Jump to content

correct plassering av sikringer


storken28

Recommended Posts

For ein gammal elektrikar som eg er, so er det soleklart at sikringane skal plasserast so nær busbar som mulig. Dermed so sikrer dei ogso mot eindel kabelfeil. Om ein circuit breaker gir bedre beskyttelse enn ein sikring, kan der vel vera eindel meininger om, fordi der er so mange forskjellige produsenter av både circuit breaker og sikring. dermed er desse laga i ulik kvalitet og med ulike toleranser.

Forresten, når eg var i arbeid som elektrikar, og eg har vore med på både boliger, industrianlegg og skip, so var det alltid det at - sett opp so mange sikringskurser, og so lite på kvar kurs, at sikringer aldri ryk.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var liksom det jeg også regnet med, men når det ovenfor ble skrevet: "Om ein circuit breaker gir bedre beskyttelse enn ein sikring , . . . " begynte jeg å lure.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig når det gjelder biltypen av porselensikringer, men glassikringer er fremdeles mye brukt i elektronisk utstyr. Disse ser jeg ikke noe negativt ved. Har en behov for automatsikringer, ville jeg heller gått over det elektriske anlegget. Sikringer skal ikke stadig gå slik at en har behov for automatsikringer. Og skrekk og gru for prisen på slike kvalitetsautomatsikringer for 12volt. En kan kjøpe (og skifte) maaaaange bladsikringer for den prisen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Circurit brekker er engelsk for sikring.

Mener noen det er forskjell er jeg interessert å høre.

Ellers enig i at sikring skal nær fordeler / bussbar.

Tja - det engelske ordet for sikring er vel fuse. På norsk har vi noko som er kalla effektbrytar, som er kalla Circurit breaker. Og so har vi diverse sikringsautomatar som går i klassen mini effektbrytar,

Link to post
Share on other sites

Fra Wikipedia:  https://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_breaker

 

 

 

circuit breaker is an automatically operated electrical switch designed to protect an electrical circuit from damage caused by overload or short circuit. Its basic function is to detect a fault condition and interrupt current flow. Unlike a fuse, which operates once and then must be replaced, a circuit breaker can be reset (either manually or automatically) to resume normal operation. 

 

Mao: Circuit breaker = Automatsikring

Link to post
Share on other sites

Enig når det gjelder biltypen av porselensikringer, men glassikringer er fremdeles mye brukt i elektronisk utstyr. Disse ser jeg ikke noe negativt ved. Har en behov for automatsikringer, ville jeg heller gått over det elektriske anlegget. Sikringer skal ikke stadig gå slik at en har behov for automatsikringer. Og skrekk og gru for prisen på slike kvalitetsautomatsikringer for 12volt. En kan kjøpe (og skifte) maaaaange bladsikringer for den prisen.

I Industrien er det i hvert fall gått mere og mere over til automat sikringer, dette fordi konsekvensene av en kortslutning kan være stor, Porselens sikringene har også en større belastnings evne enn en automat sikring. d.v.s at en 10a sikring kan tåle en belasting opp til 18A over en lengre periode en automat sikringer, kortslutnings evnen er også forskjellig, når det gjelder glass sikring er dette ikke tillatt offshore meg bekjent, i hvert fall ikke på kritiske steder. Denne har også en del av de samme problemene som porselens sikringer.

Link to post
Share on other sites

I installasjoner tilkobla lysnettet, er porselenssikringar eit mindre og mindre problem, i og med at dei ikkje lenger er tillatt brukt ved nyinstallasjon og større oppgraderinger. Dette har ogso gjort sitt til at sikringsautomater er blitt billigare, noko som auker hastigheten på utskifting.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg en skal holde installasjoner for lysnettet hjemme unna denne diskusjonen. Det er stor forskjell på de porselensikringene en bruker/brukte hjemme og de "dritt" bilsikringene som mange eldre båter ble utstyrt med.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I Kornelia har jeg utelukkende installert det som omtales som automatsikringer fra E.T.A. For meg fungerer de som kombinert sikring og strømbryter. Autopiloten har for eksempel egen kurs - og dermed egen av/på-bryter. Lanternene har også hver sin kurs/bryter, (sidelanterner og akterlanterne deler en) Dieselbrenneren (pumpa som forer den med diesel) har sin egen osv. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle installert både sikring OG bryter. Det blir minst 3 koblinger ekstra som kan gi dårlig kontakt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Smelte / porselenssikringene er det beste som finnes når det gjelder å slukke lysbuer (Les DC inst)

Det finnes moderne brytere/sikringer vern som håndterer DC lysbuer bra, det vanlige er å bruke alle 3 eller minst 2 faser/kontaker i serie over bryteren for å distribuere lysbuen og dermed unngå at kontakter brennes.

