Jump to content

Overkill med VHF i liten godværsbåt?


larsen2000

Recommended Posts

Det er lov å kjøpe men ikke lov å bruke - det skjønner jeg.

Men hva tenker "folk" om å kjøpe en bare for å lytte? Vi er bare på dagsturer som trådstarter og 99% av tiden i mobildekningsområdet. Vil ikke betale 500kr året for å "kanskje" hjelpe noen andre...

Er det slik at en får bot eller blir buret inne for dette?

Link to post
Share on other sites

Det er lov å kjøpe men ikke lov å bruke - det skjønner jeg.

Men hva tenker "folk" om å kjøpe en bare for å lytte? Vi er bare på dagsturer som trådstarter og 99% av tiden i mobildekningsområdet. Vil ikke betale 500kr året for å "kanskje" hjelpe noen andre...

Er det slik at en får bot eller blir buret inne for dette?

 

Om du lytter, så er den i bruk, uten sertifikat og lisens er det da ikke lovlig - så enkelt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Kan det virkelig være slik at det må trues med bøter og fengsel før en ordner med papirene slik at VHV'n blir "lovlig"? Ahhh, sukk...!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om man leser en av disse VHF-opplæringsbøkene forstår man at det er veldig greit å ha både sertifikat og lisens i orden, og å vite hva man skal si når. Å rope etter en vennebåt

på Tjømes arbeidskanal (07) som jeg hørte en gjorde for noen uker siden blir dumt. Det ga også radiooperatøren rimelig klar beskjed om.

 

Videre tenker jeg at hvis du ikke kan sjargongen og et ute og f.eks hører et PANPAN-signal så er nok terskelen mye høyere for å ta kontakt for å bistå enn hvis du 

faktisk forstår det som blir sagt.

Redigert av diaX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke gidder å bruke tid og penger på å eie og bruke VHF på en skikkelig måte, kan du vel bare la vær.

 

Stol på mobilen, det går bra i 99% av tilfellene, den en dagen du står der og TRENGER en VHF håper vi alle at ikke kommer.

 

Værmeldingene som sendes på VHF er levert av met.institutt, og bør da være de samme som på YR, da de er samme kilden.Så

det er neppe noe argument for å skaffe seg VHF alene.

 

 

Kan for øvrig legge til at mens jeg slet med 2-3 meter bølger midt i Oslofjorden forrige mandag, meldte Tjøme radio om 0,5 til 1 meter bølger.Måtte banne litt da.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vi tok på slep ein daycruiser som hadde fått tau i propellen i sommar.  Det var stiv kuling imot, vi hadde lang slepar og gjorde rundt 2 knops fart, kreftene frå vind og sjå var så harde at vi ikkje torde å dra hardare.  På vegen måtte vi kryssa både leia inn mot Sandnes og området ved by-brua i Stavanger.  Ganske ok då å kunna kalla opp ein lastebåt som kom på kollisjonskurs med oss, slik at dei gav oss fri veg.  For han som fekk slep- han var heldig at vi kom forbi, det ville ikkje gått så lenge før han hadde hamna i strandsteinane, men med vhf kunne han for eksempel kalla opp ein rutebåt som gjekk forbi omtrent samtidig med oss.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det veldig kjekt med VHF. Bruker den faktisk av og til. Men om jeg skal være helt ærlig så hadde jeg ikke giddet å styre på med sertifikat og konsesjon for en dagsturbåt. Men jeg hadde meg nok kjøpt en liten håndholdt VHF. Desuten har jeg aldri hørt om at noen har blitt bøtelagt for en har ikke VHF papirene i orden.  Så lenge man bruker hodet (i.e ikke blokkerer kanal 16 eller slikt) riskirer man neppe noen reaksjoner om man lytter på værmeldinger eller roper opp en annen båt i ny og ne. Puristene herinne vil nok komme med pekfinger om slike slette holdninger, men jeg synes det er bedre med en håndholdt VHF uten sertifikat enn uten VHF i det hele tatt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er lov å kjøpe men ikke lov å bruke - det skjønner jeg.

