Ballard Startet 9.August.2015 Del på Facebook Startet 9.August.2015 Som emnetittelen antyder, har jeg også i år registrert at de aller fleste setter fast enden av tampen ombord og lar resten av tauet ligge på kaien. Dette er en uting, etter min mening. Det tauverket som ikke brukes, skal være ombord i egen båt. Det skal ikke ligge på kaien. for folk til å snuble i. Et lite hjertesukk på tampen av sesongen......... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Hvorfor skal man labbe oppi andres fortøyningstau? Er det ikke bare å gå et par skritt lenger inn på brygga? Selv prøver jeg alltid å fortøye med lange nok tau slik at jeg har begge ender ombord og tauet bare igjennom feste på land... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
step Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Det er utrolig hva man må syte om? Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
MaSa Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Blitt regne "båtfolk på Facebook" denne siden i løpet av sommeren. Bekymrer meg lite over andres tauverk! Hvis mitt ikke er langt nok tilbake i båten så snurrer jeg det opp på bryggen. Om andres ligger strekt utover bryggene så bøyer jeg meg ned og legger det pent på kanten av brygga bare... Tenker med meg selv at det kanskje er ett barn som har lekt med ett tauverk som engang har ligget pent Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
beauty of aqua Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Syns det blir for lite plass igjen på pullerten om jeg først skal sette fast øyespleisen på pullerten,så skal tauet i land for så og knytes fast i samme pullert... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Komodo Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Det kommer selvsagt an på hvor store pullerter du har, men for oss fungerer det utmerket hvis man bare legger løkka på den ene halvdelen av pullerten. Har du forsøkt det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Viksund Bravo Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Jeg irriterer meg grønn over tau ombord, og setter fast i brygga, trer gjennom pullert og tilbake til brygga. I tillegg kaster jeg i land alt av reservetau, så jeg kan få fred ombord ? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
HansO Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Greit å ha tauet festet i båten. Bruker da dette for å sikre at ikke båten driver inn i naboen når jeg trekker ut på dreggen. I uthavn med større avstand til festepunkt, kveiler jeg gjerne opp resten av tauet på land. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Dummeste tråden jeg har lest til nå! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Er det bare en kjapp tur i land på agendaen kveiler jeg opp tauet og legger det pent ved siden av der jeg fester det. Er så mye enklere for mannskapet å hoppe i land med et tau som har OK lengde, slik er det også når jeg legger til alene. Ser ikke behovet for å gå i land for så å måtte styre med og gjerne snu fortøyningene for at det skal se pent ut. Kommer også an på hvor mange som er med. Er vi bare to blir det slik som skrevet over, men er vi flere og gjerne skal ligge en stund kan en av oss stramme inn ombord mens løkka festes på kaien av en annen. Da er den løsningen vel så grei og så kan alle som irriterer seg over kveiler på land få irritere seg over noe annet. Å ha tauet i retur fungerer jo forsåvidt fint så lenge det er rolige forhold, men gidder ikke ekstra slitasje midt på et tau når det blåser for noen synes det er uprofft om det ligger en fint oppkveilet ende over pulleren på kaien. Da ser jeg det som langt viktigere å ta opp fendrene underveis Enig i at tauet i land ikke trenger ligge og slenge slik at det er til opplagt fare for andre, men kveiler man det fint opp og legger det over eller inntil pulleren/festeøyet fungerer det finslig nok er nå min mening. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Jeg lar som regel tau ligge å slenge i en kaotisk uestetisk haug på brygga, men pleier normalt å skyve det såpass langt ut mot bryggekanten at det ikke skal være til fare eller hinder for trafikanter. Jeg skal vurdere å gjøre det motsatt neste gang. Men når man er alene eller har det travelt, og hopper i land med et par tamper, så blir det oftest slik. Det hender jeg tar baugtrosse og hekktrosse i retur, men det er jo ulemper med dette og jeg liker å bruke strekkavlastere. Jeg mener å huske at jeg brukte en fast løkke på brygga og stramme ombord i båten på en av tampene for en god del år siden (og pålestikke på en annen). Da jeg kom tilbake til båten var det fjære sjø, og båten lå så lavt ifht brygga at det var helt uaktuelt å hoppe ned. For å få forhalt båten bort til en leider hadde jeg ikke andre valg enn å kappe både pålestikket og løkka med kniv - for å få tak i kniv måtte jeg ombord i båten, catch-22. Heldigvis traff jeg helt tilfeldig på ei venninne som bodde i nabolaget, og fikk låne kniv av henne. