Jump to content

Har laderen ødelagt batteriene, del 2


BEG

Recommended Posts

I en tidligere tråd fortalte jeg om at en 2-stegs lader (som jeg trodde var 3-stegs), hadde ødelagt batteriene pga. kontinuerlig underladning.

 

Før helgen ble 3 nye Sønnac Freeline 115 Ah montert. Det samme ble en 20A 3 stegslader fra Mascot Electronics (samme som Sleipner). Hele ladeforløpet fungerte som normalt.

 

I dag oppdaget jeg at laderen har sviktet meg. I steden for å lade 4-5 timer på timer-funksjonen , har den blitt stående i denne modus i anslagsvis 24 timer. Dermed har altså batteriene mottatt 14,7 V i nær et døgn i steden for å gå ned på vedlikeholdsladning.

 

Mitt spørsmål blir da; kan batteriene ha blitt skadet av dette? Jeg har sjekket væskenivået, som dekker alle cellene. Det finnes dog en "tapp" som befinner seg et stykke under påfyllingslokket. Om dette angir normalt væskenivå, er nok det fordunstet en 10 mm væske.

 

Det hører med til historien at kjøleskapet har stått på hele tiden, og at varmeapparat og diverse andre strømforbrukere har vært benyttet i perioder under den lange tiden med 14,7V ladespenning. Men i sum er ikke dette mer enn hva laderen klarer å gi til en hver tid.

 

Noen som vet?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Som du sier så er/har ikke væskenivået vart nedom toppen på cellene. Da er nok batteriene ikke skadet, men du kan ha hatt en eksplosiv atmosfære ombord i tiden under ladingen. Leppen under påfyllingen indikerer anbefalt væskenivå. Jeg ville fått sjekket laderen snarest.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dette burde gå alldeles utmerket. Selv om denne laderen har 14,7V i timer-modus, kryper ladestrømmen ned til godt under 5A med 3 nye batterier av denne type/størrelse. Har selv samme lader og samme nye 3 stk Sønnak Nautilus Freeline batterier. At du har hatt noe stående på, spiller ingen rolle så lenge de ikke bruker mer enn ca 15A.

 

Vær også obs på at det er helt vanlig med et blipp i forsyningsspenningen på brygga fra tid til annen. Da hopper denne laderen øyeblikkelig over i nye 4 timer med timer-modus. Det er derfor en god ide å koble fra laderen etter et døgn. Da er banken full uansett. Kanskje du rett og slett ikke har hatt timer-modus hele døgnet, men at det har vært en blipp i nettet 0-4 timer før du kom og tok en titt?

 

Min batteribank var noe jeg trodde var så og si full. Laderen på 20A gikk i timer-modus etter 2 minutter. Ladestrømmen gikk ned til ca 4,5A. 24 timer etter var ladestrømmen 1,5A ved 13,7V og battmeteret indikerte at banken på 345Ah hadde blitt toppet med 44 Ah. Med dine 24 timer og din ladespenning, har batteriene bare fått seg en skikkelig topping og vel så det, men noen skade har neppe skjedd. Ørlite grann vanforbruk har du nok hatt, men ikke særlig mye. Normalt står syra ca 15mm over cellene.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær også obs på at det er helt vanlig med et blipp i forsyningsspenningen på brygga fra tid til annen. Da hopper denne laderen øyeblikkelig over i nye 4 timer med timer-modus. Det er derfor en god ide å koble fra laderen etter et døgn. Da er banken full uansett. Kanskje du rett og slett ikke har hatt timer-modus hele døgnet, men at det har vært en blipp i nettet 0-4 timer før du kom og tok en titt?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Var i båten hele tiden og ville nok observert bortfallet om det var av litt varighet. Det er rart man ikke har lagt inn en liten automatikk som hindrer nettopp slike utilsiktede ladesekvenser.

Uansett har leverandøren lovet meg ny lader, uten å måtte gå veien om normal reklamasjon (vurdering og reparasjon).

 

Vurderer å kjøpe Batt-Meter2 for å holde mer kontroll med strømmen. Denne har også en utgang som kan være til nytte. For eksempel at strømmen til laderen innkolpes først når batterispenningen ligger under enn viss verdi.

 

Det var betryggende å høre at batteriene ikke bør ha tatt skade.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Timer-delen i en 3-stegs ladeprosess er en kjekk sak. Den lader batteriet raskere opp til 100% uten særlig ekstra gassing. Ulempen er at mange 3-stegs ladere ikke har en krets som hindrer gjeninnkobling av timer-delen ved små blipp i forsyningsspenningen. Da kan man risikere overlading og vannforbruk. Et tilfeldig blipp og 4 nye timer er ikke problemet. Problemert er mange blipp og mange 4 timers innkoblinger på en allerede fulladet batteribank.