Men hva tenker "folk" om å kjøpe en bare for å lytte? Vi er bare på dagsturer som trådstarter og 99% av tiden i mobildekningsområdet. Vil ikke betale 500kr året for å "kanskje" hjelpe noen andre...

Er det slik at en får bot eller blir buret inne for dette?

 

Det jeg tenker om det er at det virker litt lite gjennomtenkt. Gjentar en gang til at du bør forstå forskjellen på vhf og mobil før du vurdere hva du har bruk for av disse to, og at det ikke er ulovlig  å bruke vhf i nødsfall, selv om man mangler konsesjon og sertifikat. Så får man heller ta en revurdering av papirgreiene i etterkant, om man ikke skjønte pointet med en gang.

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på bildet under.

Det er tatt en lørdag formiddag med varmt vær, sol og over 20 grader i vannet. (August 2010.)

Se på båtene som ligger der, mer enn halvparten er dagsturbåter på 15-22 fot. (det ligger flere små som ikke synes i bildet på stranda til venstre.)

Flesteparten av de er hjemmehørende i Holmestrand som ses i bakgrunnen. Reisetid fra hjemmehavn er 10-15 min for de fleste.

De fleste av disse kommer etter kl 11 og reiser hjem før kl 17.

En stor andel av disse båtene brukes bare på sånne dager og i dette farvannet.

Det er så mange båter på vannet på en sånn dag at det å ikke få hjelp om noe skjer, selv uten VHF, vil nærmest være en umulighet.

 

Så å få alle disse menneskene til å anskaffe og ha med VHF vil kun skje i en drøm.

Særlig tatt i betraktning av at stort sett hver person over 10 år medbringer egen mobiltelefon og at det er flere personer i de fleste båtene.

Noen skal jobbe hardt skal de overbevise alle disse menneskene om at de har et absolutt behov for å anskaffe VHF.

 

Jeg har ikke VHF og jeg har ingen umiddelbare planer om å anskaffe det. 

Jeg fornekter ikke fordelene med VHF og at det i mange situasjoner er å foretrekke fremfor mobiltelefon.

Men kost-nytte-verdien blir for lav for meg og min båtbruk.

 

bilde

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det veldig kjekt med VHF. Bruker den faktisk av og til. Men om jeg skal være helt ærlig så hadde jeg ikke giddet å styre på med sertifikat og konsesjon for en dagsturbåt. Men jeg hadde meg nok kjøpt en liten håndholdt VHF. Desuten har jeg aldri hørt om at noen har blitt bøtelagt for en har ikke VHF papirene i orden.  Så lenge man bruker hodet (i.e ikke blokkerer kanal 16 eller slikt) riskirer man neppe noen reaksjoner om man lytter på værmeldinger eller roper opp en annen båt i ny og ne. Puristene herinne vil nok komme med pekfinger om slike slette holdninger, men jeg synes det er bedre med en håndholdt VHF uten sertifikat enn uten VHF i det hele tatt.

 

Det er ulovlig å benytte VHF uten sertifikat og lisens, men det er ikke akkurat på nivå med alvorligheten i drap, som forøvrig også er ulovlig.. For meg så blir det litt på nivå med bilbeltet.

Man skal klare å kunne bli tilgitt etter noe sånt. Likeledes er det greit at man gjennom lisensavgiften er med på å finansiere tjenesten man benytter.

 

Utenom det er min største "fanesak" korrekt bruk. Å kalle opp kompisen Albatross på k16 og forstyrre etter at RS Horn Rescue har sagt "seelonce mayday" er ting jeg tenker på.

Mulig jeg er sær pga en ESTJ-personlighetstype, men jeg er også opplært i jobben at en større katastrofe består gjerne at flere mindre heldige hendelser. 

Blokkering av VHF kan uten tvil bidra i negativ retning.

