Jump to content

Båter med elektrisk fremdrift i løpet av de neste 10 år?


jotto

Recommended Posts

index skrev On 13.5.2022 at 14.34:

Elektrisk er enkelt, billig, og tilnærmet problemfritt. Dessuten forurenser de ikke nærmiljøet. 

Hva er enkelt med eldrift?

Masse avansert elektronikk, svindyre, store og tunge batteripakker.

Ladestasjoner som knapt finnes og ett "virrvarr" av apper

 

Hva er billig med eldrift?

Hvilken elbåt med soveplass for 5 kan gå 4-5 timer i 7 knop, fyller tanken "hvorsomhelst" på 5 minutter, og koster under 500 000,-?

 

Hva er tilnærmet problemfritt?

Ref. de to punktene over.

 

Joda, fossilbåter krever noe mer vedlikehold, men gjort riktig, er de nokså driftsikre.

Skal man tro de som driver med bilberging, er de ikke akkurat feilfrie elbilene heller.

 

Ja, de forurense lite i nærmiljøet, med de bidrar allikevel til den globale forurensningen vi alle skal frykte og skattelegges for.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Elektrisk drift er praktisk talt vedlikeholdsfritt sammenlignet med konvensjonell drift. 

Men uansett ikke praktisk gjennomførbart for minst 95% fritidsflåten inntil videre pga. høye kostnader og for tidlig batterikjemi. Men om 10-20 år kanskje. Bare kanskje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 5 timer siden:

Hva er enkelt med eldrift?

 

Hva er billig med eldrift?

 

Hva er tilnærmet problemfritt?

 

Enkelt. Plugg i strøm når du ligger til kai, enten hjemme eller borte.

 

Billig. Knapt noen servicepunkter, og billig drivstoff. 

 

Tilnærmet problemfritt,  bare å lade og kjøre. 

 

De aller fleste med elbil opplever det samme. Null problemer, veldig lite servicebehov og billig drivstoff. Mediene liker å slå det stort opp når elbileiere har problemer, men faktum er at de aller fleste har et tilnærmet problemfritt bilhold.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ba en anerkjent norsk leverandør om ett tilbud på ei pakke for å konvertere Skarpnesen til batteridrift.

 

Fikk to tilbud, det ene var med batteripakke på 30Kw som skulle gi 3-4 timers kjøring i 7-8 knop, pris 378 000,-

 

Billig varianten var med 10 Kw batteripakke, ca samme kjøretid, men ca 5 knop som max, pris: 211 000,-.

 

 

Selv med dieselpris på 25kr/l vil jeg med mitt forbruk på ca 400 l pr år, kunne kjøre båt i mellom 15 og 35 år for disse pengene, dessuten kan jeg i praksis kjøre hvor jeg vil og så langt jeg vil. 

Noen tusenlapper vil gå til olje og filter iløpet av disse årene, men det betaler jeg gladelig for å slippe å være bundet til hvor og når jeg skal kjøre båt.

 

Når det gjelder driftsikkerhet  har jeg totalt på 8 sesonger og ca 1500 driftstimer kun ett tilfelle med "driftsproblemer", da var det av alle ting en elektrisk komponent som sviktet (dynamoen som tok kvelden, kunne uansett kjøre hjem)

Mulig jeg har vært heldig her, håper det fortsetter🙄

 

Har forøvrig ikke sett noen ladekontakter i de uthavnene jeg frekventerer😉

 

Det er naturligvis mange måter å bruke båt på, men å kjøre en 2-3 timers ut til en uthavn på fredag, for å kjøre samme distansen hjem på søndag er jo veldig vanlig (her i sørnorge ihvertfall.) Og da fremstår eldrift som dyrt, uegnet og upraktisk.

 

Ikke misforstå, det er noen ganger jeg gjerne skulle ønsket å gli stille rundt uten dieseldur, men stort sett plager det meg ikke.

 

Hybrid hadde vært tingen, da får en jo i pose og sekk.

Desverre blir det veldig mye dyrere, og man får jo alle "ulempene" med på kjøpet også.

 

Eneste plass jeg kan se for meg eldrift er om jeg hadde hatt en gammel tresnekke som kun skulle brukes til koseturer i nærområdet, eller vent...nei da vil jeg jo ha en gammel Marna el. som sier "tøff,tøff" 

Kanskje man må gjøre som på elbil, hvor man plutselig fant ut at lydstille ikke var så bra allikevel, og man måtte montere en høyttaler som spiller av "motorlyd" ved lav hastighet.

