Jump to content

Nesten rent i senk av Colour Fantasy


-morten-

Recommended Posts

http://www.tv2.no/2015/08/30/nyheter/color-line/kiel-ferga/7316828

 

Dette minner meg litt om en situasjon for en del år tilbake ute på hytta, før mobiltelefon tida... Jeg har utsikt over Trondheimsleia fra Terningen til sør hitra, og har selfølgelig kikkert.. kjendte igjen en kjenning som kom kjørende og så stoppet de, så jeg senere.. begge ombord far og sønn gjrde korsbevegelser med armene.. det var ganske frisk vind og sjøen gikk kvit. De drev utrolig raskt nedover leia.. Da var det bare å dra ut.. de hadde kastet ut dregg men øyet til dreggen hadde blitt slitt i stykker.. og de lå nå gansske nært skjæra. gutten ombord var livredd og for han var nok dette traumatisk.  Han var snar å hoppe ombord i båten vår da vi kom og fikk festet slep på båten og slept dem til hjemmehavna.. de var veldig glade for å bli reddet! utfallet om dem hadde drevet i skjæra kunne blitt veldig dramatisk!  Når folk er i trøbbel på sjøen føler jeg veldig plikt til å hjelpe.. Plutselig en dag er man selv i samme situasjon..

 

Vanskelig å komentere denne saken uten å kjenne fakta, står vel heller ikke hvilke nødsignaler han sendte ut!? men det er uansett kritikkverdig å kjøre forbi en båt der folk gjør kryssbevegelser med armene! det er et nødsignal på samme måte som Pan Pan eller Mayday på VHF..om folk gidder å bruke VHF da!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilke signaler båten sendte ut så er det ikke bare å "stoppe" eller "svinge unna" for et så stort skip......

Det var ikke det som var essensielt her.. de fleste vet det fra før om man har vært på sjøen i 40 år!!   at andre lystbåter ikke tar ansvar og trodde dem hilste er litt betenkelig.. om så var tilfelle!!  Som jeg sier er den beste sikkerheten å gi motoren rett og ofte nokk vedlikehold og ha en motor som man vet man kan stole på.. men en dag kan det skje selv den beste Severin Suveren..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

det var ikke noe spørsmål.. jeg la fram en hendelse i Drøbaksundet..  Se videoen.. det som er betenkelig er at ikke andre lystbåter stopper når andre er i nød..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Flere betenkelige ting med den saken der.

Fyren sier jo han hadde ligget og drevet en halvtime midt i Skipsleia på det trangeste stedet. Hvorfor ringte han ikke til Tjøme radio i god tid om han ikke hadde VHF?

 

Tipper hendelsesforløpet er noe ala dette:

 

Fyren får motorstopp, ser rundt seg og ser ingen store skip, så begynner han og finne ut av problemet. Senere registrerer han color fantasy og det går opp at han ligger midt i skipsleia på et trangt sted.

 

Han sender i følge seg selv "nødsignal" ved å veive med armene til forbipasserende båter og de skjønner enten ikke bæret av alvoret i situasjonen eller gir f....

 

På color fantasy hvis, dette er der jeg tror det er, ser fyren og skjønner etterhvert at han har problemer og ikke vil flytte seg. De har ikke tid til å stoppe, og mellom Oscarsborg og Drøbak er det trangt og grundt utenfor leia. Dessuten er det ofte mye strøm der.

 

De må velge side og beholder styrefart. Strømmen kan ha flyttet på havaristen innen de kommer frem og åpningen blir trangere enn først antatt.

På dette tidspunktet tipper jeg de står ute på brovingen og går så nærme havaristen de kan da de har grunt område på andre siden. Og rive opp skrogsiden på en grunne og risikere en ny Costa Concordia ulykke er det siste de vil, og det hadde nok lett tatt valget og subbe havaristen istedenfor å gå på grunn om det hadde vært uungåelig..