Redigert av diaX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner VHF må brukes med vett!

 

For å si det på en annen måte. Dersom det hadde vært mulig å ha en VHF som bare lyttet hadde flere muligheter til å hjelpe om noen var i nød. De uten VHF ringer 112 med mobilen (alle har mobil) og de som da kan lytte får melding via radio hvor det er behov for rask bistand. Også de som får tau i propellen kan ringe 112 og få hjelp via de som lytter til VHF.

Slik som det er nå er det mange som vegrer seg for å skaffe seg en slik pga mye styr, kurs og avgifter. 

Redigert av _Torgeir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner VHF må brukes med vett!

 

For å si det på en annen måte. Dersom det hadde vært mulig å ha en VHF som bare lyttet hadde flere muligheter til å hjelpe om noen var i nød. De uten VHF ringer 112 med mobilen (alle har mobil) og de som da kan lytte får melding via radio hvor det er behov for rask bistand. Slik som det er nå er det mange som vegrer seg for å skaffe seg en slik pga mye styr, kurs og avgifter. 

 

Kurset kan du ta på nett. Jeg husker jeg tok en sånn prøveeksamen hos Telenor (www.maritimradio.no), og kravet var 75% for å bestå. Jeg fikk 84% uten å ha kjennskap til VHF overhodet.

Med det så mener jeg at dette er veldig greit overkommelig, og det er gjort på en liten time. Det som står i disse VHF-opplæringsbøkene står også gratis på internett om du søker.

Link to post
Share on other sites

De uten VHF ringer 112 med mobilen (alle har mobil) og de som da kan lytte får melding via radio hvor det er behov for rask bistand.

Men dersom alle "disse andre" også hadde tenkt som deg og kun stolt på mobilen??? :nonod:  jeg sier ikke mer. :lipseal:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Liten bærbar vhf ala 851 med GPS er knall,  du trenger ikke ta lisens for å kjøpe heller, men lurt  ha det. 

 

 

Nei

Det er lov å kjøpe, men det er ikke lov å bruke den uten lisens/serfrikat, NB slår du den på er den i bruk.

 

 

Det er lov å kjøpe men ikke lov å bruke - det skjønner jeg.

Men hva tenker "folk" om å kjøpe en bare for å lytte? Vi er bare på dagsturer som trådstarter og 99% av tiden i mobildekningsområdet. Vil ikke betale 500kr året for å "kanskje" hjelpe noen andre...

Er det slik at en får bot eller blir buret inne for dette?

 

 

Med de moderne VHF'ene med DSC blir eierskap uten lisens omtrent som å kjøpe seg en Ferrari og bare kjøre på sykkel/gangstien....

For å kunne bruke mulighetene som DSC (Direct Selective Calling) gir, MÅ du ha et MMSI-nummer, og det får du ikke uten lisens......

 

Så uten lisens blir radioen bare en analog radio. Du mister muligheten til å trykke på den røde nødknappen og sende en digital nødkalling/melding som umiddelbart melder om din posisjon og nødsituasjon til alle stasjoner og fartøyer innen ditt dekningsområde. Du kommer ikke opp som en rød trekant på kartplotterne til de som har koblet opp sine VHF'er mot plotterne.

Og du kan ikke kalle opp andre båter direkte uten å måtte rope på de på kanal 16.

Og kystradioen kan ikke kalle deg opp direkte på samme måte uten å gå veien om kanal 16

 

Å kjøpe en VHF for å kanskje en gang være med å redde andre fra drukningsdøden er sikkert en nobel tanke, men hovedgrunnen bør være din egen sikkerhet. Og sikkerheten til de du tar med på tur i din båt. Du har påtatt deg båtføreransvaret ved å gå til anskaffelse av en båt, og invitere gjester og familie med på tur. Da må du også ta sikkerheten på alvor. Det bør ikke nødvendigvis bety å ta med en VHF. Du må selv vurdere om det er nok med mobiltelefon, signalflagg, fløyte, nødraketter, røykbokser, nødbluss, solspeil osv for å melde at du er i nød. Men som mange her korrekt påpeker, så har f.eks mobiltelefonen noen sterke begrensninger i forhold til en VHF. Og den kunnskapen bør med i din vurdering. Og velger du da å kjøpe en moderne håndholdt VHF, blir det som sagt meningsløst å ikke ha lisens/MMSI-nummer.

