Jump to content

Overkill med VHF i liten godværsbåt?


larsen2000

Recommended Posts

Vurderer lisens og liten håndholdt VHF i en skjærgårdsjeep, men er det noe stort poeng til innaskjærsbruk på fine dager? Kun korte dagsturer for bading og fiske.

 

Hvordan nyttig er værvarselet på en VHF, eneste jeg savner nå er pålitelig vind- og bølgevarsel for å se om vi skal dra ut (bruker yr.no og windfinder nå). Men har vel kanskje ikke dekning hjemmefra uansett?

 

 

Dersom jeg ender med lisens og VHF - ser at HX300 i den pakka fra Telenor ikke har DSC, er ikke det nesten et "must"? 

 

Når man ser hva du skrev innledningsvis så vil jeg absolutt si nei. Det er ikke et must. Veldig, veldig kjekt, men ikke et must.

Det viktigste er at du kan høre andre, og at andre kan høre deg.

Link to post
Share on other sites

Måtte være om båten synker på 30 sek, at det da er enklere å bare kunne trykke på en knapp som oppgir GPS posisjon (slik jeg har forstått det)?

 

Korrekt. Men befinner du deg kystnært er det forholdsvis enkelt å angi posisjon. "500m nord for Kattholmen i Singlefjorden". Så er den jo også vanntett, og blinker hvis den kommer i vann.

Link to post
Share on other sites

Selv om det ikke står om sekunder, er det mye sikrere bare å trykke på nød-knappen. Det kan fort bli svært stressende når vannet fosser inn, kona blir hysterisk, ungene skriker og hunden bjeffer og flyr i beina på deg! Dessuten er det ikke sikkert at de i andre enden oppfatter navnet korrekt, Kattholmen kan fort oppfattes som Knattholmen, og ovte er det mange steder med det samme navnet. Men med VHF tilkoblet/innebygget GPS, sendes korrekt posisjon ut.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selv om det ikke står om sekunder, er det mye sikrere bare å trykke på nød-knappen. Det kan fort bli svært stressende når vannet fosser inn, kona blir hysterisk, ungene skriker og hunden bjeffer og flyr i beina på deg!

 

Sant som Lars sier her, men ender du på en med DSC så husk på å prøv den først. Da kaller du bare opp din nærmeste kystradio på aktuell arbeidskanal og de vil hjelpe deg gjennom. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det vel ikkje noko i regelverket som forbyr nokon å lytte på maritime- eller andre frekvenser.

 

Det er IKKE lov å bruke en maritim VHF uten gyldig konsesjon/sertifikat på stasjonen,

med andre ord, du kan ikke ha en VHF radio i båten din bare for å lytte, og på den måten tro at du går utenfor regelverket.

En radio er å regne som i bruk når den er montert ombord.

 

Er du ombord i en båt som har alt i orden, kan du selvsagt lytte på hva som blir kringkastet i radioen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har VHF, kjøp VHF.

 

Hvis det er eneste VHF ombord, kjøp apparat med DSC.

 

Etter all sansynlighet kobler hjernecellen inn ikke så lenge etter du har fått apparatet ombord, også skaffer du deg lisens. :yesnod:

 

Hvis det er maktpåliggende for deg ikke å ha lisens, så får du heller være uten lisens. Men hvorfor skulle nå det være en god ide da??

Link to post
Share on other sites

Vil ta litt oppklaring først. Tok mitt radiotelefonisertifikat for mellombølge (100W) i 1963. Da eg ikkje fornyet det etter 10 år gjekk mellombølgedelen ut, medan

Som Vhf sertifikat gjelder livet ut. Hadde skjølv Vhf i båten eg hadde i nesten 30 år, og for meg var det naturlig.

 

Men slik som att nokon retter ein pekefinger mot nokon som kansje ikkje føler behovet med å ha maritim vhf ombord meiner eg blir feil.