 

Moralen er å holde båten sin teknisk i orden og ta de riktige avgjørelsene tidlig nok om man får driftstans av en eller annen grunn. Fortrinnsvis på VHF i denne situasjonen, hvis ikke, så ring Tjøme radio ASAP og si du ligger midt i leia. Har du ikke telefon eller strøm på den, så send opp en nødrakett eller røyksignal så skipene tidlig nok skjønner at du faktisk har et problem og ikke bare ligger og fisker og vil flytte deg.

 

Da hadde man antagelig blitt hentet av andre båter med VHF i området eller RS lenge før, og store skip hadde fått beskjed tidlig nok til å stoppe i romt farvann om det var nødvendig.

 

De passerende båtene burde skjønt alvoret pga stedet flyen lå og drev når han vervet med armene selv uten å se et skip på vei gjennom tranga, så litt pepper sendes til de og ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

http://www.tv2.no/2015/08/30/nyheter/color-line/kiel-ferga/7316828

Vanskelig å komentere denne saken uten å kjenne fakta, står vel heller ikke hvilke nødsignaler han sendte ut!?

Ut fra artikkelen skjønner jeg det slik at han hverken hadde VHF eller mobiltelefon, og utelukkende vinket med armene.

 

Minner meg om en litt tilsvarende opplevelse som ble nevnt i en annen tråd - dessverre har jeg ikke referansene, men det var et barn som åpenbart trengte hjelp, og mange forbipasserende som ignorerte det hele. :-( Eller kanskje det ikke var så åpenbart allikevel?

 

Dobbel armføring opp i kryss - i tillegg til at man bør vite at det er et nødsignal er det jo ganske åpenbart ikke vanlig hilsing.

 

"Hilseplikten" kan jo være til besvær av og til; i går hadde jeg to opplevelser hvor jeg lurte på om hilsingen bare var for høflighets skyld eller om noen faktisk ville meg noe. Men når det er helt åpenbart at noen vil noe, så er det helt galt å snu seg vekk - av og til undres jeg meg svært over mine medmennesker :-(

Link to post
Share on other sites

Color Fantasy er helt uten skyld i dette. Denne fritisdsbåten skulle ha meldt fra om at de lå i dette farvannet. Det er de pliktig til umiddelbart å gjøre ihht forskrift som styrer dette farvannet og det skulle også fergen der bildene er tatt fra gjort, samt andre i andre småbåter/fritidsfartøy som heller brukte tid på å filme hendelsen.

 

Det er vel stor sannsynlighet også for at de ombord i båten hadde mulighet vha mobil?

 

For dette farvennet gjelder:

 

§ 4.(plikt til å melde om farer)

 

Fører av ethvert fartøy som observerer farer av betydning for sikker navigasjon eller ferdsel, skal straks gi melding om dette til fartøy i nærheten. Slik melding skal også gis til Kystverket som nasjonal koordinator for navigasjonsvarsler. Slik melding skal minimum inneholde

- dato

- klokkeslett

- navn på melder eller fartøy

- hendelse

- posisjonsangivelse.

Andre som observerer fare av betydning for sikker navigasjon eller ferdsel skal gi melding om dette til nærmeste politimyndighet, med mindre slik melding synes åpenbart unødvendig.

Når nasjonal koordinator for navigasjonsvarsler, Kystverket, har mottatt melding som nevnt i første ledd, skal den straks vurdere å sende ut nødvendig navigasjonsvarsle for det aktuelle området.

For melding om sjøulykke gjelder sjøloven § 475 og skipssikkerhetsloven § 47.

Link to post
Share on other sites

Det er vel et drama i kjent TV2 stil.

Karene i snekka var aldri i fare for å bli rent i senk. Color Fantasy har hatt et plot på dem lenge og sørget for å ha sikre marginer. Selvfølgelig virker det truende når dette stålfjellet  kommer fossende.