 

Fortsatt god sommer, med eller uten VHF! :-)

Link to post
Share on other sites

Derfor en "lytte VHF" som da "alle" ville anskaffet seg. Da trenger du bare 112 eller RSH appen om du er i nød, og du når flere av de på bilde som da har kjøpt denne billige enkle uten lisens saken på biltema.

 

Den på Biltema krever lisens på lik linje med den som kjøpes ett annet sted. 112 Politiet, de er ikke en redningssentral for sjøen - de hjelper, det er de forpliktet til, men du har da allerede brukt ett ledd for mye om det haster. Politiet kontakter i defleste tilfeller når det gjelder redning/nød på sjøen HRS, som har ansvaret for det. VHF setter deg direkte i kontakt med Kystradiostasjonen som er nærmest, de er HRS sin kommunikasjonsbærer og har nok bedre oversikt over hvor SAR fartøy ev andre enheter befinner seg på sjøen enn det Politiet har (beklager om det er noen i Politiet som føler seg truffet nå, men det stemmer)

RSH App, regner med at du mener APP`n til redningsselskapet, den kommer du til nærmeste Kystradiostasjon med, men du er igjen avhengig av at du har dekning/strøm, og at den kan gi deg en rett posisjon.

 

Husk en ting, VHF er underlagt ett internasjonalt regelverk, det er i dag det desidert beste middel på sjøen for å tilkalle/skaffe hjelp - ser man det i forhold til pris/innvestering (sammenlignet med mye av det andre en kjøper til båten sin) så er det uslåelig på pris og hva en kan få igjen om uhellet er ute.

 

Man kjøper ikke for at man regner med å komme i nød - ingen som vil det - men dersom, så er du godt sikret, og kanskje - som flere har skrevet - kan du hjelpe andre også, man blir en del av fellesskapet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Nei, egentlig ikke. For å plukke opp noen av vannet må du ha med deg ... skavise? Båt? Check, ja den er jo med, ellers hadde man selv ligget i vannet. HLR? Ja .... da trenger man ... tata ... seg selv, som jo også ofte er med på turen. For å hive ut et slep til noen med motorstopp som driver mot et skjær? Tja ... et tau? Klart at ikke alle har med det ... men mange har.  Og så har man jo gjerne med litt enkelt førstehjelpsutstyr, det er ikke uvanlig. Man trenger ikke ha et feltsykehus og helikopterplattform på badeplattformen. 

 

Hovedpoenget her er "hvis oppgaven skulle melde seg". Det har den mulighet til via vhf, men ikke via mobil. Har man bare mobil trenger man ikke være bekymret for at man skal bli mast på av folk som holder på å drukne. :diving:

 

Når alt det er sagt, sjansen for at man faktisk får bruk for radioen til å hjelpe seg selv eller andre er ikke veldig stor. Det går jo stort sett bra. Bare ikke for alle, alltid. Det er *da* det går i dass om alle andre har lagt radioen hjemme fordi "det skjer sikkert ikke noe i dag". 

 

Men det er et økonomisk og praktisk spørsmål også ... hvor mye utstyr skal man kjøpe og dra rundt i en liten båt. Båt = utgifter, det vet vi jo. Så jeg har ikke fasit'en, men de som faktisk lurer på dette her bør ihvertfall forstå hva du kan gjøre med vhf som du ikke får til med mobil, før de velger å legge den igjen hjemme (eller i butikken).

