oblygre Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 Hiver med på denne også; far min på 84 har hatt ein 15 HK 2 takts Tohatsu sidan 2006 som nå er blitt umulig å starte, mistenker problemer i toppen og at den drar inn vatn. Iallefall; han vil ha seg ny (eller fint brukt), men eg er i tvil om han vil klare å dra i gang ein 4 takter. Han vil ikkje ha med elektrisk start da båten (Tobias 15 - ikkje sjølvlensande) litt for ofte blir liggende med mykje vatn i her på vestlandet. Egentlig burdre han hatt 20 hk om han skal ha ny, 4 taktere er vel litt dauere enn ein lett 2 takter fra 2006. Så eg ser etter fint brukte 2 taktere eller ein lettstartet 4 takter. Yamana & Tohasu er min favoritter når det gjelder 2 taktene iallefall, men einaste 4 taktere eg har hatt er Honda og tyngre beist skal ein leite lenge etter så kva som er brukande på 4 takst sida er eg usikker på. Ein kamerat anbefaler Suzuki, men eg veit ikkje. Gode forslag tas i mot med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 4.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2020 14 minutes ago, oblygre said: Hiver med på denne også; far min på 84 har hatt ein 15 HK 2 takts Tohatsu sidan 2006 som nå er blitt umulig å starte, mistenker problemer i toppen og at den drar inn vatn. Iallefall; han vil ha seg ny (eller fint brukt), men eg er i tvil om han vil klare å dra i gang ein 4 takter. Han vil ikkje ha med elektrisk start da båten (Tobias 15 - ikkje sjølvlensande) litt for ofte blir liggende med mykje vatn i her på vestlandet. Egentlig burdre han hatt 20 hk om han skal ha ny, 4 taktere er vel litt dauere enn ein lett 2 takter fra 2006. Så eg ser etter fint brukte 2 taktere eller ein lettstartet 4 takter. Yamana & Tohasu er min favoritter når det gjelder 2 taktene iallefall, men einaste 4 taktere eg har hatt er Honda og tyngre beist skal ein leite lenge etter så kva som er brukande på 4 takst sida er eg usikker på. Ein kamerat anbefaler Suzuki, men eg veit ikkje. Gode forslag tas i mot med takk :-) Jeg har en Honda BF 20 hk 4 takt. Denne veier 46 kg. Til sammenligning veier Yamaha F20 4 takt 51 kg. Skal man ha en lett 4 takter, så er Honda et godt alternativ. Alternativt har man de nye EFI-modellene til Mercury og Tohatsu, de veier 45 kg, mens Suzuki 20 veier 44 kg. 4-takteren til Yamaha er tyngst i klassen 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Får vel betydelig høyere "rpm" på startsnora på de eldre 2-taktene enn på de nyere 4-takterne ? Jeg har selv en ny Yamaha 6, den starter lett men er vond å dra da en ikke får så mange kompresjonstakter pr drag, dvs færre gnister å startsjanser pr drag....dessuten er ofte en lang del av startsnora også allerede ute før den går i inngrep, snora skulle "tatt" tvert i starthus å ikke bare 2 ganger pr runde. Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 Jeg fikk tips en gang om å choke ( selvfølgelig), men dytte inn choken med en gang motoren fyrer første gang. Ikke bruk mer choke etter det, og da starter motoren etter ett drag eller to etter det. Sitér dette innlegget Link to post
oblygre Svart 5.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2020 (redigert) Redd for det vert for tungstarta, min gamle 7,5 Honda var tung å starte, forsåvidt lettstarta men motoren med ventiler og dilldall var tung å dra rundt. Alternativ kan være å montere batteri så høgt at det ikkje kjem vatn på det, på sida av ein ei tofte eller noko slikt. Kanskje eg kan fjerne litt flyteelement under ei tofte og montere det oppunder den? Redigert 5.Februar.2020 av oblygre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 oblygre skrev for 8 timer siden: Alternativ kan være å montere batteri så høgt at det ikkje kjem vatn på det, på sida av ein ei tofte eller noko slikt. Om du først skal til med batteri og elstart: Hvorfor ikke montere en lensepumpe I samme slengen? Bruker knapt nok strøm og løser to problemer på en gang. Så kommer han til tom og lettstartet båt hver gang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geb Svart 6.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2020 Beinet1 skrev On 5.8.2015 at 11.32: Hei, Har en 6hk suki 4t som jeg opplever det samme. Jeg gikk over fra å bruke den interne tanken til ekstern tank, og opplevde da at den var lettere å få igang fra kald. Regner med at årsaken til dette er at en får "primet" bensinsystemet helt opp med å bruke blæra på slangen, mot at en må "dra" bensinen inn i motoren ved bruk av intern tank. Jeg har en Mercury 6hk 4-takter som også er litt tregstartet. Bruker kun intern tank, men har tenkt å skaffe meg en ekstern tank for å unngå bensinfylling utpå (motoren står på en seilbåt) Har det virkelig så mye å si om man bruker ekstern tank istedet for intern tank? Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Geb skrev On 6.2.2020 at 10.06: Har det virkelig så mye å si om man bruker ekstern tank istedet for intern tank? Jeg har en 5hk Mercury Sail som starter greit når jeg går frem som jeg skrev ovenfor. Men bruker nå miljøbensin i interntanken da jeg fikk fusking og stopp med vanlig bensin fra eksterntank. Mulig jeg skal rense eksterntanken skikkelig og se om det var noe rusk som forårsaket fusk/stop, men selger av motoren, Ravns garasje, anbefalte meg å bruke miljøbensin fordi kvaliteten på vanlig bensin er blitt dårligere med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Miljøbensin kan være begge deler, det finnes feks motorsager som overhodet ikke går på miljøbensin, jeg har en selv som går perfekt på vanlig bensin men er helt umulig på miljøbensin, har ingen erfaring med dette på påhengere men noe en bør være obs på. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Litt OT, men dette er et eksempel på miljøtiltak som bare skaper trøbbel, og uten noen effekt. Jeg løste dette ved å kjøpe en eldre to-takter 5hk Yamaha til sønnen min på 12år. Den starter han lett. Svigermor på 60år derimot sliter med å få start på sin nye 9,9hk 4t. El. start blir nevnt her, men poenget er jo at det skal være enkelt. Selv om vår 5hk er opp og ned på jolla 50 ganger i løp av sesongen (det er for øvrig en annen fordel, lav vekt) så bruker vi kanskje 20 liter bensin i løp av sesongen, hvor er miljøgevinsten...? Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Alkylatbensin ("miljøbensin") har høyere oktantall enn vanlig bensin. Enkelte eldre motorsager, m.m. kan derfor slite litt med alkylat. Nyere motorsager anbefales kun brukt med ferdigblandet totaktsolje/alkylatbensin. Jeg har en liten Honda 2,3 hk firetakter som kun brukes med 4-takt alkylat. Alkylat forringes ikke over tid og legger ikke avleiringer i forgasseren. Den mister heller ikke oktantallet om den står over et par år. På småmotorer som brukes en gang i blant kan det være lurt å bruke alkylat. Kjøpes rimelig på Biltema eller Felleskjøpet i kanner som garantert er rene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 2 løsninger... -Det kunne vært en dekomp ventil på de små 4-takterne, det var jo vanlig på mange motorer før i tiden. -Mange 2-taktere (snøscooter motorer) har ett dekompresjonshull i cylinderveggen over eksosport for å lette snorstart, det hadde vært en veldig enkel løsning på små påhengs motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Høyere oktan sørger ganske enkelt for høyere bankefasthet, dvs den tåler høyere kompresjonstrykk før bensinen selvdetonerer. Høy oktan i seg selv gir ikke høyere effekt men bensinen tåler høyere kompresjonsforhold, høyning av kompresjons forhold øker momentet å dermed også hk. Kompesjonsforhold og målt kompresjon er 2 vidt forskjellige ting. Det er vel tilsettningene i miljøbensinen som er ulik vanlig pumpbensin å som kan forårsake problemer. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Balder.. skrev 7 minutter siden: Høyere oktan sørger ganske enkelt for høyere bankefasthet, dvs den tåler høyere kompresjonstrykk før bensinen selvdetonerer. Derfor passer vel alkylat også noe dårlig på eldre motorer med lav kompresjon ... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Blir vel veldig OT... Det skal ikke ha noe å si å kjøre på høyere oktan enn nødvendig, det er bare unødvendig dyrt. De fleste motorer er konstruert for å gå helt ned til 88oktan, dvs de har kompresjonsforhold som tåler veldig "dårlig" bensin for å være holdbare over hele verden, norge har vel noe av verdens beste bensin. Vi kjører alle std motorer her i norge på minimum 95okt da det er det laveste vi har, mens de i usa er nede på høyt 80tall på pumpbensinen. Jo mindre sylinder boring jo større kompresjonsforhold kan man ha på ett spesifikt oktan tall. Kan feks kjøre 15:1 på en moped med vanlig 95, mens en motor med 90mm boring ikke tåler mer enn 12,5:1 på samme bensin. Men tilbake til det som var saken, mulig de på dagens 6hk 4-takt har økt kompresjonsforholdet mye for å få ut nok effekt av en så liten 1cyl motor som mulig, det skal jo ikke veie noe lenger. Med høy komp blir de veldig tunge å dra vs mange av de eldre 2-takterne som vel hadde større volum/cc og ofte 2 sylindre ??? en tanke... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Balder.. skrev 35 minutter siden: Vi kjører alle std motorer her i norge på minimum 95okt da det er det laveste vi har, mens de i usa er nede på høyt 80tall på pumpbensinen. her må man jo få med at målestandardene er forskellige , slik at oktantallene ikke kan sammenlignes direkte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
