ColinD Startet 19.August.2015 Del på Facebook Startet 19.August.2015 Har en FM L2 motor som har fungert godt i flere år, dog med en tendens til at Solex forgasseren "renner over" med jevne mellomrom. Dette har jeg løst ved å ta forgasseren fra hverandre og rense, og sjekket at fløttørene fungerer som de skal. Nå er problemet at motoren ikke vil starte -- den har gnist, den tenner, kjører i 1-2 sekunder (4-5 tenninger) og stopper. Jeg har ren bensin, nytt filter, bensin renner fritt ut når jeg åpner tappekranen under forgasseren, og choke og gass ser ut til å fungere som de skal. Jeg har sjekket gnist og begge pluggene har sterke, synlige gnist. Jeg har justert blandingsskruen og prøvd en rekke ulike innstillinger, både mager og fet, uten at disse hjalp. Motoren kjører 1-2 sekunder både med og uten dram. Med dram er det ingen forbedring. Jeg har demontert forgasseren flere ganger og gjort rent, og satt den sammen igjen. Har strammet godt til alle skruer slik at den ikke skal suge falsk luft. Hva mer kan jeg prøve? Ny forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Har du sjekket at dysene er åpne? Ikke kjøp ny forgasser, det er en Solex på Finn til kr 1000. Og Dellorto er svindyr, mens Zenith koster 2600 hos Økonomideler. Min Solex har virket fint siden 1957, med unntak av de gangene det har vært rusk i bensinen, så ikke gi opp Sitér dette innlegget Link to post
ColinD Svart 20.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2015 Takk for tips! Jeg er litt usikker på hvor jeg finner dysene, men jeg har blåst gjennom alle synlige åpninger og rør med luft. En annen ting er at det er en liten rift i pakningen. Selv om jeg har vanskelig for å tro at dette kan ha forårsaket problemet, har jeg tenkt å lage en ny og se om dette hjelper. Alle tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Når du deler forgasseren så står de i underdelen, omtrent midt i og ved siden av hverandre. Den ene er lang og den andre kort, den lange er veldig tynn og den har lettest for å tette seg. Begge løses med skruejern Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Tynn sveisetråd er greit å stikke opp dysene med:-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Ingenting er greit å stikke opp dyser med! Dyser skal blåses rene med trykkluft, alt annet ødelegger dysen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Treskolars Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Enig med deg index ! Og jeg vil gjerne se den sveisetråden som går gjennom den tynne dysa Sitér dette innlegget Link to post
danielell Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Har gått fint på dysene i mopedforgassere som e har stukket opp hvertfall, der der ikke har nyttet med trykkluft. Sitér dette innlegget Link to post
ColinD Svart 20.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2015 Har laget nye pakninger selv og rengjort forgasseren og dysene. Fortsatt tenner motoren bare 3-4 ganger og stopper, uansett hva jeg prøver. (Både med og uten choke, med og uten drammer, halvåpen eller fullåpen throttle, mager og fet blandingskrue...) Kan det være noe annet enn forgasseren som skaper dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Har du god kompresjon på begge sylindre? Kan f.eks. en ventil ha hengt seg? Har du sjekket at tenningstidspunktet er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Ingen problem å stikke opp dysene men vær forsiktig og bruk helst kobbertråd. Senest i går MÅTTE jeg stikke opp en dyse på min 100 hk Yamaha etter å ha holdt på lenge med både trykkluft og rensespray. Et lite stikk med ståltråd av litt mindre dim enn dysen og problemet mitt var løst. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Treskolars Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Du skulle fått lånt deg forgasser som er ok , det samme med magneten, bare for å sjekke. Ellers er det ikke godt å si hva det kan være Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 20.September.2015 Del på Facebook Svart 20.September.2015 Prøv å start den med den ene tennpluggledningen Løsnet og satt på en tennplug som ligger på motoren med gods kontakt mellom plugg og motor. Det kan hende gnisten forsvinner rett etter de første slagene hvis det er et problem med kondis eller vikliinger eller dårlige kontakter i magneten Regner med at du har magnet. Har ikke lest hele innlegget. Kondis og stifter kan være et problem omen har batteritenning/fordeler og. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
