pacuare Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 r. Det er forresten mulig at jeg ikke får 34-35 grader når avdriften er regnet med. :-/ Ser på polardiagrammet til 40,7, du skal streve med å få noe særlig fart på 34 grader. Med nye seil og fullt mann får du litt fart, men mye raskere å seile på 40 grader eller litt lavere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Forskip som fungerer i krappe sjøer... det syns lang veg............ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Litt på sidelinjen, kanskje det finnes en annen tråd for nysgerrig folk som jeg. :) Er det vanskelig å seile? Må en ta noe kurs evt lese seg til det og lære seg opp med mindre joller? Ser fantastisk gøy og behagelig ut å reise uten motor. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Avdriften er nok i underkant av 10 grader. Og så kommer det at farten gjør relativ vind enda spissere. Så for å få 40 grader effektivt må du gå omtrent 27-28 til den relative vinden. På en standardwindex skal bakenden av pilen være litt innenfor de to pinnene om stikker bakover når du er på maks høyde. På min forrige båt som hadde 2,55m dyp racingkjøl var det mulig av og til. Men nå.... Ikke i det hele tatt. Mange sier at det er storseilet som gir høyde. Men det er bare en side av saken. Mange båter har for bred skjøtevinkel for fokka pga at skinnen er for langt fra center. På båter med genoua er også bredden og plassering av salingshornene på riggen en mulig begrensning. På båter med treer må man ofte lage et innhal for å få mulighet til å ta makshøyde. Ofte har båtene fra verftet bredt overbygg og skinnen utenfor. F.eks de nyeste bavariane har skinnen på hyttetaket og det gir muligheten for super høyde. Men da står seilet dårligere når man får stikk i skjøtet og skinnen skulle vært lengre ute. Så alt er et kompromiss, men det er mulig å rigge til halinger som kompenserer for valgene produsenter gjør. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Litt på sidelinjen,................ Er det vanskelig å seile? jepp kjempevansklig....det er som o sykkle en en-hjuling på slak line.......... :wink: neida de fleste 6-7 åringer lærer seg dette på ett par måneder............... sen fortsetter man livet ut o lære seg mer............ Redigert 10.August.2015 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hva menes med stikk i skjøtet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Dp Redigert 10.August.2015 av tomcat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Stikk i skjøtet? Det er når man ikke lengre skal ha tettest mulig vinkel til vinden. Da gir man ut et "stikk i skjøtet" og får høyere fart. Ca... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Litt på sidelinjen, kanskje det finnes en annen tråd for nysgerrig folk som jeg. :) Er det vanskelig å seile? Må en ta noe kurs evt lese seg til det og lære seg opp med mindre joller? Ser fantastisk gøy og behagelig ut å reise uten motor. :) Som Gunga Din sier så er det kjempelett å lære seg å seile, men det er driiitvanskelig å mestre det. Jeg kjenner INGEN som regner seg som utlært - det er alltid noe nytt å lære. Lær deg Bernoulli-prinsippet, så kan du teorien. Det gjenstår bare å praktisere den. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Er det vanskelig å seile? Jeg fikk en time eller to med kursing fra en venn på henteturen da jeg kjøpte første båt. Dessverre var det vindstille resten av turen. Bortsett fra det har jeg greid meg selv, stort sett. Man bør vite hva en uplanlagt jibb innebærer og hvordan man unngår det, og man bør øve på reving av seil, plutselig slår været seg vrang, da må man vite hva man skal gjøre. Heldigvis var jeg ikke alene ombord første gang jeg opplevde dårlig vær. Redigert 10.August.