Jump to content

Tilbud på totalmedlemskap i RS


Lady B

Recommended Posts

Så vidt jeg husker, var det var ett år hvor man prøvde seg med noe slikt som "VHF Lisens Basic" og "VHF Lisens Pluss" hvor sistnevnte inkluderte Sjøassistanse?

 

 

Ja det stemmer det, men ble borte i 2010, så rart om noen fremdeles har dette i tankene.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Takker for opplysningen Benji,men jeg har en faktura her som viser betalt medlemskap i Sjøassistanse,fra 30.07.2013.  Hva med en liten oppklaring av ovenstående innlegg?

 

 

Se hvem du har betalt den til, ikke Maritim radio, som du viser til i innlegget.

Den har du betalt til Atlantica forsikring.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker, var det var ett år hvor man prøvde seg med noe slikt som "VHF Lisens Basic" og "VHF Lisens Pluss" hvor sistnevnte inkluderte Sjøassistanse?

 

Hvor i innlegget viser jeg til Maritim radio?

 

I innlegget under her - det er Maritim radio som driver med VHF lisens.

 

 

Så vidt jeg husker, var det var ett år hvor man prøvde seg med noe slikt som "VHF Lisens Basic" og "VHF Lisens Pluss" hvor sistnevnte inkluderte Sjøassistanse?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Se hvem du har betalt den til, ikke Maritim radio, som du viser til i innlegget.

Den har du betalt til Atlantica forsikring.

Jeg er klar over at Maritim radio står for innkreving av VHF lisensen,det jeg forsøker å klargjøre er at så sent som den 25.05.2013 betalte jeg kr.220.- til et selskap som markedførte seg som Sjøassistanse-en del av Tryg Forsikring. For orden skyld vil jeg opplyse at jeg var medlem av SJØASSISTANSE den tid det ble drevet av Maritim radio. Antyder du at jeg har latt meg lure på en eller annen måte? 

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at Maritim radio står for innkreving av VHF lisensen,det jeg forsøker å klargjøre er at så sent som den 25.05.2013 betalte jeg kr.220.- til et selskap som markedførte seg som Sjøassistanse-en del av Tryg Forsikring. For orden skyld vil jeg opplyse at jeg var medlem av SJØASSISTANSE den tid det ble drevet av Maritim radio. Antyder du at jeg har latt meg lure på en eller annen måte? 

 

Nei arntans, ikke latt deg lure.

Atlantica forsikring - som er/var en del av Tryg forsikring, tok over produktet Sjøassistanse når det ble lagt ned av Telenor Maritim Radio.

Personlig synes jeg de var veldig dårlige med å informere/vise til at det var de som hadde det, det kunne for mange se ut somom det fremdeles var Maritim radio sitt produkt når det ble sendt ut regninger å det, vi fikk en del soørsmål rundt dette dessverre.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg at de var dårlige med info i en overgangsperiode, og ved nedleggingen var det knapt

noe info i det hele tatt. Når det er sagt synes jeg det var en grei ordning for oss som reiste rundt litt uten tilgang på nett 24/7.  Men assistanseopplegget deres ble vel for kostbart i lengden,og det er synd, for nå er jo 

Redningsselskapet enerådende på dette markedet med sin ganske så påtrengende reklame for Totalmedlemskap.

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer det, men ble borte i 2010, så rart om noen fremdeles har dette i tankene.

Det kan neppe stemme?

 

Først var det "Telenor Sjøassistanse", som var ganske uavhengig av VHF-lisensen, men underforstått at tilbudet fungerte slik at kystradioen tok seg av oppgjør ovenfor for de bergningsressursene de kunne få tak i, innenfor gitte rammer (slik forstod i allefall jeg tilbudet).

 

Så tror jeg det var i 2011 eller 2012 at jeg fikk mulighet til å velge mellom noe slikt som "VHF-lisens Basic" og "VHF-lisens Pluss" hvor det siste inkluderte sjøassistanse og gratis ringeminutter elns. Dette var et nytt påfunn så vidt jeg kan huske. Jeg husker hvilken stol jeg satt i da jeg åpnet konvolutten og leste igjennom dette, stolen fulgte med huset, og huset ble kjøpt sommeren 2010, så det må ha vært etter 2010 :-) Jeg tror bare det var én sesong dette varte.