old sailor Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 kjøpte dellorto fuca 2419 i england til min marna r2 kosta meg ca 2300 koster rundt 6000 her på berget .har en på fm L5 alderi noe plunder brukt ca 4år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Ser du startet denne tråden i august og at du allerede har fått løst problemet - men skriver allikevel ett svar. For det første: Du må ikke finne på å bytte ut Solexgasseren din med en annen. Det er en god og slitesterk gasser som holder i årtider med godt vedlikehold. Deker og utstyr som f.eks. pakninger får du kjøpt hos FM i Fredrikstad. (Nesten gangavstand til Råde ) Jeg hadde selv en tråd vedr. min Solex-gasser. https://baatplassen.no/i/topic/120128-fm-med-solex-f26nv-noen-som-kjenner-denne-forgasseren/ . Der fikk jeg en del gode råd, tips og veiledning - og jeg anbefaler deg å lese de svarene jeg fikk og samtidig ta en titt på bildene du finner der. Ser at noen her skriver at tynn metalltråd er fin å "åpne" dysene med. Til det er det bare å si Fy-Fy-Fy!!! Som index (m.fl.) skriver: Det eneste som skal brukes når du skal rense dyser er trykkluft! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Ser at noen her skriver at tynn metalltråd er fin å "åpne" dysene med. Til det er det bare å si Fy-Fy-Fy!!! Da må jeg få lov å spørre: Hva gjør du når diverse rensesprayer og trykkluft ikke klarer å åpne dysen etter en har holdt på i et kvarters tid? Formaner dritten ut med "Fy-Fy-Fy"? Dysene er presisjonsmaskinerte men de tåler nå litt... I verste fall er de ikke lengre helt 100% optimale men det er de nå gjerne ikke i utgangspunktet heller. Det er ikke snakk om å herje rundt i dysene med et borr e.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bay_liner Svart 21.September.2015 Del på Facebook Svart 21.September.2015 Helt uproblematisk å rense dyser med stål/metall med mindre en har 5 og tredve tommeltotter og ellers ikke burde tatt i gassere i det hele. Som SveinH skriver kan det være avleiringer i dysene og da står det mellom å stikke de opp evt prøve ultrasonic rens. Trykk ett eller annt kan en glemme. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Doffen01 Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Da må jeg få lov å spørre: Hva gjør du når diverse rensesprayer og trykkluft ikke klarer å åpne dysen etter en har holdt på i et kvarters tid? Da prøver du ett kvarters tid til . Formaner dritten ut med "Fy-Fy-Fy"? Legger du for eksempel dysa i ett kar med finsoilet sand og da bruker trykkluft vil den fine sanden bli blåst gjennom dysa og blir rengjort helt perfekt. Husk bare på å sluttblåse uten bruk av sand for å fjerne alle rester av sand pluss det siste av dritt og andre ulumskheter. Dysene er presisjonsmaskinerte men de tåler nå litt... I verste fall er de ikke lengre helt 100% optimale men det er de nå gjerne ikke i utgangspunktet heller. Det er ikke snakk om å herje rundt i dysene med et borr e.l. Har du fått så mye dritt i dysene at de har behov for "metallstaking" vil jeg påstå du har ett stort drivstoffsystemproblem. Har dritten blitt "forstenet" og ikke lar seg fjerne med dyserens eller trykkluft viser det manglende vedlikehold over lang tid. Vi har alle ulike måter og teknikker å jobbe på men jeg og flere med meg mener helt klart at "gjennomboringer" av dyser med for eksempel metalltråd ikke er en heldig løsning - men for all del - de som vil og tør ta sjansen på å bruke metall må gjerne gjøre det for meg Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Det store spørsmålet er jo ikke hvorfor dysen er tett men hvordan få dritten ut. God drivstoffhygiene er alltid den beste forsikring men det er nå en gang slik at f.eks. noen bensinfilter er laget av svartstål og en dråpe kondens der så begynner det å ruste. Rustflak kan, med litt uflaks, utmerket godt kile seg fast slik at du ikke klarer å blåse det ut. Hva da? Kjøpe ny forgasser? Dysene er såpass solide at de tåler litt bank men som sagt, en herjer ikke rundt med et borr inni der, tvinger heller ikke gjennom en kobbertråd som er for tykk... En må ikke "overmystifisere" en forgasser heller, det er en enkel konstruksjon, spesielt når en snakker om enkle motorer som FM. