Jump to content

Er 33hk nok til en 26 fot snekke?


Familiesnekke

Recommended Posts

Kommer helt an på hvor fort du vil at den skal gå. Vi har en gammel snekke på hytta (25 fot). Den har fortsatt sin gamle Saab 15 hk og har marsjfart på 10 km/h. Det holder når den kun blir brukt til mindre turer i skjærgården rundt hytta. Så jeg skulle tro en 33 hk holder fint, men særlig fort vil den ikke gå, selv med 33hk. 

Link to post
Share on other sites

Hei, en god tråd kan aldri bli for gammel; takk for referansen :)

 

Det som hadde skjedd med den gamle motoren var varmskjæring; på grunn av at BEGGE sjøvannsinntakene hadde grodd fullstendig igjen med rur og blåskjell. Jeg overtok båten liggende på vannet, så jeg får aldri vite hva slags grunnarbeid og stoffing som var gjort på og rundt «silene» på inntaket, før sjøsetting den våren.

 

(Neste gang jeg kjøper båt, så skal bunnstoff- jobben sjekkes grundig, før jeg begynner å bruke båten.)

 

Min første motorbyttehistorie endte med at jeg fikk tak i en tilsvarende motor, bare litt nyere og med 65hk, fikk hjelp til å sette over gir og motorlabber, og rens av kjølesystemet. Deretter fikk jeg hjelp av en lokal marina til å heise motoren inn i båten, og så var det bare å koble alt sammen igjen selv, siden alt det ytre var på samme plass som forrige motor; lett som en plett; smækk på plass; «ny lett-overhalt motor» til en totalkostnad på ca 20’000kr.

 

Om jeg skulle fått et verksted til å sette inn en annen motortype (jeg ringte litt rundt) så hadde det kommet på 50’-75’000, bare for selve jobben! DET nytter ikke på en båt med salgsverdi på under 100tusen! 

 

Etter dette har vi hatt to «problemfrie» båtsommere i 7-8 knop. 

 

Vi er nå på jakt etter noe større, så bare si ifra om noen vil ha en pent brukt, godt vedlikeholt og oppgradert Comet 26, med 5 faste soveplasser til en symbolsk båtpris:) 

 

Link to post
Share on other sites

@FAMILIESNEKKE.     

Er det ikke en Comet 26 du har ?,   i så fall hva slags snekke er det ?

Ja, groing i sjøvannsinntakene er noe dritt,,,,   selv har jeg kun kjørt i ferskvann og sluppet sånne utfordringer.

Har en 1980 mod Comet 26 med 36 Hk Bukh, som jeg vurderer å enten oppgradere elller sege til en mye mindre båt.   (både kone og unger har liksom mistet litt interessen etter hvert, så båten føles noe stor for meg alene).

Vurder å oppgradere med el-motor med autopilot og ekstra påhengsmotorer, men usikker på avgjørelsen)

Hvis du er intereset i Comet 26 i veldig god teknisk stand, vurderer jeg også salg til en grei pris, 50.000-120.000.

 

 

Redigert av water (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...