TomF Startet 5.August.2015 Del på Facebook Startet 5.August.2015 Har to nyere jollepåhengere -evinrude 3.5 hk, og Mercury 4 hk - hhv 2013 og 2015 modeller. (Begge er vel laget av tohatsu da tror jeg) Jeg synes begge er veldig tunge å starte -også når de er varme. 11 åringen og 13 åringen sliter mange ganger med å få dratt de igang selv, og det ser ut som oppskriften er gi ekstra mye gass særlig ved restart av varm motor. Noen som opplever det samme,..... eller har funnet løsning for enklerer å få dratt de igang? Når jeg husker tilbake på to-takterne så mener jeg de startet enkelt med en kort drag i snora når de var varme. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Helt enig. Har samme erfaring med gamlefars nye Suzuki 4t ensylindrede 6 hk med intern tank. Han kjøpte denne motoren fordi den var liten og lett å håndtere, men må risikere hjerteinfarkt hver gang han skal starte. Stopper også lett når han skrur ned gassen igjen. Han har over 40 års erfaring med påhengsmotorer med snorstart til alle årstider og værforhold så han har naturligvis prøvd alle kombinasjoner av choke og gass. Jeg har også prøvd uten å finne noen enkel løsning for å få startet lettere. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Cissaman Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Samme her, har en 2012 Yamaha 8hk 4T, ofte starter den veldig greit når den er kald (2 drag etter vinteren), andre ganger må jeg dra 10-15 ganger, ofte når den er varm også.. Kjedelig når det er barn som skal bruke dette... Denne liker også en del gass for å få start, og jeg liker ikke opprusing på kald motor, føles ikke riktig.. Ellers er det en super motor, bra drag og går fint, når den først går så stopper den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Beinet1 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Hei, Har en 6hk suki 4t som jeg opplever det samme. Jeg gikk over fra å bruke den interne tanken til ekstern tank, og opplevde da at den var lettere å få igang fra kald. Regner med at årsaken til dette er at en får "primet" bensinsystemet helt opp med å bruke blæra på slangen, mot at en må "dra" bensinen inn i motoren ved bruk av intern tank. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Takk for den, Beinet1. Tenkte at det kanskje kunne være noe sånt ja. Skal vri om på krana og prøve ekstern tank med slange og pløse. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Key Freak Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Hmmm...Dette er interessant. Jeg opplever det samme problemet med min 2010 modell Tohatsu 5 HK. Har ikke ekstern tank på denne. På svigerfars Suzuki 5 HK (et par år eldre, tror jeg) brukes ekstern tank, og denne starter alltid på første draget. Selv første oppstart etter vinterdvalen går på maks to drag. Så kanskje Beinet1 har rett. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Beinet1 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Hei, Ja, jeg tror dette har litt betydning. Men uansett, en 4-takter tenner jo kun på annenhver omdreining i motsettning til en 2-takter, så 4-takteren får færre syklusser pr. drag og trenger da gjerne noen flere omdreininger for å få start. Slikt merkes jo ikke på større motorer med selvstarter :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 hmm, kanskje noe sånt ville funka? http://www.motorspeed.no/Snoscooter/Bensin-og-Forgasserdeler/Primerdeler/Primer-Kit-Kpl-(07-7000)?overcatid=4 er jo tilsvarende opplegg på plenklippere med 4T motor, og de starter jo som regel greit Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Lånte en Mariner 6hk på en prototypejolle. den var veldig lettstarta.. ellers lite erfaring.. Har en Honda kantklipper 4t, den starter altid veldig lett varm eller kald Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hawthorne Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 (redigert) Absolutt samme erfaring. Både med ny Tohatsu 5hk og ny Suzuki 6hk (intern tank på begge, testet aldri med ekstern tank). Ungene (8-12 år) fant Suzukien noe enklere, men når den var varm, fikk de ikke start på noen av dem. Skrotet hele prosjektet, og endte med Suzuki med el-start. Kunne ikke ha en båt som de aldri klarte å starte, hvis den skulle stoppe/restartes. Motor med elstart er absolutt et "must" i mine øyne. Dyrere å kjøpe, men også høyere pris ved salg. Redigert 5.August.2015 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Kan være enig i at det tar litt tid å få fram bensin fra intern tank på kald motor,men det burde jo ikke være noe problem på varm motor. Men små motorer er følsomme for bensinmengde\gasspådrag ved start. Kan det være at de blir "rå",altså får for mye bensin\gasspådrag når de er varme? På tidlig 90tallet kjøpte jeg en helt ny Yamaha 4 hk 2takt, denne måtte ha litt choke og null gass når den var kald,og når den var varm måtte man ikke finne på å gi gass eller choke, da måtte pluggen ut og brennes ren og dra seg ihjel :P Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Mercury 6 med intern tank: Prøver å huske å åpne bensinkran og tanklufting litt i forveien før motoren skal startes. Innbiler meg at den starter lettere da. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bay_liner Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 (redigert) When everything fails - try a Honda.... Men når det er sagt er det mange på dette forumet som kan pirke i en bæsj med en pinne og ødelegge begge deler... Redigert 5.August.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ivar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Naboen her har en Honda 2.3hk som er håpløs å starte om den har stått en stund, trikset her viste seg å være å skru ut pluggen og gi den noen dråper olje inn på sylinderen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
