorm flåte, med tusenvis av sjøfolk... Det stammer fra den gang. Før den tid brukte de kanskje mose? Nå kan du finne en sofa, eller ei fullt oppredd seng på fyllinga, mens jutesekken (og tatoveringa) er blitt vintage. Filleryer og sengeklær er blant mine favoritter, mest fordi fruen tillater at jeg bruker dem.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...