Jump to content

Overkill med VHF i liten godværsbåt?


larsen2000

Recommended Posts

Vurderer lisens og liten håndholdt VHF i en skjærgårdsjeep, men er det noe stort poeng til innaskjærsbruk på fine dager? Kun korte dagsturer for bading og fiske.

 

Hvordan nyttig er værvarselet på en VHF, eneste jeg savner nå er pålitelig vind- og bølgevarsel for å se om vi skal dra ut (bruker yr.no og windfinder nå). Men har vel kanskje ikke dekning hjemmefra uansett?

Link to post
Share on other sites

Enig med nordan family 27, det er aldri overkill. Som han sier du kan være den som vil komme til å, i ytterste konsekvens, redde noen andres liv. Værvarsel opplever jeg som bra.

Videre kan du kontakte Kystradioen og forhøre om de kan sjekke ett område spesifikt om du ønske det. Det er utrolig hva de bistår med hvis de ikke er opptatt med mer alvorlige hendelser.

Link to post
Share on other sites

Enig med alle de ovenstående!

 

Dette er kopieret fra en anden tråd om emnet:

Her er historien om hvorfor jeg anskaffede VHF:

Jeg havde (større) båd i to år inden jeg skaffede VHF. For mig - som for andre - var det en barriere at jeg skulle have certifikat (koncession kræves ikke i DK) og jeg ville ikke købe en VHF og have den dårlige samvittighed ved at have den "ulovligt".

En aften var jeg på vej hjem fra en god middag på den nærliggende ø Hven. Det var i august, natten var varm men mørk. Vi sejlede langsomt hjemad i gode venners lag. Men lige inden hjemhavnen i Helsingør kunne vi se, at der var et usædvanligt liv på havet. Der var søgelygter, der oplyste havet, mange både ude og lyden af en helikopter blandede sig med vores motorlarm.

Vi nærmede os langsomt og sejlede igennem en række både, der langsomt kom imod os med flakkende lommelygter i nattemørket. Da vi lagde til i havnen kom der folk fra gæstebådene og spurgte "Fandt I noget?" Vi var helt uforstående indtil de fortalt os, at en person var faldt i vandet fra færgerne Helsingør-Helsingborg og at alle bådene var ude og lede efter vedkommende.

Det gik op for mig at jeg kunne være sejlet lige forbi en person i vandet uden at vide noget om hvad der var sket. Næste vår installerede jeg VHF og tog certifikatet, der i øvrigt var meget enkelt at erhverve. Siden da har jeg haft apparatet tændt når jeg var ude. To gange har jeg i øvrigt været i stand til at hjælpe en båd-kollega, der var gået i stå. Ved at lytte på K16 var jeg i stand til at komme til hjælp. Helt udramatisk - men det giver mig en god følelse af at være med i et fællesskab og med til at øge sikkerheden på havet

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt VHF i 10 år nå, og ser ikke allverdens nytte i den. Har gjort ett oppkall på alle disse årene, til Rogaland Radio for å sjekke om den virket. VHF nettet er jo så dødt at man knapt hører noe som helst utenom værmeldingene og en skjelden gang en securitè melding om en fyrlykt som er sloknet. Når så Telenor begynte å rote med fakturaene og sende dem til inkasso uten å sende regning først valgte jeg like godt å si opp mitt abonnement for noen uker siden. Helt greit å være med, men når de roter sånn sier jeg takk for meg. Noen andre som har opplevd dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har man en gang, enten direkte eller indirekte, opplevd det fantastiske hjelpeapparatet som kan mobiliseres ved hjelp av VHF'en så tror jeg aldri man vil gå til sjøs igjen uten. Selv har jeg alltid med VHF i egen båt og skal jeg på tur med en annen båt som jeg vet ikke har VHF ombord så tar jeg alltid med meg min håndholdte. 

Kr. 495,- pr. år for denne tryggheten er en veldig billig forsikring. 

 

VHF'en hever ikke bare din egen sikkerhet, men sikkerheten til alle andre på sjøen også.

Link to post
Share on other sites

Tvilsomt at du noen gang vil ha bruk for denne, har hatt VHF i mange år nå, totalt dødt og lite aktivitet. Bruker den mest sammen med andre båtvenner pga gammel vane.

Skulle dog uhellet være ute og du ikke har mobildekning kan den være grei og ha, men det blir nesten som og bruke redningsvest på sykkeltur i tilfelle man skulle sykle på vann.