5nacks Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Angående alkylatbensin, tok jeg kontakt med Honda Norge. De anbefaler ikke bruk av dette på sine motorer, da bensinen kan ha en negativ innvirkning på legeringen i forgasserene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Ivar....det stemmer, vi/europa går ut fra RON mens Usa bruker ett snitt...RON+MON÷2, det blir noe forskjell. Men uansett, flere land rundt om i verden er kjent for litt slakkere krav på bensinen enn det vi har. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 scamπ skrev for 2 timer siden: Angående alkylatbensin, tok jeg kontakt med Honda Norge. De anbefaler ikke bruk av dette på sine motorer, da bensinen kan ha en negativ innvirkning på legeringen i forgasserene. Pussig... Da bør Honda Norge bli enig med seg selv om hva de faktisk mener. Jeg har en epost hvor de nettopp anbefaler alkylatbensin på sine småmotorer. De anbefalte videre å kjøre forgasser full med alkylatbensin før "opplagperioden" på sesongverktøy, lagring av snøfreser om sommeren, gressklipper om vinteren, osv, da alkylat ikke avleirer, mister oktantallet ved lagring, mm. Sitér dette innlegget Link to post
ingelinn Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Har samme erfaring som tyderligvis flere andre ,nye 4-taktere= tungstartet og fusker. største problem e vel det at disse motorene er strøypet ned til det marginale for å klare å stå miljøkravene. forgassere uten mulighet til å justere luft/bensin mengde som heler ikke tåler noe før en dyse går tett. Har en 3,5 mercury ente med å bestille forgasser fra kina med justerings muligheter ,det ble en ny verden Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Att forhandlere anbefaler miljøbensin fra egen hylle er vel forståelig, greit å selge litt dyr bensin i tillegg til alt annet ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 ingelinn skrev 1 time siden: Har en 3,5 mercury ente med å bestille forgasser fra kina med justerings muligheter ,det ble en ny verden Har samme motor. Har du mulighet til å gi noen tips til å finne en slik "kinaforgasser"? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 (redigert) 1 hour ago, Phoebe said: Pussig... Da bør Honda Norge bli enig med seg selv om hva de faktisk mener. Jeg har en epost hvor de nettopp anbefaler alkylatbensin på sine småmotorer. De anbefalte videre å kjøre forgasser full med alkylatbensin før "opplagperioden" på sesongverktøy, lagring av snøfreser om sommeren, gressklipper om vinteren, osv, da alkylat ikke avleirer, mister oktantallet ved lagring, mm. Det nevnte ikke spesifikt at det har negativ innvirkning på aluminiumen, det har jeg fra et annet sted. Men, det sier at alkylatbensin kan skape problemer med forgasseren. Se vedlagt dialig: Redigert 9.Februar.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 erfaringer flere har med div småmotorer er vel heller at det er tilsetningene i "vanlig" bensin som kan skape trøbbel, spesielt ved lagring...? (innbiller meg at alkylat er renere bensin som trenger mindre miljøtilsetninger...?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 9.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2020 Tror mange av disse småmotorene med problem er plomberte motorer, feks så er en 6hk den orginale motoren å den går fint, når de så leverer de som 3/4/5 hk så er det ofte en plombert 6hk, de slipper slik å lage flere blokker/modeller. Det som skjer er att de ødelegger 6hk motoren å ender opp med motorer der ting ikke stemmer lenger, de går urent, surner på lave turtall å blir jævlig å starte. En motor er ganske enkelt en fint avstemt luftpumpe, når det settes på en mindre forgasser eller den eksisterende plomberes fungerer ikke luftpumpen slik den var konstruert for å gjøre. Blir som å kjøpe en ny moped, de drar seg nesten ikke selv, det er ikke fordi det er igjen kun 2,5hk av de opprinnelige 7hk, men fordi de er plombert på fullstendig feil måte, feil oppsatt/dårlig avstemt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.