 

Man kan gjøre som Ladac; velge kun å produsere 2-stegs ladere. Da slipper man hele problemstillingen. Senk i tillegg vedlikeholdsspenningen noen tidels volt og laderen kan stå tilkoblet i månedsvis uten problemer. Prisen er kun at det tar en del lenger tid å toppe batteriene. En grei pris å betale? For noen. For andre ikke.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har funnet ut at problemet i mitt tilfelle ikke var feil på laderen. Heller ikke at strømforsyningen ble borte i korte perioder. (Lotus sin påpekning er dog allikevel helt relevant)

 

Derimot var det i båtens eget strømopplegg "feilen" var. Det viser seg at toalettpumpen gir et kraftig spenningsfall akkurat i start-øyeblikket. Dette inntreffer så brått at laderen opplever at spenningen på batteriet er blitt så lavt at full lading igjen må påstartes. "Umiddelbart" etter, oppdager den at høy spenning er oppnådd og kopler da over til 4 timers ladesekvens med full spenning. (tross alt har pumpen bare brukt bittelitt strøm).

 

Så hos meg var problemet at vi var i båten og brukte toalettet og dermed bidro til stadig nye 4 timers toppladninger. Nå fungerer alt ok, selv om kjøleskapet er på hele tiden.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme problem med min Mascot lader. Medførte tørrladning og nermest branntiløp. Har Mascot noe garantiansvar i forhold til batterier?

<{POST_SNAPBACK}>

Hulda kan nærmest garantere at Mascot ikke ansvarer for følgeskader. Dette gjelder batterier, brann og alt mulig annet. Det må en rettslig kjennelse til for å endre på slik ansvarsbegrensning.

Link to post
Share on other sites

Man kan gjøre som Ladac; velge kun å produsere 2-stegs ladere. Da slipper man hele problemstillingen. Senk i tillegg vedlikeholdsspenningen noen tidels volt og laderen kan stå tilkoblet  i månedsvis uten problemer. Prisen er kun at det tar en del lenger tid å toppe batteriene. En grei pris å betale? For noen. For andre ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Med et battmeter, slik som du har installert, kan man vel følge med på ladespenningen også?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Med et battmeter, slik som du har installert, kan man vel følge med på ladespenningen også?

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan følge med både på ladespenning, ladestrøm og fyllingsgrad. Man har full kontroll.

 

Hvis laderen likevel ikke går ove til vedlikehold eller stadig hopper til timer-modus, hjelper all verdens oversikt fint lite så lenge man ikke er i båten og kan sjekke. I etterkant ser man imidlertid hvor mange amperetimer som er presset inn.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg sitter her og og tenker på hva den stakkars laderen skal skjønne av data som den får via føling av spenning fra batteri.

Jeg kan ikke tenke meg at denne laderen er tenkt brukt som vedlikeholdslader samtidig som den skal drive drift av kjøleskap og andre ting. Tror den elektronikken ville være svært avansert.

 

Hva mener jeg.:

Jo at laderen skal gå over til vedligehodslading når spenningen når 14.7 volt. Det fungerer helt sikkert i en krets med kunn batteri innkoblet og ingen forbrukere. Da vil batteri bli oppladet til 14.7 og være full ladet. I denne slutt fasen skal strømmen være liten og for å fylle siste rest av batteri uten gassing. Forbrukerne vil nå hele tiden ligge inne å dra ned spenningen slik at laderen aldri vil gå over i velikeholdslading pga 14.7 volt ikke blir oppnåd.

 

Dermed vil laderen tro at spennigen ligger kanskje 14.6 volt og følgelig ligge å lade. Over lang tid vil batteriet bli tørrkokt.

 

Så tilbake til ditt spørsmål om batteriene hat tatt skade? Det tror jeg ikke for strømmen vil bli begrensett av laderen. Over lang tid med forbrukere inne vill jeg påstå at batteri blir skadet.

 

Siden laderen din er ny fulgte det vel med en bruksanvisning og eventuelt en lade karakterestikk?

 

Jeg mener bestemt at viss laderen skal stå på permanent må batteriene være fra koblet forbrukere.

 

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at viss laderen skal stå på permanent må batteriene være fra koblet forbrukere.

 

Hilsen Smaapala

<{POST_SNAPBACK}>

Laderen er på 20A og det er ikke noe problem så lenge forbruket holdes et stykke under dette. Det er også den konstruert for i følge reklamen.

