Sydkorset Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Hei, og takk for tips. Jeg så denne motoren, men jeg leser så mye rart om "kinamotorer". Er dette en av unntakene, som faktisk er bra saker? Anbefaler deg å sjekke ut pris på motorer fra Craftsman også. De har motorstørrelse både i 33 og 42 hk til en helt grei pris. Er brukt pålitelige Mitsubishimotorer som basismotor. Undetegnede kjøpte selv en 42hk Craftsman til min 27fots Viksund Columbi for et par år siden, til fordel for en Yanmar 3qm30 33hk. Har ikke angret et sekund. Passe stor motor for ei slik snekke. (Veier rundt 3tonn) Disse motorene leveres med 6års garanti, og er vel samme som Sole diesel og Vetus, bare til en billigere penge. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Jeg ville ikke ha brukt penger på en 33hk Yanmar. Regner med at det er en 3QM30, og det er I så fall langt fra deres mest vellykkede produkt.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Vanskelig valg, det kommer også litt an på hvor glad du er i båten din. Husk at eldre båter er tungsolgte, selv med ny motor. Kan være rasjonelt å selge båten rimelig med ødelagt motor, for så å kjøpe en ny (brukt) båt der noen andre har tatt investeringen og jobben med å skifte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 I vurdering av rep av so gammel motor, er deletilgang og korvidt motoren har utskiftbare (våte) sylinderforinger ting som eg absolutt ville vurdert. Om so motoren skal splittast totalt, og sylinderforinger ut, so gir det ogso ein fantastisk tilgang til kjølekanalene, so god tilgang at du nærmest kan gå laus med spade og få dritten ut. Personlig er eg ogso tilhenger av gammel motor, utifrå at eg ved eit par anledninger har hatt store og kostbare problem med elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Selv om motoren har gått varm og stoppet trenger den ikek å ha skjært seg. Om OSS kan se på den og gi en tilbakemelding på status ville jeg ha gjort dette først og fremst. Det koster ikke all verden å demontere for en diagnose, og så får man heller vurdere om det er verdt pengene å overhale. Bare husk at det er en grunn til at motorer blir solgt brukte, man selger ikke ofte noe man er 100% fornøyd med selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Har selv en V Penta D2, 55 hk i min Sollux 24. Ville ikke eid den båten med 33 hk. Heller for mye krefter enn for lite. Comet 26 er en båt som fortjener litt ekstra. Motoren du har i dag er jo en velkjent blokk i fra Mercedes. Er sikkert produsert flere milioner av denne. Skal du bytte motor så må du sikkert bytte propell, motorfester etc. også. Det er ikke billig. Napp ut motoren og send den til overhaling. Regner med at det er en del MB-klubber som kjenner til folk som kan denne motoren. I mellomtiden sørger du for at varmeveksler, pumper og filtre er i tipp-topp stand til du får motoren i retur. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Hva er betegnelsen på denne MB-motoren? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) (...) skal du over [7 knop] må det være flaps, flyndre eller en skrogfasong som er laget for mer enn snekkefart. Tradisjonelle snekker er bygget uten bæreplan, (...) Mange nyere snekker har skrog med bæreplan. Enten under akterenden av båten eller i form av ei plate som er montert bak akterstevnen. Slike båter kan gå fort (...) da kan du pøse på med så mye hester du bare vil. Takk for oppklaringene. Det er altså forskjell på "snekke" og "snekke" :-) Jeg tror fortsatt at 33 hk burde være tilstrekkelig for en båt med fortrengningsskrog (altså tradisjonell snekke) og under tre tonns deplacement, men dersom båten er i stand til å bryte seg forbi skrogfarta, så kan jeg forstå at det er ønskelig med mer. Wikipedia-artikkelen om snekke samsvarer ikke helt med det jeg oppfatter at typisk omtales som en "snekke" i dag - men jeg har prøvd å definere en typisk "allminnelig snekke" på Båtwiki'en - er det noen som har kommentarer til den artikkelen? Burde egenskapene til en snekke beskrives bedre? Redigert 17.August.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Torsen67 Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Nå er det jo sånn at vi omtaller alle båter med rund rumpe som snekke. Egentlig et uttrykk som er misforklarende i disse dager. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 17.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2015 Hei. Motorbetegnelsen er: om615.910. Resten av motornummeret er: 10-010893. Med denne motoren har ikke kommet over 7 knop på stille vann. Det peker i retning "åpning av motor for diagnose". Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Nja, denne motoren har vel en gang vært helt i orden, og da blir spørsmålet om den hadde det turtallet den skal ha. Hvis den hadde maks turtall, men bare 7 knop, så hjelper det jo ikke noe på farten i hvert fall, selv om motoren overhales. Da må det andre endringer til også, som propell eller gir. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) Dette er vel opprinnelig en MB 180/200 diesel sugemotor, en skikkelig steinknuser som er nesten uslitelig men kanskje ikke av de mest miljøvennlige. At du ikke har oppnådd mere en maks 7 knop med denne skyldes kanskje litt feil dimensjonering av gearutv. eller propell. Kanskje derfor oså varmegang . Skroget på Comet 26 er klar for vesentlig mer fart og power. Som du selv skriver er dere i ferd med å vokse ut /fra denne båten. Prøv å få en nogenlunde diagnose på nåværende tilstang på motor og hva det vil si i kostnader for å få den i drift igjen. Da har du noe å tenke på videre vedr. nåværende bruksverdi, ev. salg kontra innvestering i noe annet. Jeg har selv byttet motor i en eldre båt med det resultat at sluttsummen ble 20% høyere enn det som opprinnelig var kalkulert. Derfor tenk deg nøye om.. Redigert 17.August.2015 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Har selv comet 26ac med 45 hk bmw D-2 ! Den har en fart på 9 knop ved fult pådrag ca 2900 omd. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 (redigert) Nå er det jo sånn at vi omtaller alle båter med rund rumpe som snekke. Egentlig et uttrykk som er misforklarende i disse dager. Tja, dette har vel vært debattert før men, så enkelt at alle spissgattere kalles snekke er det vel ikke? Vi vil vel ikke kalle f.eks. en Grinde eller en Nordlandsbåt for en snekke? Redigert 18.August.2015 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Festina Lente er en spissgattet snekke/ turbåt på 30 fot. Bygget i 1952 er den slank i rompa, og uten påmontert ekstra bæreplan akter oppnår den kun deplasementsfarten sin, og vil ikke få mer fart uansett hvor mye HK vi pøser på med. Det er hva jeg vil kalle en snekke i gammel forstand Den har en 50 HK SABB/ Mitsubishi, vi tar ut ca 20 - 25 HK ved 1800 - 2000 o/min og da flyter den fint avgårde i 6,7 knop. Moderne snekker med modifiserte undervannsskrog akter vil kunne oppnå helt andre farter - og dermed gjøre seg fortjent til helt andre motorer med mer ooomph. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 (redigert) Er det mulig og sende min motor til overhaling noe sted ? Ser flere anbefaller det !? Og vil det lønne seg sånn ang pris ? Evt hvor ? Redigert 18.August.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Jeg tror jeg ville forhørt meg i bilverden. Altså via en MB-klubb eller et forum som kan de motorene. Ble jo produsert i hopetall disse. Kanskje det finnes noe form for byttemotorer? Men skal ikke se bort ifra at du må til utlanet. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Du finner 616/615som går for en tusenlapp og oppover på finn. Mariniseringen har du allerede Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 (redigert) Kan du utdype det litt 616/615 for en tusenlapp ? Er det det en annen motor min marininisering passer på ? gjerne en link ! Redigert 19.August.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Fant lite i farta akkurat nå, men denne dukket opp bare med å søke OM 615Tilstanden ser så som så ut, men selger virker til å ha mulighet til å ta en sjekkHusk forøvrig at en bilmotor ser langt mer "grapsen" ut.http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45181652&searchclickthrough=true&searchQuery=om615 Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Hei Hmm! Dersom din BMW er en marinisert bilmotor så har jeg veldig god erfaring med Alf Lie Motor på Furuseth i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 (redigert) Bmw har jo laget endel egne marine motorer ! Så det er vel igrunn ikke en bilmotor. Bmw Marine D50-2 heter den jo. Mener den er marinisert av bmw. Så tror/vet den er laget for båt. Redigert 19.August.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2015 Hei igjen, nå er diagnosen klar; totalt havari på både kam, veiv og et par stempler. To av bukkene til kammen var knekt tvers av, og den siste satt helt fast i kammen. Mulig at en 'treg kam' har gitt varmgang i motoren? Eller har en dårlig kjøling gitt varm motor pg treg kam? Uansett; har kjøpt en brukt OM616, og setter over nødvendige deler på den. Takk for alle inspill! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2015 Del på Facebook Svart 13.September.2015 høres ut til at ting ikke har fått den smøringen de skulle hatt...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
water Svart 6.April.2018 Del på Facebook Svart 6.April.2018 (redigert) Ser at dette er en litt gammel tråd, men en 33Hk dieselmotor vil fungere aldeles glimrende i en Comet 26. (ser at trådstarter ikke sier merke/modell på båten, men så videt jeg vet er det bare Comet 26' som er 307 cm bred og nesten 26' lang) Denne båten har flatt akterskrog/bunn med svært gode bærende egenskaper, og graver seg derfor ikke ned når farten øker. En 33 hk motor vil gi ca 8 knop på denne båten. Jeg har samme båt med en Bukh 36 hk, den gjør ca 8,5 knop på maxfart. Båten er dessuten også egnet for større motorer. Produsenten testkjørte den me en 108 Hk, og kom opp i over 16 knop.. Redigert 6.April.2018 av water (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.