HKH Startet 18.August.2015 Del på Facebook Startet 18.August.2015 (redigert) Hei, Jeg bygger en klassisk "Run about" båt i tre. Båten er ca. 20' og har en inboard Chevy V8 motor som er smal block. Denne motoren har ca 200HK. Jeg har sett på nettet flere alternativer når det gjelder styring. 1. Det finnes hydraulisk styrings-løsning som er et lukket system bak ratten og til roret. Denne løsning har ingen "motor"-drevet hydro-trykk. Ganske dyrt! 2. Det er også mulig å bruke hydraulisk-pumpe installert på motoren for å få hydro-trykk kilde, men er ikke sikkert på hva mer må jeg ha hvis jeg går for denne løsningen! 3. Jeg har også sett at noen bruker en gammel/manuel styrings-løsning fra eldre amerikanske biler. Ser ikke pen ut og trenger mye muskelkraft tror jeg. Hvilken løsning synes dere jeg burde gå for? Takk :) Redigert 18.August.2015 av HKH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HKH Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60696/img_1597.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 (redigert) Hei, jeg ville gått for servostyring: Ditt alternativ 2. Dette er ett todelt system og helt vanlig. Wirestyring fra rattsnekke til bak i båt inn på en servoenhet, som man så kobler opp mot styringen. For å drive denne servoenheten trenger du så en vanlig servopumpe fra bil f.eks og en servo-oljekjøler. Både mercruiser og VP har disse systemene på small-Block motorene sine. Type motor Mercruiser eller VP avgjør hvordan dette er montert på motor. Jeg kjenner best til VP-systemet. Du finner stadig disse tingene til salgs på Finn for en helt ok pris. Kan sikkert være lønnsomt å kjøpe servosystemet komplett fra en som annonserer det. Wirestyring og rattsnekke er jo den enkleste biten her. Edit: Velkommen til forumet Redigert 18.August.2015 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
step Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Det enkleste er vel Hydraulik styring pumpe foran sylinder bak to slanger i mellom. Isteden for Servostyring med alt mulig rallarmik som kan gå i stryker! Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Er vel egentlig ett kostspørsmål. Men blir fort dyrt med hydraulik-system som TS selv kommenterer. Slangene er utrolig dyre med fittings presset på. Igjen, kan man komme over ett brukt slik system, så blir jo prisbildet fort mye hyggeligere. Til info så er de servosystemene utrolig stabile. Det som ryker er gjerne servopumpen hvor lagrene etter hvert blir slitt, men ikke ofte dette skjer heller er mitt inntrykk. De beholderne er de samme som brukes i bil og koster dermed lite å bytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HKH Svart 19.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2015 Hei og takk for varm velkomst :) Tusen takk for deres gode forslag og tips. Jeg undersøker hva som er tilgjengelig på finn/blocket. Siden motoren er på ca. 200HK da koster en Hydraulisk styring bak rattet ca. 10.000 :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Ja er dyre, de hydrauliske løsningene for større motorer. Ikke ofte å se brukt på Finn heller. Da dukker servosystemene oftere opp. Vil vel koste deg ca. det halve brukt. Også her trengs det en god del deler. Mekaniske wire + snekke, ca 2000,- nytt. Servosystemet bør du få for 3-4000 brukt med alle deler inklusive slanger. Er av og til noen som bytter det ut mot hydrauliskstyring fordi de monterer autopilot. Hva som er best av de to systemene vet jeg ikke. Veldig vanlig begge systemene er mitt inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjorven III Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Jeg har en havarert mercruiser 186 hk med servo utstyret inntakt. Har tenkt å selge denne deler så du kan godt kjøpe det du trenger. PS wire og styresnekke er ikke med. Bor i Østfold. Send IM hvis interessert Tjorven Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Alt2! uanstrengt servostyring er fantastisk Forørvig alltid kult med runabouts! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HKH Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 Takk for deres tilbakemeldinger og gode forslag :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BETH Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 http://telmo.no/Produkter/Styringer/Hydraulisk-tilbeh%c3%b8r/Elektriske-servo-enheter/Power-Assist,-12-24V--015861200-p0000009995.aspx Monterte denne i vår (veldig enkel montering) og er meget fornøyd.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Du bruker servopumpe og brakett fra en vanlig Chevy V8 og wirestyring fra ratt til styre sylinder. Disse finner du på ebay, koster ikke mye. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
HKH Svart 24.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2016 Tusen takk for alle gode forslagene deres. Setter pris på det :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.