Jump to content

Trudelutt skal på tur nedover Vestfold


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Vi er så heldige å være pensjonister (friske pensjonister), og da blir det mye tid til båtliv. Vi startet sesongen i mars, og før den første turen måtte vi måke 30cm snø

av vår kjære Trudelutt. Og så har vi, fra 18. mai hatt 7 uker på Svenskekysten. I fellesferien har vi stort sett holdt oss i ro, men nå er det tid for nye turer.

Det er nesten 20 år siden vi dro nedover fjorden fra Son på vestsiden av fjorden, så nå er planen å ta 3 - 4 uker nedover fra tirsdag av. Så langt har vi ikke tenkt å dra,

kanskje snur vi ved Kragerø?

 

Dermed ble det å finne frem kart og litteratur for strekningen nedover. Jeg er så heldig å ha boken (selv om den nå er slitt) som heter Kysten Vår av seileren Arve Johannesen fra 1979.

 

 

bilde

 

 

Den er et nyttig oppslagsverk for farvannet nedover, selv om havnebeskrivelsene nok ikke er "up to date".

 

 

Her hva han skriver om Havna på Tjøme den gang boken kom ut:

 

bilde

 

Og så fortsetter han:

 

 

bilde

 

 

Noe særlig sans for nymotens ting som gatekjøkken diskotek, squashbaner osv., hadde tydeligvis ikke den innbitte seileren Arve Johannesen mye til overs for.

 

 

 

Vi har ikke lagt noen plan for hvilke havner (kun gjestehavner) vi skal innom. For noen havner har jeg allerede oversikt over hvor gjesteplassene er og om en

ligger kailangs, i bås, anker eller hva, men ikke alle steder. Langesund er jeg usikker på. Det sies vel at Kongshavn er det beste stedet, men hvor og hvordan

ligger en der? Kongshavn er vel på det første bildet av de to nedenfor?

 

bilde

 

 

 

bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

God kveld Lars.

Vil gjerne tipse deg om noen alternative havner på Nøtterøy/Tjøme.

bilde

I Vrengensundet kan det være fint å overnatte på brygga til Kiwi.

Dette er nord i Sevika. Lett å se. Både longside og båser her. Fint hvis man kommer sent og skal videre neste dag.


bilde

 

Dette er i Langvika på vestsiden av Tjøme. Kommunal brygge med longside plasser. Muligheter for strøm fra Langvika båtforening, som ligger rett ved siden av. Her er det gangavstand til Tjøme sentrum med butikk,apotek,pol osv. Fin havn når man skal sørover og rundt Tønsberg tønne neste dag. Særlig hvis man vil unngå å runde på utsiden av Verdens Ende.

God tur:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er fra Langesund og har båtplass i Kongshavn.

På bilde 1 har du 4 muligheter.

Rød= Dregg (tror ikke det er strøm her)

Oransje og Blått = Longside, med strøm og vann.

Oransje er hovedgjestehavnen, tilgjengelighet kommer an på hvem som spiller på Wrightegaarden

som kan være verdt et besøk samt god mat på Langøya, med egen brygge. Merket det opp som grønt.

bilde

 

På bilde to er det kun bunkring og båtbutikk som er interessant, merket det opp med rødt.

bilde

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Hvilke andre havner har dere peilet ut, Lars? Dere bør innom Jomfruland, ihvertfall. På Tårnbrygga ligger man fint i båser, men prøv å få en bås litt inn på brygga om mulig. Det kan gynge litt ytterst. Nevlunghavn er jo også verdt et besøk hvis dere vil gå korte dagsetapper (f.eks. Stavern - Nevlunghavn - Langesund - Jomfruland osv).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Selv om du kanskje ikke liker slike nymotens greier så finnes det 2 apper i hvertfall til iPhone/Pad som heter hhv Havneguiden (innhavner / marinaer) og Uthavner.

 

Rask og effektiv - ikke minst oppdatert info om alle havner og uthavner.

 

I tillegg har man Garnin sin BlueChart kartbrikke som inneholder utrolig mye info om alt fra fiskeplasser til marinaer. Også for IOS ... Men nokså dyr....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et lite tips, Lars:


Dra innom Mågerø marina i Vrengensundet. Gjestebrygger ytterst i havna, men innenfor bølgebryteren. De har mye å by på i sitt maritime museum og bruktbutikk. 


 


bilde


 


Treffer du på denne karen, som også ´driver marinaen, så er han full av historier om stedet.


 


bilde


 


Mye maritimt å få kjøpt eller bare tittet på.


 


bilde


 


Slikt ser bygget ut der man kan titte på mye spennende. Kiosken i havna er stengt hver mandag.


 


bilde


 


Vi har også Kysten vår liggende ombord, selv om den bildemessig er noe foreldret. Men mange av uthavnene er fortsatt som i dag.


Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er fra Langesund og har båtplass i Kongshavn.

På bilde 1 har du 4 muligheter.

Rød= Dregg (tror ikke det er strøm her)

Oransje og Blått = Longside, med strøm og vann.

Oransje er hovedgjestehavnen, tilgjengelighet kommer an på hvem som spiller på Wrightegaarden

som kan være verdt et besøk samt god mat på Langøya, med egen brygge. Merket det opp som grønt.

bilde

 

 

Rødt:Det finnes strøm her også. Dette er den luneste og beste havnen synes jeg, men sjekk hva som skjer på Wrightegaarden (Program Wrightegaarden). Du er nabo til en utescene.