Hvis det hadde vært noen som helst fare for sammenstøt hadde ferja stoppet. Han trenger ingen styrefart. Den har et Ulstein joysticksystem og kan stå dønn stille på samme sted.

Dette understreker viktigheten av å ha VHF ombord. Da kunne karene i snekka snakket med Color Fantasy og få bekreftet at de hadde kontroll på situasjonen. Min erfaring med de store ferjene som det vrimler av i denne del av landet er at de er meget oppmerksomme på trafikken med fritidsbåter og svarer med en gang på VHF.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På veien er det straffbart å kjøre forbi ei ulykke uten å hjelpe. Slik burde det også vært på sjøen, det et tydelig forskjell på å veive med armene i kors og hilse, skjønner ikke de nærliggende båtførerne det har de ingenting på sjøen å gjøre. Klart føreren av snekka burde hatt vhf og mobil, men slikt kan svikte. Når da alle ignorerer hans signal om hjelp finner jeg det urovekkende. Koster ikke så mye drivstoff og tid å svinge bortom en tur og sjekke hva det går i.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært interessant å hørt hvordan mannskapet på broen på Color Fantasy opplevde denne situasjonen.

Tipper de har hatt kontroll og styrt utenom havaristen, men har vært tvunget til å gå svært nær på grunn av det trange farvannet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men å forvente at andre båtfolk forstår det man selv mener er nødsignaler mens man ligger stille og rolig midtfjords er vel kanskje å ha litt for stor tiltro til til disse. Tre fjerdedeler av de som er på fjorden en solskinnsdag I august har vel rimelig begrensede kunnskaper om signaler og annet, sånn er det bare. Hadde båten vært på vei mot et skjær hadde gjerne flere oppfattet situasjonens alvor. Sånn sett skjedde jo ikke annet her enn at ferjen viket så mye den kunne, men var likevel på grunn av sin størrelse litt skremmende. Men å begi seg ut på sjøen uten engang en mobiltelefon da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette skriver tv2 i artikkelen som ligger ute nå:

 

Kapteinen så båten

Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, sier at kapteinen på Color Fantasy så båten som lå i Drøbaksundet uten motorkraft.

 

– Kapteinen så at båten ikke fjernet seg og styrte unna, forklarer Mathisen.

 

Mannskapet på Kielfergen oppfattet ikke hendelsen som dramatisk, ifølge Mathisen.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har en båt trøbbel? Jeg ville selvfølgelig stoppet opp hvis noen hadde viftet med armene. Sist jeg opplevde det var på 80 tallet (ja, vi slepte båten til havn). Har seilt litt i dette området, og det er mye båt så hvis en er aktivt vifter med armene antar jeg noen ville stoppet opp. Har vært veldig nærme ferger før, de har full kontroll (hvordan ellers kan de legge til kai?).  Mer bekymret for nesoddfergen enn kielfergen.

Link to post
Share on other sites

 Har vært veldig nærme ferger før, de har full kontroll (hvordan ellers kan de legge til kai?).  Mer bekymret for nesoddfergen enn kielfergen.

 

Jeg kan opplyse deg om at Nesoddferja legger til kai adskillig oftere enn Kielferga, så dersom kailegging er ett argument for kontroll ville jeg satsa penga mine på Nesoddferja.

Har du hørt om ulykker med Nesoddferja i det hele tatt? Den trafikkerer den mest belasta fjordbiten i landet med intervaler på 20min. 20 timer i døgnet.

Uten at jeg vet det, tror jeg Nesoddferja må være den tryggeste og mest komfortable reiseruta i landet.

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at det er viktigere å få hendelsen på film, enn å hjelpe

 

Forstod i et innlegg at båten som filmet var en båt som var full (Taxibåt av noe slag, 40 stk om bord. ) og de ønsket ikke å dra bort å hjelpe da de var redd for at en evt ulykke da kunne bli enda værre. 

Redigert av wabby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...