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Takk for svar. Skal lese meg opp og kanskje jeg vurderer det en gang i framtiden. :) Er det samme prinsipp med en mindre jolle eller noe annet billig som jeg kan prøve dette uten for store investeringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Takk for svar. Skal lese meg opp og kanskje jeg vurderer det en gang i framtiden. :) Er det samme prinsipp med en mindre jolle eller noe annet billig som jeg kan prøve dette uten for store investeringer? Prinsippet er det samme for jolle og stor seilbåt, og akkurat det samme som får et fly til å lette. Tenk deg at seilet er en flyvinge som står loddrett, så ser du raskt at der en flyvinge løfter flyet opp vil et seil dra båten fremover (og til siden, men kjølen kompenserer i stor grad for kreftene som prøver å dra båten sideveis). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Jeg kjøpte en Walker Bay seiljolle m/ seil for NOK 7500 nylig, morsomt leketøy. Dessverre fikk vi bare seilt én gang med den før den forsvant under slep i dårlig vær mellom Køben og Göteborg :( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Torgeir, jeg vil på det sterkeste anbefale å kjøpe feks en 2-mannsjolle med storseil og fokk for å lære å seile. Feks Snipe, Wayfarer eller lignende. Eller en liten, åpen kjølbåt om du finner en (Yngling). Like mye vil jeg fraråde å gå rett på en båt på 30-40 fot, som så mange dessverre gjør... Da tar det mye lengre tid å lære, og feilene kan fort koste penger... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 ikke enig i at man må ta veien om jolle før kjøp av større seilbåt. Ta evt et seilkurs, men vi er mange som har handlet båt først og lært oss å seile i etterkant uten dårlige erfaringer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 Jeg var jo ikke bare grønn på seiling, men grønn på båtliv generelt, så jeg er veldig glad for at jeg startet med en BILLIG båt. Båten ble ikke akkurat mer verd i det tempoet jeg gjorde tabber de første par årene, for å si det slik ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Det er forskjell på BØR og MÅ. Jeg ANBEFALER, jeg BEFALER ikke. Jeg skjønner at jeg tramper deg m.fl. på tærne, Framtia. Stålsett deg, for det kommer nok mer! ;-) Selv kjøpte jeg en 15ft seiljolle da jeg var 14 og har seilt siden, mye. Jeg opplever stadig å måtte ta beslutninger på sjøen basert på erfaring. Det er gjerne flere å ta hensyn til enn egen sikkerhet og velbefinnende, egen båt/økonomi osv. Man har med seg familie, og vi ferdes i omgivelser man deler med andre. Et "kurs" på noen dager med en hurragjeng i en "stor" båt lærer deg nok ikke stort om seiling og avgjørelser til sjøs. En får håpe deltakerne kommer ut med, i det minste, litt ydmykhet. Dessverre ser vi ofte det motsatte. Så jeg påstår hardnakket at det BESTE er å gå gradene en smule, og ikke sette avgårde i 6 tonn båt uten annen "erfaring" enn god kreditt i banken. Ferdig snakka. :-D Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Litt på sidelinjen, kanskje det finnes en annen tråd for nysgerrig folk som jeg. :) Er det vanskelig å seile? Må en ta noe kurs evt lese seg til det og lære seg opp med mindre joller? Ser fantastisk gøy og behagelig ut å reise uten motor. :) Nei, det er ikke vanskelig. Du lærer deg grunnprinsippene på en helg. På en kveld hvis du har med noen som kan, Ta det rolig og i moderat vind til å begynne med, og øk på etterhvert som du behersker det bedre. Har du null båterfaring fra før, gå for en liten og billig seilbåt å lære med. Har du båterfaring fra før, og kun mangler seilerfaring, kjøp den båten du vil. Selv begynte jeg med seilbrett Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 (redigert) det er sikkert flere veier til rom. Selv var jeg motorbåtmann som plutselig fikk det innfallet å kjøpe en 35 fots seilbåt uten noen gang å ha seilt. I tillegg kjøpte jeg en lærebok om seiling. Båtlivet kunne så forsette med "motorbåt", og en mast med noen tekstiler jeg kunne prøve å dra nytte av sånn gradvis. Første gang jeg seilte var det så lite vind at vi lå helt i ro. Neste gang gikk det i 4 knop. Har aldri hatt det så fint på sjøen. Etterhvert har grensene flyttet seg, og i det ligger gleden med mitt båtliv. Tror det er mange som har hatt det slik, selv om det for andre vil være riktigere å gå veien via jolle før man kjøper større båt. Forøvrig vil jeg sterkt anbefale _Torgeir å delta som mannskap i klubbregatta, det er en flott (gratis) måte å lære seg mye om seiling. Redigert 11.August.