Jump to content

Polyester


Janoho

Recommended Posts

For meg er det som regel motsatt:

 

Det som letter lommeboka minst, er mest velkomment.

Jeg ville sjekke prisen hos Biltema også.

<{POST_SNAPBACK}>

he he, var vel egentlig det jeg prøvde å si.

Biltema tar 79.90 for 1 ltr polyester og 299 for 5 ltr, glassfibermatte tror jeg koster rundt 40 kr for en standard størrelse.

Sjekket med Maritim/norpol og international, biltema var litt billigere...

 

JOH

Link to post

Hei,

 

jeg skal bytte den ene siden pga. råte, den andre siden ser heldigvis ok ut.

Det er bygd opp av 2 skiver kryssfiner (20mm) som er limt mot hverandre og plastet utenpå, deretter er de plastet fast i skroget. Det er borret hull til vinkeljern som motoren kan stå på.

Jeg var også skeptisk til kryssfiner, men det andre festet har jo holdt bra siden båten var ny 1978, dessuten veier bare motoren 120 kg, så det går nok fint.

Vanlig glassfiber er jo sterkt det, må bare sørge for å rulle ut lufta og tilstrekkelig antall lag.

 

JOH

Link to post

Kryssfiner i 1978 var ikke nødvendigvis vannfast, slik som all kryssfiner er i dag. Det er selvfølgelig viktig at treverket blir helt isolert fra vanninntrengning. Der det bores hull, ville jeg tette med egnet stoff (Sika?) når jeg monterer skruene.

 

Det er glassfibrene som skal gi styrken. Derfor er det i utgangspunktet ikke viktig styrkemessig om det brukes polyester eller epoxy. Som du sier, mange lag er viktig. Bygg vått i vått, så du får høy glassfibertetthet og unngår lamineringsproblemer. Isoler mot vannintrenging med egnet topcoat.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kryssfiner i 1978 var ikke nødvendigvis vannfast, slik som all kryssfiner er i dag. Det er selvfølgelig viktig at treverket blir helt isolert fra vanninntrengning. Der det bores hull, ville jeg tette med egnet stoff (Sika?) når jeg monterer skruene.

 

Det er glassfibrene som skal gi styrken. Derfor er det i utgangspunktet ikke viktig styrkemessig om det brukes polyester eller epoxy. Som du sier, mange lag er viktig. Bygg vått i vått, så du får høy glassfibertetthet og unngår lamineringsproblemer. Isoler mot vannintrenging med egnet topcoat.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

takk for gode tips, spesielt med sika i hullene.

Hva tror du om å laminere inn hele plata, dvs rundt toppen også. Da er det jo en viss fare for at fukt som kommer inn ikke slipper ut igjen, men samtidig blir plata sterkere.

Jeg satt og tenkte litt på det og tror jeg bygger over rundt mestenparten av plata, men lar det stå igjen noen steder der det er åpent ?

 

JOH

Link to post

Denne tråden passer vel kanskje til det jeg lurer på....

 

Tenkte jeg skulle støpe littegrann om to uker... men så er jeg litt i tvil om forholdene er til rette for noe slikt...

 

Båten ligger i en løe som ikke er tett og derfor ikke er varme i... kan jeg da støpe når temperaturen ligger på 10-15 grader om dagen og ca 8 om natta? Eller blir dette for kaldt?

 

Hvor lang er tørketid/ herdetid for polyester?

 

Hvordan bør polyesteren legges? Skal jeg legge flere lag med en gang? eller skal jeg vente til overflaten er klebrig eller skal jeg vente til polyesteren har herdet før jeg tar neste lag?

Link to post

Denne tråden passer vel kanskje til det jeg lurer på....

 

Tenkte jeg skulle støpe littegrann om to uker... men så er jeg litt i tvil om forholdene er til rette for noe slikt...

 

Båten ligger i en løe som ikke er tett og derfor ikke er varme i... kan jeg da støpe når temperaturen ligger på 10-15 grader om dagen og ca 8 om natta? Eller blir dette for kaldt?

 

Hvor lang er tørketid/ herdetid for polyester?

 

Hvordan bør polyesteren legges? Skal jeg legge flere lag med en gang? eller skal jeg vente til overflaten er klebrig eller skal jeg vente til polyesteren har herdet før jeg tar neste lag?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

 

Det er nok for kald temperatur ja, bør ligge mellom 18-25 grader på materialet og omgivelsene.

Det går an å varme opp med en lampe e.l. for å komme opp i rett temperatur.

Polyesteren bør brukes innen 1/2 time etter du har hatt oppi herderen, den stivner ganske fort.

Herdetiden er jeg usikker på, men det er noe lenger.

Jeg har tidligere støpt alle lag vått i vått, synes det er greiest. Da bygger du opp en tykkelse som du mener er tilstrekkelig, kommer an på hvor mye det skal tåle.

 

JOH

Link to post
:cool: Hei, har selv støpt i 5- 10 + grader m/herder. 5 av 9 spant hadde løsnet pga. dårlig arbeid fra tidligere..., slipte ned med vinkelsliper m/ stålbørste ( drittjobb ) , sjekket med sønnen min vedr. temperatur. ( som er billakkerer og repererer plast & glassfiber ) Ingen problmer med å støpe i 5-10 grader ,bruk herder etter temperatur, jo kaldere jo mere herder og lengere tørkeperiode. Han påstår det blir like sterkt. Hos meg fungerte dette meget bra ! Ps.dette var biltema produkter ... :smiley: Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post

Hei!

Eg har støypt i hele vinter, men har brukt 500w lyskastere som varmer opp området. Med 3 % herder er dette herdet på noen timer.

Dersom du skal støype mot skroget hjelper det lite med varmeovn. Tempraturen i skroget blir tilnærmet lit utetempratur, derfor er det bedre med lyskastere...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...