Jump to content

Nesten rent i senk av Colour Fantasy


-morten-

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

En ting er nå om de traff snekka.. men iom at de gikk så til de grader nært snekka så ligger det vel i kortene at de også gikk veldig nært for grunt farvann, dvs kunne rive hull i skuta og gå til bunns med x antall passasjerer?

 

Jeg mener, de ikke klin inntil snekka om de hadde god plass andre veien?

 

Den potensielt største faren må jo ha vært at CL tok i bunnen og sank, ikke de to i snekka. 

--------

 

Fokus må jo være; Holdt CL på å gå på grunn og dermed satt x antall passasjerer i livsfare? 

 

Om nei, hvorfor gikk de evt. da så nær snekka og satt 2 stk i fare. Pluss evt de på den lille ferja som måtte trekke seg unna?

--------

 

Er det en fillesak om CL nær måtte ploge over ei snekke med folk ombord for å unngå å gå på grunn? 

 

Noen som har AIS track fra når det skjedde?

Link to post
Share on other sites

…Og jeg mener det ikke er noen fartsbegrensninger i Drøbak. Det var ihvertfall ikke det tidligere

Å ligge å drive i en 1/2 time uten å få hjelp er utrolig, å legge ut på tur uten en mobil en gang er slapt.

Hva er sikker fart,  nødvendig av hensyn til sikker manøvrering ??. 

 

I medhold av § 52 i lov om havnevesenet av 24. juni 1933 har Drøbak havnestyre bestemt at havnereglementets § 8 om fart innen havnedistriktet skal utgå i sin helhet og erstattes med følgende bestemmelser:

§ 8.Om fart.

Maskindrevne fartøyer skal innen havnedistriktet ikke anvende større fart enn nødvendig av hensyn til sikker manøvrering. Ikke under noen omstendighet må farten være så stor at det oppstår skadesjø som kan volde skade eller fare for andre fartøyer eller offentlige og private havneanlegg.

For fart innen havnedistriktet, jfr. sjøkart nr. 402 og 4, er det i medhold av lov om havnevesenet av 24. juni 1933 § 52 tredje ledd, utstedt følgende påbud:

1. Innenfor det sjøområdet som begrenses av nedenfor nevnte linjer skal fartøyer gå med redusert fart, ikke over 5 knop. a) Mot nord, en linje trukket rettvisende øst fra sydligste punkt på Gylteholmen til Gylte. b) Mot vest av en rett linje trukket fra sydligste punkt på Gylteholmen til jernstangen på Husvikbåen. Herfra av en rett linje trukket til Drøbakgrunnens røde stake. Fra den nevnte stake av en linje trukket rettvisende SSO til denne skjæres av en linje rettvisende øst-vest gjennom Bemberbusken. d) Mot syd av den nevnte linje gjennom Bemberbusken. 2. Øst for en rett linje trukket fra nordvestligste punkt på Husvikholmen, over jernstangen ved Gylte til land, skal fartøyer gå med redusert fart, ikke over 3 knop. 3. I Drøbak Småbåthavn innenfor en rett linje trukket mellom hodene på molo A og B skal farten ikke være over 3 knop.

Overtredelse av forannevnte påbud, (1 til 3), straffes med bøter. Havnestyret kan gi supplerende bestemmelser før en enkelt anledning eller et spesielt farvann, jfr. havneloven § 22. Jfr. forøvrig havnereglementet §§ 6 og 22.

Bestemmelsene skal gis virkning fra 6. mai 1982.

 

http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/Fartsbegrensninger-til-sjos/Alle-lokale-fartsforskrifter/

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Altså, nå har en erfaren lystbåtmann med 40 års fartstid ligget og plasket i Drøbaksundet en halv time. Han vet at her går det store skip ut og inn mange ganger i døgnet. RS Bergensen dy er stasjonert noe hundre meter unna. Han kunne bare ropt på dem: "Øøøjj, kom å plukk meg opp, ligger midt i leia!" Behøver verken VHF, telefon eller 'post it'. Og hadde fergen sett snekka som et problem, så kunne vel de kalt opp RSSR og bedt dem fjerne båten som lå midt i siktelinjen. For jeg er sikker på at de så snekka med en gang de rundet Filtvet. Så konklusjonen må vel være at ingen av de impliserte så kollisjonsmulighet som risiko. Kanskje problemet er størst hos baatplassen.

Link to post
Share on other sites

 

En sjøforklaring ville vært egnet, den kommer ikke fordi ulykken tilfeldigvis ble unngått. En påtalevurdering kan også føre til en bedre forklaring.

 

 

Nå er det jo 7 år siden ordningen med sjøforklaring ble avviklet da, så dette måtte evt. blitt en sak for politiet, Statens Havarikommisjon for Transport eller Sjøfartsdirektoratet..

Redigert av Stiffler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke lov å gjengi det man har hørt på VHF...?

Jo, forsåvidt, det er nok ganske hemmende :-)

 

Hvis man har sertifikat, så har man signert på en taushetserklæring.

 

Nå må man ikke glemme hovedformålet med taushetsplikten - i "gamle dager" gikk allminnelig telefoni ofte over VHF - forretningssensitiv informasjon, private personlige samtaler, etc.

 

Litt må det være mulig å si - jeg kan vanskelig se noe skadelig med å dele opplysninger som kan sette aktørene i "bedre lys"? Informasjon om at man ikke har hørt noe på VHF er vel ellers ikke omfattet av taushetsplikten? :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...