Jump to content

Har mange fått spørreundersøkelse fra RS/transp.økonomisk inst.


Mizar

Recommended Posts

Da har jeg vært gjennom hele undersøkelsen, med Ghostery aktiv. Det er INGEN trackere på undersøkelsen såvidt jeg kan se. Ikke noe Google Analytics, Gravatar eller noe annet. Ghostery slår ihvertfall ikke ut på noe, og da jeg kikket veldig raskt på koden på websiden i går fant jeg heller ingen klare spor av slike tjenester. Først når undersøkelsen er ferdig, og man blir tatt med over til TØI sine websider oppdager Ghostery at Google Analytics er i bruk.

 

Det gir ingen fornuft at Gravatar skulle være aktiv på undersøkelsen, da det er en tjeneste for å hente en brukerprofil inn til f.eks. Disqus, Wordpress eller andre slike tjenester. Når man poster en melding i en slik tjeneste så sjekkes mailadressen man bruker opp mot Gravatar, og så blir bilde osv automatisk hentet inn til den tjenesten hvor Gravatar er i bruk.

 

Hvis man først skal være paranoid så bør man heller kutte ut Båtplassen, for her blir DoubleClick, Google Analytics, Google Search API, Google+ Platform og Facebook Connect registrert av Ghostery.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hos meg gir Whois denne informasjonen:

Domain name:

mipro.li

 

Holder of domain name:

Domain.com, LLC

Eric White

10 Corporate Dr., Suite 300

US-01803 Burlington

United States

Contractual Language: German

Hvordan er det mulig? Det skal vel bare være én autorativ whois-database?

 

$ whois mipro.li

whois: This information is subject to an Acceptable Use Policy.

See http://www.nic.ch/terms/aup.html

 

 

Domain name:

mipro.li

 

Holder of domain name:

MI Pro

Bjorn Gronli

Grenaveien

NO-01440 Drobak

Norway

Contractual Language: German

 

Registrar:

EPAG Domainservices GmbH

 

First registration date:

2013-02-01

 

DNSSEC:N

 

Name servers:

atdns01.citynetwork.se

atdns02.citynetwork.se

atdns03.citynetwork.se

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått epost og er visstnok rtrukket ut til en spøøreundersøkelse som nevnt i tittelen, utsendt fra Transportøkonomisk Institutt, slik det fremstår..

Der oppfrodres man til å klikke på en link som på alt slikt, der lin ken innehodler en identifikasjon av den som klikker.

Hvordan kom den? epost? Jeg lurer jo på hva slags "utvalg" de plukker ut fra? Er det fordi man er RS-medlem, fordi man har VHF-lisens, er det pm'er sendt på BP, eller ... noe helt annet? (Post-scriptum: ser nå at det står "RS" i emnetittelen, ja ...)

 

(Jeg pleier stort sett å benytte unike epostadresser, slik at dersom jeg får en epost vet jeg i hvilken sammenheng eposten kom - f.eks. vet jeg at et forum jeg en gang postet ett innlegg på har vært kompromitert, jeg får masse spam til dén epostadressen)

 

Ellers enig i at det virker ganske useriøst med vidresending til "tilfeldige" URL'er, samt krysskoblinger - uansett hvor legitimt det måtte være, så må man være på vakt - det er OFTE en indikasjon på phishing. Ikke i dette tilfellet, tilsynelatende.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eposten sier dette: "Hei, Transportøkonomisk institutt (TØI) gjennomfører en undersøkelse om bruk av fritidsbåt. Vi samarbeider med Redningsselskapet som har trukket et utvalg av båteiere fra småbåtregisteret som vi nå ber om å være med og svare på et spørreskjema. Det er grunnen til at du får denne henvendelsen." Hvor stort dette utvalget er aner jeg ikke. Kanskje er det "alle minus én", så de kan kalle det et utvalg, eller kanskje det er 10%, 50% av alle registrerte eller noe sånt. RS må kunne svare på hvor stort utvalg de har sendt over til TØI.

