Grønnskollingen Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Neste gang du ser ham får du heise storseilet når han er på siden av deg, slå av motoren, legge over roret hardt og brøle STYRBORD!!!!! Husk ekstra bukseskift. PS: spøk Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Jøss... den var nære. Tydelig at det noen som tror de har full kontroll på alle situasjoner. Mannen må jo være helt på jordet. Nå har aldri jeg målt bredden på oslo fjorden men så trangt er det vel ikke her inne Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Magne A. Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Dette er tullete og unødvendig, kansje han drev på med mobilen eller noe helt annet enn å følge med på det han burde...ikke ulikt slik noen bilister driver med... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Dette er tullete og unødvendig, kansje han drev på med mobilen eller noe helt annet enn å følge med på det han burde...ikke ulikt slik noen bilister driver med... Jeg tipper han liker å ligge nært, og at han hadde holdt mer avstand dersom han hadde holdt på med mobilen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Jeg har sjekket de andre bildene jeg har av båt og fører. På ingen av bildene ser han mot meg eller båten vår. På det ene bildet har han høyre hånd i lomma, venstre hånd rett ned (muligens i lomma) og han ser vekk (ut over babord side). Alternativt ser han mot kartplotteren (men i så fall liker han å ha hodet rett fram og se på kartplotteren helt i underkant av synsfeltet). Datteren hans ser på oss - jeg vinket men fikk ikke noen respons. På det andre bildet ser han nesten rett frem over sprayhooden, og det er mulig han har en mobil i venstre hånd. Høyre hånd er fremdeles i lomma. Jeg tipper han har på autopiloten, ettersom han ikke ser ut til å være veldig opptatt av å holde rattet eller å følge med på oss (som ihvertfall jeg ville gjort hvis jeg styrte manuelt - strengt tatt ville jegfulgt med på nabobåten uansett). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Kanskje det er hans første tur, livredd og usikker, skjønner seg ikke på kart-dybder og tenker at der andre går må det være trygt.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Tror det er et kraftig tilfelle av "har ikke lyst å avvike fra autopilotkursen". Kjenner på den selv av og til. Kombinert med "tiltrekkes andre elementer på et ellers tomt hav", som også er noe jeg tror mange kjenner seg selv igjen i. De to fenomenene kombinert med "vet ikke bedre", så blir det sånn. ------- Kan jo også være en emosjonell greie mellom de i båten (kanskje mor er nede i båten, sur som f...). "Om det skal være sånn så skal vi til helvete hjem, se hvor faen jeg kan gi", full gass klin opp til alle andre båter. "Pappa er sint!". En opplever jo relativt ofte at sinte folk markerer med sitt kjøretøy, særlig bil, men også båt. Tar veldig lang tid å markere med seilbåt da :-D -------- Forklaringen får vi vel aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Svenskekysten, der er denne typen marginer helt normalt. Men her er man også mer oppmerksom. Fikk ett problem ett av de trange sundene, tok igjen en X43, og vi klarte ikke å stoppe opp (platt lens) (hadde lik seilføring så hadde ikke forventet å seile forbi før etter sundet). Godt det ikke kom båter i mot, hadde ikke vært plass. Rimelig flau etterpå, var ikke bra sjømannskap. Du er sikkert klar over det, og du gjorde det sikkert også, men vil likevel komme med et lite tips: En svært effektiv måte å redusere fart på når du seiler så lavt at seilene ikke kan blafre, er å klosshale seilene som om du skulle seile full kryss. Da mister seilene mesteparten av løftet, og du mister mesteparten av fremdriften. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.