Jump to content

"A close shave". Var denne litt tett, eller er jeg vrien?


Popeye70

Recommended Posts

Jøss... den var nære. Tydelig at det noen som tror de har full kontroll på alle situasjoner. Mannen må jo være helt på jordet. :nonod: 

Nå har aldri jeg målt bredden på oslo fjorden men så trangt er det vel ikke her inne :giggle:  

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket de andre bildene jeg har av båt og fører. På ingen av bildene ser han mot meg eller båten vår. På det ene bildet har han høyre hånd i lomma, venstre hånd rett ned (muligens i lomma) og han ser vekk (ut over babord side). Alternativt ser han mot kartplotteren (men i så fall liker han å ha hodet rett fram og se på kartplotteren helt i underkant av synsfeltet). Datteren hans ser på oss - jeg vinket men fikk ikke noen respons.

 

På det andre bildet ser han nesten rett frem over sprayhooden, og det er mulig han har en mobil i venstre hånd. Høyre hånd er fremdeles i lomma.

 

Jeg tipper han har på autopiloten, ettersom han ikke ser ut til å være veldig opptatt av å holde rattet eller å følge med på oss (som ihvertfall jeg ville gjort hvis jeg styrte manuelt - strengt tatt ville jegfulgt med på nabobåten uansett).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror det er et kraftig tilfelle av "har ikke lyst å avvike fra autopilotkursen". Kjenner på den selv av og til. Kombinert med "tiltrekkes andre elementer på et ellers tomt hav", som også er noe jeg tror mange kjenner seg selv igjen i. 

 

De to fenomenene kombinert med "vet ikke bedre", så blir det sånn. 

-------

 

Kan jo også være en emosjonell greie mellom de i båten (kanskje mor er nede i båten, sur som f...). "Om det skal være sånn så skal vi til helvete hjem, se hvor faen jeg kan gi", full gass klin opp til alle andre båter. "Pappa er sint!". 

 

En opplever jo relativt ofte at sinte folk markerer med sitt kjøretøy, særlig bil, men også båt. Tar veldig lang tid å markere med seilbåt da :-D

--------

 

Forklaringen får vi vel aldri.  

Link to post
Share on other sites

Svenskekysten, der er denne typen marginer helt normalt. Men her er man også mer oppmerksom. Fikk ett problem ett av de trange sundene, tok igjen en X43, og vi klarte ikke å stoppe opp (platt lens) (hadde lik seilføring så hadde ikke forventet å seile forbi før etter sundet). Godt det ikke kom båter i mot, hadde ikke vært plass. Rimelig flau etterpå, var ikke bra sjømannskap.

Du er sikkert klar over det, og du gjorde det sikkert også, men vil likevel komme med et lite tips:  En svært effektiv måte å redusere fart på når du seiler så lavt at seilene ikke kan blafre, er å klosshale seilene som om du skulle seile full kryss.  Da mister seilene mesteparten av løftet, og du mister mesteparten av fremdriften. 

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...