Jump to content

Hvor på dynamoen fester man Biltemas turteller for diesel?(bilder)


Martin Blomberg

Recommended Posts

Jeg kjøpte en diesel turteller fra Biltema. Denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Maleinstrument-for-batbruk-2000032986/?artId=258029

Den skal koples til dynamoen står det.

"Bosch: klemme W

Delco Remy: klemme R

"

Er det mulig å identifisere om jeg har Bosch eller Delco Remy med hjelp av bildene?

Er det noen som vet hvor på min dynamo (også ut i fra bildene) som kan si hvor jeg skal feste ledningen fra turtelleren?

 

Bilde 1: Den eneste lesbare på hele dynamoen er denne saken:

bilde

 

Bilde 2: Den røde kabelen er av mekaniker koblet til batteriet (for å lade batteriet):

bilde

Link to post
Share on other sites

Du verden. Utifrå bildet å dømma, so er der ikkje fleire ledningar på denne dynamoen enn denne B+ ledningen. Ikkje eingong ladelys, klarer eg å sjå. OG eg klarer ikkje å sjå at denne dynamoen har noka W-uttak. No er det mulig å byggja inn eit W-uttak i ein slik dynamo, men for å få dette til må dynamoen skruast sund, rotoren skal ut og det skal loddast inni der.Du skal ha god kunnskap om dynamo og om lodding for å få dette til, det er ogso fort gjort å ødeleggja dynamoen i denne prosessen.

Den svarte boksen som det står HÜCO på er spenningsregulator, der har Italjohn rett.

 

EDIT

Når eg ser nøye etter no, so ser eg eit flatstikk uten ledning på, nedi den firkanta opningen akkurat der ledningen er tilkobla. står der noko i godset om den?

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vanskelig for å tro at dette er Delco. Den 'flate tilkoblingen' rett under røde leder er jeg nokså sikker på er for ladelampe og senseledning. Uten at jeg er helt 100 på det. Dog, Delco  har samme patentet. Som Dinamo skriver, skal du ta ut en W for turteller, må du inn og lodde en leder før likeretteren. Du skal altså ha et uttak fra 'vekselstrømsiden'. Ikke veldig komplisert, men du må vite hva du driver med. Diodebroen går fort fløyten. Se her:

dynamo_bakside.jpg

 

Dette er baksiden av en Delco. Og her ser du at navnet er støpt inn i baklokket. Over B+ (sort leder) sitter tilkoblingen for sense og ladelampe (blå og rød her). Rett under den røde tapen på B+ kommer det ut en rød leder med skjøteklemme. Det er der jeg har drillet hull i dynamoen for å ta ut W for turteller. Som du ser, denne dynamoen ligner ikke mye på den du har.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok ikke kunnskapene for å lodde en w utgang. Dynamoen er uansett av ukjent alder. Bedre å erstatte tenker jeg. Grunnet begrenset budget: kan jeg kjøpe en av disse på biltema?

http://www.biltema.no/no/Sok/?query=dynamo

 

Eller kan økonomideler ha bedre dynamoer til en rimelig pris?

Noe annet å tenke på når man bytter dynamo?

Link to post
Share on other sites

Funker helt utmerket. Bare pass på at du kjøper dynamo for kilerem, om du har det, eller multirem- om du har det. Og om du har en kilerem, kjøp maks 60 A. Erfaringsmessig vil høyere laster fra dynamoen fort kreve to kileremmer eller multirem. Hulda har 69 A med en kilerem. Og den kileremmen har en tendens til å glippe på kileremskiven. Dette medfører at turtelleren går bananas.

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk til et dieselelektroverksted med den gamle når den måtte byttes. Fikk en innbyttedynamo for under 1000 lappen og da flyttet de reimhjulet fra den gamle til den nye. Men den nye hadde heller  ikke W- uttak for turteller så det var litt irriterende da. Men de fleste nye har vel et slikt uttak.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke en turteller avlesing frå dynamo avhengig av utvekslings forholdet mellom reimskiven på crankshaft og skiver på dynamo?Dynamohastighet alene gir ikke riktige RPM på motoren,

Må ikke turteller " matches" til motoren.

Utvekslings forholdet mellom reimskiven på crankshaft og skiver på dynamo er ein faktor. Ein annen er antall "klør" i dynamoens rotor. Derfor har ein slik turteller eit vidt spekter å justera på. Ein måte å justera. er å setja eit turtall, og lesa hastigheten med f. eks eit strobelys. Deretter justera turtelleren til samme hastighet. Ei justering skal vera nok for heile turtallsområdet.

 

Funker helt utmerket. Bare pass på at du kjøper dynamo for kilerem, om du har det, eller multirem- om du har det. Og om du har en kilerem, kjøp maks 60 A. Erfaringsmessig vil høyere laster fra dynamoen fort kreve to kileremmer eller multirem. Hulda har 69 A med en kilerem. Og den kileremmen har en tendens til å glippe på kileremskiven. Dette medfører at turtelleren går bananas.

