Jump to content

KAMD43P-er dynamo og lader gåen?


Gabi

Recommended Posts

Trenger litt feedback på spørsmål om ladinga til mine 3 vanlig bly-syre batterier. Det var opprinnelig 2 stk 1 år gamle Varta batterier på 110Ah hver som jeg supplerte med et 105Ah Varta batteri til i år. Har en Nasa BM1 batterimonitor som viser blant annet Ah-forbrukt. Tilsammen skal dette utgjøre 325Ah og med 50% bruk tenkte jeg at jeg burde kunne bruke ca 150Ah før opplading.

 

Dynamo er koplet til en Quick ladeseparator til forbruksbanken og til startbatteri. Jeg har egen batterilader til startbatteriet og egen batterilader til forbruksbatteriene.

 

I sommerferien brukte vi en gang ca 150A men jeg la merke til at spenning var sånn ca 11,8-11,9V. Dette noe lavt i forhold til hva det burde være?

 

Så kommer lading fra dynamo inn; den lader bare ca 13,2-13,5V. Når jeg har lavt turtall ca 1500rpm kan den lade med 20A, mens med høyere turtall ca 3000rpm lader den ikke noe mer og kanskje mindre. Hvis jeg feks lader med 6A ved 3000rpm kan den kanskje lade 13A hvis jeg senker turtallet til 1500rpm. For det første burde spenningen være 14-14,4V ved lading vel? Og for det andre burde A stige ved høyere turtall? De eneste gangene jeg har sett dynamo har ladet 13,7-14,0V er når batteriene allerede er fulladet fra før. Jeg har 50m2 kabel fra dynamo til ladeseparator.

 

På slutten av ferien merket jeg også at batteriet holdt velsig kort, kunne kanskje kun bruke 80Ah før spenningen sank til 12V. Jeg sjekket så ett og ett batteri om ganger og ladet opp med en Ctek M100 batterilader. Det ene 110Ah batteriet sank umiddelbart til 11,8V. Helt gåent med andre ord. Kjøpte da nytt 105Ah Varta batteri likt detjeg kjøpte før sommeren. Ladet opp alle og dro på tur i helgen . Men nå kunne jeg kun bruke ca 80Ah før batteribanken sank til 12,0V.

 

Så spørsmål er om ett av de andre batteriene også er gåent?

 

Og så kommer neste sak som kan være relatert. Jeg kjøpte (dessverre) en 25A Biltema batterilader i fjor. Den ladet fornuftig til å begynne med. Men i sommer ladet den litt "rart". Når batteribanken var ladet ned ca 100Ah så ladet batteriladeren 20-25A i noen minutter ved 13,2-13,5A spenning. Deretter ladet den ikke noe i noen minutter før den startet igjen. Sånn holdt den på i 24timer å lade på og lade av med synkende A men ikke stigende spenning.

 

I helgen nå med 80Ah forbrukt satte jeg laderen på men den ladet fortsatt på samme måte, spenning på ca 13,3V og 10-13A i noen minutter før den slo seg av i noen minutter og slo seg på igjen. Og så videre.

 

Mine spørsmål:

Er dynamoen gåen?

Er batteriladeren gåen?

Er ett av de andre batteriene også gåent?

Er det en annen systemfeil som kan gjøre dette?

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken type dynamo?

 

Dynamoens spenning er bestemt av regulatorens setpoint og strøm.
Er den for slapp da kan du fikse akkurat dette ved hjelp av en annen eller ekstern regulator.
Så sant dynamoen er ok kan en ekstern regulator (høyeffekt-regulator) også hjelpe at dynamoen gir tydelig mer effekt.

Men den hjelper ikke hvis dynamoen er skadet.
Så burde du gjøre en gjennomgang på dynamoen, dvs. sjekke tilkoblinger (vibrasjon?) og evt. kullbørstene, slepering...

Hvis dynamoen ikke øker effekten mens turtallet økes (forutsatt tomme batterier/noe større forbruk) da kan det være enten skade på dynamo,
eller også (og så føler jeg dette her) at reimen / reimhjul slurver.
Så, sjekk om den er strammet riktig, men "riktig" og ikke for mye.