 

Circuit Breaker kan være alt mulig men er i utgangspunktet kun akkurat det - en kretsbryter.

Derutover finnes det mange med forskjellige "trip" funksjoner som kan være fjernstyrt fra ekstern kontrollmodul, de kan ha innebygget termisk og magnetisk vern hvor det termiske tar seg av overbelastning mens det magnetiske tar seg av kortslutninger.

 

Automatsikringer har alltid termisk og magnetisk vern og heter vel egentlig fuse breaker på svelvik engelsk men ser at uttrykket circuit breaker er det vanlige i bruk.

 

bilde

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skrekk og gru så mye som kan svikte i en slik sak du viser bilde av Bay_liner. Da foretrekker jeg en smeltesikring av type flatsikring! Og disse finnes oggså med porselen og ikke plast.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Automatsikringer har også en annen ulempe. De har litt spenningsfiall. Dette kan være et problem på kjøleskap varmere og kokeapparater, som både har høy startstrøm og sender på spenningen før de starter. Av alle sikringen som vises i tråden her er jeg enig med Lars, flatsikring for bil, det enkleste er ofte det beste

Link to post
Share on other sites

På et elektrisk system på en båt,hva er riktig?Skal sikringer/evt.circuit breakers plasseres mellom bussbar (pluss) og den individuelle bryter inn, eller mellom bryter ut og bruker eller tett før brukeren?

 

For å få det 100% burde det være begge deler.

En sikring mellom strømkilde (batteri) for å sikre ledning mellom strømkilde og fordeling (busbar). Så nærme batteri som mulig.

Så sikring etter fordeling/bryter for å sikre kabel i hver kurs.

Link to post
Share on other sites

Skrekk og gru så mye som kan svikte i en slik sak du viser bilde av Bay_liner. Da foretrekker jeg en smeltesikring av type flatsikring! Og disse finnes oggså med porselen og ikke plast.

 

bilde

 

Helt enig - det enkleste er det beste - spesielt i båt. Denne sikringen sammen med en vanntett sikringsholder gjør livet enklere.

 

Ellers har jeg gjennom 30 år servet produkter med bla slike sikringer som vist under. De har i tillegg til sikringstråden en sekundær alarmtråd - begge sølv - som holder en bryter/hvitt flagg som aktiviseres så fort hovedsikringen brenner av.

 

Da vises et hvitt flagg i alarmhullet samt at det er mulig å legge ut eksternt lampesignal ell om en ønsker det.

 

"Bulletproof"

 

Sikringtrådene kan erstattes med nye og de er således ombrukbare.

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg oppgraderte nylig det elektriske anlegget i båten, men beholdt Carling automatsikringene. Disse fungerer strålende, også på mitt Wallas kokeapparat og varmeapparat som visstnok skal være sære på startspenningen.

Kjekt å ha en bryter for alle kurser, men hadde kanskje ikke brukt penger på så mange automatsikringer dersom jeg skulle bygd nytt.

Denne typen har jeg diverse av (kanskje litt gammeldags?):

bilde

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har gjerne en hovedsikring på f.eks 100A plassert rett etter batteriet, og en sikring for hver forbrukskrets.

 

Jeg har valgt å bruke et bryterpanel med innebygget automatsikring for hver krets, som da også blir foredlingskinne for pluss. Jeg har bare en sesongs erfaring foreløpig med denne. Har erfaring med en Bavaria med fabrikkinstallert bryterpanel,  der det aldri har vært noe problem. Jeg kan forstå skepsisen til automatisikringene, men av alle ting som som kan gå galt i en strømkrets er nok disse av de mest driftssikre.  Jeg foretrekker at det er enkelt og intuitivt å betjene, og ønsker meg ikke tilbake til sikringsboks-gjemt-bort-på-utilgjengelig-sted-og-dette-må-far-fikse-og-lokk-som-er-klønete-å åpne-med-valne-fingre-og-f***-nå-er-det-tomt-for-15A-sikringer -tiden. 

 

Mulig jeg endrer mening den dagen jeg mister strøm på kartplotteren og etter febrilsk feilsøking finner at det er sikringen som har klikket. Men heldigvis har jeg ikke opplevd den dagen ennå  :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...