 

 

Dette var godt skrevet Quantumduck og jeg er stort sett veldig enig i alle dine poenger. Forsåvidt en artig tråd og hvordan kan man egentlig argumentere mot noe som potenstielt kan redde folk som trenger din hjelp? Det er neimen ikke lett å gjøre det uten å komme svært dårlig ut av det til slutt.

 

Men hva var det egentlig trådstarter spurte om? Er det overkill med VHF gitt de forutsetninger som listes opp? Det er heller ikke veldig lett å svare på uten at man antar rimelig mye om trådstarter. Litt vet vi om båten hans og de forhold han opererer under. Men vi vet ikke om han f.eks. i det hele tatt er interessert i å hjelpe andre i nød, kanskje er det værmeldingen som er hovedfokus og evt. det å kunne kalle opp andre om han trenger en kompis til å levere noen ferske boller mens han selv ligger og dupper i båten (satt litt på spissen selvfølgelig). Poenget er at det er mange som hopper litt for raskt til en konklusjon basert på sitt eget utgangpunkt og ikke TS sitt.

 

Min oppfatning er at VHF i dag stort sett bør brukes av svært sjøvandte folk som ikke trenger hjelp i de forhold som nevnes av TS (innaskjærs, pent vær, god sikt, stille sjø). Da tenker jeg på folk som ferdes i langt mer krevende farvann, bruker båt i all slags vær, har "store" båter hvor konsekvensen er større om noe skulle skje, etc. Jeg ser ikke bort fra at noen av disse også er motivert av å kunne hjelpe andre som selvfølgelig er helt supert og all ære til dem. Det at man bidrar i en form for et privat redningsselskap med lang tradisjon skal man vel heller ikke skimse av om dette er motivet. Men så har vi nok også en del med varierende motiv som skaffer seg dette, det være seg stor interesse for teknologi, ble litt ivrig i romjulen på Komplett.no, ble fortalt av sin far eller noen på Baatplassen.no at det må man jo selvfølgelig ha om man skal kunne kalle seg en ordentlig sjømann, måtte bare forstå forskjellen på VHF og mobil før han gjorde seg opp en mening om han faktisk trengte VHF i det hele tatt, naboen hadde nettopp kjøpt seg modellen under, nyskjerrigper'en som ønsker å få med seg alt, kjøpte bruktbåt hvor dette allerede var installert, etc. Ikke sikkert dette stemmer men uerfaren som jeg er når det gjelder VHF er dette min beste gjetning til dags dato.

 

 

Og så til noen av dine poenger som i mange tilfeller er svært gode, men er de det i dette tilfellet?

 

"For å plukke opp noen av vannet må du ha med deg ... skavise? Båt? Check, ja den er jo med, ellers hadde man selv ligget i vannet."

 

Ok, når tror vi egentlig dette er veldig aktuelt for TS. Er vedkommende stort sett alene i båten når han faller i vannet? Om ja, får han da ringt TS med VHF radioen som han selvsagt hadde i hånden da han falt i vannet? Om nei, hva tror vi sjansen er for at de kaller opp noen via VHF og ikke selv får vedkommende tilbake i sin sjærgårdsjeep?  Evt. roper over til nabobåten. Kan han ikke svømme kanskje? Da burde han kanskje gått med vingene på seg så lenge han oppholdt seg i båten? :)

 

"HLR? Ja .... da trenger man ... tata ... seg selv, som jo også ofte er med på turen"

 

Vel, da forutsetter du at TS kan HLR. Neimen ikke sikkert. Men var han som falt i vannet alene? Dersom ja, fikk han varslet TS via VHF'en? Tvilsomt ettersom denne lå i båten en plass. Da spiller det vel egentlig ikke noen rolle om TS kan HLR eller ikke. Var han ikke alene, vel, kanskje noen andre i båten kunne bidra med HLR før TS svinger innom etter 20 minutter? Skal ikke se bort fra det. Eller, la meg tenke, hvorfor trenger han egentlig HLR? Om alene i båten, fikk aldri varslet TS via VHF. Om ikke alene, da fikk de vel han kanskje tilbake i båten før HLR ble nødvendig? Hmm......

