Jump to content

Små 4-takt påhengere ...tungstartet.


TomF

Recommended Posts

Har to nyere jollepåhengere -evinrude 3.5 hk, og Mercury 4 hk - hhv 2013 og 2015 modeller. (Begge er vel laget av tohatsu da tror jeg)

 

Jeg synes begge er veldig tunge å starte -også når de er varme. 11 åringen og 13 åringen sliter mange ganger med å få dratt de igang selv, og det ser ut som oppskriften er gi ekstra mye gass særlig ved restart av varm motor.

 

Noen som opplever det samme,..... eller har funnet løsning for enklerer å få dratt de igang?

 

Når jeg husker tilbake på to-takterne så mener jeg de startet enkelt med en kort drag i snora når de var varme.

Link to post

Helt enig. Har samme erfaring med gamlefars nye Suzuki 4t ensylindrede 6 hk med intern tank. Han kjøpte denne motoren fordi den var liten og lett å håndtere, men må risikere hjerteinfarkt hver gang han skal starte. Stopper også lett når han skrur ned gassen igjen. Han har over 40 års erfaring med påhengsmotorer med snorstart til alle årstider og værforhold så han har naturligvis prøvd alle kombinasjoner av choke og gass. Jeg har også prøvd uten å finne noen enkel løsning for å få startet lettere.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post

Samme her, har en 2012 Yamaha 8hk 4T, ofte starter den veldig greit når den er kald (2 drag etter vinteren), andre ganger må jeg dra 10-15 ganger, ofte når den er varm også.. Kjedelig når det er barn som skal bruke dette... Denne liker også en del gass for å få start, og jeg liker ikke opprusing på kald motor, føles ikke riktig..

 

Ellers er det en super motor, bra drag og går fint, når den først går så stopper den ikke.

Link to post

Hei,

 

Har en 6hk suki 4t som jeg opplever det samme. Jeg gikk over fra å bruke den interne tanken til ekstern tank, og opplevde da at den var lettere å få igang fra kald. Regner med at årsaken til dette er at en får "primet" bensinsystemet helt opp med å bruke blæra på slangen, mot at en må "dra" bensinen inn i motoren ved bruk av intern tank.

Link to post

Hmmm...Dette er interessant. Jeg opplever det samme problemet med min 2010 modell Tohatsu 5 HK. Har ikke ekstern tank på denne. 

På svigerfars Suzuki 5 HK (et par år eldre, tror jeg) brukes ekstern tank, og denne starter alltid på første draget. Selv første oppstart etter vinterdvalen går på maks to drag.

 

Så kanskje Beinet1 har rett.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Hei,

 

Ja, jeg tror dette har litt betydning.

Men uansett, en 4-takter tenner jo kun på annenhver omdreining i motsettning til en 2-takter, så 4-takteren får færre syklusser pr. drag og trenger da gjerne noen flere omdreininger for å få start. Slikt merkes jo ikke på større motorer med selvstarter :) 

Link to post

hmm, kanskje noe sånt ville funka? 

http://www.motorspeed.no/Snoscooter/Bensin-og-Forgasserdeler/Primerdeler/Primer-Kit-Kpl-(07-7000)?overcatid=4

 

er jo tilsvarende opplegg på plenklippere med 4T motor, og de starter jo som regel greit

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Absolutt samme erfaring. Både med ny Tohatsu 5hk og ny Suzuki 6hk (intern tank på begge, testet aldri med ekstern tank). Ungene (8-12 år) fant Suzukien noe enklere, men når den var varm, fikk de ikke start på noen av dem. Skrotet hele prosjektet, og endte med Suzuki med el-start. Kunne ikke ha en båt som de aldri klarte å starte, hvis den skulle stoppe/restartes. Motor med elstart er absolutt et "must" i mine øyne. Dyrere å kjøpe, men også høyere pris ved salg.

Redigert av hawthorne (see edit history)
Link to post

Kan være enig i at det tar litt tid å få fram bensin fra intern tank på kald motor,men det burde jo ikke være noe problem på varm motor.

Men små motorer er følsomme for bensinmengde\gasspådrag ved start.

Kan det være at de blir "rå",altså får for mye bensin\gasspådrag når de er varme?