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Er du båtvant fra før så er mye gjort. Dog, seileferdigheter kommer så uendelig mye raskere i jolle enn i noe på flere tonn. Da forstår man bedre de små detaljene i seiltrim. Jeg gikk fra jolle til trimaran. Små justeringer utgjorde lett 2-3 knops økt fart, og da lærer man som i ei jolle. Overgangen til 5 tonns kjølbåt var ganske kjedelig. Men med brøkdelsrigg var trimmemulighetene der like fullt, selv om de små justeringene i beste fall utgjorde 0,5 knop. Andre seilere som ikke hadde gått veien om jolle, de satt bare der og styrte båten. Ikke rart vi alltid slo dem i regatta. Det om seiling og teknikk. Sikker håndtering av båt er viktigere, og mange små skritt er veien til suksess. De som kjøper seg rett inn på 40-fot for penga etter farmor, aksjeutbytte eller hva det nå er. Dere syns på laaaangt hold, og står for underholdning og ergrelser hos "oss andre" med flere års erfaring enn antall fot på båten... ;-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Sier meg enig med Framtia, delta som mannskap på klubbregattaer. Det mest lærerike i dag er tirsdagsregattaene med Express i Oslo Seilforening. Lærer veldig mye av å seile entype, feil en gjør betyr at mange båter seiler forbi. Men også å seile vanlige båter i tirsdag / onsdagsregatta med erfarne folk er nyttig. Jeg er litt skeptisk til regattaseiling med store båter hvis en ikke har ett meningsløst stort budsjett (da er det gøy). Kjøp en liten lett trimbar båt på 24-30 fot, gå sammen 6 personer (express, J80, Banner 28 , Melges 24, Maxi Racer, Benetau 25, first class 8 etc). LAv kostnad, og lett å bli god til å seile. Jolle er like bra, men noe høyere terskel for de fleste. Veldig mye vanskeligere å se effekter i en campingvogn (ehh, turbåt). Seiler for tiden en campingvogn, men bruker litt tid på riktig trim. Når en seiler på havet er det ikke mye annet å gjøre enn å trimme, riktig trim gir bedre fart og mer komfort. For å gå tilbake til innaskjærs kryssing i sverige, for å få riktig mastetrim trenger vi aktiv bruk av checkstag. Med noen hundre slag på en dag gikk vi bort fra det. Riktig trim gir bedre høyde, og letter å seile på trange steder. Men hvor mange er det som aktivt trimmer masta på turbåter (mange bruker akterstag, men det er for å få riktig shape på storseil. Sagg på forstag vil jeg ha ulikt avhengig av bølger. Her kommer entypeseiling inn, da lærer en mastetrim. Jeg er forresten dypt uenig i at langsmal båt er best. Ja, de er brukbare på kryss, men ikke veldig raske. Og taper mye når det blir rommere. Komfortmessig mye mindre plass for pengene. Jeg vil ha en båt som seiler 200 nm i døgnet, ikke mange langsmale båter som klarer det. På kryss må farten ned på moderne brede båter, eller blir båten knust. Der har de langsmale båtene som H35 en fordel. Men man går da ikke ut på havet når det er meldt motvind? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
noengangererdetallright Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Takk for svar. Skal lese meg opp og kanskje jeg vurderer det en gang i framtiden. :) Er det samme prinsipp med en mindre jolle eller noe annet billig som jeg kan prøve dette uten for store investeringer? Samme prinsipp som en enkel jolle eller et seilbrett, men tørrere i stor båt... Sjekk ut hva din lokale seilforening tilbyr av kurs, eller som noen foreslår, bli med som mannskap på en regatta en ukedag. Det skal forresten være "seilingens dag" som et landsomfattende arrangement den 22.aug, hva de forskjellige seilforeningene gjør varierer veldig men sjekk ut dine lokale foreninger (Ran, Hjellestad og Bergen Seilforening ant). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Det nytter jo ikke å bestemme hvilken type båt som "er best". På mitt budsjett skal jeg nok slite med å finne en bedre turseiler enn jeg har. Fritt valg på øverste hylle så blir det uansett en trimaran fra Dragonfly! Jeg savner flere joller som Wayfarer og Mirror på sjøen. Med bomtelt er de kule turbåter for sporty folk i alle aldre, og de seiler virkelig godt! I stedet har vi nå fått en masse folk som har seilbåt, men som ikke seiler/ER seiler. Litt synd i grunn? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
noengangererdetallright Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Jeg er forresten dypt uenig i at langsmal båt er best. Ja, de er brukbare på kryss, men ikke veldig raske. Og taper mye når det blir rommere. Komfortmessig mye mindre plass for pengene. Jeg vil ha en båt som seiler 200 nm i døgnet, ikke mange langsmale båter som klarer det. På kryss må farten ned på moderne brede båter, eller blir båten knust. Der har de langsmale båtene som H35 en fordel. Men man går da ikke ut på havet når det er meldt motvind? Jeg er enig med deg i at langsmal båt ikke er best, men en båt med et smalt forskip vil alltid seile bedre enn en bredere. Maks bredde har ikke så stor betydning. En moderne "performance cruiser" har betydelig smalere skrog i forskipet, men nok bæring i akterskipet til at de går godt på slør og. Se på First, Elan 37/40, X som eksempler. Hvordan seilene skjøtes er og viktig. Uten løygang eller andre muligheter til å skjøte storseil fra lo og med et brede vant (f.eks pga bredt hyttetak) og genoa skjøtet utenfor vantene er det umulig å få god kryssvinkel. Hvis du syns X-båtene har rare smale hyttetak så ligger noe av forklaringen her... For å returnere litt til første post, så vil motorseiling mot vinden avhenge av hvor tett man klarer å skjøte seilene. Har man kryssfokk som går innenfor vantene kan man gå høyt med bare forseil, mens en genoa som skjøtes utenfor vantene ofte ikke kan settes stramt nok. Selv velger jeg enten kryss med den største seilføringen båten håndterer og motor av, eller motor rett mot vinden - men er det mye sjø og vinkelen ikke rett på så vil motorseiling med bare storseil være et godt alternativ. Det er enklere å rulle ut genoa men motorseiling med genoa fungerer etter min erfaring (på min båt selvsagt) bare på litt rommere kurs. Og så er det dette med "appearent wind" og "true wind". Husk at hvis du seiler bidevind og akkurat står opp målet du skal til, er det ikke bare å fyre opp motor og øke farten - da blir appearent, dvs den vinkelen du måler med vindex'en, mye mindre og seilene står ikke lengre. Dette lærer man fort men jeg nevner det i tilfelle noen syns det er flaut å spørre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 (redigert) Ang OT _Torgeir/lære å seile: Jeg gikk gradene fra jolle til større båt. Jeg er litt enig og litt uenig med at du bør begynne der. På den ene siden er jollen veldig mye mer direkte m.h.t hvordan vinden påvirker, det er dessuten ikke så mye som kan gå galt. Men en jolle må ris og mye mer fysisk enn en kjølbåt. Jeg er også litt usikker på å bli med på onsdagsregatta: Det kommer litt an på ambisjonsnivået til skipper o.a. Kan fort bli hektisk og en en del "skrik og skrål", og det er ikke sikkert læringseffekten for en nybegynner er den beste. Men du kan spørre om noen vil ta med deg ut en tur utenom regatten, det er sikkert mange som er velvillige. Angående smalt forskip eller ikke: Innefor båtene som deltar i regatten Mini Transat - offshore race for båter som er 6,5 m. lange - ble jo vunnet av en båt som ser ut som et badekar i baugen: Nå spiller vel klassereglene inn, men... er ikke sikker på at smalt forskip nødvendigvis alltid er bedre... Redigert 11.August.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.