 

"For å hive ut et slep til noen med motorstopp som driver mot et skjær? Tja ... et tau? Klart at ikke alle har med det ... men mange har."

 

Tja, det var en flott dag på sjøen, innaskjærs, 1-2 m/s fra sør, folk badet og koste seg. Tipper en båt med motorstopp får ringt RS som kan hjelpe når de har tid eller at man får vinket bort noen av de andre 30 båtene som cruiser forbi i det supre været, ringe en kompis som kan komme til unnsetning evt. få tak i andre. Alternativt kan han kalle opp på K16 slik at en som ikke satt fullt så stor pris på en kald pils i sommersolen, kan hale opp ankeret på sin 16 fots Rana plast og slepe Prinsessen på 45 til nærmeste havn som han sikkert bruker et par timer på med sin 20HK Yamaha som fremdeles må ha olje blandet rett i bensinen. Når alle de andre småbåtene har fått installert VHF radio skal du ikke se bort fra at det blir en hel konvoi som geleider den uheldige inn til kai i det gode ærend hvor både GoPro's og iPhone's dokumenterer hver eneste bølgeskvulp som vi alle her på Baatplassen kan nyte i full 1080P på YouTube mens vi spiser reker og drikker vin i finværet senere på kvelden....

 

 

Nei, nå skal jeg slutte å tulle Quantumduck, håper du forstår at dette innlegget er mer motivert av litt skrivekløe etter en lang sommer på sjøen uten PC (og VHF) enn av behovet for å kverrulere rundt temaet. Men kanskje du likevel legger noen av poengene mine til modning og en vakker dag innaskjærs, solen skinner, flatt vann, en kald pils i hånden, kanskje er litt (ikke veldig, men litt) enig i at VHF'en som TS gikk til innkjøp av kanskje var litt overkill i forhold til det behovet han faktisk hadde..... :)

Redigert av Ibiza24 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har mobilnummeret til alle disse båtene så du bare kan ringe når du trenger hjelp? 

Så kommunikasjon med andre mennesker kan ikke foregå uten elektroniske hjelpemidler lenger? 

Hva med de gamle metodene, vifte med armer eller rope for å påkalle oppmerksomhet?

Vi snakker om høylys dag og pent vær med mye folk på fjorden.

Å måtte vente fem minutter fra eller til vil neppe ta liv på en dag som denne!!!! 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Absolutt ikke overkill med vhf.

 

Men kjøper du - bør du også ta sertifikat. Noen forsikringselskap gir rabatt ved at du har sertifikat og betaler lisens, og det veier faktisk opp for prisen, i tilegg får man jo gratis abonement på bladet båtliv.

 

Og nei, jeg jobber ikke for Telenor eller noe, men har selv sett og hørt nytten av vhf kontra bare mobiltelefon.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Så kommunikasjon med andre mennesker kan ikke foregå uten elektroniske hjelpemidler lenger? 

Hva med de gamle metodene, vifte med armer eller rope for å påkalle oppmerksomhet?

Vi snakker om høylys dag og pent vær med mye folk på fjorden.

Å måtte vente fem minutter fra eller til vil neppe ta liv på en dag som denne!!!! 

Mobil var ikke mitt forslag, det var ditt. Men du må gjerne vifte med armene isteden. Prøv å holde på med det i fem minutter mens du holder pusten.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ligget i nordnorske farvann, fortapt og jævli, uten telefon, uten noe håp, sett døden i øyene, nærmest tatt farvel til den familien som var med - så skal jeg love at vhf aldri blir noe spørsmål igjen. Du kan forlise på de mest utrolige steder på de mest utrolige måter. - og dette er bare sett fra en side. Du KAN jo redde noen, t.o.m. I en liten fritidsbåt/jolle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...