 

Når det gjelder selve utformingen av mailen så kunne den godt hatt et litt mer formelt utseende. Den er utformet ganske amatørmessig og med ren tekst, ingen logo eller antydning til pen formatering eller annet som gjør at det virker mer formelt. Og de har som mange nå har kommentert brukt en link som ikke ser så veldig pen ut. Den peker forøvrig til et domene i Lichtenstein, ikke Litauen (som er .lt). Heldigvis er språket OK, ingen åpenbare stavefeil eller feilaktige Google Translate-oversettelser som det gjerne er i phishingmail.

 

Meldingen ser ut som dette:

 

bilde

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det er mye verre i vår tid, enn i George Orwells fryktede fremtids-scenario i boka "1984", som var et skrekkscenario av en fremtidsroman da den ble skrevet.

 

Toget er snart framme. Og jeg fikk et påskudd til å sette dette buskapet inn i en båtsammenheng. Da går jegsnart  ned fra talerstolen. Noen vil sikkert si takk for det... ;-)

 

 

 

 

Vi er dessverre på full fart inn i noe som er verre en hva George Orwell  noen gang kunne forutse. At du er skeptisk til å legge igjen spor på nettet er kun sunn fornuft. Folk flest sier, har du ikke noe å skjule så er det ikke så farligt, men der tar de feil.

 

Jeg håper at du aldri går ned fra talerstolen. Me trenger folk med ryggrad her i landet som kan tenke selv og som tørr å si hva de mener. 

Link to post
Share on other sites

@Propell1: Hvor var det du spurte for å få det whois-svaret du fikk? Vi andre får en nordmann som svar, og jeg har testet med forskjellige whois-tjenester rundt omkring. Lichtenstein sin egen NIC (domeneadministrator) sier dette:

 

bilde

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det mulig? Det skal vel bare være én autorativ whois-database?

 

 

Jeg skjønte ikke noe av det jeg heller! Men det jeg la ut i forumet her, er direkte klipp-og lim fra svaret jeg fikk på whois, og jeg brukte linken jeg la ut til dere.

Det fremgår også at det er mipro.li jeg har søkt på, i teksten jeg limte inn i svaret... Men nå får jeg samme svar som dere. Pussig. -Da får vi bare gå for at det siste svaret er riktig, i hvertfall.

 

Da har jeg vært gjennom hele undersøkelsen, med Ghostery aktiv. Det er INGEN trackere på undersøkelsen såvidt jeg kan se. Ikke noe Google Analytics, Gravatar eller noe annet. Ghostery slår ihvertfall ikke ut på noe, og da jeg kikket veldig raskt på koden på websiden i går fant jeg heller ingen klare spor av slike tjenester. Først når undersøkelsen er ferdig, og man blir tatt med over til TØI sine websider oppdager Ghostery at Google Analytics er i bruk.

 

Det gir ingen fornuft at Gravatar skulle være aktiv på undersøkelsen, da det er en tjeneste for å hente en brukerprofil inn til f.eks. Disqus, Wordpress eller andre slike tjenester. Når man poster en melding i en slik tjeneste så sjekkes mailadressen man bruker opp mot Gravatar, og så blir bilde osv automatisk hentet inn til den tjenesten hvor Gravatar er i bruk.

 

Hvis man først skal være paranoid så bør man heller kutte ut Båtplassen, for her blir DoubleClick, Google Analytics, Google Search API, Google+ Platform og Facebook Connect registrert av Ghostery.

 

 

Forsiktig er et hyggeligere ord enn paranoid. Les gjerne boka "Complete Guide to Internet Privacy, Anonymity & Security" som kan finnes på Amazon.com, så slipper jeg argumentasjonen rundt det legitime i å være veldig opptatt av sikekrhet og personvern. Noen må si fra.  Det er eneste måten å bli sikker på, og beholde sitt lovfestede personvern ;-)  Hvis ingen sier fra, kommer de til å ture fram enda verre enn nå, som de vil selv, det er helt sikkert. Men jeg kan innrømme det hvis jeg tar feil, og jeg er i utgangspunktet kun amatør på dataområdet. Dessuten er det ikke meg dette skal handle om!