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Det er egentlig bedre å snuble innpå brygga en på kanten, så sant eg har riktig verktøy vil eg vurdere å flytte pullertene på brygga lenge inn Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Av praktiske (og også sikkerhet) så går våre tamper tilbake til båten......... da kan vi legge loss selv med besettningen på dekk...trenger ikke å hoppe iland (på lik linje der vi har båter utenpå oss så skal elkabler trekkes fremfor forvant eller bak akterstag......) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Eureka Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 (redigert) Ja, man skal helst ha det ryddig i fortøyningstauene. Men det er nå en gang slik at båter er ulike. Noen når du tak i pullerter mens du står på brygga , andre har en pullert i senter på dekk og tauet i bauen løper gjennom halegatt. Som Hakkanen er inne på, som kommer nok mye ann på mannskap ombord. Er jeg alene, så må jeg faktisk stige iland med "lang ende". Og det er faktisk en tilnærmet umulig oppgave å bytte om på hvor overskytende tamp skal ligge, brygge vs dekk, med mindre jeg setter ytterligere et nytt tau på samme strekket. Det kan jo faktisk bli en spennende øvelse å forhale en båt, mens man står på brygga, med minimalt med tamp på bryggefeste, eller kun et spleiset øye på en bryggepullert .. Og som det har vært inne på i andre nylige tråder, så vil en rykkdemper ha mindre effekt om tauet går i retur, om det kun løper gjennom bryggepullert. -gnager gjør det også. Redigert 9.August.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2015 Del på Facebook Svart 9.August.2015 Utrolig hva folk kan få seg til å irritere seg over..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Legger så mye tau jeg kan på brygga og om noen rører det, eller står inntill det, eller blander eget tau inn i det så smeller det noe jævlig. Sitter og følger med. Det er mitt tau, min eiendom og ingen andre enn jeg får være borti det. Liker dårlig om noen ser for lenge på det. Om noen glaner så får de smake.... Tar de bilder så smeller det. Jeg har betalt for å ligge mine tau der og da har folk å holde seg unna! Bikkja mi er 98 kilo drapsmastiffdogbullulv og river huet av alle som er nær mine, mine, mine tau! Så sånn gjør jeg det :-) Fra spøk til alvor. Minst mulig tau på land/brygge selvsagt. Men synder av og til uten at det plager meg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Mine tau rekker akkurat ikke bak til propellen i fra pullerene forut. Et viktig sikkerhetsmoment. Fortøyer slik det passer best for avgang, noen ganger er tauet på brygga, noen ganger om bord ( om det rekker tilbake) Merkelig tråd forresten... Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Når jeg ligger i uthavn og skal forlate plassen i litt vind bruker jeg å trekke tauet tilbake til båten om dette er mulig. Dette siden jeg vil unngå at båten stikker og korte ned tiden fra tauet løsner til jeg når styrekonsollen. Ut over dette så knytes det i båten og tauet legges pent ved siden av festepunktet på brygga. Strammer en del og bruker alltid strekkavlastere for å redusere rykk. Dette øker roen ombord. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
tobixen Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Jeg skulle tro landstrømskablene utgjør større snublerisiko enn overskuddstau på brygga? :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kjetil1 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Selv synes jeg det er mye verre å balansere mellom ørten sparkesykler som flyter ut over bryggene. Ofte mellom campingstoler/bord og gassgriller og jeg vet ikke hva... Fortsatt god sommer dere! Er det ikke godt man kan finne ting å irritere seg over, når fisken ikke biter? Redigert 10.August.2015 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Dreamer Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Legger så mye tau jeg kan på brygga og om noen rører det, eller står inntill det, eller blander eget tau inn i det så smeller det noe jævlig. Sitter og følger med. Det er mitt tau, min eiendom og ingen andre enn jeg får være borti det. Liker dårlig om noen ser for lenge på det. Om noen glaner så får de smake.... Tar de bilder så smeller det. Jeg har betalt for å ligge mine tau der og da har folk å holde seg unna! Bikkja mi er 98 kilo drapsmastiffdogbullulv og river huet av alle som er nær mine, mine, mine tau! Så sånn gjør jeg det :-) Fra spøk til alvor. Minst mulig tau på land/brygge selvsagt. Men synder av og til uten at det plager meg. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 God oppfølger til tråden som beskriver, at en forventer at en tar av seg skoa om en skal gå over dekk på nabobåten. Om virkelig folk irriterer seg over slikt så kan umulig et hjerteinnfark være langt unna. Ha en flott båt høst Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.