Montere høyttaler som spiller opptak av en gammel "tøff,tøff motor" når en glir avsted i den gamle snekka😀

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Elbil har vært helt genialt for oss. Hatt det i 10 år og skal aldri ha noen fossilbil igjen. Alt for mange ulemper med fossilbil. 

 

Men - elektrisk fritidsbåt slik vi ønsker å bruke båten ligger mange år inn i fremtiden. 

Batteriene må bli mye bedre og mye billigere. Det går jevnt og trutt fremover med batterier, men energibehovet er veldig mye lavere i personbil enn fritidsbåt av litt størrelse. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
ivar skrev for 4 timer siden:

interessant..

ganske store båter , ca 10 meter lengre enn båtene som trafikerer idag 

 

 

 

Her er det nok milljøet som trumfer økonomien til en viss grad. Den batteripakken blir ikke billig, og heller ikke lett. For ikke å snakke om ladesystemet de må installere.

Men hvem vet, nærmest gratis strøm vil jo oppveie en del da. Hvis prisnivået forblir så lavt som nå.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ser det skal satses på ladere for El-båt.

Spennende å se om utvalget av el-båter tar av.

 

Strømprisen bidrar vel ikke til å dra folk over til el selv om det kommer lade infrastruktur.

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Joda, El kan være en god løsning på forurensning. På litt lenger sikt. 

Men hva skal vi gjøre, som fortsatt sitter med 15 - 30 år gamle båter 40 fot + i god stand, med et par digre dieseldråg?

 

Det vil neppe være særlig økonomisk å iverksette et motorbytte? 

Vi må bare fortsette å fylle dyrt drivstoff og bøye nakken i skam der vi buldrer inn i ei gjestehavn med vår støy og dieselrøyk. 

 

Joda, vi kan enten senke skuta, eller eksportere hele greia til et land som enn så lenge aksepterer den begrensede forurensning som et slikt fartøy tross alt  representerer. Mange av dere husker kanskje hva Stutum sa om forurensning og "fremtidens land". "Der kommer ingen og putter vattdotter i pipa di', veit du!"

 

Og det gamle ordtaket, "Ka' sku' vi gjort uten havet? Børi' båtan?" 

Eller, ka ska vi gjør uten dieselen? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev for 2 timer siden:

Joda, El kan være en god løsning på forurensning. På litt lenger sikt. 

Men hva skal vi gjøre, som fortsatt sitter med 15 - 30 år gamle båter 40 fot + i god stand, med et par digre dieseldråg?

 

Det vil neppe være særlig økonomisk å iverksette et motorbytte? 

Vi må bare fortsette å fylle dyrt drivstoff og bøye nakken i skam der vi buldrer inn i ei gjestehavn med vår støy og dieselrøyk. 

 

Joda, vi kan enten senke skuta, eller eksportere hele greia til et land som enn så lenge aksepterer den begrensede forurensning som et slikt fartøy tross alt  representerer. Mange av dere husker kanskje hva Stutum sa om forurensning og "fremtidens land". "Der kommer ingen og putter vattdotter i pipa di', veit du!"

 

Og det gamle ordtaket, "Ka' sku' vi gjort uten havet? Børi' båtan?" 

Eller, ka ska vi gjør uten dieselen? 

 

Hvis du føler skam så er kanskje ikke båtlivet noe for deg :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva med å sove i en el båt og oppleve en slik batteribrann ?

Rekker man å komme seg ut?

Når man ser hvordan el biler overtennes på kort tid, hva vil det koste å forsikre en slik farkost ?

Jeg tenker jeg får kjøre fosilt en god stund til, i allefall på sjøen !

(eller til noen lager en søt liten atomreaktor på Thorium som passer inn :giggle:)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Sikkerhet er som du skriver 1. pri ! Litiumbatterer som p.t. er aktuell energikilde til el-drift, er svært vanskelige å kjøle ned for å slukke en brann. 

Ref. programmet "110" som sendes på nrk i disse dager; En brann i selv et lite batteri til en sparkesykkel er meget vanskelig å slukke. 

Atom-kraft er kanskje bedre i en båt....... tross alt?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 1 time siden:

Litiumbatterer som p.t. er aktuell energikilde til el-drift, er svært vanskelige å kjøle ned for å slukke en brann. 

Tror nok ikke «litium er litium». Er en grunn til at en ikke bør velge elbilbatterier i båt, men går får den tryggere men mindre energitette kjemien litium-jern-fosfat (LiFePO4). Likevel er det mange selvbyggere som har brukt Tesla- eller Leaf-batterier, men dette er pga pris og på bekostning av brannsikkerhet. 

Link to post
Share on other sites

Brannfaren kan enkelt løses ved å slepe batteripakken etter båten på egen pram :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...