Jump to content

1. Forslag til servostyring til 19' Inboard V8 Chevy 305?


HKH

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg bygger en klassisk "Run about" båt i tre.

Båten er ca. 20' og har en inboard Chevy V8 motor som er smal block. Denne motoren har ca 200HK.

Jeg har sett på nettet flere alternativer når det gjelder styring.

 

1. Det finnes hydraulisk styrings-løsning som er et lukket system bak ratten og til roret. Denne løsning har ingen "motor"-drevet hydro-trykk. Ganske dyrt!

 

2. Det er også mulig å bruke hydraulisk-pumpe installert på motoren for å få hydro-trykk kilde, men er ikke sikkert på hva mer må jeg ha hvis jeg går for denne løsningen!

 

3. Jeg har også sett at noen bruker en gammel/manuel styrings-løsning fra eldre amerikanske biler. Ser ikke pen ut og trenger mye muskelkraft tror jeg.

 

Hvilken løsning synes dere jeg burde gå for?

 

 

Takk :)

Redigert av HKH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg ville gått for servostyring: Ditt alternativ 2.

 

Dette er ett todelt system og helt vanlig. Wirestyring fra rattsnekke til bak i båt inn på en servoenhet, som man så kobler opp mot styringen. For å drive denne servoenheten trenger du så en vanlig servopumpe fra bil f.eks og en servo-oljekjøler.

 

Både mercruiser og VP har disse systemene på small-Block motorene sine. Type motor Mercruiser eller VP avgjør hvordan dette er montert på motor. Jeg kjenner best til VP-systemet. Du finner stadig disse tingene til salgs på Finn for en helt ok pris. Kan sikkert være lønnsomt å kjøpe servosystemet komplett fra en som annonserer det. Wirestyring og rattsnekke er jo den enkleste biten her.

 

Edit: Velkommen til forumet

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel egentlig ett kostspørsmål. Men blir fort dyrt med hydraulik-system som TS selv kommenterer. Slangene er utrolig dyre med fittings presset på. Igjen, kan man komme over ett brukt slik system, så blir jo prisbildet fort mye hyggeligere.

 

Til info så er de servosystemene utrolig stabile. Det som ryker er gjerne servopumpen hvor lagrene etter hvert blir slitt, men ikke ofte dette skjer heller er mitt inntrykk. De beholderne er de samme som brukes i bil og koster dermed lite å bytte.

Link to post
Share on other sites

Ja er dyre, de hydrauliske løsningene for større motorer. Ikke ofte å se brukt på Finn heller. Da dukker servosystemene oftere opp. Vil vel koste deg ca. det halve brukt. Også her trengs det en god del deler. Mekaniske wire + snekke, ca 2000,- nytt. Servosystemet bør du få for 3-4000 brukt med alle deler inklusive slanger. Er av og til noen som bytter det ut mot hydrauliskstyring fordi de monterer autopilot. Hva som er best av de to systemene vet jeg ikke. Veldig vanlig begge systemene er mitt inntrykk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...