 

Jeg så Gravatar i Ghostery for første gang da jeg la inn linken https://mipro.li/(identifikatoeren)manuelt. Jeg klikker aldri direkte i en epost, etter råd i den ovenfor nevnte boka. (Min handlingsregel da Gravatar er ukjent for meg, er å sperre den før jeg vet hva det er. Virker sidene like godt etter en reload, lar jeg det stå sperret.) Den siden jeg sto på da, var den siden som kom opp og sa at det var en ukjent eller utgått link. Men nå sjekket jeg om igjen og fikk opp dette:

 
MI Pro A/S

This site is maintained by MI Pro A/S. For more information, please go to http://www.mipro.net
(så jeg tror kanskje noen leser denne spalten og jobber litt kanskje....?)
 
 

Lot Noscript godta script på den linken som skujlle lede til spørreundersøkelsen , fikk opp en side som som varslet om at jeg hadde Javascript deaktivert... Og da ble jeg flyttet til denne url:

http://dc.miprocloud.net/dcwebengine/collect.aspx?rspid=(langstreng som jeg tror er en identifikator)

 

Her på den linken jeg ble flyttet til da, varsles jeg om at jeg har javascript avslått.  Det ser ut til at jeg må tillate at script kjøres fra denne url: miprocloud.net

Stoppet der.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

@Popeye70:

 

Du sa du ville hatt logo og slikt i epost teksten. Det er jeg uenig i. Slike bilder kommer ofte fra separate servere og er en invitt til krysspeiling.

Selv har jeg html visning avslått helt i min epost leser.

 

Du sier også at det ville sett mer profft ut. Jeg vil heller si at det er ikke profft å redusere sikkerhet for mottageren. Det er mange som ikke skjønner at hvert billedelement, i prinsippet medfører kontakt med den serveren som har bildet tilgjengelig. Og alt som komemr inn ii din maskin, kan ha med seg uønsket datakode.

 

Du kan tro det er mye html-tekst som blir til overs i de epostene jeg får, etter at jeg stanset htmlvisningen  i min epost!

For meg er det ikke noe savn å se bilder/grafikk, men alltid en glede å se hvor mange steder min epostleser forsøkes linket til, uten at de klarer det.

 

Og jeg ignorerer selvsagt alltid det "gode råd" av typen:

 

Ser denne meldingen rar ut? "Klikk her."

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Bra du kjørte den testen med Ghostery Popeye70. Og fint å høre at de har brukt en leverandør som ikke bruker eksterne trackere på siden.

 

Sånn teoretisk sett så trenger de vel ikke trackere på den siden for å spore de som tar testen. De trenger trackere på andre sider for å overvåke de som tar testen. Litt som Facebook, de sporer deg over alt, bortsett fra på deres egne sider. Jeg tror egentlig ikke de gjør det.

 

Jeg tror nok jeg ville tatt testen.

Link to post
Share on other sites

De trenger ikke tracker på selve undersøkelsen, fordi hver deltager har sin egen, identifiserbare link. Ved å benytte denne linken blir man identifisert. Det gjøres for å kunne kontrollere hvem som har A) påbegynt og B) fullført undersøkelsen. Dermed har de kontroll på hvor mange som startet og avbrøt eller startet og fullførte, samt at de kan sende ut påminnelsesmail til de som ikke har påbegynt eller fullført.

 

Prøv å endre ett tegn i identifikator-delen av linken, da fungerer den ikke lenger (med mindre du har veldig, veldig flaks). Det er en kjapp test på at linken er personlig og følger en eller annen logikk i genereringen. Hadde man kunnet endre ett tegn og fått en ny, gyldig adresse hadde hvem som helst kunnet delta 100 ganger for å påvirke resultatet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Bra du kjørte den testen med Ghostery Popeye70. Og fint å høre at de har brukt en leverandør som ikke bruker eksterne trackere på siden.

 

Sånn teoretisk sett så trenger de vel ikke trackere på den siden for å spore de som tar testen. De trenger trackere på andre sider for å overvåke de som tar testen. Litt som Facebook, de sporer deg over alt, bortsett fra på deres egne sider. Jeg tror egentlig ikke de gjør det.

 

Jeg tror nok jeg ville tatt testen.

