Jump to content

Små 4-takt påhengere ...tungstartet.

TomF

Recommended Posts

Hiver med på denne også; far min på 84 har hatt ein 15 HK 2 takts Tohatsu sidan 2006 som nå er blitt umulig å starte, mistenker problemer i toppen og at den drar inn vatn.

Iallefall; han vil ha seg ny (eller fint brukt), men eg er i tvil om han vil klare å dra i gang ein 4 takter. Han vil ikkje ha med elektrisk start da båten (Tobias 15 - ikkje sjølvlensande) litt for ofte  blir liggende med mykje vatn i her på vestlandet.

Egentlig burdre han hatt 20 hk om han skal ha ny, 4 taktere er vel litt dauere enn ein lett 2 takter fra 2006.

Så eg ser etter fint brukte 2 taktere eller ein lettstartet 4 takter.

Yamana & Tohasu er min favoritter når det gjelder 2 taktene iallefall, men einaste 4 taktere eg har hatt er Honda og tyngre beist skal ein leite lenge etter så kva som er brukande på 4 takst sida er eg usikker på. Ein kamerat anbefaler Suzuki, men eg veit ikkje.

Gode forslag tas i mot med takk :-)

14 minutes ago, oblygre said:

Hiver med på denne også; far min på 84 har hatt ein 15 HK 2 takts Tohatsu sidan 2006 som nå er blitt umulig å starte, mistenker problemer i toppen og at den drar inn vatn.

Iallefall; han vil ha seg ny (eller fint brukt), men eg er i tvil om han vil klare å dra i gang ein 4 takter. Han vil ikkje ha med elektrisk start da båten (Tobias 15 - ikkje sjølvlensande) litt for ofte  blir liggende med mykje vatn i her på vestlandet.

Egentlig burdre han hatt 20 hk om han skal ha ny, 4 taktere er vel litt dauere enn ein lett 2 takter fra 2006.

Så eg ser etter fint brukte 2 taktere eller ein lettstartet 4 takter.

Yamana & Tohasu er min favoritter når det gjelder 2 taktene iallefall, men einaste 4 taktere eg har hatt er Honda og tyngre beist skal ein leite lenge etter så kva som er brukande på 4 takst sida er eg usikker på. Ein kamerat anbefaler Suzuki, men eg veit ikkje.

Gode forslag tas i mot med takk :-)

Jeg har en Honda BF 20 hk 4 takt. Denne veier 46 kg. Til sammenligning veier Yamaha F20 4 takt 51 kg. Skal man ha en lett 4 takter, så er Honda et godt alternativ. Alternativt har man de nye EFI-modellene til Mercury og Tohatsu, de veier 45 kg, mens Suzuki 20 veier 44 kg. 4-takteren til Yamaha er tyngst i klassen 20 hk. 

Guest Balder..

Får vel betydelig høyere "rpm" på startsnora på de eldre 2-taktene enn på de nyere 4-takterne ?

Jeg har selv en ny Yamaha 6, den starter lett men er vond å dra da en ikke får så mange kompresjonstakter pr drag, dvs færre gnister å startsjanser pr drag....dessuten er ofte en lang del av startsnora også allerede ute før den går i inngrep, snora skulle "tatt" tvert i starthus å ikke bare 2 ganger pr runde.

Redd for det vert for tungstarta, min gamle 7,5 Honda var tung å starte, forsåvidt lettstarta men motoren med ventiler og dilldall var tung å dra rundt.

Alternativ kan være å montere batteri så høgt at det ikkje kjem vatn på det, på sida av ein ei tofte eller noko slikt.

Kanskje eg kan fjerne litt flyteelement under ei tofte og montere det oppunder den?

Redigert av oblygre (see edit history)
oblygre skrev for 8 timer siden:

Alternativ kan være å montere batteri så høgt at det ikkje kjem vatn på det, på sida av ein ei tofte eller noko slikt.

