Jump to content

Forslag 12V Vannpumpe for kjøling av Chevy V8 small blokk?


HKH

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal skaffe en vannpumpe som tar inn ferskvann for kjøling av motoren.

Inntaket skal installeres i bunnen av båten hvor vannet skal passere gjennom en form for filter.

Dette skal kjøle ned en Chevy V8 small blokk.

 

Spørsmålene mine er:

1. Hvor mange liter vann pr. minutt vann er tilstrekkelig for å kjøle ned en slik motor?

 

På Biltema finner jeg to pumper som gir 28L/min eller 35L/min. Linken viser produktene. http://www.biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Impellerpumpe-2000020512/

2. Passer  noen av disse mitt behov? Hvis ja, hvilken?

 

3. Noen forslag hvor jeg kan skaffe en slik filter?

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60696/pic1131-24.jpg

 

Viktigst av alt: 

4. Skal vann fra denne pumpen gå til både motorens vannpumpe og eksosanlegg?

    Eller skal de ha forskjellige vanntilførsel? (to pumper?)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke enJohnson eller Jabsco impellerpumpe drevet av veivakslingen på motoren? Disse er rimelige, pålitelige og har garantert god nok kapasitet. Og skrues rett på reimskiva. Jeg ville ikke følt meg helt trygg med en elektrisk Biltemapumpe her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor finne opp kruttet engang til? Det enkleste er å gjøre som index skriver. Da har man pumpe som pumper når motor går og pumper ikke når motor ikke går! Og gir riktig mengde vann. Hvis du leser tekste på pumpa fra Biltema så skjønner du at du ikke kan bruke den! Her er det noen sjøvansfilter!

 

bilde

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk :)

 

Som dere leser spørsmålene mine ser at jeg kan ikke dette. Derfor søker jeg tips og råd.

Deres tilbakemeldinger gir meg mye bedre utgangspunkt ift startpunktet mitt.

Nå vet jeg nøyaktig hva jeg trenger når det gjelder pumpen og vet hvor jeg finner filter.

 

Er en slik pumpe, som foreslått ovenfor, nok for både vann forkynning til motor og eksos?

Link to post
Share on other sites

Du burde kjøpe et varmeveksler kit. Så dumper du vannet fra varmeveksler i manifodene!

Den pumpen leverer nok vann. Til å kjøle varmeveksler og manifolder(eksos) !

 

 

bilde

Sånn bilr blir motor med marine utstyr på

 

bilde

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...