Jump to content

Trudelutt skal på tur nedover Vestfold


Lars H.

Recommended Posts

Den forsto jeg ikke tufff. Vi ligger da på en helt klart gjesteplass? Her er det ingen merking om noe annet, og den alltid blide havnevertinnen hjalp oss faktisk med fortøyingen uten å nevne noe om noen "MS et eller annet". Så nå ligger vi her med MY Trudelutt med god samvittighet!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

He, he. Det jeg mente var at du ikke kan klage på plassen du ligger på nå, fordi båten som normalt har den plassen er opptatt i rutetrafikk i Tønsbergskjærgården i sommer. Derfor ligger du både trygt og godt der hvor du ligger nå. Havnevakta i Stavern har naturligvis full oversikt- som alltid :-)

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er dagligvarebutikk ved Tårnbrygga på Jomfruland? Og hvoran er det med strøm i gjestehavnen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er lite du får handlet på Jomfruland. Du kan muligens få kjøpt brød på brygga fortsatt. Alternativet er og ta ferja inn til Kragerø. Den går fra Tårnbrygga.

Strøm er det på brygga. Det lureste er om du får deg plass innenfor moloen, noe jeg tror går bra i morgen. Da ligger du trygt.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Det er strøm på bryggene ved tårnbrygga, hvis ikke hadde ikke vi kunnet ligge der i 5 dager for to år siden. ;-)

 

Når det gjelder butikk, så var det (for to år siden) mulig å kjøpe brød og noen andre småtterier i det røde huset nede på havna, men det er langt fra en butikk. Dere bør ha med dere det dere trenger av frukt, pålegg og middager, og heller satse på å kjøpe brød. Ikke baser dere på å få kjøpt noe særlig mat eller andre ting.

 

Disclaimer: Ting kan ha endret seg i løpet av de to årene som har gått siden vi var der.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tidligere var det i hvert fall en butikk med ganske greit utvalg litt syd-vest for Tårnbrygga(Er campingplass der). Tror det heter Susannesbukt/saltverksmyra der. Uten jolle så er det nok 10-15 minutters gange dit.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så var vi vel fortøyd på Jomfruland. Vi fikk en fin plass i bås innenfor moloen. Her er det sol fra nesten skyfri himmel, et lett vinddrag fra SW og 22gr. På stranden ligger folk flatt ut og barna bader selv om det kun er 18gr. i vannet. Turen forbi Rakke og langesundfjorden gikk som en drøm med vind mellom 0m/s og 4m/s, kun gamle dønninger under meteren. Det eneste minuset er at jeg er omtrent tom for både pils og lettøl! Jeg får sjekke opp om slikt finnes i Susannebukten etter hvert. Blir det for langt å gå, kan en leie sykler her. Vi regner med å ligge til fredag da det er meldt en god del regn lørdag, søndag og mandag. Da tror jeg det er triveligere i Valle.

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tom for pils med 22 grader ? Det der var dårlig logistikk......

Vi kom oss aldri til Jomfruland i sommer grunnet mye vind & båt så det var fint med et bilde derfra. Artig med all rulle-steinen som er benyttet til å gjerde inn eiendommer på øya der, men det kommer vel kanskje noen bilder av det etter hvert. Kos dere og lykke til på jakt etter sommerpilsen i Susannebukten(du kan jo høre om butikken eksisterer før du legger ut på tur)  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket opp, men nix øl å kjøpe med seg. Det er samme opplegg begge steder med matservering med øl til maten. Mineralvann kan en kjøpe og ta med. men for all del, dette er ikke noe stort problem. Dessuten fant jeg 4 bokser Hansa lettøl (2,4%) i et stuerom, og det smaker faktisk riktig godt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På min dialekt betyr "nøden" "pissatrengt". Og hadde det vært mulig å lage øl helt uten alkohol og som smakte likt med vanlig pils, hadde det vært greit. Jeg sitter ikke i båten og drikker for å bli pussa.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er jeg nøysom, men de ble fortært allerede før jeg forlot havnen mot Bolærne! Og nå er det 12. august. Det er nok blitt en del 6-pack øl siden det. Nå er det snart tid for middag, erter, kjøtt og flesk. Uten overflod av øl blir det nok rødvin til. Og det klager jeg ikke på. Rødvin går til det meste. Det gjør også øl, bortsett fra til wienerbrød!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er jeg nøysom, m......... Og det klager jeg ikke på. Rødvin går til det meste. Det gjør også øl, bortsett fra til wienerbrød!

 

Bokkøl går aldeles utmerket til Wienerbrød men enda bedre til Napoleonskake :)

 

Krever dog et pol i nærleiken for å "Get some", 6-7%

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bokkøl

 

 

Bokkøl er svært mektig og har gjerne en karakteristisk karamellsmak på grunn av malten, og egner seg utmerket som drikke til søt mat og desserter, som et alternativ til portvin.

 

Skulle helst vært Aass Bock da...

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville anbefale dere og gå til Kragerø. Nå på tampen av sesongen er Kragerø en trivelig sørlandsby med noe for enhver smak. I Valle er det fint lite å se på og gjøre....

 

Så enig, så enig BjørnLie. På denne tiden må jo Kragerø være rosinen i pølsa  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så var vi vel fortøyd på Jomfruland. Vi fikk en fin plass i bås innenfor moloen. Her er det sol fra nesten skyfri himmel, et lett vinddrag fra SW og 22gr. På stranden ligger folk flatt ut og barna bader selv om det kun er 18gr. i vannet. Turen forbi Rakke og langesundfjorden gikk som en drøm med vind mellom 0m/s og 4m/s, kun gamle dønninger under meteren. Det eneste minuset er at jeg er omtrent tom for både pils og lettøl! Jeg får sjekke opp om slikt finnes i Susannebukten etter hvert. Blir det for langt å gå, kan en leie sykler her. Vi regner med å ligge til fredag da det er meldt en god del regn lørdag, søndag og mandag. Da tror jeg det er triveligere i Valle.

 

bilde

 

 

Lars H.

mitt webcam

 

Ser ut att du ligger på platsen bredvid där vi låg 5 nätter vecka 30 förra året. Fin ö att gå turer på.

Link to post
Share on other sites

Jo da, vi har tenkt oss innom Kragerø også, der har vi ikke vært på nesten 20 år. Men hvor er gjesteplassene?

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...