Jump to content

Trudelutt skal på tur nedover Vestfold


Lars H.

Recommended Posts

Og så kom regnet her i Åsgårdstrand, - det bøtter ned!        Om det må betales ekstra for dusj, har jeg ikke sjekket.

 

Jeg bare måtte dra sammen litt her Lars :giggle:  Kos dere med sola som kommer i morgen :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

He he, - nå er det faktisk opphold her, så nå er det tid til å finne frem håndkleet etter dusjen! :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så var det tid for å flytte litt på seg etter en avslappende dag i Åsgårdstrand. Kursen ble satt mot Krukhavnen hvor vi ikke hadde vært på nesten 20 år. Turen gikk i overskyet gråvær med kun 3 - 4m/s vind, så det ble en rolig tur på stort sett autopilot etter opptegnet rute på plotteren. Det var lite trafikk nedover sundene, og det som var, var seilbåter på vei hjem nordover.

 

Her i Kruke gle vi inn på en av de få plassene på gjestebryggen som var ledig, så nå ligger vi godt fortøyd i bås. Skyene forsvant, solen skinner, det er nesten vindstille og 21oC. Vi koooser oss og blir nok liggende noen dager her. Bilder kommer senere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Krukehavn er en perle og når du er heldig å få plass bak bølgedemperen er det bare å ta livet med ro. Husk svellet som kan bli der om det skulle blåse opp, alltid en fordel med strekkavlastere om så skulle skje.

Om dere skal unne dere litt ekstra luksus så ta en matbit på den Blå Brygge, eller gå i fiskebutikken og kjøp nyfiskede reker eller noe annet snadder(det pleier å være litt utvalg der)  :thumbsup:

 

Fint å gå tur sydover på grusveiene også, god utsikt til Kløvningen og de andre øyene syd av Hvasser.

 

Ved parkeringsplassen bak butikken finner du dette litt artige skiltet:

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Krukehavn er en perle og når du er heldig å få plass bak bølgedemperen er det bare å ta livet med ro. Husk svellet som kan bli der om det skulle blåse opp, alltid en fordel med strekkavlastere om så skulle skje.

Om dere skal unne dere litt ekstra luksus så ta en matbit på den Blå Brygge, eller gå i fiskebutikken og kjøp nyfiskede reker eller noe annet snadder(det pleier å være litt utvalg der) 

 

 

 

Fiskesuppen der begynner å bli litt tynn, ifjor kostet ferske reker i fiskebutikken kr 290,- pr kilo.

På andre siden er det en ny restaurant med noe rimeligere priser.

Tips, på kanten av bryggen kan du kaste ut sluken ut i sundet/strømmen og få fin steketorsk, biter best på morgenen eller på ettermidagen. Noen frosne reker (billig i butikken) som agn er garantert fisk.

Var nattklubb i fjor i restauranten over fiskemottaket, full fart med tilreisende i båt eller fra hyttefolket. Alkoholservering, bare drikke inne etter kl 2400, røykere måtte ut på terrassen uten alko i glassene.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å ta seg tid, både på båtferie og i livet generelt, eller så mister man mange gode opplevelser underveis. :-)

 

I år brukte vi 8 dager fra Asker til Hvasser, det er ny personlig rekord i treghet. Vi så ikke så mange nye steder, men vi møtte mange hyggelige mennesker, spiste god mat og koste oss. Barna lekte masse med andre barn underveis og savnet ikke større fremdrift. Det eneste femåringen stadig spurte om var om vi var i Sverige, fordi vi hadde sagt vi skulle dit. ;-)

 

Jeg må få erklære meg hjertens enig. Jeg har fremdeles tilgode å forstå hvordan det går an å feriere i over 7 knop, spesielt når en reiser hjennom norsk skjærgård.

 

Fortsatt god tur og god sommer til Trude og Lars

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Merkelig.

Kommer man med båt skal man til Kruke.

Kommer man med buss må man ta bussen til Sandøsund.

