Jump to content

"A close shave". Var denne litt tett, eller er jeg vrien?


Popeye70

Recommended Posts

På vei mot hjemmehavn etter en fin sensommerhelg begynner vi å nærme oss innseilingen til Leangbukta og sundet mellom Nesbru og Nesøya. Jeg går for autopilot og holder rett kurs innover. Bakfra kommer en Hanse som lenge har spist seg inn på oss.

 

Etterhvert synes jeg han kommer ubehagelig nær, fordi han går noen grader mer mot øst enn oss, dvs på kryssende kurs. Her har baugen hans overlappet vår båt med 3-4 meter:

 

bilde

Omtrent når bildet blir tatt korrigerer han og legger seg parallelt med vår kurs og gir litt gass. Så raskt han er forbi skjærer han skrått foran oss:

 

bilde

Er det jeg som er vrien, eller var den passeringen litt vel tett? Det var et par hundre meter med fritt vann til babord, så han kunne fint gått litt lenger unna. En moderne seilbåt i 7 knop lager ikke mye bølger, så det var ikke det jeg mislikte, men hvis det kommer bølger fra andre båter så skal det ikke mye til før man vingler litt, og da kunne det blitt farlig...

 

Etter et par hundre meter passerer han en annen seilbåt som ligger stille (de jobber med storseilet), og han sløser ikke spesielt mye med plassen der heller:

 

 

bilde

bilde

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

La meg presisere: Jeg har seilt tettere i regatta mange ganger, men da er alle skjerpet, man skal samme vei, og alle er innforstått med det som skjer og ikke minst det som kan skje. Nå ble vi innhentet av en mann med datter på rundt 9-10 år i cockpit, og han så ikke mye mot oss mens han passerte. Han hadde ikke fokus noen steder, tilsynelatende.

 

Jeg har bilder av båtens navn, men valgte bevisst å ikke legge ut de bildene. Navnet var veldig likt et profilnavn her inne, men det er ikke noe som tyder på at det er noen sammenheng.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

For nært, og han er i vikepliktsituasjon begge ganger.

 

Han har nok tatt sin vurdering, på ett eller annet grunnlag, og syntes nok selv at det var innafor ramma.

Han så nok at du hadde stabil kurs og fart, men det burde ikke være noe problem å krysse bak deg.

 

I den farta, i slikt relativt åpnet farvann, så er det greit å holde avstand.

 

Det er jo ikke noe i veien for å ta høyde for stans i fremdriften.

Link to post
Share on other sites

Den der var ikke pen og totalt unødvendig. Tipper han må være relativt uerfaren, for jeg greier ikke å se for meg noen logisk grunn til å passere en annen båt man innhenter på så kloss hold, og spes ikke i åpent farvann.

Man kan undres hva som foregår inne i skallen på folk noen ganger...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

FOLK I BÅT, dette er et bevis på det vi (vestlendinger) kaller idiotkjøring!,  sånne har vel ikke noe å gjøre på sjøen

i hvertfall ikke STYRE båt,

hva hadde skjedd vist denne smartingen hadde fått motorstopp rett foran på båten til  popeye 70?

At det ikke skjer flere ulykker med båter, er vel at det er noen som har det som er mellom øyrene i behold,

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre ikke ett ukjent fenomen at enkelte tror det er helt innafor å kjøre båt på samme måte og med samme klaringer som når man kjører bil. Med seilbåt i kosefart så er dette mer irriterende og unødvendig enn risikabelt, men når en halvplaner i god plogfart gjør samme manøveren så må jeg innrømme at blodtrykket stiger ganske kraftig her i ombord...

(Jeg plages i utgangspunktet ikke nevneverdig av hekkbølger, men når det passeres med så liten avstand at jeg ikke har plass til å vende snuta imot så synes jeg det blir litt i overkant hensynsløst)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uvettig og dumt, men ikke direkte farlig sånn umiddelbart. Dog, hva er poenget med å redusere marginene til noe nær null når man kan la være? Særlig idiotisk å passere rett foran etterpå. 

 

Ble passert av vannscooter nær Kragerø i sommer. Den var like nær og det sprutet på båten vår når den passerte. Så gikk det noen minutter og den kom tilbake og mot oss og passerte like nært. Voksen mann på 40+ og farten var vel sånn ca 25knop +. Passe skvalpete sjø så jeg var redd for at han kunne miste litt kontroll og evt. treffe oss, scooteren hoppet og var klar av vannet i enkelte bølger. 

 

Kan ingenting om vannscooter men når "noe" har høy fart og hopper i bølgene så forestiller jeg meg at den kan endre kurs kjapt og "tilfeldig". Uansett, helt idiotisk å gå så nært, særlig i høy fart. Der vi ble passert var det vel noe nær 5-600 meter plass på hver side. 

-------

 

Tenkte "idiot", og lot det være med det. 

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier legge meg nærme land på styrbord side og ikke midt i leden når jeg skal tusle sakte sakte, pleier da sjelden bli "sniddet" 

 

Ligger man midt i leden og går 5 knop må man regne med litt av hvert skal forbi i fart.

 

Spruter det fra passerende båt er man uansett for nærme. 

 

Ref vannscooter er de overaskende retningsstabile, du har 500KG som går 1 vei, men margin er fint, det er bedre om de kjører litt sikk sakk/buer rundt folk enn 1 rett linje og snidde mange. Men mange er uerfarne ryttere og har lånt redskap, dette er etter min erfaring ofte de som kjører mest løk, og her har ofte ikke gutta kontroll... og for liten margin, sjelden optimalt. 

 

Jeg er enig i at her var det litt sånn hmmmmmm nærme, uten at det som vi alle er enige om er farlig vil jeg sette den på unødvendig kontoen, men jeg hadde nok ikke giddet starte en tråd om det. 

Link to post
Share on other sites

Ikke direkte farlig sånn umiddelbart, men jeg skaper en enorm dødvinkel for den innhentende båten, og i den vinkelen kan det befinne seg kajakker, båter med vannski/tube, andre båter på kryssende kurs eller helt andre ting. Båter eller ting jeg ser og kan tilpasse meg til, men som innhentende båt ikke aner noe om før det evt. er for sent. Ved å ligge så tett begrenses også begges mulighet til å foreta unnamanøver hvis det blir behov.

 

Hva hvis det kommer store bølger på tvers fra en "fjordplog"? Da er det lett å slingre en meter eller to sidelengs mens det gynger som verst. Gjør vi begge det kan vi (eller riggene våre) gå i hverandre.

Hva om jeg får tekniske problemer og må svinge mot babord? Eller hans båt plutselig trekker mot styrbord?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...