At turtelleren går bananas er det minste problemet i denne sammenhengen. Når reima glipper - eller slurer som eg ville sagt - på reimskiva, blir reima veldig slitt veldig fort, med fare for at den skal ryka når du treng den mest.

      (du har vel reserve reim ombord?)

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Om remmen glipper lite grann, så er det ikke nødvendigvis slik at det slites særlig mye. Men turtelleren reagerer spontant på endring i frekvensen. Den remmen som sitter på nå har glippet, nå og da, over er periode på 300 motortimer. Var ny våren 2013. Det er ikke særlig tegn til slitasje ut over det normale. Glippingen kommer vanligvis når dynamoen skal levere mer enn 40 A og brå turtallsendring på motoren. Etter en tid roer det seg ned. Så kan man vel la det være et åpent spørsmål om hva som er det minste eller største problemet, for meg er det glippingen som irriterer.

 

Men poenget her er at det har liten hensikt å installere en stor dynamo om ikke også fremdriftsanordningen matcher.

 

Joda, Hulda er utstyrt med reserve ledninger, sikringer, remmer, ventiler, dyserør, dynamo, filtere, pumper og et par hundre kilo andre dingser. Pluss verktøy og kompetanse til å foreta utskiftinger ad hoc. Må se å få noe av alle disse greiene på land etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Funker helt utmerket. Bare pass på at du kjøper dynamo for kilerem, om du har det, eller multirem- om du har det. Og om du har en kilerem, kjøp maks 60 A. Erfaringsmessig vil høyere laster fra dynamoen fort kreve to kileremmer eller multirem. Hulda har 69 A med en kilerem. Og den kileremmen har en tendens til å glippe på kileremskiven. Dette medfører at turtelleren går bananas.

Har en prestolite dynamo på 90 A og en kilrem og har aldri opplevd sluring uansett hvor mye jeg tapper batteriene.100 A derimot anbefales dobbel kilrem...

Link to post
Share on other sites

Hvis man nøøøye leser det jeg skriver over, så går det i hovedsak på at dynamoen må ha en fremdriftsanordning som matcher avgitt effekt. Budskapet er at det ikke er noe vits å kjøpe dynamo med større effekt enn hva driften kan hanskes med. Men jeg kan utdype. Det gjelder eksempelvis hvilken bredde remmen har. Altså om den er 10- eller 13 mm (tror jeg er de vanlige dimensjonene, men la oss ikke kverulere om det). Altså større areal, mer friksjon. Så er det omslutningsvinkelen, der er det to ting: Hvor stor er remskiven (diameter) og over hvor mange grader av omkretsen er remmen i kontakt med remskiven, altså mer friksjon. Dernest kommer strammeanordningen, hvor 'fint' er det mulig å justere strammingen på remmen. Og nå filosoferer jeg over drift med kun en rem. Dernest kommer om man har dreid eller presset kileremskive. De dreide har en tendens til å gi bedre friksjon enn de pressede.

 

For motoren til Hulda ble det levert 60 A dynamo som standard.

Link to post
Share on other sites

Men det er to flatstifter der. D+ står ovenfor den ene flatstiften.

 

D+ er til ladelampe og litt underlig at du ikke har det tilkoblet. Den andre kan bare være et flatstiftfeste til B+ slik at man velger om man bruker flatstift eller mutterfestet som er benyttet på din. Spesielt hvis stiften er vesentlig større enn D+ stiften. Men mest trolig er vel at det er sensekabelfeste, men det vil jeg ikke svare noe sikkert på.

Link to post
Share on other sites

      

Martin Blomberg : Da kommer det et dumt spørsmål :-)

Hva er funksjonen til et sensekabelfeste?

 

Ingen spørsmål er for dumme, men om jeg er den rette til å gi et fullstendig svar er tvilsomt.

En sensekabel kobles for eksempel til batteriets + pol og inn i denne stiften på dynamo. Da er det spenningen på batteripolen som avgjør når dynamo skal redusere ladingen. Dette er en fordel om man har skilledioder i opplegget da slike dioder kan gi vesentlig spenningsfall, opp mot 0,5 volt på noen eldre typer. For å få 14,4 volt inn på batteriet må altså dynamo presses opp i 14,9 volt i visse tilfeller og det er det sensekabelen gjør siden den måler på batteriet. Hvis ikke blir det ikke mer enn 13,9 inn på batteri siden en dynamo uten denne stopper på rundt 14,4 volt ut.

Men er det ikke skilledioder betyr det ikke så mye, for spenning på batteri plusspol og B + på dynamo, stort sett er veldig lik uten skilledioder.

Men om det er uttak for sense vil jeg ikke svare på.

 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...