Jump to content
  • Sign Up
John_Kr

Valg av riktig propell til Evinrude e-tec 150hk HO

Recommended Posts

John_Kr   
John_Kr

Prøver å spørre dere med kunnskap...

 

Slik jeg oppfatter det så får jeg velge propell type og merke fritt ved nyanskaffelse av en e-tec HO motor. Ser at Evinrude bruker REBEL, VIPER og RAKER II. Hva som er best aner ikke jeg, men jeg vil ha en propell som ikke ruster og som har høy virkningsgrad og sitter godt i vannet. Den enorme topphastigheter er jeg ikke så interessert i...

 

Båten vil da bli en NORDKAP ENDURO 605

 

Har dere noe erfaringer her?

Edited by John_Kr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Ingen propeller ruster :smiley:

Merke får du kanskje ikke velge fritt, men modell innenfor Evinrudes sortiment anter jeg ?

Men høres ut som du vil ha en 4-blads propell stålpropell, hvis de kan skaffe det da.

De er vel Cyclone som er aktuell da. Sitter bedre enn 3-blads, selv med høy monteringshøyde.

Men så skryter de jo mye av Rebel 3-blads også da.

 

Ifølge den helt ferske testen her er Rebel faktisk bedre enn Cyclone på noen områder http://www.evinrudenation.com/uncategorized/perfect-pitch/

Men pussig nok nøyaktig samme toppfart på Rebel og Cyclone.

Vet ikke om de har tatt "høyde" for at Cyclone kanskje kan monteres et hull høyere enn Rebel.

Cyclone har tydeligvis mindre "bow lift" enn Rebel, så den vil vel fungere bedre på noen skrog og dårligere på andre skrog, i forhold til Rebel.

Vil anta at Nordkapp 605 ikke krever mye "bow lift" fra propellen for å fungere optimalt.

Båten det har testet på ser noe mere framtung ut enn 605 Enduro da.

Edited by teerex

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

15-5 stål som ofte brukes i stålpropeller , kan få rustflekker i overflata, så litegrann stell må man regne med

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Ja det kan variere litt. Har en Michigan Apollo som overhodet ikke har antydning til rustflekker, mens en Powertech propell fikk litt antydning etter bare en gangs bruk, iallefall innvendig.

Men tilter man opp propell helt når båten ikke er i bruk, og kanskje spyler litt vann på den så blir det nok ikke noe problem uansett.

Share this post


Link to post
Share on other sites
alfaalfa   
alfaalfa

Mitt forslag er en Raker II i 14 1/2 X 22 som vil kunne gi deg ca akkurat 50 knop (-på innkjørt 150HO). Denne propellen er god på maks, ikke så god til å holde farten nedover i turtall. Men til å være en 3bl med de fartsressursene er den god propell som du nok vil bli fornøyd med.

 

Rust er ikke noe problem, men har godt av å få en fille over seg før vinterlagring.

Edited by alfaalfa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leve Norge   
Leve Norge

Mitt forslag er en Raker II i 14 1/2 X 22 som vil kunne gi deg ca akkurat 50 knop (-på innkjørt 150HO). Denne propellen er god på maks, ikke så god til å holde farten nedover i turtall.

 

Dette stemmer sikkert,

men hva er forskjellen på en innkjørt motor kontra en som ikke er innkjørt?

 

og hvorfor er ikke propellen så god til å holde farten nedover i turtall?

 

er det slippen som øker eller er det noe annet? I følge evinrude er Raker II overlegen allerede når du skal opp i plan: The Raker II prop is specially designed for getting you on plane faster...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Raker II er vel mere en toppfartspropell mens Rebel passer bedre for de som vil beholde god marsjfart og drivstofføkonomi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verado   
Verado

Hvorfor ikke rette en forespørsel til Nordkapp direkte?. Jeg er helt sikker på att de har testet ut en rekke propellere på disse båtene.

Da får du vite eksakt hva som passer, og slipper derved å gjette.

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Hvorfor ikke rette en forespørsel til Nordkapp direkte?. Jeg er helt sikker på att de har testet ut en rekke propellere på disse båtene.

Da får du vite eksakt hva som passer, og slipper derved å gjette.

Hei. Det er det vi har gjort, men det hørtes ikke ut som om de har testet dette med en 150HO motor, kun vanlig 115hk. De anbefalte at jeg prøvde SSP, men jeg mener at REBEL og RAKER II er bedre, jeg får fritt prøve.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Men siden toppfart ikke er prioritert for deg, men marsjfart/forbruk, så er vel Rebel den beste i følge tester.