 

Jeg skal ikke utelukke at jeg tok feil (inigen bombe det, altså) når det gjlder testens eventuelle bruk av Gravatar eller Googleanalytics. Jeg mente å huske at det var på siden som ikke ga meg adgang til testen, men det kan ha vært på sidene til Transportøkonomisk institutt, ja. Tror jeg husket feil der egentlig.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

De trenger ikke tracker på selve undersøkelsen, fordi hver deltager har sin egen, identifiserbare link. Ved å benytte denne linken blir man identifisert. Det gjøres for å kunne kontrollere hvem som har A) påbegynt og B) fullført undersøkelsen. Dermed har de kontroll på hvor mange som startet og avbrøt eller startet og fullførte, samt at de kan sende ut påminnelsesmail til de som ikke har påbegynt eller fullført.

 

Prøv å endre ett tegn i identifikator-delen av linken, da fungerer den ikke lenger (med mindre du har veldig, veldig flaks). Det er en kjapp test på at linken er personlig og følger en eller annen logikk i genereringen. Hadde man kunnet endre ett tegn og fått en ny, gyldig adresse hadde hvem som helst kunnet delta 100 ganger for å påvirke resultatet.

 

Jupp. Jeg nevnte ikke ID-en de bruker for å gjennomføre undersøkelsen, jeg snakket om sporing utenfor undersøkelsen. De trenger selvfølgelig en kontroll på at de som tar undersøkelsen ikke jukser.

Link to post
Share on other sites

@Popeye70:

 

Du sa du ville hatt logo og slikt i epost teksten. Det er jeg uenig i. Slike bilder kommer ofte fra separate servere og er en invitt til krysspeiling.

Selv har jeg html visning avslått helt i min epost leser.

 

Enig. Jeg bruker mutt i et terminalvindu. "Pent" formatert epost kommer frem som skrot hos meg.

 

Jeg er nok sær - men enkelte har ikke valg. Jeg kjenner en blind person som bruker samme programvare som meg.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La meg begynne med å svare på spørsmålet trådstarter stilte i overskriften: 30 000 båteiere er invitert med i spørreundersøkelsen. Jeg fikk den, og svarte i går. I dag skrev jeg en nyhetsartikkel i Aftenposten om undersøkelsen. Dere kan lese den her:

 

Vil vite alt om nordmenns bruk av fritidsbåter - og holdninger vi tar med til sjøs

 

mvh

 

MorMajor

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Det var noen ungdommer som gikk rundt på Havna på Tjøme i begynnelsen av juli med det det jeg tror må være samme undersøkelse på oppdrag fra TØI. Fikk nesten følelsen av et forhør ;-)

På slutten fikk vi spørsmål om vi ville å oppgi navn og nummer. Husker ikke om det var for evt og bli trekt ut til en premie eller hva det var hun sa, men valgte og avstå, så har således besvart anonymt :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Knyttet opp mot e-post adresse er også et spørsmål om vi ønsker å delta videre neste sommer. De vurderer å utvikle en app for å logge båtbruken over en 14 - dagers periode neste sommer. Skal logge med GPS og levere data til tøi. Forutsetter nok oppslutning og trenger da e-post adressen til de som vil være med.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

La meg begynne med å svare på spørsmålet trådstarter stilte i overskriften: 30 000 båteiere er invitert med i spørreundersøkelsen. Jeg fikk den, og svarte i går. I dag skrev jeg en nyhetsartikkel i Aftenposten om undersøkelsen. Dere kan lese den her:

 

Vil vite alt om nordmenns bruk av fritidsbåter - og holdninger vi tar med til sjøs

 

mvh

 

MorMajor

 

Saklig og fin artikkel. Takker for øvrig alle bidragsytere i tråden, det har vært interessant, både fra et teknisk synspunkt (jeg har lært litt mer og det gjør man som kjent kun ved å avsløre sin egen uvitenhet). Jeg ser ikke lenger noen betenkeligheter med selve undersøkelsen slik den er utformet. Er skeptisk til å la meg spore på GPS. Det holder for meg å forvente at forskerne i TØ bruker de opplysninger jeg gir dem, uten at de må "verifisere det". Men hvis det er en del av en doktorgrad el. l. så er jo metodikken en kritisk faktor, med tanke på resultatenes validitet. For Transportøkonomisk inst. kan jeg ikke tenke meg at de har behov for så detaljert kunnskap om båtfolkets bevegelser, ut over det båtfolket sier selv.