 

På tidlig 90tallet kjøpte jeg en helt ny Yamaha 4 hk 2takt, denne måtte ha litt choke og null gass når den var kald,og når den var varm måtte man ikke finne på å gi gass eller choke, da måtte pluggen ut og brennes ren og dra seg ihjel :P

Link to post

Mercury 6 med intern tank: Prøver å huske å åpne bensinkran og tanklufting litt i forveien før motoren skal startes. Innbiler meg at den starter lettere da.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Naboen her har en Honda 2.3hk som er håpløs å starte om den har stått en stund, trikset her viste seg å være å skru ut pluggen og gi den noen dråper olje inn på sylinderen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

"Men når det er sagt er det mange på dette forumet som kan pirke i en bæsj med en pinne og ødelegge begge deler..."

 

pisset nesten på meg, jævlig bra sagt :thumbsup:  vi har en 2009 suzuki 6hk 4takt med intern tank, starter på 2-3 drag uansett når den er kald(såfremt man har husket å åpne tank  da) og starter på 1 drag når den er varm.

Redigert av crazymm (see edit history)

www.scooterforum.no

Link to post
  • 1 måned senere...

Har hatt mercury 3,5 hk eit par år på gummijolle. Forholdsvis lettstarta motor. Kjøpte mercury 6hk nå i sommer for å få bedre fart og lettere opp i plan.

 

For det første kan jeg ikke begripe at den nye motoren er nesten dobbelt så stor. Det er svært liten forskjell på effekten utenom når den først greier å få opp turtallet. Virker veldig dau i akselerasjonen.

 

Men det mest skuffende er at ungene på 7 og 9 år ikkje får start på motoren. Virker som man må dra svært kjapt og langt ut for å få start. Begge to startar både 8 og 9,9 4taktere uten problem. Desse er vesentlig tyngre å dra i.

Den er ikkje tung å dra i snora pga automatisk dekompresjon, men det må ein ekstra "snert" og lengde til for å starte.

Hvis ikke så "tenner" den ofte, men går bare noen få takter på svært lavt turtall før den stopper med et "poff" ut forgasseren / luftfilter

 

 

Motoren har vært til sjekk og byttet forgasser, men hjalp ikke.

 

Er det verdt å prøve andre merker / modeller, eller er dette gjengs for alle i denne størrelsen?

Redigert av Mr. G (see edit history)
Link to post

Ventiler er sjekket hos forhandler.

For voksne som drar raskt og langt i heile snora sin lengde, starter den OK.

Senker du farten på draget er det ikke snakk om å få start. Hjelper litt å gi masse gass.

 

Nye forsøk idag med guttungene. Med masse gass får 9 åringen start en skjelden gang. 7 åringen fikk det ikke til.

Men fekk seg eit par kraftige tilbakeslag i snora.

Han gikk bort til den snart 10 år gamle 8hk yamaha 4t. Bare et kort lite rykk og den starter.

 

Kan automatisk dekompresjon ødelegge litt? Altså at motoren må starte skikkelig før den kobler ut?

Link to post

Naboen her har en Honda 2.3hk som er håpløs å starte om den har stått en stund, trikset her viste seg å være å skru ut pluggen og gi den noen dråper olje inn på sylinderen 

 

Som gamle SABBer altså. Vel da har enten stempelfjærene satt seg eller ventilene er utette pga sjøvann ell - med mindre noen har klart å pirke i bæsjen med pinnen igjen; dvs ødelegge tenningskomponenter eller falsk luft eller noe. .... Puhhh at det går an.....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Har samme problemet med min 9,9 09 mod yamaha. Den er veldig tungstartet kald og veldig lett å få liv i når den er varm.. Den var ikke slik tidligere, dette kom på vårparten. Er nye plugger og olje osv.

 

mvh

Rolf

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
  • 5 uker senere...

Jeg har en 6hk Mercury som til tider har vært tungstartet når den er varm. Har funnet ut at dette kun skjer på ekstern tank under start. Slår derfor over på intern tank under start og deretter skrues over på ekstern.

 

Virker som den får for mye bensin på ekstern tank. Tenning uteblir og bensinlukt.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
  • 2 år senere...

Er det fremdeles like ille? 

Skal ha en 5hester til guttungen. 

Ingen nye 4taktere som viser seg enklere å starte enn andre? 

Eller er det bare å bite Tennant sammen og dra på norgesturné for å finne en gammel 2takter i god stand? 

 

Ser Honda reklamerer med "en tøff og smart lettvekter som er superenkelt å starte" 

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Selvom det er en gammel tråd, så skriver jeg hvordan vi løste det. Kjekt hvis noen søker seinere. 

 

Vi kjøpte en ny Suzuki 5hk. Den starta på første draget når jeg testa. 12åringen brukte kanskje 10drag før han hadde teknikken inne. 

Så langt er vi superfornøyde. 

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...