Jump to content

Kan en risikere å ikke kom ut til Hovedøya-Oslo om vinteren?


Jan E.

Recommended Posts

Rutetider står ikke oppført for vinteren. Ei heller finner jeg notat angående avhengig av isforhold.

Leser artikler om båtboere der ute på vinteren. Men også om episoder der båten ikke går.

 

Om en setter båten i boblehavn. Kan en risikere at det kommer så mye is at båtene slutter å gå i lengre perioder? Og historisk hvor ofte og lengden på perioden har det skjedd?

Ser for meg at isen til tider kan være tykk nok til å stoppe båten. Og for usikker til å gå ut?

 

Om en planlegger å dra ut til båten en del i løpet av vinteren og gjøre en del utbedringer, bør en vurdere andre steder isteden?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Ring 177 og hør. Det er ikke så ofte at det er mye is men for et par år siden slet til og med Nesodden ferga med å komme fram. Jeg har tenkt selv på problemet med å komme sent ut om våren pga is da jeg har vinteropplag på nesset. Det viser seg at f.eks. solvik har is like lenge, kanskje et par dager forskjell. For boblehavn er vel oslo motorbåt forening et godt alternativ?

Link to post
Share on other sites

Har båten liggende på Solvik om sommeren. Hadde den der liggende i boblehavn på vinteren. Der inne i Bærumsområdet er det alltid fryst om vinteren fra middagsbukta/Snarøya og innover pga stillestående vann og tilsig fra brakkvann. Flyttet derfor båten til området Sjursøya på vinteren. Der er det alltid åpent vinterstid. Dette pga tidevann inn/ut, samt skipstrafikken som hele tiden frekventerer Sjursøya og fergene København/Kiel og skipstrafikk generelt. For fire år siden var hele fjorden islagt helt ned til Danmark, men det var det ett år det var så kaldt (eller bratt som Øystein Sunde sier). Men de siste årene har jeg brukt båten vinterstid ved Oslo. Var så vidt antydning til is på noen mm i noen bukter som forsvant som dugg for solen ifjor.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Området Sjursøya i form av rundt Ormøya? Sjursøya er vel bare industri med en liten havn for tjenestebåtene?

De i nærheten jeg har funnet er rundt Ormøya.

 

Har sporet opp rimelig mange som har boblehavn. Og vil helst ha Frognerkilen/Bestumkilen pga lett å komme seg ned. Skal ikke ut med båten. Kun behov for å ta en del turer å jobbe litt i den. Så har sendt mail til alle (tror jeg). Og Hovedøya ser litt mer attraktiv ut en rundt Ormøya om en kommer seg ut på vinteren.

 

Men finnes det noen boblehavner med fastlandsforbindelse mellom rådhuskaia og Oppegård båtforening annet en Padda, Malmøya slipp, og Bispebrygga?

-Sandyna båtforening regner jeg med ikke har.

-Sandkroken slipp finner jeg ikke info om.

-Holmlia båtforening vet jeg ikke om pleier å ha ledig siden kun 25 plasser, og litt restriksjoner i krav?

-Bundefjorden seilforening står det ikke noe om har på nettsiden.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Flyttet derfor båten til området Sjursøya på vinteren. Der er det alltid åpent vinterstid. Dette pga tidevann inn/ut, samt skipstrafikken som hele tiden frekventerer Sjursøya og fergene København/Kiel og skipstrafikk generelt.

Båtlogg fra 7. februar i år (Lørdag. Skulle møte fruen på Oslo S, tidlig på morgenen):

 

Jeg hadde heldigvis beregnet ganske godt med sikkerhetsmarginer. Først kom jeg meg ikke avgårde så fort som planlagt fra Oksval. Jeg la kursen på østsiden av Lindøya og Hovedøya siden det er kortest på kartet - men der var det is! Gikk meget sakte gjennom isen - la kursen om og gikk på østsiden av Bleikøya, langs Sjursøya, tenkte at der måtte det vel være råker pga skipstrafikk - men det ble feil, der var det enda mer is! Fremme ved sukkerbiten var det enda tyngre is. Tilleggingen skulle være lekende lett, men jeg feilberegnet veldig svingradiusen, og ble stående å stampe frem og tilbake i isen mens jeg prøvde å få svingt båten og lagt den inntil kaia. Men, vi kom til Oslo S samtidig som toget, så det var bra beregning på sikkerhetsmarginene!

Skuta har et tynt lag med glassfiber på utsiden av skroget, det hjelper litt mot is, men jeg var allikevel bekymret for skroget, tross alt er det mest treverk :-) De mengdene is det var snakk om her er jo ikke noe problem for en glassfiberbåt. :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare to vintre bak meg som båteier, men har brukt båten hele året. Ligger på Oksval på Nesodden.

Vinteren 2013/14 var det omtrent ikke antydning til is i fjorden eller mellom Osloøyene. Ved Snarøysundet og området der frøs det til allerede i desember.

 

Vinteren 2014/15 var det noe mer is, også mellom Osloøyene og innerst i Bjørvika. Jeg tok noen omveier og kom meg fram uten problemer.

 

Oslobåtene går året rundt til i alle fall Hovedøya og Lindøya, men selvsagt noe sjeldnere enn i sommersesongen.

 

Sist jeg så skikkelig med is i Oslofjorden var i 2012.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...