Jump to content

Trudelutt skal på tur nedover Vestfold


Lars H.

Recommended Posts

På et av bildene står det kun 2,8m. Det burde likevel gå om jeg legger ned mast med antenner pluss ICE antennen, dog ikke med mer enn 20-30cm klaring. Men jeg tror nok jeg holder meg til plan A, opp til Langøysundet og Kreppa for strake veien videre Tonerleia.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

Hvis du lover å teste Ankerpilsen jeg skrøt av tidligere, så skal du få et fint tips for returen.

Jeg har forstått at du er en kar med sans for godt øl og antagelig allerede har testet den, så her er tipset:

 

Siden du kjørte Kreppa nedover, så vil jeg anbefale deg å fortsette inn Kjøpmannsfjorden i stedefor å ta inn i Kreppa. Den ender i Bjelviksund hvor du fint kan gå igjennom. Bare følg med på kart og plotter ved utløpet mot Eksefjorden. Litt trangt mellom grunnene der. Ikke mye lengre men veldig idyllisk. Hvis du får lyst på en overnatting i trygg uthavn på veien er Langøykilen rett rundt Risøytangen og inn vest igjen. Veldig rolig og idyllisk og med god plass overalt på denne tiden. Alternativt kan du passere østre innløp til Kreppa og runde Melkertangen inn i Skutevikskilen. Også veldig rolig, idyllisk og godt beskyttet. Greie turmuligheter for bikkja også hvis den er noenlunde saueren.

 

Selv satser vi på Stauper denne helga siden værmeldingen er bedre enn jeg har sett i hele år :thumbsup:

 

God tur !

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange fine tips, dette skal lagres for eventuell tur neste år. Jeg er helt enig i at både Skutevik Og Langårdskilen er flotte steder. Begge stedene har jeg vært for 20 år siden. Den trange leia med 0,1 og 0,5m grunner tror jeg at jeg står over.

 

Her bilder av Trudelutt i Langårdskilen og Skuteviken for 20 år siden.

 

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

Hvis du lover å teste Ankerpilsen jeg skrøt av tidligere, så skal du få et fint tips for returen.

Jeg har forstått at du er en kar med sans for godt øl og antagelig allerede har testet den, så her er tipset:

 

Siden du kjørte Kreppa nedover, så vil jeg anbefale deg å fortsette inn Kjøpmannsfjorden i stedefor å ta inn i Kreppa. Den ender i Bjelviksund hvor du fint kan gå igjennom. Bare følg med på kart og plotter ved utløpet mot Eksefjorden. Litt trangt mellom grunnene der. Ikke mye lengre men veldig idyllisk. Hvis du får lyst på en overnatting i trygg uthavn på veien er Langøykilen rett rundt Risøytangen og inn vest igjen. Veldig rolig og idyllisk og med god plass overalt på denne tiden. Alternativt kan du passere østre innløp til Kreppa og runde Melkertangen inn i Skutevikskilen. Også veldig rolig, idyllisk og godt beskyttet. Greie turmuligheter for bikkja også hvis den er noenlunde saueren.

 

Selv satser vi på Stauper denne helga siden værmeldingen er bedre enn jeg har sett i hele år :thumbsup:

 

God tur !

Hvorfor ikke gå enda lenger inn å kjøre hvalsund ?

bilde

Det er ikke 1,1 meter der, men 3-4 meter dypt igjennom sundet, går igjennom der med redningsskøyta og egen båt så det er ikke noenproblem, bare litt smalt :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Da tusler vi oss oppover mot Langesynd i løpet av en halvtime. Solen skinner og forholdene ser greie ut for en fin tur på opp mot 2,5 timer. Webkameraet er klart med oppdatert bilde hvert 2. minutt.

 

Lars H.

webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dermed er vi klar for den siste natten i båten før vi er hjemme. Vi gikk ut fra Stavern i sol og varme. Det var nesten ikke sjø på veien mot Tjøme og oppover mot Vrengen var det vindstille. Vi ligger nå på Mågerø Marina. Her er det 4 plasser i bås med vann og strøm på bryggene. Ved kiosken er det toaletter, dusjer og vaskemaskiner. men de skal ha 250 kroner for natten, kun Kragerø tok like mye. I Stavern var det 175 kroner.

 

Vi hadde tenkt oss en uke til, men med dårlig vær drar vi hjem imorgen. Her meldingen for Verdens Ende der vi skulle vært på Sagabåt-treff helgen om en uke.

 

 

bilde

 

 

Takk til dere som har fulgt oss på nettet.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nedover her til Kragerø har jeg betalt mellom 175 og 250 for opp til 30' med strøm, flest steder 200 kroner. Et lite tips for de som skulle komme innom Mågerø Marina, så tar de ikke kredittkort, kun debetkort. Men kan betale med kontanter i kiosken, eller etter stengetid i en kasse på veggen der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En siste hilsen fra oss på Mågerø Marina. Som sagt er det 4 gjesteplasser i båser ytterst på flytebryggen innenfor bølgebryteren. Gjestplassene er godt markert til en avveksling fra andre steder nedover her. Og så var det den trivelige havnevertinnen som tok i mot oss, da. (bildet gjengitt med tillatelse av mamm'n).
 
 
velkomstkomite.jpg


gjesteplass.jpg


trudelutt.jpg
 
 

Men nå er det jamt slutt, imorgen bærer det avgårde til hjemmehavnen i Son, men jeg har spart et par lettøl til turen hjem!!
 


vinslutt.jpg

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den stengte de 3. august, kun åpen ved telefonhenvendelse for spesielt interessert. Men takk for tipset om havnen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dermed er vi klar for den siste natten i båten før vi er hjemme. Vi gikk ut fra Stavern i sol og varme. Det var nesten ikke sjø på veien mot Tjøme og oppover mot Vrengen var det vindstille. Vi ligger nå på Mågerø Marina. Her er det 4 plasser i bås med vann og strøm på bryggene. Ved kiosken er det toaletter, dusjer og vaskemaskiner. men de skal ha 250 kroner for natten, kun Kragerø tok like mye. I Stavern var det 175 kroner.

 

Vi hadde tenkt oss en uke til, men med dårlig vær drar vi hjem imorgen. Her meldingen for Verdens Ende der vi skulle vært på Sagabåt-treff helgen om en uke.

 

 

bilde

 

 

Takk til dere som har fulgt oss på nettet.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...