 

Problemet hos meg var at do-pumpa trekker grusomt mye strøm akkurat i startøyeblikket og dermed sank også ladespenningen. Hadde det vært en tidsfunksjon, f. eks at batterispenning måtte være under x-antall volt i noen sekunder før ny full-lading påstartes, ville problemet vært løst.

 

Det kan jeg muligens løse ved hjelp av Battmeteret mitt, som har slike styreutganger. Men tviler på at jeg gidder.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hulda kan nærmest garantere at Mascot ikke ansvarer for følgeskader. Dette gjelder batterier, brann og alt mulig annet. Det må en rettslig kjennelse til for å endre på slik ansvarsbegrensning.

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg kan nærmest garantere at Hulda tar feil. Jeg underbygger det med å vise

til forbrukerkjøpslovens §34:

-------

§ 34. Produktskader

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

 

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

---------

mvh

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Legg merke til at erstatningsansvaret forutsetter at det er en mangel ved tingen. Da er det tale om en kjøpsrettslig relevant mangel. Og en "feil" som diskutert i tråden her er neppe en mangel men heller en dum egenskap ved en dårlig lader. Det står vel dessuten noe om dette i instruksjonsboken, dvs. om laderens funksjonsmåte og virkemåte/begrensninger i bruk.

 

Så et erstatningsansvar for leverandør eller produsent er neppe aktuelt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den produsenten som begynte å ta ansvar for følgeskader, ble neppe gammel...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen kjære deg da SuZuki - når jeg viser til gjeldende lov så er det ikke et valg selgeren har - men en plikt.

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder i alle forbrukerkjøp, og er ufravikelig - dvs. det er ikke mulig å avtale andre (dårligere for forbrukeren) betingelser enn det som loven regulerer.

 

----

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her.

 

-----

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at man uten videre kan kreve følgeskader dekket. Forutsatt selvsagt at

man selv ikke er skyld i fadesen, men at skaden er oppstått som en direkte følge av feil ved det leverte produktet.

 

mvh FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 3-stegs 20A Mascot lader før. Jeg fant ut at det skal lite til for at laderen starter et nytt ladeforløp, bare det å skru på belysningen (4 20W pærer) forårsaket en høy "belysningstartstrøm" i noen tidels sekunder som resulterte i at laderen startet ny 4-timers 14,7V lading.

Min Mastervolt batterilader har en fin egenskap; spenningen på batteribanken må være under 13,7V i 15 minutter for at laderen skal starte et nytt ladeforløp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den samme Mascot 20A 3 stegs laderen. jeg har ikke de problemene det refereres til meg at laderen går over i timer-modus igjen. Min lader er koblet direkte til batteripolene. Jeg kan slå på tunge forbrukere uten at laderen hopper ut av vedlikeholdslading. Kjøleskapet er intet problem selv om det trekker ganske mye i startøyeblikket.

 

Skal teste og se hvor mye jeg kan herje før den detter ut av vedlikeholdsladetrinnet.

 

Lotus

 

PS:

Til dere som har denne laderen. Det er veldig enkelt å justere ladespenning, vedlikeholdsspenning og timerlengde. På den annen side er standardverdiene ganske fornuftige og det er enda lettere å la være å justere. :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har denne laderen, den har fungert fint-tror jeg, men etter at jeg fikk montert det nye digitale voltmetert og kunne kontrollere ladespenningen begynner jeg å lure: Jeg trodde at når man kopler laderen til, og den røde lampen lyser, så skal ladespenningen være 14,4 volt?

Etter 12 timer lading har spenningen steget fra 12,2V til 12,7V !!!.

Målte ladestrøm til 0,4A. Men dersom ladestrøm er lav pga. fulladet batteri skulle vel likevel ladespenningen være 14,4 V i starten av ladeforløpet for så å reduseres etter 4,5t?

Prøvde å slå kabelklemmene fra laderen mot hverandre, kraftig gnist, så der er liv, men lade gjør den ikke.

Batteriene tar imot lading fra generatoren på motoren, når den går.

Noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

har ikke lest alle foregående innlegg men hvis du har forbrukere i drift mens du lader batteriene vil nok dette ikke fungere som forutsatt.

laderen leser batteriene som utladet selvom de ikke er det.

 

skal du lade batterier og forsyne batterier på samme tid er nok en "dum" konstant 14,4 lader strømforsyning med tilstrekkelig kapasitet et bedre alterativ.

 

det er ikke umiddelbart noe problem med minkende vannmengde på batteriene før den dalr nedover cellene.

 

man kan ikke laste produsenten for dette.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...