Hadde aldri giddet styret med sertifikat og kontingent for en dagsturbåt.

Link to post
Share on other sites

det er som med bilbelte, har ikke hatt nytte av det de siste tjue åra og på vei til butikken hvor jeg stort sett bare kjlrer er det vaffal umulig å krasje, så det kan jeg fint droppe. hvorfor har jeg flåte, båten har jo aldri sunket? osv.

 

men fra spøk til alvor, selv om du ikke trenger den selv kan det være andre trenger at du lytter en vakker dag...

Link to post
Share on other sites

Dette kommer selvfølgelig helt an på hva trådstarter selv mener er viktig og hva som er motivasjonen hans til å skaffe seg VHF radio. Dersom hovedmålet er å redde andre i nød er det mye man kan ta med seg i båten for å være beredt til oppgaven om denne skulle melde seg. Da ser jeg helt klart poenget.

 

Spør du meg når det gjelder VHF i en liten, åpen båt til bruk for bading og noe fisking i pent vær, total overkill (så sant det stort sett er dekning på mobilen). Vil tro VHF'en blir lagt igjen hjemme etter noen få turer om den da ikke blir fast montert i båten.

Link to post
Share on other sites

Ser på pakkeløsningen på maritimradio.no at radioen har 10 timers standbytid. Det høres latterlig lite ut i en båt som ikke er egnet for ladetilkobling?

 

Standard Horizon HX300E er en knall radio. Hvis du ser hva som står bak så står det 5 min RX og 5 min TX og deretter 90 min standby. Det er rett og slett metoden de har benyttet for å anslå batterilevetid.

For hvert 90. minutt har man 5 minutter konstant utsending (TX) og deretter 5 minutter konstant mottak (RX). Utsending er det som krever mest effekt fra batteriet. Jeg har faktisk denne radioen selv, og valgte

den pga mulighet for USB-lading. Jeg har fastmontert VHF i "moderskipet" så bruker den primært når jeg er ute med jolla. I praksis varer batteriet i flere dager.

Link to post
Share on other sites

Tvilsomt at du noen gang vil ha bruk for denne, har hatt VHF i mange år nå, totalt dødt og lite aktivitet. 

 

1. Er den skrudd på?

2. Sitter antenneledningen i?

3. Har du på kanal 16?

 

Hvis disse tre kriteriene er innfridd forstår ikke jeg hvordan det kan være totalt dødt. Jeg opplever at det er

mye aktivitet i mitt hjemmeområde, samt der jeg ferierer. 

Link to post
Share on other sites

 Dersom hovedmålet er å redde andre i nød er det mye man kan ta med seg i båten for å være beredt til oppgaven om denne skulle melde seg. Da ser jeg helt klart poenget.

 

 

Nei, egentlig ikke. For å plukke opp noen av vannet må du ha med deg ... skavise? Båt? Check, ja den er jo med, ellers hadde man selv ligget i vannet. HLR? Ja .... da trenger man ... tata ... seg selv, som jo også ofte er med på turen. For å hive ut et slep til noen med motorstopp som driver mot et skjær? Tja ... et tau? Klart at ikke alle har med det ... men mange har.  Og så har man jo gjerne med litt enkelt førstehjelpsutstyr, det er ikke uvanlig. Man trenger ikke ha et feltsykehus og helikopterplattform på badeplattformen. 

 

Hovedpoenget her er "hvis oppgaven skulle melde seg". Det har den mulighet til via vhf, men ikke via mobil. Har man bare mobil trenger man ikke være bekymret for at man skal bli mast på av folk som holder på å drukne. :diving:

 

Når alt det er sagt, sjansen for at man faktisk får bruk for radioen til å hjelpe seg selv eller andre er ikke veldig stor. Det går jo stort sett bra. Bare ikke for alle, alltid. Det er *da* det går i dass om alle andre har lagt radioen hjemme fordi "det skjer sikkert ikke noe i dag". 

 

Men det er et økonomisk og praktisk spørsmål også ... hvor mye utstyr skal man kjøpe og dra rundt i en liten båt. Båt = utgifter, det vet vi jo. Så jeg har ikke fasit'en, men de som faktisk lurer på dette her bør ihvertfall forstå hva du kan gjøre med vhf som du ikke får til med mobil, før de velger å legge den igjen hjemme (eller i butikken).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...