Om du først skal til med batteri og elstart: Hvorfor ikke montere en lensepumpe I samme slengen? Bruker knapt nok strøm og løser to problemer på en gang. Så kommer han til tom og lettstartet båt hver gang.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Beinet1 skrev On 5.8.2015 at 11.32:

Hei,

Har en 6hk suki 4t som jeg opplever det samme. Jeg gikk over fra å bruke den interne tanken til ekstern tank, og opplevde da at den var lettere å få igang fra kald. Regner med at årsaken til dette er at en får "primet" bensinsystemet helt opp med å bruke blæra på slangen, mot at en må "dra" bensinen inn i motoren ved bruk av intern tank.

Jeg har en Mercury 6hk 4-takter som også er litt tregstartet. Bruker kun intern tank, men har tenkt å skaffe meg en ekstern tank for å unngå bensinfylling utpå (motoren står på en seilbåt) 

Har det virkelig så mye å si om man bruker ekstern tank istedet for intern tank?

Geb skrev On 6.2.2020 at 10.06:

Har det virkelig så mye å si om man bruker ekstern tank istedet for intern tank?

Jeg har en 5hk Mercury Sail som starter greit når jeg går frem som jeg skrev ovenfor. Men bruker nå miljøbensin i interntanken da jeg fikk fusking og stopp med vanlig bensin fra eksterntank. Mulig jeg skal rense eksterntanken skikkelig og se om det var noe rusk som forårsaket fusk/stop, men selger av motoren,  Ravns garasje, anbefalte meg å bruke miljøbensin fordi kvaliteten på vanlig bensin er blitt dårligere med tiden. 

Litt OT, men dette er et eksempel på miljøtiltak som bare skaper trøbbel, og uten noen effekt. Jeg løste dette ved å kjøpe en eldre to-takter 5hk Yamaha til sønnen min på 12år. Den starter han lett. Svigermor på 60år derimot sliter med å få start på sin nye 9,9hk 4t. El. start blir nevnt her, men poenget er jo at det skal være enkelt. Selv om vår 5hk er opp og ned på jolla 50 ganger i løp av sesongen (det er for øvrig en annen fordel, lav vekt) så bruker vi kanskje 20 liter bensin i løp av sesongen, hvor er miljøgevinsten...?

Alkylatbensin ("miljøbensin") har høyere oktantall enn vanlig bensin. Enkelte eldre motorsager, m.m. kan derfor slite litt med alkylat. Nyere motorsager anbefales kun brukt med ferdigblandet totaktsolje/alkylatbensin.

Jeg har en liten Honda 2,3 hk firetakter som kun brukes med 4-takt alkylat. Alkylat forringes ikke over tid og legger ikke avleiringer i forgasseren. Den mister heller ikke oktantallet om den står over et par år.  På småmotorer som brukes en gang i blant kan det være lurt å bruke alkylat. Kjøpes rimelig på Biltema eller Felleskjøpet i kanner som garantert er rene.

Guest Balder..

2 løsninger...

-Det kunne vært en dekomp ventil på de små 4-takterne, det var jo vanlig på mange motorer før i tiden.

-Mange 2-taktere (snøscooter motorer) har ett dekompresjonshull i cylinderveggen over eksosport for å lette snorstart, det hadde vært en veldig enkel løsning på små påhengs motorer.

Guest Balder..

Høyere oktan sørger ganske enkelt for høyere bankefasthet, dvs den tåler høyere kompresjonstrykk før bensinen selvdetonerer.

Høy oktan i seg selv gir ikke høyere effekt men bensinen tåler høyere kompresjonsforhold, høyning av kompresjons forhold øker momentet å dermed også hk.

Kompesjonsforhold og målt kompresjon er 2 vidt forskjellige ting.

Det er vel tilsettningene i miljøbensinen som er ulik vanlig pumpbensin å som kan forårsake problemer.

Guest Balder..

Blir vel veldig OT...

Det skal ikke ha noe å si å kjøre på høyere oktan enn nødvendig, det er bare unødvendig dyrt.

De fleste motorer er konstruert for å gå helt ned til 88oktan, dvs de har kompresjonsforhold som tåler veldig "dårlig" bensin for å være holdbare over hele verden, norge har vel noe av verdens beste bensin.