 

Mine generelle advarsler eller skepsis/mistenksomhet til "klikk her" i epostutsendelser (og alt det andre) står samtidig bom fast. Der roper jeg fortsatt ULV.

Her er en link til et nettsted som gir en del kunnskap: http://www.cogipas.com/

 

Det er meget viktig at vi som databrukere (hver enkelt av oss) setter oss bedre inn i sikkerhetsaspektene og vet nok om risikoer på nett. Særlig norske bedriftsledere har et stort ansvar for å fokusere på sikkerhet, innarbeide gode holdninger hos sine ansatte, Og ikke minst ha noen egne tanker rundt det å beskytte sensitive økonomiske opplysninger, foretningshemmeligheter samt ivareta personvernet. Der er det rom for enorme forbedringer og alle som bruker data må ta sin del av et stort felles ansvar! Vi har en sterk og god personvernlovgivning som dessverre gradvis uthules. Og den eneste måten å unngå dette på, er at hver enkelt databruker tar alvoret inn over seg. Det er ikke bare å "surfe og nyte", og klikke "ja, jeg godtar" i hytt og pine. Man kan for eksempel sende en epost til datansvarlig for det nettsted man gjerne vil bruke, hvis man ikke liker alle forbehold i personvern opplysningene de lager, med krav om at du aksepterer det, for å kunne bruke tjenesten de tilbyr.

 

Jeg tenker ofte på svar/kommentarer av typen: "Er det så farlig da, om noen ser meg" - "Jeg har i hvertfall ingen ting å skjule" - eller "Det funker hos meg"... ;-)

Da ser jeg for meg en tilsvarende problemstilling i RL (Real Life):

 

Hvor lenge kunne jeg akseptere en "ulåst dør politikk" i mitt hjem? La døra inn i min bolig alltid stå ulåst? Eller kanskje til og med åpen, på vidt gap?

 - Og hva om alle i min by gjorde det? Ville det ikke vært litt hyggelig å ha det slik og likevel ingen daglige bekymringer?

 

Svaret er jo veldig enkelt. Hvis alle gjorde det slik i bare min by, vile vi tiltrekke oss en sverm av samvittighetsløse kriminelle som systematisk ville gå inn i husene våre og "bære ut".

Hvis bare jeg gjør det (lar døra stå åpen eller ulåst) vil det også skje, men kanskje ikke så fort. Jeg ville en dag komme hjem til et tommere hus enn det jeg forlot. Men det ville være mer tilfeldig hvor lang tid det tar, før det skjer. -Dagen etter, eller kanskje først etter flere år med vidåpen dør og ingen sikkerhet.

 

Tilsvarende hvis vi som nasjon fremstår utad som naive datasurfere. Det er viktig at hver enkelt innbygger i dette landet tar en liten tankestund om dette med seg selv. Vi er del av en global virkelighet og kan godt vise våre omgivelser at vi låser de dørene som skal holdes låst, også i den globale, virtuelle landsbyen som vi er en liten del av gjennom internet forbindelsen.  Det burde for eksempel ikke være noe særlig aksept for at man plasserer en server i et land med sannsynligvis langt mer liberal lovgivning enn i Norge, når det gjelder hvem som kan få tilgang til alle data som passerer gjennom den. (Og det er ikke sikkert at en server med domenenavn fra Lichtenstein står fysisk i Lichtenstein heller)

 

Jeg har ofte tenkt på hvor lenge kunne jeg kjørt bil uten å ha sertifikat også. Det går år mellom hver gang vi stoppes i en kontroll. Likevel ønsker jeg å være lovlydig Den samme tanken burde de som godtar brudd på personvernlovgivningen ha,  selv om de slipper å bli tatt. Tenke grundig gjennom det: "Kan jeg innestå for det jeg gjør, selv om jeg aldri blir avslørt eller straffet for det?" Særlig de som får sin lønnsinntekt av slikt arbeid og vet bedre enn oss amatører som løper i saueflokk - enten man befinner seg midt i flokken, eller i utkanten og litt sånn ved siden av, som jeg. Jeg tror brekingen min om dette, er veldig viktig.  ULV! ULV!  :smiley: :smiley: :lol:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket alt av reject-logger til mailserveren, spamfoldere etc, men akk - jeg er nok ikke en av de 30k utvalgte.

