Jump to content

Trudelutt skal på tur nedover Vestfold


Lars H.

Recommended Posts

Så kan du hive anker i norskerenna rett sør øst av Langesund. Her kan du få store kveiter på kroken, om du er heldig.

 

Skal vi se...innom Færder..overnatte på Svenner, kjøre sikksakk mellom skjærene på Rakkebåene...fiske kveite i Langesund, dette blir spennende..

Link to post
Share on other sites

Nå må du roe deg ned ugla, vi er ute på kosetur, ikke fisketur og heller ikke poltur. Bare jeg har pils nok ombord og lettøl som styrepils, holder det for meg.

 

Rakkebåene, hva skulle problemet være der? Jeg har da kart på flere forskjellige plattformer og typer. Dessuten har jeg gått der før noen ganger og vet eksakt hvor jeg skal gå. Og om farten skulle gå ned noen knop fra 7,5knop, hva så? Vi har det ikke travelt i vår Saga 27, - ikke 25.

 

Takk for advarselen om Langesund Hansi, selv om vi ikke hadde tenkt å ta det så raskt nedover uansett.

 

Nå er vi vel installert i båten i hjemmehavnen Son. Trude har funnet frem en bok, og jeg PC'n. Imorgen går vi til Åsgårdstrand. Værmeldingen er ikke den beste, regn, torden og lynild, men det er ikke meldt noe vind (eller sjø). Vinden er dessuten NØ, altså bakfra.

 

Ny  rapport kommer imorgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det, Tønsberg får vi heller ta en helg litt senere. Der har vi aldri vært.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du kontroll på gjesteplassene i Langesund nå Lars? Jeg tegnet opp etter beste evne :D

Hvorfor kunne ikke denne tråden gå under "Sommerferie for Trudelutt, tidlig i år" Mange fine bilder der!

 

Gerhard: Vet ikke hvor ny den er, står skilt på brygga hvor privatbåsene slutter og gjesteplass begynner.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Ja, nå tror jeg begynner å få kontroll. Dessuten er vel gjesteplasser merket i havnene, om ikke så godt og ryddig som i Sverige. Der er det samme tydelige skilt brukt i alle havner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I Ula ligger du greit i midtuke nå når ferien er over, sist jeg var der lå det en brygge midt i sundet til gjester/kortidsfortøyning. Større båter strever mer da det ligger fiskebåter der det er plass. Men prioriter Svenner, en av mine favoritthavner.

 

Har veldig sansen for konseptet ditt, å bruke lang tid på kort distanse. Jeg er alt for rastløs av meg. På 6 ukers ferie hadde vi omtrent like lang utseilt distanse i snitt på to dager som du bruker 3-4 uker på. Har seilt forbi vanvittig mange hyggelige steder. Følger med på det du skriver.

Link to post
Share on other sites

Og så var vi i gang retning Åsgårdstrand, håper på en plass i nordr havnen hos seilforeningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

God tur Lars  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har veldig sansen for konseptet ditt, å bruke lang tid på kort distanse. Jeg er alt for rastløs av meg. På 6 ukers ferie hadde vi omtrent like lang utseilt distanse i snitt på to dager som du bruker 3-4 uker på. Har seilt forbi vanvittig mange hyggelige steder. Følger med på det du skriver.

Det er viktig å ta seg tid, både på båtferie og i livet generelt, eller så mister man mange gode opplevelser underveis. :-)

 

I år brukte vi 8 dager fra Asker til Hvasser, det er ny personlig rekord i treghet. Vi så ikke så mange nye steder, men vi møtte mange hyggelige mennesker, spiste god mat og koste oss. Barna lekte masse med andre barn underveis og savnet ikke større fremdrift. Det eneste femåringen stadig spurte om var om vi var i Sverige, fordi vi hadde sagt vi skulle dit. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hadde en sånn kortdistanse runde i fjor eller er det to år siden(?). Hjemmehavn (vest av Veiland), Stavern, Nevlungavn, Jomfruland, Kragerø, Helgeroa, Ula, Sandefjord. Brukte 12 dager på turen. Selvfisket makrell til middag 5-6 av dagene.

En fin avveksling til 6-12 timers dags etappene det ofte blir på Dansketurene. 

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Og så var vi på plass i Åsgårdstrand etter en fin tur over fjorden med vekslende regn og opphold, men ikke sjø. Selvfølgelig kom den en kraftig regnbyge da vi la til. Her ligger vi nå kun sammen med to andre båter.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er slemt av deg og komme med disse flotte reisebrevene først før alle vi andre har ferie og gleder oss til å komme på tur, og nå er du

igang igjen:-):-).

