Jump to content

Hvor mange knop kan man tape med groe?


Andboats

Recommended Posts

Min joda 7500 gjorde 14 knop på en god dag for tre år siden, nå sliter jeg med å få den over 12. Hadde egentlig tenkt til å fjerne alt bunnstoff i år men det ble...ehm..utsatt.

Kan det at bunnen begynner å ligne et fjellandskap være grunnen til at jeg har mistet 2-3 knop?

Ja

Link to post
Share on other sites

Ikke for å stjele tråden helt, men lurer litt på det samme selv, men da uten groe. :P

 

Båten står litt opp i elva i år og der er det brakkvann. Ved å se ned på drevet så ser det veldig fint ut. Ingen skjell. Men det legger seg vel noe drit under båten uansett ?

Første året jeg har den i elva, så spent å se hvordan den ser ut på undersiden når jeg tar den opp om noen uker. 

 

Antat at du har  Zinkanoder som er like fine. 

I saltvann Zink eller Aluminiumanoder

I brakkvann Aluminiumanoder

I ferskvann Manesiumanoder

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Min joda 7500 gjorde 14 knop på en god dag for tre år siden, nå sliter jeg med å få den over 12. Hadde egentlig tenkt til å fjerne alt bunnstoff i år men det ble...ehm..utsatt.

Kan det at bunnen begynner å ligne et fjellandskap være grunnen til at jeg har mistet 2-3 knop?

 

JA

 

ser du en regattabåt på land kan du gå bort o dra med hånden på bunn..........(spør om lov først ! ikke sikert du får :giggle: )

 

men en regattaseiler må utnytte de få hk han får ur sine 'lakan' ....skall ikke sløses på friksjon i vannet.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hadde båten på land nå etter to år på vannet. Forskjellen i motorfart var to knop på samme omdreiningstall, altså ca 20% reduksjon i fart på vår seilbåt.

 

Litt off topic: alle store skip ser ut til å ha samme rødlige bunnstoff, og jeg har sett en fritidsbåt i havna med samme farge og overflate på bunnstoffet, så jeg antok var samme type bunnstoff som for skip. Han har nå ligget i tre år på vannet uten synlig groing. Er det noe spesiellt med bunnstoffet for skip, og hvorfor et det nesten alltid rødtaktig?

Link to post
Share on other sites

Er det noe spesiellt med bunnstoffet for skip, og hvorfor et det nesten alltid rødtaktig?

I alle fall tidligere var bunnstoff for skipsindustrien hakket hvassere enn det privatfolk fikk tak i. Da var det mer kobber, tinn, bly, osv. i bunnstoffet. Regner med det er mye av det samme nå også, selv om miljøkravene begynner å innhente industrien.

 

Fikk tak i et 20-liters spann med noe rester til å bruke på motorbåten en gang på 90-tallet. Det bunnstoffet var tydelig mer effektivt enn Jotuns kobberstoff, var nesten ikke antydning til groe etter et år! Så kunne utsette neste slipping et år til. Nabobåtene som var av lignende konstruksjon og fartsområde (motorbåt/snekke i tre) hadde både skjegg og rur. Men hvordan et hissig bunnstoff påvirker havbunnen under båten blir noe annet, så jeg kjente gleden over godt bunnstoff hadde en bismak.

 

Rødfargen kommer gjerne av høyt kobberinnhold?

Link to post
Share on other sites

Litt off topic: alle store skip ser ut til å ha samme rødlige bunnstoff, og jeg har sett en fritidsbåt i havna med samme farge og overflate på bunnstoffet, så jeg antok var samme type bunnstoff som for skip. Han har nå ligget i tre år på vannet uten synlig groing. Er det noe spesiellt med bunnstoffet for skip, og hvorfor et det nesten alltid rødtaktig?

 

Min forrige båt var stoffet med Jotun SeaQuantum Ultra, et rødfarget selvpolerende bunnstoff som brukes på skip og faste installasjoner. Jotun sier at det varer opptil 90 måneder (= 7.5 år). Dette bunnstoffet var påført av tidligere eier, og jeg kontaktet Jotun for å finne ut hvor jeg kunne få kjøpt det. De satte meg i kontakt med Astrup, som var Jotuns distributør i Norge, og jeg fikk lov til å kjøpe bunnstoff direkte fra dem til innkjøpspris. Jeg ombestemte meg raskt da jeg så hva det kostet. Såvidt jeg husker var literprisen for SeaQuantum Ultra rundt 5-6 ganger vanlig Jotun NonStop, så jeg gikk over til svart NonStop. Hadde båten to år i sjøen med svart NonStop, og var ikke tegn til groe, til tross for at det ene av disse årene var et år da det grodde usedvanlig mye på ting som ikke var stoffet.

 

Basert på min erfaring er levetiden eneste grunnen til å kjøpe industri-bunnstoff. Det var uansett ikke aktuelt for meg å ha båten i sjøen mer enn to år om gangen (pga vedlikehold av drev og skifte av anoder), og da var SeaQuantum ikke verdt prisen.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde båten på land nå etter to år på vannet. Forskjellen i motorfart var to knop på samme omdreiningstall, altså ca 20% reduksjon i fart på vår seilbåt.

 

Litt off topic: alle store skip ser ut til å ha samme rødlige bunnstoff, og jeg har sett en fritidsbåt i havna med samme farge og overflate på bunnstoffet, så jeg antok var samme type bunnstoff som for skip. Han har nå ligget i tre år på vannet uten synlig groing. Er det noe spesiellt med bunnstoffet for skip, og hvorfor et det nesten alltid rødtaktig?

 

Vet ikke hvorfor det er rødbrunt i farge. Men et 20 liters spann veier over 40 kg. Hulda har ikke groe etter 24 mnd. i sjøen. Dette stoffet selges ikke til lystbåter. Jeg har prøvd diverse bunnstoffer fra kjente leverandører, helt ubrukelig sammenlignet med bunnstoff beregnet for fiske- og kystflåten.

 

Link to post
Share on other sites

Japp det ser ut som det heter Jotun SeaQuantum Ultra som Hakonrk sier. Det kan kjøpes hos Astrup.no men det koster. Etter litt googling ser det ut til at det ikke er lov eller ikke ønskelig i deler av Sverige på fritidsbåt, men i Norge kunne jeg ikke finne noen restriksjoner på det. Det kommer kun i 20 liter spann ( i Norge?) så det er vel best å gå sammen med flere da det koster den del.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...