Som eg skreiv tidligare er det ingenting ivegen for å lytte på maritime eller andre frekvenser utan å ha nokon konsesjon eller lisens.

Man kan som nokon nemde bruke ein "lytte vhf" (scanner) eller har man lisens til å bruke andre frekvenser,kan man ha den radioen montert ombord og lytte på maritime frekvenser med den dersom man føler behov for det

Nå må det væra opptil den enkelte å vudere sitt behov. Sjølv ville eg gått for vhf dersom eg nå hadde hatt båt.

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal ikke påberope meg å være ekspert, eller påstå at jeg har studert. men av ren nyskjerrighet har jeg den siste uken begynt å lese litt rapporter fra diverse havari til sjøs.

 

foreløpig fellestrekk er begrenset bruk av åpen kommunikasjon (vhf). hvor man påstår utfallet kunne vært annerledes dersom man hadde i større grad hadde benytta vhf til samband.

 

fiser man lengre enn bare rundt i skjærgården (og ikke har visuell kontakt med hytta,, er ikke jeg i tvil af vhf ikkever overkill. bare det å vite at noen faktisk sitter og lytter, har anledning til å bistå i alt fra å få legehjelp til bergning nesten uansett hvor man befinner seg.. er en trygghetsfølelse vell verdt kostnaden til sertifikat, lisens og radio

 

og har du vhf - bruk den!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

 Rett begge to. Skal du lytte lovlig ute lisens, må du anskaffe deg en vanlig "radioscanner", det man kalte "politiradio" da jeg var liten, som ikke har sendemuligheter.

 

Samtidig, hvis man nå har en VHF liggende, det er absolutt ikke ulovlig å bruke den i en nødsituasjon, selv om konsesjon og sertifikat ikke er helt på stell. Det er dog en dårlig ide å droppe formalitetene - som tross alt har stor praktisk verdi også iom. at det innebærer at man kan bruke utstyret riktig.

Link to post
Share on other sites

Artig diskusjon.

Jeg hadde tre sammenhengende uker i seilbåt i sommer. På hoved-Vhf med antenna 12 meter over sjøen mottok vi nødmlding fra en jente på 10-12 år ombord i en seilbåt sørøst av Danmark. Hun visste ikke hvor hun var, men broren, faren og mora hadde badet og drev vekk fra båten. Hun så ikke land fra båten. Radioen ble peilet og de tre berget etter ca 40 min langt fra båten.

Senere samme dag kantet en liten seilbåt sør for Ebeltoft. Bærbar vanntett vhf med seg i sjøen. Berget av båt i nærheten som hørte meldingen.

Brann i båt utfor Jomfruland. Flere båter gikk til assistanse etter melding fra Tjøme på radioen.

 

I tillegg hørte jeg 4 ganger folk som fikk assistanse etter at kystradioen hadde bedt folk i nærheten om å hjelpe til.

 

Nesten ingenting av dette hørte jeg på den bærbare radioen, og jeg erfarte flere ganger at når båtene vi seilte sammen med kom utenfor synsvidde måtte jeg bruke den store radioen for å få kontakt.

 

Hvis man er endel på sjøen og ikke hører noe bør man kanskje vurdere om man har rett radio og antenneutstyr.

Før man kjøper en håndholdt kan det kanskje være lurt å låne en og sjekke om man får kontakt med kystradioen der man kommer til å ferdes?

 

Den største fordelen med bærbar og dsc er kanskje hvis man er alene og faller i vannet med radioen i lomma.

Da er det bare å trykke på knappen og håpe at noen er innen rekkevidde.

 

Til spørsmålet om man må ha høytaler for å høre nødmeldinger- hvis det er en nødmelding sendt med Dsc eller fra kystradioen så kommer det en kraftig sirene fra radioen (hvis du har dsc) selv om du ha skrudd volum på null for å få nattefred. Denne sirenelyden hører du uansett uten høytaler.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...