Jump to content

"A close shave". Var denne litt tett, eller er jeg vrien?


Popeye70

Recommended Posts

Etterhvert synes jeg han kommer ubehagelig nær, fordi han går noen grader mer mot øst enn oss, dvs på kryssende kurs. Her har baugen hans overlappet vår båt med 3-4 meter:

Jeg tror du overdriver, jeg tror det er snakk om 4-5 meter ;-) Menja, det er så veldig unødvendig når man har så mye plass å ta av. Det er greit å gå relativt nært og hilse pent, men avstanden må ikke bli ukomfortabel.

 

Jeg syntes det var skummelt ved Klädesholmen nord for Marstrand i sommer - 57.944926, 11.53367 - vi har tidligere unnlatt å gå akkurat gjennom sundet der fordi vi har vært usikker på eksakt hvor dypt det er, men i år valgte vi å bare følge strømmen. Vel. Tett trafikk i begge retninger, KAOS, mange båter som skulle gjennom sundet samtidig, og mange som ikke helt ønsket å sakke opp, følge køa og holde styrbord. Svære cabincruisere som gav full gass for å smette forbi oss rett før sundet - det er ikke gøy med store hekkbølger når man er usikker på dybden. Også var det seilbåten bak oss som hadde litt bedre seilføring enn oss. Jeg husker ikke hvor mange vi lå i bredden akkurat da vi var på det smaleste - men seilbåten bak fikk ikke plass. Det var lenge åpenbart at de ville ta oss igjen i eller like før det smale sundet, og at det var alt annet enn trygt å passere, likefullt ventet de til absolutt siste liten med å slippe litt opp på genoaskjøtet slik at de mistet litt fart.

Link to post
Share on other sites

Svenskekysten, der er denne typen marginer helt normalt. Men her er man også mer oppmerksom. Fikk ett problem ett av de trange sundene, tok igjen en X43, og vi klarte ikke å stoppe opp (platt lens) (hadde lik seilføring så hadde ikke forventet å seile forbi før etter sundet). Godt det ikke kom båter i mot, hadde ikke vært plass. Rimelig flau etterpå, var ikke bra sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevd dette noen veldig veldig få ganger, sist gang var faktisk på fredag.

Jeg lå vel i ca 8 knop og han kom bakfra i vesentlig større fart og kom nærme hekken (andre om bord hos meg sytes det var ubehagelig) på båten før han la seg ut å kjørte forbi (hadde jeg tatt en manøvrering for å møte noen andre bølger så hadde det trolig blitt en kollisjon eller panisk unna manøvrering) .

Litt engstelig at han skulle få problemer ved hekkbølga mi, men det gikk greit.

 

Får man kontakt med dem som kjører på denne måten så tror jeg meldingen må være at de glemte blink lys når de skulle forbi

(Da er i hvert fall jeg spendt på svaret).

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Endel i seilbåt viser jo fingern om du passerer de på 100meter også, selv om jeg lager 0 sjø bare for å demonstrere at de ikke liker båter som går fort. 

Dette har du neppe opplevd, at en del (mange) gjør dette når du passerer 100 meter unna og uten å lage hekksjø! Her har det nok vært andre faktorer som du har oversett eller unnlatt å ta med i beskrivelsen.

Link to post
Share on other sites

Det er noe litt patetisk over slike 'sjåfører' , men så lenge man har blikk kontakt med fører og farts forskjellene er relativt små, så er det jo ikke så farlig egentlig.

 

Men når store hurtige båter sikter rett på deg, og fører sitter bak sotede/reflekterende vinduer, så man ikke vet om han er under dekk og driter, eller om han faktisk er tilstede og har sett deg, men bare er atter en av disse som manøvrerer etter E-18 metoden, ja da kan kanskje pulsen stige noen hakk en sjelden gang.

 

Savner gode gamle "tidlig, tydelig, tilstrekkelig" noen ganger ja... :rolleyes:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det var skummelt ved Klädesholmen nord for Marstrand i sommer - 57.944926, 11.53367 - vi har tidligere unnlatt å gå akkurat gjennom sundet der fordi vi har vært usikker på eksakt hvor dypt det er,

 

e de dette sundet, du mener med kunstverket ?

 

der er 2,5m

 

bilde

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noen folk kan ikke fatte eller begripe hvordan folk presterer å komme i front kollisjon, eller kollisjon generelt med andre båter på havet. 

Meg inkludert, du har tross alt ganske god plass i de fleste situasjoner. Noe av det kan kanskje komme av unødvendig kjøring som dette..

Du kjører ikke på veien, det er masse plass å bruke. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette har du neppe opplevd, at en del (mange) gjør dette når du passerer 100 meter unna og uten å lage hekksjø! Her har det nok vært andre faktorer som du har oversett eller unnlatt å ta med i beskrivelsen.