 

Så var det vel i 2013 at Atlantica tok over Sjøassistansetilbudet. Og i 2014 ble Atlantica kjøpt opp av Tryg? Det var (og er) en god del kaos rundt dette, vanskelig å få kontakt, telefonnummer 120 angitt som om dette var kontaktinformasjonen til Sjøassistanse, etc. Såvidt jeg skjønner fungerer tilbudet i dag slik at man må legge ut av egen lomme for bergningsressurs og senere få det refundert fra Sjøassistanse. Jeg undrer meg om noen har fått oppgjør derfra eller hatt nytte av denne forsikringsordningen.

 

(dette er uansett en liten avsporing ifht tema).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så en annonse på en nettside fra en avis. Husker ikke hvor...

Jeg har her fått et tilbud om medlemskap,Totalmedlem 2015  Jeg siterer fra tilbudet:  Takk for at du har registrert båten din i Småbåtregisteret og dermed bidrar til økt sikkerhet på sjøen. Å være registrert her er imidlertid ikke det samme som å være Totalmedlem i Redningselskapet Alle som trenger det skal få hjelp på sjøen,men er du ikke Totalmedlem får du en regning i bakkant på minimum kr.5000.-  Blir du Totalmedlem nå,hjelper vi deg gjennom 2015 for kun kr.895.- 

 

Denne ordlyden gjorde meg litt nysgjerrig, så jeg kontaktet R.S. på servicetelefon 02016,forklarte at jeg hadde en vanlig kaskoforsikring med egenandel på kr.500.-. Ønsket opplysning om hvorvidt jeg kunne føle meg trygg på at eventuell hjelp fra redningsskøyte ville bli dekket av kasko, på tross av trusselen om minimumsbeløp på kr.5000.-

Tror nok dama hadde en dårlig dag for jeg ble på en ganske så nebbete måte opplyst om at jeg ikke ble tvunget til å benytte meg av R.S. sine tjenester.

 

 

Jeg kontaktet deretter en rådgiver i forsikringselskapet,siterte fra tilbudet på Totalmedlemskap,og ville vite om

jeg kunne regne med å bli holdt skadesløs,minus egenandelen, i tilfelle jeg skulle problem,om enn ganske så trivielle,eller om jeg burde satse på Totalmedlemskap i tillegg.

I utgangspunktet så han det som en selvfølge at jeg var dekket av kasko, men da jeg siterte fra medlemskapstilbudet ble han litt i tvil, og skulle sjekke opp hva denne ordlyden innebar.

.

Link to post
Share on other sites

Å gå tom for drivstof er dekket. Selve drivstoffet er ikke. (Hadde en kollega som klarte å først gå tom for strøm, siden drivstof ...samme dag... Gæt om redningsskøyten var fornøyd med sømanskabet ...)

Fint med en link til den påstand slik at ikkje feil info blir spredt på nett? meg bekjent er dårlig sjømannskap, som tom for drivstoff, ikkje innenfor rettighet til fri assistanse.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sakset fra RS sine egne sider:

 

"Dekker medlemskapet motorstans på grunn av tom drivstofftank?

I utgangspunktet er det dårlig sjømannskap når du ikke har sørget for å ha tilstrekkelig drivstoff. Derfor blir du fakturert når redningsskøyta må gi assistanse på grunn av tom drivstofftank. Hvis du ligger i havn med offentlig veiforbindelse, og ikke kommer deg til nærmeste bunkringssted, dekker medlemskapet tilkjøring av drivstoff (inntil tre timers kjøring tur/retur fra Falck stasjon)."

Redigert av Dixie 2100 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sakset fra RS sine egne sider:

 

"Dekker medlemskapet motorstans på grunn av tom drivstofftank?

I utgangspunktet er det dårlig sjømannskap når du ikke har sørget for å ha tilstrekkelig drivstoff. Derfor blir du fakturert når redningsskøyta må gi assistanse på grunn av tom drivstofftank. Hvis du ligger i havn med offentlig veiforbindelse, og ikke kommer deg til nærmeste bunkringssted, dekker medlemskapet tilkjøring av drivstoff (inntil tre timers kjøring tur/retur fra Falck stasjon)."