Vi kjører alle std motorer her i norge på minimum 95okt da det er det laveste vi har, mens de i usa er nede på høyt 80tall på pumpbensinen.

Jo mindre sylinder boring jo større kompresjonsforhold kan man ha på ett spesifikt oktan tall.

Kan feks kjøre 15:1 på en moped med vanlig 95, mens en motor med 90mm boring ikke tåler mer enn 12,5:1 på samme bensin.

Men tilbake til det som var saken, mulig de på dagens 6hk 4-takt har økt kompresjonsforholdet mye for å få ut nok effekt av en så liten 1cyl motor som mulig, det skal jo ikke veie noe lenger.

Med høy komp blir de veldig tunge å dra vs mange av de eldre 2-takterne som vel hadde større volum/cc og ofte 2 sylindre ??? en tanke...

Balder.. skrev 35 minutter siden:

Vi kjører alle std motorer her i norge på minimum 95okt da det er det laveste vi har, mens de i usa er nede på høyt 80tall på pumpbensinen.

her må man jo få med at målestandardene er forskellige , slik at oktantallene ikke kan sammenlignes direkte 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

scamπ skrev for 2 timer siden:

Angående alkylatbensin, tok jeg kontakt med Honda Norge. De anbefaler ikke bruk av dette på sine motorer, da bensinen kan ha en negativ innvirkning på legeringen i forgasserene.

Pussig... Da bør Honda Norge bli enig med seg selv om hva de faktisk mener.

Jeg har en epost hvor de nettopp anbefaler alkylatbensin på sine småmotorer. De anbefalte videre å kjøre forgasser full med alkylatbensin før "opplagperioden" på sesongverktøy, lagring av snøfreser om sommeren, gressklipper om vinteren, osv, da alkylat ikke avleirer, mister oktantallet ved lagring, mm.

Har samme erfaring som tyderligvis flere andre ,nye 4-taktere= tungstartet og fusker. største problem e vel det at disse motorene er strøypet ned til det marginale for å klare å stå miljøkravene. forgassere uten mulighet til å justere luft/bensin mengde som heler ikke tåler noe før en  dyse går tett. Har en 3,5 mercury ente med å bestille forgasser fra kina med justerings muligheter ,det ble en ny verden

1 hour ago, Phoebe said:

Pussig... Da bør Honda Norge bli enig med seg selv om hva de faktisk mener.

Jeg har en epost hvor de nettopp anbefaler alkylatbensin på sine småmotorer. De anbefalte videre å kjøre forgasser full med alkylatbensin før "opplagperioden" på sesongverktøy, lagring av snøfreser om sommeren, gressklipper om vinteren, osv, da alkylat ikke avleirer, mister oktantallet ved lagring, mm.

Det nevnte ikke spesifikt at det har negativ innvirkning på aluminiumen, det har jeg fra et annet sted. Men, det sier at alkylatbensin kan skape problemer med forgasseren. Se vedlagt dialig:

Screenshot_20200209_221741_com.facebook.orca.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)

erfaringer flere har med div småmotorer er vel heller at det er tilsetningene i "vanlig" bensin som kan skape trøbbel, spesielt ved lagring...? 

(innbiller meg at alkylat er renere bensin som trenger mindre miljøtilsetninger...?)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Balder..

Tror mange av disse småmotorene med problem er plomberte motorer, feks så er en 6hk den orginale motoren å den går fint, når de så leverer de som 3/4/5 hk så er det ofte en plombert 6hk, de slipper slik å lage flere blokker/modeller.

Det som skjer er att de ødelegger 6hk motoren å ender opp med motorer der ting ikke stemmer lenger, de går urent, surner på lave turtall å blir jævlig å starte.

En motor er ganske enkelt en fint avstemt luftpumpe, når det settes på en mindre forgasser eller den eksisterende plomberes fungerer ikke luftpumpen slik den var konstruert for å gjøre.

Blir som å kjøpe en ny moped, de drar seg nesten ikke selv, det er ikke fordi det er igjen kun 2,5hk av de opprinnelige 7hk, men fordi de er plombert på fullstendig feil måte, feil oppsatt/dårlig avstemt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...