crazymm Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 (redigert) "Men når det er sagt er det mange på dette forumet som kan pirke i en bæsj med en pinne og ødelegge begge deler..." pisset nesten på meg, jævlig bra sagt vi har en 2009 suzuki 6hk 4takt med intern tank, starter på 2-3 drag uansett når den er kald(såfremt man har husket å åpne tank da) og starter på 1 drag når den er varm. Redigert 6.August.2015 av crazymm (see edit history) Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
MRG Svart 5.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2015 (redigert) Har hatt mercury 3,5 hk eit par år på gummijolle. Forholdsvis lettstarta motor. Kjøpte mercury 6hk nå i sommer for å få bedre fart og lettere opp i plan. For det første kan jeg ikke begripe at den nye motoren er nesten dobbelt så stor. Det er svært liten forskjell på effekten utenom når den først greier å få opp turtallet. Virker veldig dau i akselerasjonen. Men det mest skuffende er at ungene på 7 og 9 år ikkje får start på motoren. Virker som man må dra svært kjapt og langt ut for å få start. Begge to startar både 8 og 9,9 4taktere uten problem. Desse er vesentlig tyngre å dra i. Den er ikkje tung å dra i snora pga automatisk dekompresjon, men det må ein ekstra "snert" og lengde til for å starte. Hvis ikke så "tenner" den ofte, men går bare noen få takter på svært lavt turtall før den stopper med et "poff" ut forgasseren / luftfilter Motoren har vært til sjekk og byttet forgasser, men hjalp ikke. Er det verdt å prøve andre merker / modeller, eller er dette gjengs for alle i denne størrelsen? Redigert 5.Oktober.2015 av Mr. G (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Min Tohatsu 6HK 4T fra 2010 starter som regel på andre draget uansett om den er kald eller varm, ekstern tank. Det har kanskje skjedd at jeg må dra en gang eller to til, men det er sjelden. Drar rolig til jeg kjenner motstand, så klemmer jeg til for Konge og Fedreland. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
MRG Svart 6.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2015 Ventiler er sjekket hos forhandler. For voksne som drar raskt og langt i heile snora sin lengde, starter den OK. Senker du farten på draget er det ikke snakk om å få start. Hjelper litt å gi masse gass. Nye forsøk idag med guttungene. Med masse gass får 9 åringen start en skjelden gang. 7 åringen fikk det ikke til. Men fekk seg eit par kraftige tilbakeslag i snora. Han gikk bort til den snart 10 år gamle 8hk yamaha 4t. Bare et kort lite rykk og den starter. Kan automatisk dekompresjon ødelegge litt? Altså at motoren må starte skikkelig før den kobler ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 7.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2015 (redigert) Naboen her har en Honda 2.3hk som er håpløs å starte om den har stått en stund, trikset her viste seg å være å skru ut pluggen og gi den noen dråper olje inn på sylinderen Som gamle SABBer altså. Vel da har enten stempelfjærene satt seg eller ventilene er utette pga sjøvann ell - med mindre noen har klart å pirke i bæsjen med pinnen igjen; dvs ødelegge tenningskomponenter eller falsk luft eller noe. .... Puhhh at det går an..... Redigert 7.Oktober.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
øyværing Svart 10.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2015 Har samme problemet med min 9,9 09 mod yamaha. Den er veldig tungstartet kald og veldig lett å få liv i når den er varm.. Den var ikke slik tidligere, dette kom på vårparten. Er nye plugger og olje osv. mvh Rolf Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
MRG Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 På motoreri 6hk klassen, er det noen forskjell på dette fra merke til merke skal tro? Forstår det slik at de fleste nye 6hk er egentlig samme motoren? Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Jeg har en 6hk Mercury som til tider har vært tungstartet når den er varm. Har funnet ut at dette kun skjer på ekstern tank under start. Slår derfor over på intern tank under start og deretter skrues over på ekstern. Virker som den får for mye bensin på ekstern tank. Tenning uteblir og bensinlukt. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Marwin Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Har lest hele strengen med "forferdelse". Står i ferd med å kjøpe en liten visp til den lille jolla, og tror jeg satser på en gammedags to-takter.... Den STARTER i hvertfall... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars Martin Svart 19.Juni.2018 Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 (redigert) Er det fremdeles like ille? Skal ha en 5hester til guttungen. Ingen nye 4taktere som viser seg enklere å starte enn andre? Eller er det bare å bite Tennant sammen og dra på norgesturné for å finne en gammel 2takter i god stand? Ser Honda reklamerer med "en tøff og smart lettvekter som er superenkelt å starte" Redigert 19.Juni.2018 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Lars Martin Svart 21.Juni.2018 Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Selvom det er en gammel tråd, så skriver jeg hvordan vi løste det. Kjekt hvis noen søker seinere. Vi kjøpte en ny Suzuki 5hk. Den starta på første draget når jeg testa. 12åringen brukte kanskje 10drag før han hadde teknikken inne. Så langt er vi superfornøyde. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.