JRK Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Her skulle CL stoppet lenge før. De ser jo båten tidlig (se tidlig i klippet) men velger å gå videre selv om der er trangt. De kan (ref. Mulligan) manøvrere og ligge akkurat så stille de vil mens de venter/ evt. gir bistand. Den vesle fergen var i ferd med å gi bistand - og måtte bakke unna for å unngå kritisk situasjon. VI vet ikke om de kommuniserte med CL på VHF. Begge fartøy har ansvar for å gjøre nærmest alt som er mulig for å unngå sammenstøt. Fritidsbåten lå uten styring og fremdrift. Når CL velger å gå videre er det helt uforsvarlig liten klaring til her har de ingen kontroll på situasjonen, Dette kunne lett endt med skade/tap av fartøy/ liv- og da skal CL holde unna. 1. CL kjører videre med en helt uforsvarlig høy risiko for fritidsbåten. CL har ikke kontroll. 2. Fritidsbåten kan ikke gjøre noe 3. Bergingsforsøk må avbrytes Dette må da føre til påtale? Ingen tvil hos meg. Hva vet du om følgende: - Vind I øyeblikket - Motorkraft til å holde CF I ro - Ansvarved å utsette mange hundre passasjerer for fare Utfra videoen oppfatter jeg ikke situasjonen som farlig. At den var svært ubehagelig for de I snekka er innlysende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Tragisk og uforståelig at havaristen ikke fikk hjelp. Klarer ikke helt fri meg frs at videoklippet kanskje ikke gir helt riktig bilde av situasjonen selv om det er en situasjon ingen ønsker å være i..... Pga fototeknikken som er brukt - med mindre det er CGI - er ikke flyet i nærheten av båten (ikke kritisk) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Hvordan klarer du å tolke videoen dithen at det er helt uforsvarlig liten klaring mellom båtene? Etter hva jeg kan se så er det flere meter klaring og CL går med redusert fart. a) Det er mindre enn tre sekunder fra baugen til CL passerer snekka til de er inne i skummet fra baugbølgen b) Hva er "sikker avstand" i en vikemanøver på sjøen? Avhengig av størrelsen på fartøyene, fart, og manøvrerbarhet. At det er mulig å anse dette som sikkert er for meg helt uforståelig. Når det kommer til vind. et.c så gir videobildene for så vidt en indikator, men det er helt irrelevant. Hvis ikke man er i stand til å holde CL stille her så ville de heller ikke være i stand til å ta henne til kai. Hvis mannskapet her gjør et bevisst valg om å fortsette (hvilket intervjuet med CL tilsier) så gjør de en brøler. En livsfarlig en. Jeg fatter virkelig ikke at så mange her på BP er villige til å forsvare CL i denne situasjonen? Ref. seilbåten Ouzo som ble nedrent av fergen Pride of Bilbao og førte til tiltale og rettsak. I Norge er nyttetrafikken av en eller annen grunn Hellige Kyr, ikke i internasjonalt farvann og i England. Rart at så få forsvarer dette standpunktet her på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 ..... og CL går med redusert fart. Hvor fort går de egentlig og hva er fartsgrensen for disse fergene/skipene, hvis noen, i det aktuelle området? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 De går med 14.5 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 …Og jeg mener det ikke er noen fartsbegrensninger i Drøbak. Det var ihvertfall ikke det tidligere Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Karen I fritidsbåten sier jo at han er fornøyd med innsatsen til både ferjeskipperen og mannskapet på CL som gjorde det de kunne for å unngå en ulykke. Det han irriterer seg over er andre med fritidsbåt som misforstår hans signaler. Likevel mener Festina Lente at det må tas ut påtale mot CL for at de ikke stoppet? Forunderlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne_F Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Mulig jeg har drømt (drømmer mye rart), men jeg er nesten sikker på at jeg har lest en eller anne plass at skipperen i snekka hadde kontaktet Tjøme Radio som igjen hadde kontaktet CL. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