Vanligvis er det nyeste propelldesignet best for allround bruk, siden det kanskje er vanskeligst å lage.

Rebel er vel den nyeste de har ?

 

Her er vel en av de beste kildene for informasjon omkring E-tec 150 http://www.etecownersgroup.com/?forum=136485

Edited by teerex

Share this post


Link to post
Share on other sites
alfaalfa   
alfaalfa

Dette stemmer sikkert,

men hva er forskjellen på en innkjørt motor kontra en som ikke er innkjørt?

 

og hvorfor er ikke propellen så god til å holde farten nedover i turtall?

 

er det slippen som øker eller er det noe annet? I følge evinrude er Raker II overlegen allerede når du skal opp i plan: The Raker II prop is specially designed for getting you on plane faster...

Innkjørt vil gi litt mer (kanskje så mye som en knop) fart. Så litt flisespikking der. Men vil ikke love mer enn det er grunnlag for.

 

Du kommer ikke til å merke at den har neon som helst problemer med å holde farten nedover i turtall. Fordi den er god, men det finnes de som er litt bedre. Men du må ha GPS og teste nøye før du evt merker forskjellen. Det er nok en gang detaljer. Men Evrinrude har ingen propell som jeg heller ville brukt enn Raker II - i den versjonen med løs hub. Jeg ønsker bare å være tydelig.

 

Raker II øker noe mer i slip ved lavere turtall, noe mer enn noen få andre propeller. Og var dårligere i sin forrige versjon Raker II uten løs hub. - Igjen jeg ville ikke prøvd andre propeller fra Evinrude.

 

Nordkapp selv anbefaler Raker II TBX (løs hub) på sin 605 Enduro med 150HO (i den dimensjonen jag har foreslått).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verado   
Verado

Mercury har et langt større utvalg av propellere i forhold til Evinrude så kanskje der kan vere saker som passer bra.

Hub til Evinrude får du på Mercury propellene så det er ingen problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Innkjørt vil gi litt mer (kanskje så mye som en knop) fart. Så litt flisespikking der. Men vil ikke love mer enn det er grunnlag for.

 

Du kommer ikke til å merke at den har neon som helst problemer med å holde farten nedover i turtall. Fordi den er god, men det finnes de som er litt bedre. Men du må ha GPS og teste nøye før du evt merker forskjellen. Det er nok en gang detaljer. Men Evrinrude har ingen propell som jeg heller ville brukt enn Raker II - i den versjonen med løs hub. Jeg ønsker bare å være tydelig.

 

Raker II øker noe mer i slip ved lavere turtall, noe mer enn noen få andre propeller. Og var dårligere i sin forrige versjon Raker II uten løs hub. - Igjen jeg ville ikke prøvd andre propeller fra Evinrude.

 

Nordkapp selv anbefaler Raker II TBX (løs hub) på sin 605 Enduro med 150HO (i den dimensjonen jag har foreslått).

Hei

Takker for innspillene, skal foreslå at båten leveres med Raker II, men de sa at ble jeg ikke fornøyd så prøver vi en ny... service

 

Redigert:

Ser at Rebel TBX kommer svært bra i tester, må vurdere den også da. Det som gjør meg litt overrasket er dersom du søker på brukte propeller av Raker II TBX og Rebel TBX så ser du stor forskjell på korrosjon, Raker ruster mens Rebel er fortsatt blank. Nå vil jeg legge til at jeg har prøvd flere propeller på min Yamaha, den enesten som gikk gjennom nåløyet er Yamaha PRO propellen, den ruster faktisk ikke og jeg føler at den er rimelig bra som allround propell.

Edited by John_Kr

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap rundt dette, men ut i fra tester og diverse nettsider så fant jeg ut at REBEL var den beste propellen for meg, men båtleverandøren anbefaler ikke denne. De anbefaler Viper eller Raker II.

 

Jeg ser rett og slett ikke forskjennen på disse jeg.

 

Ser at alfaalfa anbefaler også Raker II, men hva med Viper? Hvilke egenskaper har den?

Edited by John_Kr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verado   
Verado

Jeg har litt erfaring med Viper propellen, den satt på en båt jeg hadde tidligere ,nemlig en Ryds 620 GTS, på den var det montert en E-Tec 150 HO.

 

Viperen passet utmerket på denne båten, god aks, god fart på marsjfart, og høy toppfart (42 knop).