Hvordan stiller det seg hvis tanken går tom på grunn av en sprukket drivstoffslange? Er det dårlig sjømannskap eller en uønsket hendelse?

Link to post
Share on other sites

Ang kampanjen som går nå på 200,- i avslag på årskontigent så meldte jeg meg inn siden jeg skal hente båt i Kr.Sand til helgen. Er forsåvidt en billig forsikring om uhellet skal vere ute på tur. Det er tanken min bak RS. Men la merke til en ting.  Vist du gikk inn på selve hovedsiden og gikk inn på medlemskap så fikk du opp 895,- i kontigent. Men søkte du etter kampanje på google for ex så fant du kanpanje siden og kan gå innom der og bestille til kampanje pris. Så spenningen er da om hva faktura så kommer i posten. Er det så gale at du må vite om det for å dra nytte av det ? 

Link to post
Share on other sites

Ang kampanjen som går nå på 200,- i avslag på årskontigent så meldte jeg meg inn siden jeg skal hente båt i Kr.Sand til helgen. Er forsåvidt en billig forsikring om uhellet skal vere ute på tur. Det er tanken min bak RS. Men la merke til en ting.  Vist du gikk inn på selve hovedsiden og gikk inn på medlemskap så fikk du opp 895,- i kontigent. Men søkte du etter kampanje på google for ex så fant du kanpanje siden og kan gå innom der og bestille til kampanje pris. Så spenningen er da om hva faktura så kommer i posten. Er det så gale at du må vite om det for å dra nytte av det ? 

 Kan det tenkes at du først må melde deg inn som "grunnmedlem" kostnad kr.200.- deretter får du nyte godt av "kampanjeprisen" på Totalmedlemskap til kr.695.-

Link to post
Share on other sites

Som i tidligere tråder som omhandler medlemskap i RS, kan det være på sin plass å minne om medlemsbetingelsene, og da spesielt punktet som omhandler assistanse og båtens forsikring.

 

http://www.redningsselskapet.no/bli-medlem/medlemsbetingelser

 

  • Medlemskapet dekker ikke assistanse iht. gjeldende lover eller ytelser som blir dekket av båtens forsikring.

 

 

Slik jeg tolker dette punktet så vil en evt. assistanse automatisk trigge evt. assistanse-delen i forsikringen.

 

Derfor, om ditt eneste argument for å tegne totalmedlemsskap i RS er gratis assistanse, og du samtidig allerede har en forsikring som dekker dette punktet, så vil totalmedlemskapet være bortkastede penger.

 

Jeg er forsikret i Gjensidige, og sist jeg sjekka så er egenandelen for assistanse 500,-. Jeg er Totalmedlem men i iht til nevnte punkt så vil altså hele evt. assistanse bli fakturert mitt forsikringsselskap og jeg må betale 500,-. Altså ikke gratis i mitt tilfelle!

 

Min tolkning er at RS vil kunne fakturere all assistanse der båtene har en assistanse-dekning i sin forsikring.

Hvordan dette praktiseres har jeg ingen kjennskap til. Har aldri hatt behov for assistanse enda. Tvi ... tvi.. og bank i bordet ...

 

Og en annen ting: Et totalmedlemsskap gir ingen automatisk "førsterett" til assistanse.

 

Sjekk vilkår i båtforsikringen din og da spesielt om den dekker assistanse og evt. egenandel !! Mange forsikringsselskap har ingen egenadel i assistanse delen !

 

:smiley:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Bjørn. Har Storebrand Super forsikring. Og skal finlese vilkårene og faktisk se etter om det er vits i å ha RS med i bildet. Men det jeg kan se som fordel må evt vere responstidsiden. Siden det er flere involverte parter om en skal holde seg til kun forsikringen. En evt hendelse kan fort bli interessant når RS ikke vil involvere seg pga forsikring osv. Det gjelder vel forhåpentlig vis ikke under nødstilfelle da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...