Og havner på samme plassen

 

Ved parkeringsplassen bak butikken finner du dette litt artige skiltet:

 

Det er også en plass utpå der som heter Fynsletta. Hvasslingane nekter seg ikkeno.

Lilleskagen er trolig fjordens beste badestrand.

Link to post
Share on other sites

Merkelig.

Kommer man med båt skal man til Kruke.

Kommer man med buss må man ta bussen til Sandøsund.

Og havner på samme plassen

 

Det er også en plass utpå der som heter Fynsletta. Hvasslingane nekter seg ikkeno.

Lilleskagen er trolig fjordens beste badestrand.

 

Men når du har dratt med båt til Kruke, ligger gjestehavnen i Sandøsund. Og for å gjøre det helt kaotisk, fant jeg et skilt det sto Kruge med 'g' på.

 

sandosund.jpg      kruge.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Unn dere en lunsj eller noe kaffegodt på bakeriet i Krukehavn.

 

Jeg så det stedet, men da var det stengt.

 

 

bilde

 

 

Uansett. da jeg studerte skiltene på veggen ble jeg glad, Røgning tillatt!

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger fremdeles her i Krukehavnen. Dersom ikke værmeldingen endrer seg noe særlig, går vi til Ula eller Stavern etter frokost imorgen.
 
Her ligger fi godt fortøyd i bås nord for moloen der losen ligger. De går forresten svært stille og rolig inn og ut av havn en.
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det ledig plasser i Krukehavn nå??

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Er det ledig plasser i Krukehavn nå??

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Nix, ikke på innsiden i båsene. På utsiden, longside er det også båter, men to små daycruisere skal nok ikke ligge over. De tar opp mye plass.  Og så kan en jo legge seg utenpå andre båter der.der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter noen fine dager i trivelige Krukehavn, var været greit for en tur videre til Stavern. Turen gikk i omtrent vindstille, men med drøye meteren gamle dønninger. Nydelig tur på autopilot. her er det nesten tomt frem for "Losen". På den indre flytebryggen lå det fullt med kailangs båter. Vi fikk en fin plass kailangs innenfor steinbryggen. Det er nå lettskyet og 22gr.

 

Nå er Trude en tur i land for å kjøpe litt kaffemat, og senere blir det min tur for å få litt "rødt" ombord.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her i Stavern er det fredelig og fint, men i dag blåser det litt. Det er lettskyet og 20gr. Planen er å "forsere" Rakkebåene i morgen. Nå gikk nettopp redningsskøyten ut, men i går hadde de en stille dag med helt andre sysler: Taket på buen ved skøyten skulle dekoreres. Det så litt skummelt ut da de klatret på taket og la ut sjablong for så å male med spraybokser. Det gikk med noen bokser! Men de hadde sikret seg med liner festet i beltet. Redningsvest hadde de imidlertid ikke på!
 
bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dag hadde jeg håpet på at NRK-båten Sjøkurs hadde tatt turen innom Stavern på veien fra Larvik til Horten, men den gang ei. Det gjorde den på vei til Larvik. Så å stille seg opp på moloen og vinke og komme på TV, ble det ikke noe av, he he!

 

bilde

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selv om du ikke spør, kan jeg jo svare. Hvor langt vi går, vet jeg ikke. Vi planlegger ikke noe mer enn et par dager fremover. Men noe lenger enn til Kragerø blir det neppe. I morgen tenker jeg vi forlater Stavern. Da blir det enten Nevlunghavn, Langesund, Valle eller Jomfruland. På returen hjemmover er planen å komme en tur innom Verdens Ende på Tjøme. Vi har meldt oss på et Sagabåttreff der helgen 28 - 30 august.

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det skjer ikke mye her i Stavern i begynnelsen av en uke i august, og det passer oss egentlig bra. Vi elsker å "leve langsomt" når vi er ute med båten. men noe kan en da følge med på. I går kom det en lekker slank tysk seiler inn (uten rigg) og la seg til.
 
bilde

 

Mitt webcamera
 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den Tyske seilbåten var der i Juli også, men da med rigg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke vi skal klage på den plassen vi har her i Stavern!
 

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...