Denne propellen passer bra på litt lettere båter som Rydsen og Nordkappen som du vurderer å kjøpe.

 

Min erfaring med denne propellen er meget bra på denne type båter.

Edited by Verado

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Kanskje båtleverandøren ikke har testet med Rebel, eller at de kun har fokusert på toppfart i sine tester ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Får bare ta et valg...

Jeg er ikke så opptatt av denne toppfarten, men mer mot at propellen sitter bra i vannet. Men Leverandøren er svært fleksibel, er jeg ikke fornøyd, --- kom å bytt ---

 

Har forresten bestilt båten, de har båt på lager, men de mangler motor, den er nå bestilt. Valgte en Grafittsort Evinrude e-tec 2014 150 HO, ser flott ut.

Ellers så ble det Hi-Line pakken og Garmin 721XS pluss ICOM 400BB (Black box) VHF.

 

Får den i mai :-)

Edited by John_Kr

Share this post


Link to post
Share on other sites
alfaalfa   
alfaalfa

Jeg tror nok at Rebel er en god propell. Den har bra med bladareal så dersom du har en tyngre større båt vil den gi mer skyv og bedre marsjfart

 

Men du har en liten lett båt. Med muligheten som leverandøren gir deg er jo topp så kan du teste Raker mot Rabel. Viper er nok mindre egnet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Ok, har i dag snakket med Leverandøren og de er enige i de anbefalinger som er kommet frem i denne tråden, dvs jeg har nå bestilt båten med Raker II propell, dimensjon blir vel i den gata alfaalfa anbefalte. Så får vi se når jeg får båten en gang i mai, de hadde ikke grafitt sort motor (150 H.O.) på lager, måtte bestilles.

 

:yesnod:

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Jeg har ennå ikke fått båten, får ikke tid til å hente den før ca 1. juni. Fikk vite at de (Nordkapp) har endret litt på probellvalg siden sist, fra Raker II 14 1/2 X 22 til Viper 14 1/4 x 22, aner ikke hva dette utgjør men oppfatter at det er marginale endringer det er snakker om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

alfaalfa

 

Hva mener du om det Nordkapp har kommet med, se mitt forrige innlegg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Hei igjen.

Da ser det ut som om Nordkapp har testet en del propeller på Enduro 605 med 150Hk H.O. motor, de anbefaler nå en VIPER 14 1/4 (1/2) med stigning 21". Satser på denne da når avgiften forsvinner...

Share this post


Link to post
Share on other sites
alfaalfa   
alfaalfa

Hei,

Viper er en propell med mer skyv karakter med større bladareal. Viper vil nok ha bedre midrange - marsfart og drivstofføkonomi på lavere fart enn RakerII. Mens Raker II har bedre toppfart og baugløft.

 

Så du går fra typisk fartsprioritering til marsfart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
John_Kr   
John_Kr

Hei,

Viper er en propell med mer skyv karakter med større bladareal. Viper vil nok ha bedre midrange - marsfart og drivstofføkonomi på lavere fart enn RakerII. Mens Raker II har bedre toppfart og baugløft.

 

Så du går fra typisk fartsprioritering til marsfart.

Ok, veldig bra...

 

Har du noe formening om å velge 4-blader, ser at noen svermer for det, dette er vell også "midrange" propell, men da blir det vel helt andre dimensjoner (diameter & stigning).

 

Update:

Få nå melding om at 4-bladerne til OMC fungerer i på denne ekviparsjen.

Da får vi gå for VIPER da, trur dette blir meget bra.

Edited by John_Kr

Share this post


Link to post
Share on other sites
alfaalfa   
alfaalfa

4 blad tar den enda lenger i forholdet bedre grep, høyere marsfart og enda lavere toppfart. Alle varianter over det faktum at det er mer bladareal som gir mer skyv. De vil også løfte akterenden mer enn 3 bl og er lettere på rattet.

 

Så du er ett steg nærmere mhp å få mer skyv/grep. Men ikke fullt så mye som en 4 blad.

 

4 bladere er bedre med båter som har stor våt flate, og/eller større og tyngre, og gjerne med behov for å løfte skroget opp av vannet for å få fart - igjen innfor sin type. Litt satt på spissen.

 

Jeg oppfatter Nordkappskroget til å være effektivt og relativt smalt og har god balanse, slik at det er bra med 3 bl på dette. Med mindre man oftest kjører med full båt, eller mye ute i havet, bruker den mest/mye til vannsport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...