Kohe321 Startet 10.August.2015 Del på Facebook Startet 10.August.2015 (redigert) Hei! Vi har en Nordkapp 605 Avant med en Evinrude 150hp HO motor kjøpt i år. Fantastisk morsom og sjødyktig båt som bringer utrolig mye glede, kunne ikke vært mer fornøyd. Men, ettersom fart er morsomt så har knopjaget begynt, og målet er de magiske 50 knopene. Foreløpig sitter det på en 19" Evinrude Viper propell, og med to stykker i båten + full tank får vi den opp i 46,7 knop med omtrent 5700-5800 RPM. Med en person i båten kommer den opp i 47,3 knop i litt medvind med 5800 rpm. Her tenker jeg at det kan være litt å hente med en ny og bedre fartspropell. Hvor mange knop tror dere vi kan vinne på å skifte til en Mercury Enertia 21"? Eventuelt en 20"? Litt usikker på hvordan RPMen vil bli med en Enertia da jeg har hørt at disse spinner raskere enn andre propeller i samme størrelse da propellbladene er tynnere utformet takket være X7 legeringen Mercury har utviklet. Det er sjelden mer enn 3 personer i båten, men selv med bare to personer vil vel Evinrudes egen Raker 2 i 22" bli for tungdrevet? Det er jo også mulig å montere en blokk på akterspeilet som dytter motoren lengre ut i vannet bak. Avanten har ikke tyngdepunktet like langt bak i båten som en Enduro, så vi merker at den går nesten en knop raskere om noen sitter i sofaen bak istedet for i stolen ved siden av føreren, slik at propellen dyttes litt lengre ned i vannet. En slik blokk vil vel kanskje gjøre vektfordelingen enda bedre slik at det kommer en ekstra knop der også? Nå er ikke fart alt, den skal jo også brukes som turbåt med 3 - 4 personer ombord av og til, så om 50 knop ikke lar seg gjøre er det greit, men vil uansett gjerne klemme ut et par knop til og komme over 48 knop. Holder en knapp på Enertia 21", men er denne muligens litt for stor? Takk for alle innspill! :) Redigert 10.August.2015 av Kohe321 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) ... her har du litt lesestoff...:https://baatplassen.no/i/topic/108089-valg-av-riktig-propell-til-evinrude-e-tec-150hk-ho/ Det er jo også mulig å montere en blokk på akterspeilet som dytter motoren lengre ut i vannet bak. Avanten har ikke tyngdepunktet like langt bak i båten som en Enduro, så vi merker at den går nesten en knop raskere om noen sitter i sofaen bak istedet for i stolen ved siden av føreren, slik at propellen dyttes litt lengre ned i vannet. En slik blokk vil vel kanskje gjøre vektfordelingen enda bedre slik at det kommer en ekstra knop der også? det er nok vektfordelingen som gir økt fart - mindre vekt foran = det trengs mindre kraft til å løfte båten ut av vannet -> mindre vannmotstand Du kan montere brakett av et eller annet slag, f.eks en heve/senkebrakett. Det vil kunne senke vannmotstanden ytterligere, spesielt om man har raker e.l propell som trives høyt i vannet Redigert 10.August.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kohe321 Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 (redigert) Takk for svar! Jeg kjenner til denne tråden fra før, og denne gjelder en Enduro, hvor Raker II - 22" tydeligvis er mulig uten brakett, fordi vektfordelingen ligger lenger bak i Enduroen enn Avanten. Dette er i samsvar med hva vår mekaniker har sagt da vi spurte ham om dette, hvor han anbefalte en brakett for å kunne bruke en Raker II - 22" på en Avant. Men jeg tror jeg helst vil slippe å bruke en brakett i første omgang og helst se hvor langt jeg kan komme uten. Jeg har lest veldig mye bra om Mercurys Enertia, og tenker denne kanskje kan gi god fartsøkning pluss generelt gode kjøreegenskaper til Avanten. Men er usikker på hvilken stigning som er best. I og med at jeg får rundt 5800 RPM med en Viper 19" med to personer i båten, så tenker jeg at en 21" Enertia (som naturlig gir høyt turtall) vil kunne bli en god mellomløsning? 22" blir vel lett for mye, selv om denne vel naturlig vil gi høyere turtall enn en 22" Raker? Og 20" blir vel litt poengløst ettersom jeg allerede får såpass god RPM med en Viper 19". Er usikker på hvor lett det blir å få testet disse Mercury propellene før kjøp, så all informasjon/erfaringer med denne propellen eller andre vil være veldig hjelpsomme. Redigert 10.August.2015 av Kohe321 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kohe321 Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 noen som har en formening om hva som vil passe best mellom en 20" - 21" Enertia, eller eventuelt andre propeller? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Mercury Tempest Plus, Mercury Enertia, Turbo-Prop TXP eller Turbo-Prop LIghtning er alle propeller som vil kunne jage det siste ut i hastighet. Men pga dia vil jeg tenkt 21" Enertia, 19" Tempest Plus, 20-21" Lightning, og TXP har man ikke lenger ned enn 21" som jeg antar blir for tung. Men så må jeg skuffe deg med at jeg tror nok ikke du kommer til 50 knop....hver knop oppover her representerer mye ekstra effekt. Selv om Viper ikke er min favoritt propell og nok ikke gir deg maks... Men 48-48,8 kan du kanskje få til. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Hvordan gikk det med Kohe321 og propellbytte? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.