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Doffen01 Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 (redigert) Det store spørsmålet er jo ikke hvorfor dysen er tett men hvordan få dritten ut. God drivstoffhygiene er alltid den beste forsikring men det er nå en gang slik at f.eks. noen bensinfilter er laget av svartstål og en dråpe kondens der så begynner det å ruste. Rustflak kan, med litt uflaks, utmerket godt kile seg fast slik at du ikke klarer å blåse det ut. Hva da? Kjøpe ny forgasser? Dysene er såpass solide at de tåler litt bank men som sagt, en herjer ikke rundt med et borr inni der, tvinger heller ikke gjennom en kobbertråd som er for tykk... En må ikke "overmystifisere" en forgasser heller, det er en enkel konstruksjon, spesielt når en snakker om enkle motorer som FM. La oss bare være enige om èn ting - SveinHa - at vi er uenige - og da er vel både index og Treskolars uenig med deg (les over) Redigert 22.September.2015 av Doffen01 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Det er godt vi kan være enige om noe I alle fall Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Helt greit det Doffen01 og dere andre men ingen har kommet med alternativer når trykkluft og ultralyd ikke virker... kun at en IKKE må stikke opp. Noen som kan forklare meg HVORFOR jeg har ødelagt min Yamahaforgasser siden jeg har hatt en ståltråd gjennom dysen, litt tynnere ståltråd enn dysehullet. Og HVORFOR virker den nå helt fint? Begrunnelser virker LANGT bedre enn påstander... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
index Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Hvis du har stål kontroll på det du holder på med, kan det jo fort gå greit. Om det er tett og du ikke får det ut med trykkluft eller ultralyd så er jo alternativene mild vold eller ny del. Ideelt sett vold med et material som er mykere enn dysen, f.eks en tannpirker. Ståltråden din er mye hardere enn en messingdyse, og hvis du har litt grader der den er kuttet kan du skade dysen. Eller om tråden er litt tykkere en du trodde, da utvider du lett dysen en hundredel eller to uten å merke noe særlig motstand. Det er mye rart som kan gå om du er svært forsiktig, men som ikke er et godt råd til folk med lite erfaring. Hvorfor forgasseren din nå virker helt fint? Tja, enten flaks eller dyktighet? Jeg heller vel mot det siste, at du er forsiktig og vet hva du holder på med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bay_liner Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Beklager Index, så kritisk er det fn ikke. Slutt med det tullet ditt. Motorer, særlige eldre med forgassere har en del å gå på der. Min Albin O-21 med Solex 26Vx kan originalt bestykkes med 3 forskjellige hoveddyser for optimalisering. Den tåler bedre større dyser enn mindre menn tåler greit alle. Hvis en er så klønete at en ikke klarer å stikke opp en dyse uten å skade den bør en ligge unna alt teknisk i båt/whatmåt. Som de sier i Danmark: Det er de som kan pirke i an bæsj med en pinne og ødelegge begge deler men skal jaggu bruke kraft og egnet ødeleggelsesverktøy om man skal klare å skade en dyse. I gamle dager kunne men få kjøpt verktøy til å - nettopp ja - stikke opp dyser.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
index Svart 22.September.2015 Del på Facebook Svart 22.September.2015 Beklager Index, så kritisk er det fn ikke. Slutt med det tullet ditt. Javel, da får jeg gjøre det. Og prøve å glemme barnelærdommen om forgassere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.