 

Jeg sjekket også spamfolderen på den gamle gmail-kontoen min - der fant jeg mange mail hvor jeg kunne få gavekort dersom jeg svarte på spørreundersøkelser for COOP eller ICA. Jeg sjekket ikke grunding, men det så veldig ut som phishing, ö i stedet for ø, merkelig from-adresse, og ikke minst - dersom COOP ønsker at jeg skal delta på spørreundersøkelse sender de nok én mail, ikke fem.

 

Lagt til etter publisering:

 

Tipper disse coop- og ica-gavekort-spørreundersøkelsesmailene kommer med en trojaner - det er visst noe som går for tiden, noe malware som krypterer harddisken - så kan man siden få dekryptert mot løsepenger. De som står bak dette har siktet seg inn mot en håndfull land - og nå er det visst Norge som er i siktelinjen. Det er ganske god business, mange som er slapp på backup og som finner det enklest å bare betale seg ut av problemet. Jeg fikk også en ganske tvilsom mail her om dagen om en postpakke som skulle hentes. Det var ganske tydelig at mailen ikke kom fra Posten.

 

Bottom-line: man skal være forsiktig med hva man klikker på av linker, og dersom man sender ut en mail og forventer at mottager skal trykke på en link, må man sørge for at mottageren kan verifisere ektheten i mailen.

 

Epoststandarden ble dessverre utviklet i en tid da det var utenkelig at det skulle finnes uærlige folk på Internett.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker som noen er helt paranoid. Jeg er generelt forsiktig med å åpne mail fra fremmede, men i dette tilfellet får jeg en mail, som utvilsomt er fra TØI.

Hvordan visste du at mailen faktisk kom fra TØI, og hvordan visste du at linken du trykket var legitim? Det er såre enkelt å forfalske en avsenderadresse i epost. Jeg forventer at en link i en mail fra TØI går til www.toi.no, med https og gyldig SSL-sertifikat.

 

Jeg synes det ramler inn veldig mye phishing-forsøk i mailboksen(e) mine nå for tiden. Før i tiden kom mailene stort sett på engelsk - med løfter som var litt for fantastiske til å være sanne - men nå dumper det oftere og oftere inn norsk mail. Ofte pekes det på websider som ser kliss like ut som websidene til det firmaet mailen angivelig er fra, men man kan se på URL'ene at man er på helt galt sted. Er man litt oppmerksom, så ser man som regel at noe ikke er som det skal være - typisk språklige feil, mailen er skrevet på et annet språk og oversatt gjennom google translate, man er ikke kunde i firmaet som mailen angivelig kommer fra, mailen er blitt sendt til helt gal epostadresse, etc - men jeg synes det er en gjennomgående trend at phishingforsøkene bare blir mer og mer sofistikerte!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trådstarter stiller et spørmål om han er paranoid fordi han reagerer som han gjør. Måten han spør på oppfatter jeg som ironisk. At noen I ettertid hevder at han eller ande er helt paranoid oppfatter jeg som at de selv ikke har forstått alvoret I nettkriminalitet. Jeg arbeider I en bedrift der denne linken ble avvist. Å åpne den på min arbeids PC ville vært et tillitsbrudd mot arbeidsgiver. Å ikke ta kontakt med datadrift og få avklart situasjonen blir ikke sett på som det minste flaut og det er også et tillitsbrudd.. I værste fall lar man kriminelle få tilgang på sensitive informasjon. Om det er en bedrift eller en privatperson, som blir forsøkt svindlet er det ingen forskjell slik jeg ser det.Selvfølgelig er det mange datakyndige som lett avslører slik svindel, men om du selv ikke sitter med denne kompetansen så er du jo ikke paranoid.

 

At trådstarter stiller kritiske spørsmål I en slik situasjon viser bare at han er naturlig skeptisk til et internet som er I stadig utvikling for å finne nye metoder å lure folk på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...