At batteriene ikke holder mer spenning enn 12V ved bare 30% utlading er ikke bra.
Dette kan skyldes enten dårlige eller gående batterier.
Å blande sammen "riktig" gamle og nye er sjelden bra, det har du jo egentlig opplevd allerede.
Grensen pleier å gå ved >4 år, mer burde man ikke prøve.

Kjør lading og utlading på hver stykke batteri separat, med samme belastning.
Bruk samtidig et multimeter rett på batteriene for å sjekke om monitoren din vises det samme.

 

Til laderen finnes det ikke mye å si heller, også Biltema leverer forskjellig.
Men hvis den oppfører seg så merkelig er det enten at batteriene overbelaster den,
eller at den er noe du burde levere tilbake før du havner på lokale aviser.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! :-)

 

I en annen tråd for etpar år siden ble mine muligheter for strømopplegg diskutert:

https://baatplassen.no/i/topic/105779-dynamo-til-batteri-lader-vs-avansert-landstr%C3%B8mlading/

 

Her fremkom det fra Fantino at dynamoen nok var av typen Letrika og ifølge forrige eier ble den kjøpt i 2005.

 

Fantino skriver:

Ble litt nysjerrig på den generatoren fra Slovenia og googlet litt: Firmaet heter "Letrika": http://www.letrika.c...rs/alternators/

 

 

 

Det er nok selve regulatoren som heter AER 1701, se f.eks. denne lenken til en generator av AAK-type som tydeligvis bruker regulator AER 1535.

 

 

 

Fra bildene dine ser det ut som om kan ligne på en AAK eller AAN serie ut fra bildene på Letrika's sider, så du får kikke etter et annet nummer. Ser at alle generatorene deres har et internt partnummer som begynner på IA. Lå mye info om du klikker litt der, inkludert ytelsesgrafer for alle modellene, regulatordata osv.

 

---------

Kan denne regulatoren påmonteres ekstern regulator tro? Eller er den generelt så gammel at det er like greit å kjøpe en ny dynamo med en smart type regulator istedet for å bruke tid på å feilsøke/eventuelt reparere pluss påmontere ekstern regulator?

 

Jeg har sjekket reima for en stund siden. Den var ganske bra-skal kunne trykke ned ca 1cm på midten. Jeg kan sjekke dette igjen. Den ble forøvrig byttet i vår av merkeverksted.

 

Som du skriver bør jeg sjekke alle batteriene hver for seg med belastning, feks en 5A arbeidslampe eller noe og sjekke hvordan spenningen synker. Aller først skal jeg lade de opp med min Ctek M100, som gir 14,4V ved lading.

 

Vedrørende Biltemaladeren kan jeg kanskje prøve å lade "bare" ett eller to batterier om gangen for å se om den oppfører seg anderledes da. Hvis den oopfører seg like teit fortsatt da så er den vel gåen-ingen tvil om det da vel? Iallefall dersom Ctek laderen lader jevnt og fint og ikke Biltema-laderen.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti at ladeskillet har tatt kveld, med alle mulige slags spenninger på ulike utganger. Er litt uoversiktlig, men jeg ville i alle fall måle spenningsfall mellom Inn- og utganger mens motoren går for eliminere den feilkilden. Du skal ikke måle noe særlig mer enn 0.1V over ladeskillet. Da jeg målte et ladeskille som var gåent var det spenningsfall på 3-4 volt mellom inn og utgang, og det varierte avh av turtall osv. Dette førte til at regulator gikk bananas og minner litt om det du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Eksterne regulatorer kan settes med fordel på disse og andre eldre dynamoer, det er jo nettopp meningen av slik.
En nyere type dynamo / regulator du kjøper betyr dessuten ikke automatisk bedre lading siden også den pleier å bli W-regulert og analog.

Det eneste som kan gå galt hos deg akkurat nå er at Iskra dynamo du har ikke -kan- gi mer strøm.
Men da kan du jo bruke regulatoren på neste dynamoen,

forutsatt du velger en ekstern regulator som er fleksibel nok. 