njal Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Han burde skaffe seg VHF... Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Vi vet vel alle det at man ikke må komme i kursen til yrkesfartøy, og da spesielt ikke de store. Disse vil selvsagt forsøke så godt de kan å svinge unna, hindre sammenstøt eller stoppe, men dette nok svært ofte ganske så urealistisk. Dermed må vi kanskje lære oss to ting: Søke hjelp og evt sende ut nødmelding så tidlig som mulig. OG hjelpe dem som søker hjelp så fort som mulig, og da helst før Danskebåten kommer....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 før Danskebåten kommer....... Tysklandsbåten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 (redigert) Stopplengde er kanskje også et tema? Skulle gjerne hatt litt mer innsyn enn bare ... "mannskapet på CF opplevde ikke situasjonen som dramatisk". Jeg antar (og håper) at de har gjort en vurdering og kommet frem til at det var gode nok sikkerhetsmarginer (kanskje vinden endret seg slik at sikkerhetsmarginene ble spist opp?). Skulle gjerne ha visst hva slags kommunikasjon det var på VHF i forkant for passeringen, spesielt mellom Oscarsborg-ferga og CF. Ingen BP'ere befant seg i området med VHF'en påskrudd denne dagen? Redigert 1.September.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Klarer heller ikke å se at dette er en sikker situasjon under full kontroll. Noen sekunder/meter den ene veien så hadde han ligger rett under baugen. At de på CL sier at det var udramatisk og under full kontroll, ja hva annet kan de si uten at det får følger? En slik uttalelse er null verdt og mer av preventiv art. Det gikk bra og de vil helst glemme hele greia. Med en etterforskning av dette som en nestenulykke så kanskje vi kunne lære noe, "vi" inklusive båtfører, CL og resten av oss. ------- CL hadde gud vet hvor mange passasjerer, snekka hadde to, ferja som prøvde å hjelpe hadde x antall passasjerer og det skjer i den kanskje mest trafikkerte leia i Norge pluss at tilsvarende ting har skjedd i området før, og vil skje igjen. Hvorfor skal en nestenulykke som dette tas så lett på? Så mange mennesker involvert, så store verdier, i akkurat dette området. Klart det må etterforskes. Veldig rart at det hele gjøres opp gjennom media og snekkefører og CL på en sånn måte. Her bør det høstes lærdom, ikke skyve under teppet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Klarer heller ikke å se at dette er en sikker situasjon under full kontroll. Noen sekunder/meter den ene veien så hadde han ligger rett under baugen. ------- Klart det må etterforskes. Veldig rart at det hele gjøres opp gjennom media og snekkefører og CL på en sånn måte. Her bør det høstes lærdom, ikke skyve under teppet. Hvor dramatisk var dette? Hvis styrmann sto på brovingen og styrte klar av snekka med margin motsatt vei var dette udramatisk. Ikke behagelig, men absolutt ikke nok til en sjøforklaring (krever vel alvorlig ulykke). Har vært veldig mye nærmere Kiel fergen enn dette (riktignok akterenden). Hvis alt som ser dramatisk ut fra feil vinkel på film skal etterforsket må vi tidoble antall politifolk, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 At de på CL sier at det var udramatisk og under full kontroll, ja hva annet kan de si uten at det får følger? En slik uttalelse er null verdt og mer av preventiv art. Det gikk bra og de vil helst glemme hele greia. Med en etterforskning av dette som en nestenulykke så kanskje vi kunne lære noe, "vi" inklusive båtfører, CL og resten av oss. Her bør det høstes lærdom, ikke skyve under teppet. Se et lite stykke inn i filmen - mannen på fordekk ser ut til å gjøre en løpende vurdering av om han skal hoppe på sjøen. Så situasjonen er kritisk nok ja. Kommunikasjonsdirektører får ikke betalt for å oppklare men for å tilsløre. De har betalt for å uttale seg til media. Helst i så vage vendinger som mulig for å oppnå ett formål: å unngå unødvendig kritisk søkelys. Derfor er ikke media noe egnet arena for å konkludere hva som er rett og galt i denne situasjonen. En sjøforklaring ville vært egnet, den kommer ikke fordi ulykken tilfeldigvis ble unngått. En påtalevurdering kan også føre til en bedre forklaring. Ja, jeg er helt klar på at denne,og flere andre hendelser når liv kommer i fare pga av uvettig båthåndtering burde vært etterforsket, og vi kunne fått noen domfellelser. Da kunne vi kanskje fått gjort noe med uvesenet. I dag er slike saker nesten fraværende der yrkesfartøyene står i fokus for dårlige vurderinger. Unntaket er selvfølgelig saker med promille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 En liten digresjon. Har selv vært med Bastøferja midt I Færderseilasen. Noen seilere gir totalt blaffen I signalene fra ferja. Flere seilere krysset vinden rett fremfor baugen på ferja og noen lå helt inntil langskips. Skulle ferja ha overholdt normal vikeplikt eller unngått farlige situasjoner, hadde nye oppstått. I dette tilfellet tenkte ihverfall jeg at skipperen gjorde akkurat som han burde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Se et lite stykke inn i filmen - mannen på fordekk ser ut til å gjøre en løpende vurdering av om han skal hoppe på sjøen. Nå må vi ikke se store mengder spøkelse i sterkt sollys her. Hoppe på sjøen er vel det mest korka du kan finne på. Du forlater ikke en båt som flyter. Jeg vil tro folka på de store fergene opplever dette stadig vekk. I innseilinga til Strømstad ved Flatskjær ser man slike avstander med jevne mellomrom. Der er det trangt. De er vel vant med lystbåttraffikk og svært oppmerksomme på hva som skjer. Det siste de vil ha er en hendelse med et fritidsfartøy. For noen uker siden lå jeg og reka i renna ved Tisler og fikk se ei Strømstadferge som, så det ut for meg, sikta sånn ca. en meter bak røstjerna mine. Kalte han opp på VHF og la fram situasjonen, knapt vind til styrefart og maskinhavari. Svaret var, "Jeg har sett det. Jeg går aktenom deg". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Står det en fugl i veibanen når jeg kommer kjørende slakker jeg normalt ikke på farten. Jeg vet at fuglene kommer seg unna i tide, det har de gjort hundrevis av ganger før. Men kanskje en dag er det en fugl som er skadet, og da klasker den inn i grillen. Mulig CL har samme erfaring på sjøen, småbåtene skvetter alltid unna i tide. En ting er sikkert, jeg ville ikke vært ombord i den snekken. Jeg synes det "metallfjellet" kom altfor fort forbi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Tysklandsbåten. Eller DNA -Den Norske Amerikalinjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 før Danskebåten kommer....... Tysklandsbåten. Kanskje en ide å være litt mer seriøs? Hva har det med saken å gjøre? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Ingen BP'ere befant seg i området med VHF'en påskrudd denne dagen? Det er vel ikke lov å gjengi det man har hørt på VHF...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Nå må vi ikke se store mengder spøkelse i sterkt sollys her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 skal vel ikke se bort fra at skipperen på danskebåten synes det er greit å ikke bli blandet inn i diskusjonen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Ser det er mye kritikk av Color F og Drøbaksferga og alle andre sjøfarende i midtre Oslofjord den gjeldende dagen for ikke å ha kommet gubben til assistanse. Men er det noen som virkelig har utvist dårlig sjømannskap her så må det vel være gubben(e) i snekka sjøl ! Han hevder å ha vært «båtmann» i 40 år og i Svelvik burde han være vel vant med trange sund, ferge- og annen nyttetrafikk med krevende manøvrering i strøm og trange farvann. Hva pokker hadde han da i skipsleia i Drøbaksundet å gjøre med den gamle holken der ? – Uten noen slags form for kommunikasjonsmiddel om bord, annet enn armene.Når du ikke gidder å forberede deg selv, skal så alle andre kritiseres fordi de ikke forstår hva du vil eller mener ? Komplett idioti etter min mening ! Hvis han på død og liv (nærmest bokstavelig talt) skulle kjøre holken fra Oslo til Svelvik midt i travleste tida på søndag, burde han ha utvist såpass til vett og sjømannskap at han hadde tatt leden på vestsida av Håøya og holdt seg nærme Hurumlandet utover. Da hadde konsekvensene av et motorstopp vært at han måtte padle seg inn til land.Siden han ikke fant det nødvendig å ha med hverken radiokommunikasjon eller telefon om bord, hadde han sikkert ikke padleåre heller, men kanskje en eller annen bordbit som kunne brukes. Det er selvfølgelig lett å være etterpåklok, men dette er nok et bevis på at du ikke blir «Båtmann» fordi du har vært så og så mange år på/ved sjøen.Skikkelig båtfolk har skikkelige holdninger - Det gjelder enten de skal fendre for å legge seg inntil noen eller å sørge for å ha nødvendig utstyr om bord for de områdene de skal ferdes i. Det går på å ta hensyn til andre og ikke bare tenke på seg selv, for vi ser nok av den typen mennesker ellers i samfunnet også, som mener at bare jeg får mitt - så er alt greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Det eneste jeg ser noen grunn til å kritisere her er at man kan bli liggende så lenge i et ganske trafikkert område uten å få hjelp. At Color Fantasy passerer ganske nær kan sikkert se dramatisk ut, men er det ikke. Når en båt ligger stille uten motorkraft, er dens bevegelser svært forutsigbare selv om det skulle være litt vind. Når man står på broen på Color Fantasy har man god utsikt og en manøvreringsevne som tilsier at man har alle muligheter for å unngå sammenstøt selv med minimal klaring. På denne videoen ser det forøvrig ut til å være ganske god klaring. Men omtrent i det Color Fantasy passerer, begynner båten det filmes fra å kjøre unna og da får man inntrykk av at snekken med motorproblemer er mye nærmere Color Fantasy enn den er i virkeligheten. http://www.tv2.no/a/7313683 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.