Høy fart og søyle av vann opp bak båten er nok bidragsytende. Føler det alltid er en eller annen nisse, selv om 99.95%% vinker hyggelig og smiler slik man skal :) 

Jeg har faktisk gopro video av incidenten jeg referer til, skal se om jeg får klippet det ut, det var en herre i 50ish årene alene, og vinket gjorde han ikke, kan tegne inn kartplassering også. 

 

 

Vi fikk kjeft på brygga etter en seilbåt incident i sommer der det ble litt trangt (fordi de 2 andre kom på vår kurs), men vi gikk vitterlig på seil og hadde god fart, og de 2 andre seilbåtene vi møtte gikk på motor, så vi fikk lagt den diskusjonen dau ganske fort, og motparten var enige til slutt og bøy på en ankerdram. 

 

Jeg får sitere en venn av meg når en annen klaget over at han "nesten" krasjet der og der.  

Begge parter skal gjøre sitt ytterste for å unngå kollisjon. 

 

Om vi sier humoren her var det utrolig mange utrolig nærme under sommerbåten, og der var det 0 krangel og drama ;) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 så det var ikke det jeg mislikte, men hvis det kommer bølger fra andre båter så skal det ikke mye til før man vingler litt, og da kunne det blitt farlig...

Det bør være essensen i dette. Man bør holde så stor avstand at farlige situasjoner ikke oppstår hvis det kommer en fjordplog.

Marerittet er at riggene hekter.

Denne er for nær etter min smak.

Link to post
Share on other sites

Står det ikke noe i reglene om at båten som har vikeplikt skal vikte tidlig, og tydelig? Det er jo ikke tilfellet her. Jeg blir alltid litt nervøs av slike tilfeller, har han sett oss? Kjenner han til reglene? Planlegger han å vike? Det er mange tullinger der ute og jeg foretrekker heller å vike i tide selv fremfor å stå på retten. 

Link to post
Share on other sites

Enig, alt for nærme, hadde vært noe annet hvis det hadde vært under en regatta. Er i slike tilfeller man skulle ønske man hadde en solid stålbåt og plutselig ville legge over til babord :giggle: Men folk uten antenner for normal og grei førsel på sjøen vil vi nok alltid ha, så gjerne bedre å heller ta en drøs med vedkommende (hvis det er mulig) og forklare hvorfor slikt ikke er greit. Tror de fleste vil forstå hvis de bare blir forklart hva det går i på en fin måte.

Link to post
Share on other sites

Ikke bra, han skal vel gå akter om dere. I god tid i forveien enten korrigere kurs eller slekke farten. Ser ut som om et par store bølger i verste fald ville kunne få masterne til å ramme hverandre. Når det så er sagt, er det jo ikke point i å slakte manden. Altid lett å sitte i godstolen å se på situasjonen. Her har han ret å slet feilbedømt. (Fint med slike diskusjoner, som vi kan lære av, bare målet ikke blir manden, målet er at vi alle blir bedre).

Link to post
Share on other sites

Ikke bra, han skal vel gå akter om dere. I god tid i forveien enten korrigere kurs eller slekke farten. Ser ut som om et par store bølger i verste fald ville kunne få masterne til å ramme hverandre. Når det så er sagt, er det jo ikke point i å slakte manden. Altid lett å sitte i godstolen å se på situasjonen. Her har han ret å slet feilbedømt. (Fint med slike diskusjoner, som vi kan lære av, bare målet ikke blir manden, målet er at vi alle blir bedre).

 

Ikke noe slakt, men vedkommende viser manglende forståelse for lover og regler, samt fornuftig oppførsel på sjøen. Ettersom han gjentok en like tett passering med en annen båt bare 3-4 minutter senere virker det som om det ikke var et enkelt-tilfelle, men vedkommendes generelle oppførsel.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Her har han ret å slet feilbedømt. (Fint med slike diskusjoner, som vi kan lære av, bare målet ikke blir manden, målet er at vi alle blir bedre).

Teknisk sett kan vel vedkomne påstå at han ikke har feilbedømt, ingenting gikk jo galt. Sosialt sett har han feilbedømt, det er ikke sosialt akseptabelt å gå så nært unntatt i regattasituasjoner og nødsfall - selv om risikoen for at noe skal gå galt er relativt lav, er risikoen helt unødvendig. Og ja, vi diskuterer jo først og fremst saken og ikke mannen her. :-)

Link to post
Share on other sites

5 korte støt med et lydhorn hadde helt klart vært på sin plass, evt et muntlig tilrop, han var jo ikke lengre unna enn at man kunne ført en normal samtale mellom båtene. Vedkommende leser neppe tråder om sjømannskap her på BP, og lever vel fortsatt i den tro at han er vel bevandret i ferdsel til sjøs.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...