 

Har vært borti at ladeskillet har tatt kveld, med alle mulige slags spenninger på ulike utganger. Er litt uoversiktlig, men jeg ville i alle fall måle spenningsfall mellom Inn- og utganger mens motoren går for eliminere den feilkilden. Du skal ikke måle noe særlig mer enn 0.1V over ladeskillet. Da jeg målte et ladeskille som var gåent var det spenningsfall på 3-4 volt mellom inn og utgang,

Slike feil finnes også.

3-4V spenningsfall over "skilleren" er et tydelig tegn, men 0,1V er lite.

Vanlige skilledioder leverer (avhengig type) ca. 0,6 - 1,1V spenningsfall over diodene.
FET pleier å levere noe spenningsfall ved ca. 0,3V med full belastning og et hakk mindre etter hvert når strømmen tar av.

Bare relébaserte enheter bør ikke ha noe spenningsfall i det hele tatt (evtl. på andre desimalen bak komma),
ellers er det noe galt med den.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg startet motor og sjekket på kabel fra dynamo til min Quick Mos-Fet ladeseparator hva spenningen var. Sjekket så utgangene til forbruksbank og startbatteri og spenningen var identisk. Altså ingen feks 0,7V spenningsfall. Ladeseparatoren skal også gi svært lite spenningsfall og det stemmer, selv om det kun var få A som ladet. Tror ikke det er noe feil med denne. Har også 50mm2 kabel fra dynamo til ladeseparator så det bør være bra dimensjonert.

 

Sjekket også dynamoreim og det var det ca 1-1,5cm slakk. Virket bra.

 

Men ladingen fra dynamo er som sagt litt opp og ned i spenning. Den er også 10år gammel nå og jeg har aldri sett den over ca 14V på de 3 sesongene jeg har hatt båten.

 

Jeg har lest endel nå om PDAR etc og tror kanskje på følgende:

 

Jeg har AGM startbatteri som også er tilkoplet truster foran og bak samt ankervinsj. Men med 300A i maks 1 minutt ved vanlig tillegging til land vil dette utgjøre kun 5 A i forbruk. Motor er en KAMD43P som også startet umiddelbart. Ankervinsj er 80A hovedsikring men bruker noe endel mindre i bruk. Utgjør sikkert bare 1-3A forbruk ved bruk. Dette batteriet vil nesten ikke trenge lading i det hele tatt.

 

Forbruksbatteri er 1stk 110Ah åpen bly-syre og 2 stk 105Ah lukket bly-syre, totalt 320Ah. Belastet dette tidvis endel og har planer om å belaste det 50%, altså ca 150Ah.

 

Men idag går lading fra dynamo til ladeseparator og fordeles derfra. Og lading er dårlig mht spenning, kun mellom 13,3-13,8V. Dette er altfor lavt (skal være 14,4V for bly-syre) men er ok for vedlikeholdslading for AGM-batteri. Dette bidrar til dårlig lading idag og jeg får vesentlig mindre kapasitet på batteriene enn jeg trodde at jeg hadde.

 

Det jeg lurer på å gjøre er å fjerne dagens Quick ladeseparator. Deretter kjøpe en ny dynamo på feks 70-100A med en PDAR laderegulator som koples til forbruksbatteri. For å lade den beskjedbe ladingen som AGM-startbatteri trenger kan jeg kjøpe en 12V/12V B2B batteri-batterilader som får strøm fra forbruksbatteri under lading fra dynamo. Siden startbatteriet kun trenger meget begrenset ladetid vil dette nesten ikke belaste forbruksbatteriene særlig.

På denne måten sikrer jeg at jeg får ny dynamo som skal fungere bra, jeg får veldig effektiv lading av forbruksbatteri noe som jeg trenger spesielt på ferie eller litt lange helgeturer. I tillegg får jeg en dedikert lader til AGM startbatteri, noe som er nødvendig for å ikke ødelegge dette når PDAR drar igang 14,4V over flere timer for å lade for forbruksbatteri.

 

Hva tror dere om denne løsningen? Noe positivt og negativt med dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...