Blå: Denne visste ikke jeg om. Er den ny?

Orange: Utsatt for vind og bølger fra forbipaserende.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hvilke andre havner har dere peilet ut, Lars? Dere bør innom Jomfruland, ihvertfall.

 

Jomfruland hadde jeg glemt å tenke på. Men nå står det på listen for mulige steder. Listen for mulige steder er nå:

 

Åsgårdstrand, Østre Bolærne, Havna Tjøme, Krukehavn, Verdens Ende, Mågerø Marina, Ula, Stavern, Nevlunghavn, Helgeroa, Langesund, Valle, Jomfruland og Kragerø.

Så det ser ut til at vi har en del havner å velge i. Noen av havnene har vi vært i før for snart 20 år siden, og andre blir nye for oss. Moen som vet noe om havnen i Ula? Avstand mellom havner tar vi som det kommer, alt mellom tre timer og 10 minutter er greit. Når vi kommer frem til en havn, er det ikke kun for å ha et sted å sove. Vi liker å kose oss og utforske stedet, så vi ligger gjerne over et par dager på et trivelig sted.

 

Selv om du kanskje ikke liker slike nymotens greier så finnes det 2 apper i hvertfall til iPhone/Pad . . . . . . I tillegg har man Garnin sin BlueChart kartbrikke . . .

 

Jeg har ikke noe imot "nymotens greier", men har ikke sett behovet for podder og padder. Jeg har en grei mobiltelefon tor tale, SMS, MSN og kamera, pluss PC'er i diverse varianter. Garmin kartbrikkene går nok ikke inn i min 11" Interphase kartplotter for C-map. Men C-map brikken har også flyfoto av en del havner.

 

Et lite tips, Lars:

Dra innom Mågerø marina i Vrengensundet. Gjestebrygger ytterst i havna, men innenfor bølgebryteren. De har mye å by på i sitt maritime museum og bruktbutikk.

 

Er det strøm på bryggene der?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi er på vei tilbake til Oslo nå etter en tur nedover i Vestfold med en Saga 27.

Ta gjerne en titt i vår båtblogg: https://bluehawaiisaga27.wordpress.com/

 

God tur!

 

Herlig beskrivelse, og gratulerer med fin båt som er lik vår og samme årgang. Jeg skal følge dere på bloggen. Kanskje vi møtes, dere på vei nordover og vi sydover?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ula er vel et nokså trangt hakk i fjellet. Men du kommer nok inn, Hulda og langt større båter kommer inn dit. Noen år siden vi var der. Vi var også en tur i Kjerringvik for mange år siden. Ved ikke om det er strøm noen av stedene. Vi er i grunnen ikke så veldig avhengig av landstrøm. Selv om vi alltid kobler på når anledningen bys. Og så kan du jo ta en snurr innom Viksfjord og 'Sør i Ommane'. Men det er ikke noe sted å overnatte, null fasiliteter. Men et artig avstikk.

Link to post
Share on other sites

Kjerringvik har noe strøm hvis man ligger på selve moloen (på innsiden, selvfølgelig). Det er en veldig trivelig plass, selv om det ikke er så veldig mye annet å gjøre der enn å se seg rundt og kjøpe seg en is i kiosken etter et bad på den fine stranden. Kommer man akkurat når Kjerringvikfestivalen arrangeres så er det mye båter og trangt i havna.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lars etter 15 August er det Gratis å ligge i Langesund.

Naturhavner har du her

 

Men polet er på Stathelle, 5 min i motbakke.

 

http://www.altomlangesund.no/tag/gjestehavn/( ikke oppdatert)

 

http://www.bamble.kommune.no/kultur-og-oppvekst/kultur/gjestehavner-og-uthavner/#gjestehavner

 

http://www.telemarkskanalen.info/Gjestehavner.htm

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I Stavern har det nå kommet vinmonopol. Samme sted som Meny-butikken ved hovedgata. :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere ugla, er vi ferdig med uthavner og bruker gjestehavner med strøm hvor vi kan ligge noen dager og kose oss med lett tilkomst til land for pensjonister og skipshund. Jollen kvittet jeg med for mange år siden, den var bare plunder og heft.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men en tur ut til Svennerhavna hadde allikevel vært turen verd. Om bare på veien til Stavern, som en liten avstikker, om vinden er løy og være er pent. Det er brygger ved fyret. Og midt i uken er det sikkert ikke en båt der ute. Som alle andre fyr, er også Svenner avmannet.

 

Den gangen Admiralen og jeg var yngre, kunne vi ta oss en tur opp i tårnet og titte rundt. Det er beklageligvis ikke lenger mulig.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en gang på 70-tallet oppe i Oksøy fyr, - imponerende utsikt. Det er vel omtrent samme høyde på det som på Svenner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så det forventes en fortløpende reiserapport? Jo da, jeg får vel sende noen rapporter, skulle vel egentlig laget meg en blogg. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pol i Kragerø....kjør båten rett inn i blindtarmen ...så langt du kommer ....så er polet rett fram. Badestrand på Gunnarsholmen.

 

men pass på...mange skjær i sjøen rundt rakkebåene...og ha lesestoff for det er seigt komme seg forbi jomfruland og ned mot Kragerø.Laaaangt med en saga 25 motstrøms.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...