 

Jeg ønsker dere god tur, skal man tro værmeldingen, er det bedre vær på vei inn mot og over helgen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 

Moen som vet noe om havnen i Ula?

Ja. der er jeg født og oppvokst, og begge båtene mine har sine faste havn der. Er der på sommerferie ut uka, og også de fleste helgene framover.

 

Gjesteplassene har strøm og vann, og servicebygget dusj, vaskemaskin og vannklosett. Ikke spesielt rimelig å ligge der, men følger vel prisnivået ellers tipper jeg. Marinanen driver en storkiosk sommerstid, der er nok vareutvalget noe på hell nå (men du får det du trenger), likedan åpningstidene som jeg så var fra 9 (tror jeg) til kl. 18 (gjelder fra mandag 3/8, litt usikker på neste uke men tipper det samme). Blir det knallvær utvides nok åpningstidene noe, og da er det nok også en øl å få på uteserveringen. Sotfis også.

 

Noe mer å vite? Tja, de maritime tradisjonene, primært gjennom Ulabrand, er du vel allerede kjent med? 99 relativt snille trapper tar deg opp til hans utsiktspunkt - hvor det for øvrig også er reist en statue. På Ulabrands tid var losene i hard konkurranse, og det gjaldt å komme så høyt som mulig, men med kort nok vei til båten, for å oppdage seilskutene så tidlig som mulig - da løp man ned i båten (som også skulle være av det raske slaget) i håp om å være førstemann til seilskuta, og dermed vinne oppdraget med å lose båten inn til Sandefjord, Larvik, og sågar enda lenger inn mot Oslo. Konkurrentene var loser stasjonert andre steder langs kysten.

 

Ellers er Ula et typisk sommersted, "strandsted" kalte man det i gamle dager. Ca 200 fastboende, et tall som mer enn tidobles om sommeren når hyttene får besøk. Og enda flere enn det igjen på en varm sommerdag, da fylles de to flotte (og litt "berømte"?) sandstrendene opp med dagsbesøkende badegjester. Bak strendene ligger en av Norges få bilfrie campingplasser, der får du også noe enkel servering. Gangavstand fra gjestebrygge til stranda er under fem minutter. Og enda litt mindre før du er ved første trapp opp til Ulabrand-statuen.

 

Ula er ingen veldig skjermet havn, så på veldig friske vinddager (la oss si fra sterkt kuling og oppover) så vil jeg kanskje si at gjestebrygga kan være litt pes - gitt av vinden kommer fra sør eller sør-vest. Men sånne dager har men jo ikke om sommeren. Av denne grunn er også Ula siste isfrie havn i dette området, de sjeldne gangene det evt. skulle fryse til. 

 

Andre har nevnt Svenner, så jeg skal ikke mase mer om det. Men en dagstur dit er absolutt å anbefale, og Ula er også det nærmeste du kommer Svenner fra steder hvor fastboende bor. Tror jeg har litt trangt med tid resten av denne uka, og neste er jeg i arbeid igjen - i motsatt fall skulle jeg insistert på å ta dere med på en tur rundt Svenner, det er en sydside/"bakside" av øyene der som slett ikke alle kjenner til...

Link to post
Share on other sites

Beste utsiktspunkt underveis: Siden dere uansett må passere Stavernsodden fyr for å komme rundt Rakkebåene vil jeg anbefale en tur opp på selve fyret. Dere kan enkelt fortøye på fyrbrygga og gå de ca 5-10 min opp på fyret. Bygningsmassen på fyret er nå i bruk som kystledovernatting og det er fri adgang rundt bygningene. Dette er det beste utsiktspunktet i mils omkrets. Du står omkring 40 m.o.h. (omtrent som i selve tårnet på Svenner, men bedre fordi du er ikke midt ute i havet) og har en fantastisk utsikt over sydenden av Vestfold.  Adgang opp i selve fyrtårnet får du nok ikke men det er uansett bare noen få meter høyere opp.

 

Jo mer det blåser, jo flottere er opplevelsen på toppen av Stavernsodden. Rakkebåene i vinterstorm er det optimale utsyn men ikke nødvendigvis ønskelig. Anbefales uansett. :smiley:

Mvh Hans H

Link to post
Share on other sites

Og så kom regnet her i Åsgårdstrand, - det bøtter ned! Fortsetter det slik, blir det ikke flaggfiring klokken 9! Jeg var heldig og fikk akkurat luftet skipshunden før syndefloden. I den ordinære gjestehavnen er det nå nesten fullt, men her i gjestehavnen til seilforeninger er vi fremdeles kun 3 båter. Vi betaler kr.200 med strøm her. Det er opp til 30 fot. Om det må betales ekstra for dusj, har jeg ikke sjekket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...