Jump to content

FM L2 snekkemotor vil ikke starte, mistenker forgasser


ColinD

Recommended Posts

Synes ikke du skal glemme barnelærdommen din index. Og Svein, klarer du å åpne dysa med ståltråd e.l. så er det bra, jeg innrømmer å ha gjort det samme. Men jeg

blir litt forvirret når en tråd som handler om en motor som ikke vil gå utvikler seg til en krangel om trykkluft, rensemiddel, ståltråd, pinner og bæsj !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uansett, vi gjør alle feil, og sier feil.Og trådstarter, hvor er han og har han fått start på motoren ?

Link to post
Share on other sites

 

Synes ikke du skal glemme barnelærdommen din index. Og Svein, klarer du å åpne dysa med ståltråd e.l. så er det bra, jeg innrømmer å ha gjort det samme. Men jeg

blir litt forvirret når en tråd som handler om en motor som ikke vil gå utvikler seg til en krangel om trykkluft, rensemiddel, ståltråd, pinner og bæsj !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uansett, vi gjør alle feil, og sier feil.Og trådstarter, hvor er han og har han fått start på motoren ?

helt enig med deg -Treskolars - Barnelærdom er noe man skal ta vare på og absolutt ikke glemme. Jeg skjønner heller ikke hvor bæsjen kommer inn  dette bildet - men-men..... :lol:

Ja det hadde vært interessant å hørt noe fra trådstarteren. Han sitter vel enten å klør seg i huet og skjønner ikke helt hvor han skal begynne- eller slutte - eller så sitter han å ler seg ihjæl :giggle:

 

Denne tråden begynner å utvikle seg til det evigvarende tema - noen liker mora- andre dattera - Noen sverger til ståltråd mens andre holder seg til luft og kjemikalier - La det bli med det - Som jeg sa - la oss være enige om at vi er uenige så får trådstarter velge selv hvilken løsning han vil gå for å høste erfaringer av det. Ha en nydelig dag :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nå byttet forgasser (til en ny Zenith fra Økonomideler) og dette hjalp ikke i det hele tatt. Symptomene som før -- tenner et par ganger og stopper. 

 

Se denne videoen på YouTube

 

Dette har jeg nå sjekket:

 

Vedvarende bra gnist på tennplugger. Har sveivet motoren med pluggene ute for å sjekke dette.

Bra med bensintilførsel til forgasser. 

Prøvde først med opprinnelig Solex forgasser, nå også med en ny Zenith forgasser.

Med og uten choke.

Med og uten gasspådrag.

 

Nå har jeg snart ikke flere ideer. Takknemlig for alle forslag!

Link to post
Share on other sites

Da fant du ut på den dyre måten hva det IKKE var... Men en ny forgasser er greit nok det da.

 

Noen innspill:

 

Har du sjekket at ventilene går lett? dvs at de ikke henger igjen når turtallet øker?

 

Gnist I friluft trenger ikke indikere god nok gnist under trykk. Kjøp deg en gnisttester f.eks på Biltema som du setter mellom plugg og ledning. Da ser du om gnisten forsvinner etter start.

 

Har du sjekket kompresjonen på motoren?

 

Og en siste ting: Det skulle vel ikke være noe som blokkerer eksosen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, takk for mange gode forslag. Skal sjekke disse, spesielt ventilene og eksosen. Men motoren virker ikke anstrengt med blokkert eksos på noen måter. Det virker bare som om den ikke får nok drivstoff. 

 

Det ville også være rart om kompresjonen skulle endre seg plutselig på en motor som alltid har startet på første forsøk tidligere....

Link to post
Share on other sites

På slike motorer, i alle fall Marna, er der en vannventil som du kan velge om kjølevannet skal gå i eksosen eller over bord i eget rør. Det er vanlig å stenge denne og ruse motoren litt før den stoppes for å blåse ut vannet i slangen. Dette for å lette neste start. En åpner først ventilen etter motoren har startet, VIKTIG å ikke glemme...

 

Du kan jo koble av eksosslangen bare for testen sin del, kan jo kjøre noen minutt på fri eksos.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er bensintilførselen god nok? For meg høres det ut som den bruker opp bensinen, stopper og starter

på det som siger til. Påstår ingenting, men håper noen her inne har et tips som kan hjelpe. Er forresten

ikke bare du som har FM problemer, har en S 15 som stopper av og til, men starter igjen med en gang

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hva har skjedd her da? Hadde vært kjekt med en oppdatering, liker ikke når sånne tråder bare "tørker vekk" Når det er sagt

så synes jeg det er forbausende mange FM problemer i forhold til f.eks. Marna problemer her på forumet. Noen som synes

det samme? Det er jo produsert flere Marna enn FM.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...